جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انتخابات 1400

حوزه/ یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در انتخابات مختلف جمهوری اسلامی، نوع نگاه داوطلبان به مقوله خانواده و مسائل زنان بوده است، از سوی دیگر نهاد خانواده نقش بسزایی در افزایش مشارکت در انتخابات و نیز گرایش به نامزدها دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به منظور تبیین این نقش و نیز مطالبات از رئیس جمهور آینده گفت و گویی با خانم مریم برقعی عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران انجام داده‌ایم که ماحصل آن از دیدگاه خوانندگان می‌گذرد.

خانم برقعی در این گفت و گو از ضرورت‌های نقش‌آفرینی خانواده‌ها در انتخابات و انتظارات از رییس جمهور آینده در حوزه مسائل خانواده سخن گفت و تاکید کرد: در مورد خانواده رئیس جمهور آینده با پرهیز از مسائل احساسی حق مظلوم را از ظالم بگیرد؛ چه در مواقعی که احساس می کند زنان به مردان ظلم می‌کنند و چه برعکس.

ـ به نظر شما نهاد خانواده در زمینه افزایش مشارکت عمومی در انتخابات چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

قبل از اینکه نقش خانواده را در انتخابات مطرح کنیم، ضرورت شرکت در انتخابات باید تبیین شود که بعد از بیان ضرورت، ببینیم خانواده چه نقشی در این مورد می تواند ایفا کند؟ برای روشن شدن ضرورت شرکت در انتخابات، رابطه حاکم و محکوم، به عبارت دیگر، رابطه رییس جمهور که به عنوان حاکم و شخص دوم در جامعه اسلامی مطرح است با مردم باید معلوم شود. چون ما بنا بر ادله عقلی و نقلی تبعیت از قانون و حکم حاکم که در راس آن ولایت فقیه و بعد از ایشان ریاست جمهور است که با تنفیذ حکم از طرف رهبری، حکم او برای آحاد مردم لازم الاجراست. به همین دلیل شخص ریاست جمهور در نظام اسلامی از جایگاه بالایی برخوردار است و محدوده اختیارات او بنا بر آنچه در قانون اساسی کشور ایران است بسیار زیاد است.

مقدمه اول: بنا بر آموزه های دینی ما اطاعت از ولایت فقیه واجب است و بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری از طرف رهبری، در واقع اطاعت از ریاست جمهور، هم حکم اطاعت از رهبر را دارد و واجب می شود. پس جایگاه ریاست جمهور در بحث اسلامی و دینی ما بسیار بالاست.

وقتی جایگاه ریاست جمهور معلوم شد، شرکت در انتخابات برای تعیین رییس جمهور است. در اینجا اگر فردی در انتخابات شرکت کند یا نکند وقتی رییس جمهور تعیین و از طرف رهبری تنفیذ شد، اطاعت از او بر همه واجب است؛ چه شرکت کنندگان، چه آنهایی که شرکت نکرده اند.

اما نکته ای است اگر فردی در این انتخابات شرکت نکرد از آنجایی که مشروعیت نظام را در گرو مقبولیت می‌دانیم و نظر رهبری از اول جمهوری اسلامی تا به الان تایید منتخب مردم است. فردی که انتخاب می شود نوعا مورد تنفیذ است.

اگر فردی شرکت نکرد دوحالت دارد: آن منتخب مردم یا فرد اصلح هست یا نیست. اگر فرد اصلح است، تعداد افرادی که به او رای داده اند چون کمتر است، این به حسب ظاهر در تبلیغات از آن قوتی که اگر تعداد بیشتری به او رای می‌دادند برخوردار نیست. در جو عمومی و فضای مجازی مقداری دچار خلل می شود، اگر چه از نظر قانونی از همه تبعیت از او لازم است.

و اگر خدای نکرده رای آورنده اصلح نباشد، در اینجا کسی که در انتخابات شرکت نکرده و اصلح را انتخاب نکرده در مقابل تمام ملت ایران که بایستی تبعیت از فردی غیر اصلح کنند، باید پاسخگو باشد. چون چه بسا او و امثال او می توانستند با انتخاب اصلح جامعه را به طرف اهداف عالی هدایت کنند.

پس با دلیل عقلی و حساب بسیار ساده، شرکت در انتخابات و اهتمام به انتخاب اصلح وظیفه عقلی یکایک افراد است و هر فردی که در ایران زندگی می کند و یا در کشور دیگری است و ایرانی است وبایستی به قوانین ایران عمل کند، اهتمام به انتخابات و انتخاب اصلح را بر خود لازم می داند.

ـ نقش و جایگاه خانواده در ایفای این مسئولیت چیست؟

اما بحث دیگری، احساس مسئولیت است. اعم از انتخابات و غیر انتخابات، آیا ما از قرآن، روایات و ادله عقلی استفاده می کنیم که این انسان در مقابل افراد دیگر در جامعه و حتی در مقابل موجودات دیگر مسئول است یا خیر؟ مسلم است از ادله مختلف ما متوجه می شویم که تمامی انسان ها در مقابل یکدیگر و حتی در مقابل حیوانات و موجودات دیگر مسئول هستند. در خانواده تک تک افراد خانواده نسبت به هم مسئولیت دارند. تفاوتش با اصل کلی مسئولیت در این است که نمونه مسئولیت انسان ها در مقابل هم وجوب امر به معروف و نهی از منکر است.

بر فرض اینکه فردی بتواند خود را از تمام مفاسد دور کند و تمام مصالح را برای خود جذب کند اما بایستی نسبت به انسان دیگر احساس وظیفه کرده و او را از گمراهی نجات دهد و مسئولیت دارد. برای اینکه این مسئولیت اجرا شود بهتر است از محیط ها و نهادهای کوچک شروع شود. یکی از این نهاد ها که قوام جامعه وابسته به آن است نهاد خانواده است. در سبک زندگی اسلامی، در آموزه های دینی ما، بسیاری از فرامین در راستای استحکام خانواده است. در خانواده افراد خانواده که در یک محیط در کنار هم زندگی می کنند نسبت به هم وظایف کلانی دارند. یکی از آنها بحث رشد سیاسی است. تمام اعضای خانواده نسبت به هم علاوه بر رشد جسمانی و مادی، نیاز های معنوی هم را هم باید برطرف کنند. در ارتقای معنویات اعتقادیات و عبادیات هم باید کوشش کنند.علاوه بر امور اقتصادی باید به امور اجتماعی و سیاسی هم نیز توجه کنند.

خانواده اگر با هم بحث کنند و اصلح را تشخیص دهند این یعنی درگیری خانواده در انتخابات. اگر گفته شود خانواده‌ها به چه دلیل در انتخابات شرکت کنند وقتی که احتمال درگیری خانوادگی وجود دارد. پاسخ این است اگر کسی راه باطل را برود، راه باید اصلاح شود، صورت مسئله حذف نشود. پس راه حل را باید تغییر داد. مسئله باید از روی بحث عقلایی و منطقی و تطبیق شاخص های صحیح صورت گیرد. اگر بحث از راه غیر منطقی و احساسی باشد دچار درگیری می شود.

کسی که می‌خواهد رییس جمهور شود چه خصوصیاتی باید داشته باشد. بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب و روی کار آمدن رییس جمهورهای مختلف علت کارآمدی برخی از آنها برسی کنیم و مشکلات برخی دیگر را بازنگری کنیم که چه کسی با چه شرایطی باید بیاید. و در این زمینه می توانیم از فضای مجازی، خانواده، کتب مدون و دیگران استفاده کنیم.

جامعه ای موفق است که نه تنها افراد بلکه اعضای یک خانواده و هر خانواده در کنار هم بتوانند با بحث های عقلانی انتخابات صحیحی را رقم بزنند.

ـ به نظر سرکار عالی مهم‌ترین مباحثی که رییس جمهور آینده در حوزه مسائل زن و خانواده باید مورد توجه قرار دهد چیست؟

طبیعتا اولین انتظار از رئیس جمهور انجام وظایف محوله به و اولویت بندی کارهاست. یکی از اولویت ها بحث زن و خانواده است. در این چند سالی که از انقلاب می گذرد دچار افراط و تفریط های زیادی شده ایم. در برخی از مواقع آنچنان به زنان بها داده می شود که از وظایف اصلی خود دوری می کنند و در برخی از مواقع حقوق زنان زیر پا گذاشته شده است. ما از رییس جمهور آینده می خواهیم با پرهیز از مسائل احساسی حق مظلوم را از ظالم بگیرد؛ اگر در مواقعی احساس می کند زنان به مردان ظلم می‌کنند یا برعکس.

در هر دو مورد قانونگذاری کنند، لایحه بدهند و اجرای قانون کنند. اما ریاست محترم جمهور در مورد خانواده در سه طیف می تواند برنامه ریزی کند

۱. تشکیل خانواده: ما شاهد بالا رفتن سن ازدواج هستیم. یک دلیلش فرهنگ است. فرهنگ سازی و تهیه زیرساخت فرهنگی از کتب درسی گرفته تا اولویت های استخدام کاری وکارهای اجرایی وزارت های مختلف مهم است، پس برای فرهنگ سازی نه تنها صدا و سیما و رسانه های عمومی و فضای مجازی؛ بلکه تمامی وزارت ها می توانند وارد عمل شوند و هر کسی برنامه خود را بنویسد. چه کنیم سن ازدواج بالا نرود؟ و...

۲. امور اقتصادی: بهترین کار برای برطرف کردن مسائل اقتصادی ایجاد اشتغال است. از ریاست جمهور می خواهیم که برای جوانان ایجاد اشتغال و اولویت شغلی را برای متاهلین قرار دهد. و درس خواندن و اشتغال در کنار درس را یک امر تشکیلاتی و نظام مند برایش ایجاد کنند. در حالی که فرد مشغول تحصیل است، امکان تدریس و ... را داشته باشد.

بحث های دیگری که هست جلوگیری از انحراف خانواده است که مجددا در حیطه مسایل فرهنگی قرار می گیرد. اگر بحث ارتباط با نامحرم و مسائل عفاف و حجاب شرعی را ریاست جمهور بتواند بر طبق آموزه های دینی برنامه ریزی کند و بتواند ارائه کند، بسیار موثر در جلوگیری از انحراف خانواده است.

۳. ارج نهادن به فرزندآوری و تربیت فرزند: مسئولیت هایی که خانم ها بنا بر عرف جامعه در خانواده متقبل می شوند و بحث مهم فرهنگ سازی کردن این مسئله است که دختران و پسران ما در قاب برگزاری کارگاه ها وظایف خود را در زمان تشکیل خانواده بدانند. وظایف گاهی در حد وجوب است و گاهی در حد استحباب. در خانواده نیکو افراد با هم چه برخوردی باید داشته باشند؟ این فرهنگ سازی بسیار مهم است. در این صورت ما می‌توانیم از ریاست جمهور در بحث فرهنگ سازی، اشتغال و ارتقای علمی مطالبه گری کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha