پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قطبی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: آنچه تا پایان مقطع دکتری رشته فقه سیاسی ارائه می شود، ۱۰ درصد محتوای فقه سیاسی موجود است و عرصه هایی مانند کلام سیاسی هم کاملاً مغفول مانده اند و حتی برخی طلاب درس خارج حوزه علمیه از وجود چنین عرصه ای اظهار بی اطلاعی می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در نشست شیوه های ترویج حضور حداکثری در انتخابات که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی بانو مجتهده امین(ره) برگزار شد، با بیان اینکه عمده کار و وظیفه دفتر تبلیغات اسلامی در حوز سیاسی، متمرکز بر نظریه پردازی و اندیشه سازی است، گفت: تا کنون، عمده کارها در این زمینه، از جنس آموزش و توسعه توان بوده است.

وی ادامه داد: تولید علم و تولید محتواهای علمی در پژوهشکده سیاسی دفتر تبلیغات انجام می شود و این موارد در اپلیکیشن «پژوهان» قابل جستجو و مشاهده هستند و چند صد کتاب و مقاله در حوزه اندیشه سیاسی در دفتر تبلیغات تولید و عرضه شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توسعه دانش و تربیت منابع انسانی را اولویت بعدی دفتر تبلیغات در بعد سیاسی دانست و افزود: افرادی که بتوانند در این زمینه کار علمی انجام دهند و آورده اندیشه ای در این زمینه برای نظام داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به فعالیت های دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رشته فقه سیاسی، اظهار داشت: با رایزنی هایی که انجام دادیم موفق شدیم این رشته را به اصفهان هم بیاوریم.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از علاقه مندان در سمینارها و کارگاه های سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی شرکت کرده اند، ابراز داشت: کار سیاسی به معنای مصطلح در جامعه در حیطه وظایف دفتر تبلیغات اسلامی نیست و ما بر روی اندیشه سیاسی و فعالیت های عالمانه کار می کنیم و کار علمی انجام می دهیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به گستردگی فقه سیاسی، تصریح کرد: آنچه تا پایان مقطع دکتری رشته فقه سیاسی ارائه می شود، ۱۰ درصد محتوای فقه سیاسی موجود است و عرصه هایی مانند کلام سیاسی هم کاملاً مغفول مانده اند و حتی برخی طلاب درس خارج حوزه علمیه از وجود چنین عرصه ای اظهار بی اطلاعی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه ۵۴ باب فقهی برای دروس خارج وجود دارد، گفت: اما آنچه در حوزه های علمیه ما تدریس می شود، در حدود ۱۰ تا ۱۴ باب است و فقه سیاسی و فقه حکومتی و مباحثی که می توانند وجود داشته باشند مثل فقه انتخابات، بر زمین مانده اند.

یادداشت نویسی علمی و پاسخ مکتوب به سؤالات در زمینه فقه سیاسی؛ اولویت امروز دفتر تبلیغات اسلامی

وی با تأکید بر یادداشت نویسی علمی و پاسخ مکتوب به سؤالات در زمینه فقه سیاسی، اظهار داشت: اثری که در یک یادداشت و پاسخ مکتوب وجود دارد بسیار زیاد است، گااهی شما در یک جمع بزرگی سخنرانی می کنید و مطلب در همان مکان تمام می شود، اما یک یادداشت ماه ها و سال ها در گروه ها و کانال های فضای مجازی می چرخد و دست به دست می شود و امکان بازبینی و تصحیح آن وجود دارد، حال آنکه در تبلیغ شفاهی این مزیت وجود ندارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، شرط اول برای ورود به کنشگری سیاسی در فضای مجازی و رسانه ها را دانش کافی دانست و ابراز داشت: شرط دوم هم توانایی تخصصی در تبلیغ است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، تبلیغ شفاهی، تبلیغ مکتوب، کنشگری در فضای مجازی و تولید محصول را ۴ عرصه کار سیاسی در دفتر تبلیغات اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: ما می خواهیم گروه اندیشه سیاسی در این عرصه ها تشکیل دهیم و الان تبلیغ مکتوب و کنشگری در فضای مجازی اولویت های ما هستند.

وی، نقطه مرکزی کار سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی در یک ماه باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری را افزایش مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: معرفی افراد به نام از سوی نهادها و سازمان هایی نظیر دفتر تبلیغات و امور مساجد و اوقاف و سایر ارگان ها ممنوع است، اما ترویج مشارکت مردم از وظایف ما محسوب می شود.

نمره پایین صدا و سیما در تبیین اندیشه سیاسی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با انتقاد از صدا و سیما برای کم کاری در حیطه اندیشه سیاسی، ابراز کرد: نمره صدا و سیما در اندیشه سیاسی بسیار پایین است و لااقل در این حدود چهل سال باید یک بار هم که شده مبانی اندیشه ای را ارائه می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اهمیت بالای موقعیت شناسی انتخابات، گفت: باید بر اساس موقعیت روز و اقتضائات جامعه حرکت کنیم و اوضاع فعلی کشور و افکار عمومی را مد نظر قرار دهیم، متأسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است و لازم است تا توان بیشتری بر روی این موضوع صرف شود.

وی، ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات را طبیعی ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید مراقب باشیم که دوقطبی کاذب ایجاد نشود و دوقطبی که شکل می گیرد، سالم باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بروز انقطاع نسلی در مشارکت نسل جدید در میدان انقلاب اسلامی را چالش عدم استمرار انقلاب و جمهوری اسلامی دانست و گفت: باید بررسی کنیم که با چه ادبیات علمی می توانیم یک نوجوان و جوان را به توجّه به ارزش های عمیق دینی در انتخابات ترغیب کنیم، اما متأسفانه در این زمینه کاری انجام نمی شود و صدا و سیما هم عملاً کاری در این زمینه انجام نمی دهد و تنها برنامه های اوقات فراغت را برای این نسل در نظر گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، کار علمی و اندیشه ای برای حفظ و محکم پای کار نگه داشتن نسل جدید را از ضرورت های امروز کشور معرفی کرد و ابراز داشت: ما باید به دراز مدت فکر کنیم و تنها دوران عمر خود و امروز را نگاه نکنیم.

وی با بیان اینکه جوان، امید و اراده مهمترین موضوعات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب هستند، اظهار کرد: باید آینده دور را در نظر بگیریم و از همین امروز شروع کنیم و فرصت را غنیمت بشماریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha