جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تبریز

حوزه / مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این که توهین یکی از نامزدهای ریاست جمهوری به حوزه های علمیه پیگیری شود، تصریح کرد: امام (ره) در هیچ آکادمی رسمی دنیا تحصیل سیاست نکرد و سیاست ایشان برگرفته از مکتب امام صادق (ع) و قرآن و عترت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، در مراسم عزاداری امام جعفر صادق (ع) با حضور جمعی از علما و روحانیون در محل امامزاده سید حمزه تبریز، با اشاره به مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، گفت: یکی از کاندیداها در این مناظره در رابطه با مدرک تحصیل حوزوی جسارتی کرد که نشان بی اطلاعی وکم سوادی خود فرد است. جسارت در واقع به تمامی حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید به شمار می‌رود که بالاتر از آن، نشان می‌دهد این فرد، امام (ره) را قبول ندارد.

وی افزود: امام (ره) در هیچ آکادمی رسمی دنیا تحصیل سیاست نکرد و سیاست ایشان تنها برگرفته از مکتب امام صادق (ع) و قرآن و عترت بود.

وی با اشاره به آرمان‌های انقلاب اسلامی، ادامه داد: نیازمند ایجاد تحول و انقلابی دیگر در چله دوم انقلاب اسلامی هستیم. انقلابی که برگرفته از مکتب اسلامی، قرآن وعترت و مکتب امام راحل باشد و در این راستا یک دولتی در تراز انقلاب اسلامی در کشور بنیان نهاده شود.

حجت الاسلام حسینی در خصوص شاخص‌های دولت تراز انقلاب اسلامی که زمینه ساز رسیدن به طلوع خورشید ولایت باشد، تاکید کرد: پیش از هر چیز اکنون نیاز داریم تا همانند سال ۴۲ و اوایل انقلاب که علما پیشتاز قصه و یاریگر امام (ره) بودند، بنا بر وظیفه خود در چارچوب گام دوم انقلاب عمل کنند.

وی با بیان این‌که ملاک انتخاب دولت در تراز انقلاب اسلامی، برگرفته از کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری، دولتی دارای ویژگی عدالت طلبی توام با معنویت و عقلانیت است نه صرف عدالت، گفت: در موارد بسیاری مشاهده کردیم که وقتی عدالت همراه با عقلانیت و معنویت نباشد، در نتیجه این ویژگی بر ضد خود تبدیل می‌شود.

وی افزود: رئیس جمهور باید محافظ فرهنگ اسلامی حتی در شعارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خود باشد و دولتی تقوا مدار بدون دروغ، افترا و تهمت تشکیل دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: داشتن روحیه جهادی و خدمت گذاری، حضور در میدان و اجتناب ازعافیت طلبی، داشتن روحیه انقلابی همراه با ایستادگی که منجر به ثبات در اصول انقلاب، پاکدستی و ساده زیستی می‌شود، هم‌چنین داشتن صداقت و شجاعت در اقدام و اعتماد مردم از دیگر ویژگی‌های یک رئیس جمهور است که باید در انتخابات پیش رو آن‌ها را ملاک قرار داد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده ایران باید ولایت مدار بوده و از روحیه نقدپذیری برخوردار باشد تا بتواند مسئولیت‌های خود را به درستی انجام دهد و با فقر، فساد و تبعیض مبارزه کند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی متذکر شد: یک رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی باید ایمان بالایی نیز داشته باشد و نسبت به دشمنان همواره بی اعتماد باشد، دولت تراز انقلاب نباید به سمت اشرافی گری برود، بلکه باید به دور از این گونه موارد، مدیریتی کارآمد برای فعال بودن موتور جامعه داشته باشد. 

حجت الاسلام حسینی با بیان این‌که امام صادق (ع) جایگاه ویژه‌ای در مکتب امروز اسلامی دارد، گفت: نهضت عظیم فکری و فرهنگی در دوره سوم امامت توسط امام باقر (ع) بنا نهاده شده و فرزند ایشان یعنی امام صادق (ع) نیز این نهضت را به اوج رساند.

وی افزود: از این نهضت فکری و فرهنگی، حدود ۴۰۰۰ شاگرد در عرصه‌های مختلف تربیت شده‌اند و امروز هم معارف اهل بیت (ع) مدیون فداکاری‌های این دو امام بزرگوار بوده و مکتب ما بیشتر به عنوان مکتب جعفری شناخته می‌شود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام سید علی فقیه، مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به موفقیت‌های ایران اسلامی در طول بیش از ۴۰ سال گذشته، گفت: اکنون با وجود تمامی مشکلات درسطح منطقه، احساس قدرت، غرور و اقتدار می‌کنیم.

مسئول دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: امروز در مکتب و شاگردی امام جعفر صادق (ع) وظیفه سنگینی بر دوش ما است و ما باید در راستای تبیین دین و دعوت مردم به این مکتب در تمامی عرصه‌ها تلاش کنیم. امروز باید روحانیون بیش از گذشته پای کار باشند و فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: اگر ما در عرصه‌های جنگ و دوران دفاع مقدس، احساس وظیفه می‌کردیم، امروز نیز تبیین، گفتگو و تشریح موقعیت برای اقشار مختلف جامعه یکی از ضروریت‌ها بر گردن ما است.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 2
    انشاالله بعد از انتخابات ....
  • رحمتی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    1 1
    با سلام متاسفانه از جامعه حوزوی اعم از اساتید، طلبه ها و روحانیت انتظار می رفت نسبت به توهین نامزد ریاست جمهوری نسبت به سواد حوزوی اعتراض نمایند حداقل در سطح یک پویش با نگارش اعتراضیه در بستر آنلاین و امضای آن توسط اعضای جامعه حوزوی صورت بپذیرد.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 1
    تاسف از خبرگزاری حوزه مثل این که خواب است .
  • US ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
    2 1
    توهین به قرآن یا توهین به مقدسات یا توهین به افراد را شنیده بودیم ولی توهین به «مدرک تحصیلی» در جهان تازه و برای اولین بار بود، چون هیچ فردی توهین کردن به مدرک تحصیلی دکترای فیزیک را توهین محسوب نمی کند زیرا دارنده مدرک دکترای فیزیک باید بعد از مدرک دکترا مقاله پژوهشی ارائه کند و تدریس موفقی داشته باشد تا عضویت او در هیات علمی برقرار باقی بماند و صرف داشتن مدرک دکتری فیزیک سبب عضویت هیات علمی کسی نمی شود به همین ترتیب سایر رشته های دانشگاهی مثل فلسفه یا ریاضی یا ... شخص دارنده مدرک فلسفه یا ریاضی یا ... باید در عرضه تدریس و ارائه مقاله در آن رشته موفق باشد تا عضویت هیات علمی او برقرار باشد لذا اصلا توهین به مدرک فلسفه یا ریاضی موضوعیت ندارد و توهین محسوب نمی شود. و اولین بار بود که چیزی تحت عنوان توهین به «مدرک تحصیلی» در جهان ، به عنوان توهین محسوب شده است
  • رضا IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 2
    باید همین حالا شواری نگهبان این فرد را رد صلاحیت کند
  • IN ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    2 0
    شرط کاندید شدن در بسیاری از پست ها مثل نمایندگی مجلس داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس معین شده است با این شرط دهها نفر اساتید ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف اشرف که مدرک تحصیلی سطح سه و چهار ندارند از حق نمایندگی مجلس ایران محروم شده اند به همین ترتیب مراجع تقلید ساکن ایران که فاقد مدرک تحصیلی یا مدارک حوزوی سطح سه یا چهار هستند نیز حق کاندید شدن برای نمایندگی مجلس را ندارند در حالیکه به کودکان حافظ کل قرآن مدرک لیسانس اعطا می شود که با آن مدرک می توانند در آزمون فوق لیسانس قرآن و حدیث و الاهیات شرکت کنند و الان نوجوانان و کودکانی داریم که فوق لیسانس قرآن و حدیث دارند و شرط مدرک تحصیلی نمایندگی مجلس را دارند. در حالیکه دهها نفر از رهبران فعلی کشورهای اروپایی و قدرت های نخست اقتصادی جهان مدرک تحصیلی لیسانس دارند. به همین ترتیب اصل پایان نامه فوق لیسانس و دکترا ، تمام رهبران کشورهای مهم و پیشرفته جهان در دسترس همگان قرار دارد. و برای همگان سرقت علمی نبودن آنها ثابت شده است در حالیکه اصل فایل ورد و پی دی اف پایان نامه و دکترا برخی از کاندیدای ریاست جمهوری فعلی ایران گویا مفقود است و چنین شایع شده است که حتی در کتابخانه های دانشگاه های محل تحصیل آنها نیز موجود نیست و فایل این پایان نامه ها بطور کلی گمشده و مفقود شده است. از همه این ها مهم تر این است که اگر مدارک تحصیلی حوزوی ارزشی داشت در خود حوزه علمیه با آن می شد استاد شد، شما هیچ استادی در هیچ حوزه علمیه ای در ایران پیدا نمی کنید که بر اساس مدرک تحصیلی حوزوی اش برای استادی استخدام شده باشد. شرط تدریس در در تمام سطوح درسی حوزه علمیه از سطح مقدمات و سطح عالی یا درس خارج یعنی دریافت حکم استادی یا پذیرش استادی در مرکز مدیریت حوزه داشتن سابقه تدریس است و داشتن یا نداشتن مدارک حوزوی هیچ تاثیری در دریافت مجوز تدریس توسط مرکز مدیریت حوزه ندارد. اگر این مدارک کوچکترین خاصیتی داشتند با آن می شد در دورترین حوزه علمیه که در فلان روستا قرار دارد یک درس مقدماتی را تدریس کرد.
  • IN ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 0
    دریافت مدارک تحصیلی حوزوی منوط به تأیید نهادهای صیانتی حوزه است بنابراین طلابی که از نظر صیانتی مشکل سیاسی دارند مدرک حوزوی نمی گیرند به همین ترتیب مدارس علمیه اجازه تدریس به اساتیدی که اظهار نظر سیاسی می کنند نمی دهند بنابراین نه استاد شدن در حوزه و نه داشتن مدرک حوزوی نشانه این نیست این که فرد با سوادترین فرد در حوزه است بلکه شاید کسانی صدها برابر با سواد تر باشند ولی به دلیل اظهارات سیاسی اجازه تدریس در حوزه را پیدا نکرده اند و به دانشگاه رفته اند
  • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    1 0
    روش آموزش سنتی در حوزه بسیار کارا بود و من دیده بودم که که چه اساتیدی تربیت شده ی آن شیوه بودند ،درس و بحث آزاد بود و طلاب بهترین اساتید را انتخاب میکردند و ملاک دانش طلبه بود نه چند واحد را پاس کرده اما متاسفانه به دلیل اعمال مدرک گرایی در حوزه سطح بندی شد و این امر به سواد طلاب لطمه جدی وارد کردن انشاالله مدیریت حوزه باید فکر به حال این موضوع کند