پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اراکی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: شهدا ملاک ارزش جامعه‌اند و شهادت ایشان حیات جامعه است، بنابراین فرهنگ الگوهای اسلامی را در جامعه گسترش دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  آیت الله محسن اراکی در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد شهید حجت الاسلام والمسلمین علی مزاری، و رونمایی از کتاب «شیخ الشهدا» که در قم برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: افتخار می‌کنم که در محفلی حضور می‌یابم که نام و یاد شخصیتی زنده می‌شود که خود منشاء حیات جامعه‌ی ماست. شخصیتی که خود ۵ ویژگی دارد که باعث برتری  وی بر دیگران می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برتری به معنای الگو بودن! یکی از مطالب مهم در جامعه‌شناسی اسلامی این است که جامعه، جامعه‌ی شاهدان مراتبی است. (وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ) گفت:در این جامعه، شاهد اول و شاهد بر شهیدان رسول اکرم (ص) است. (وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً)؛ بعد شاهد دوم امیر المومنین (ع) است (أَ فَمَنْ کانَ عَلی‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْه‏) و شاهدان بعدی بر طبق این صفات مرتب می‌شوند. یعنی هر مومنی بر مومن دیگر شاهد است. (وَ یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهاد)؛ لذا هر مومن اتقی شاهد بر مومن زیردست خود بوده و کمکش می‌کند.

 وی با بیان این که اولین ملاک، تقوا است که مهم‌ترین آنهاست (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ) افزود: دومین ملاک عِلم است. در قرآن می‌فرماید (یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات‏) این علم در آیه علم دین است که برترین علوم بوده و انسان ساز است. علمی است که کمال انسان‌ها با آن است. (إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فیها هُدیً وَ نُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذینَ أَسْلَمُوا لِلَّذینَ هادُوا وَ الرَّبَّانِیُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ کِتابِ اللَّهِ وَ کانُوا عَلَیْهِ شُهَداءَ) که در این آیه عالمان بر کتاب الله شاهدان بر کتاب الله هستند.

استاد حوزه علمیه، سومین ویژگی جهاد در راه خدا بیان کرد و یادآور شد: سومین ویژگی جهاد در راه خداست فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ؛ ویژگی چهارم هجرت است. در آیه میفرماید( مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّه) مهاجر‏ آسایش و راحتی خود را رها می‌کند برای چه؟! برای خدا او اجرش بر خداوند است.

وی قتل فی سبیل الله را ویژگی پایانی دانست و گفت: [رسول خدا (ص) فرمود:] (فَوْقَ‏ کُلِ‏ ذِی‏ بِرٍّ بَرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی‏ سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِر) در بین مراتب قتل فی سبیل الله که مراتبی دارد. یکی از بالاترین مراتب این است که قاتل خودش می آید بدنبال شخص! این که اشرار خلق الله می‌آیند بین این همه و او را پیدا می‌کنند و او را مورد هدف قرار می‌دهند نشان دهنده این است که در مراتب شهادت هم این شهادت از مرتبه بالایی بر خوردار است. مثلا قاتل می‌رود بدنبال امیرالمومنین(ع)، شهید بهشتی و .. [این شهادت هم پس شهادت برتر است.]

 آیت الله اراکی بیان کرد: روحیه احیای نام این بزرگواران می‌تواند الگو باشد. روحیه‌ی احیای نام شیخ الشهدا که مجمع الصفات برتری است،‌این روحیات شایسته بازگفتن برای مردم است. حالاتشان، سخنشان، رفتارشان، جهادشان، هجرتشان الگو است ثبت رفتار و گفتارشان یکی از بزرگترین اعمال است.

 وی با اشاره به کتاب شیخ الشهدا گفت: این کتاب باید ترویج شود و تبلیغ این کارها از امر به معروف و نشر خیر است و یکی از واجبات مهمه است. من بخشی از کتاب را خواندم کتاب بسیار ارزنده است، قابلیت تبدیل به داستان و نشر بیشتر را دارد. منتها قدم اولش همین است باید این فرهنگ الگوهای اسلامی را در جامعه گسترش دهیم.

 عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: همه این صفات [پنجگانه] در این شهید بزرگوار است گاهی فکر می‌کنم و  می‌گویم که عجب مجمع الصفاتی و کمالاتی است! خیلی واقعا امتیاز بزرگی است اینها ملاک ارزش جامعه‌اند. و شهادت ایشان حیات جامعه است. (أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ) کسانی که با این حیات در جامعه‌اند جور دیگری می‌بینند و می‌شنوند. و ارتباط دارند در آیه شریفه نیز می‌فرماید: (وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون‏)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha