جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات درنظام ولایی

حوزه/ دومین کرسی علمی ترویجی فقه انتخابات با موضوع «انتخابات درنظام ولایی» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دومین کرسی علمی ترویجی فقه انتخابات با موضوع «انتخابات درنظام ولایی» با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا و نقد حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان و با حضور دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در فضای مجازی (اسکایپ) برگزار گردید.

 در  ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا با بیان اینکه انتخابات به نوعی عملیات و شیوه ای مبتنی بر حق و تکلیف برای بیان اراده به منظور اعمال تعیین سرنوشت در فرایند مشارکت است، اظهار داشت: اعمال قدرت در هر فرایندی دارای چهار مرحله است که شامل؛ مرحله مشروعیت و مقبولیت، مرحله اعمال قدرت، مرحله توزیع قدرت در ساختارها و مرحله تحدید قدرت می باشد که در انتخابات همه مراحل فرآیند قدرت مورد نظراست.

وی در ادامه به بیان مبانی انسان شناختی و دین شناختی انتخابات در نظام ولایی پرداخت، و ابراز داشت: فطرت انسان به عنوان اولین و برترین موجود، به منزله تشخیص هویت انسان و عقل او به مثابه وجود ادراکی انسان است.

استاد حوزه با اشاره به مراحل چهارگانه شکل گیری حکم تکلیفی در علم اصول فقه، دین را مشتمل بر دو بخش دانست، و گفت: یک بخش آن ثابتات و بخش دوم متغیرات است. در بخش ثابتات با پذیرش و عدم پذیرش، ایمان و کفر به وجود می آید و انتخاب در همان مرحله آغاز است و با پذیرش دین دیگر جای گزینش و انتخاب در ثابتات نیست در حالی که در بخش متغیرات به دلیل وجود بدیل های مختلف، محل انتخاب است.

مهاجرنیا با بیان اینکه قانون اساسی به مثابه میثاق ملی است، تصریح کرد: تمام امور حاکمیت با انتخاب شهروندان شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه انتخابات متضمن روش به زیستی است، گفت: انتخابات دارای ویژگی هایی همچون نمایش حق الهی، ابزاری برای حفظ نظام، چرخش قدرت در درون نظام، تنظیم قدرت و مناسبات، افزایش مقبولیت، رشد فرهنگ سیاسی، پاسخگویی قدرت، جلوگیری از بروز شورش ها و ناهنجاری ها می باشد.

در ادامه این نشست؛ حجت الاسلام نعیمیان به عنوان ناقد اظهار داشت: ازحیث موضوع شناسی فعل انسانی دارای غایت و کارکرد است و انتخابات به عنوان فعلی از افعال انسانی دارای این خصیصه است.

وی، غایت فعل انسانی را در برخی موارد ابزار تشخیص دانست، و ابراز داشت: انتخابات در نظام سیاسی غرب متکی و مبتنی بر حق و عقل خود بنیاد است ولی در نظام اسلامی انتخابات مبتنی برتکلیف و هدایتگری ولی و امام است.

نعیمیان ادامه داد: اگرچه ممکن است ولیّ از باب مداراة الناس با وجود علم به تشخیص و انتخاب نادرست مردم با ایشان همراهی کند لیکن ازباب اقواهم و اعلمهم بامرالله، رأی ولیّ،  طریقیت به تشخیص درست دارد.

وی، انتخابات مبتنی برحق صرف را ویژگی نظام سیاسی غرب دانست و خاطرنشان کرد: اینکه قانون اساسی میثاق ملی است محل مناقشه می باشد و معتقدم قانون اساسی نوعی رساله عملیه ولی فقیه به شمار می آید.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست بحث انتخابات به عنوان حق یا تکلیف یا هر دو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha