جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دفاع پایان نامه

حوزه/ پایان‌نامه سطح سه حوزه علمیه خراسان با عنوان «راهکارهای مقابله با تحریم در آموزه‌های اسلامی»، توسط مدیریت مدارج علمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان، به دو ‌صورت حضوری در مرکز مدیریت و مجازی از طریق سامانهLMS۲، دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه زهرا آگاه با عنوان «راهکارهای مقابله با تحریم در آموزه‌های اسلامی»، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی در مقام استاد داور، به‌صورت حضوری در مرکز مدیریت و مجازی از طریق سامانهLMS۲، برگزار شد.

تدوینگر این پایان‌نامه با بیان اینکه در اداره جامعه اسلامی، اقتصاد حرف اول را می‌زند و اگر جامعه‌ای ازلحاظ اقتصادی مشکلی نداشته باشد، آن جامعه به مطلوب خود خواهد رسید، گفت: این تحقیق با عنوان «راهکارهای مقابله با تحریم در آموزه‌های اسلامی» درصدد بیان توضیح تحریم‌هایی است که یک جامعه ممکن است با آن روبرو باشد و در ادامه به راهکارهای مختلف ازجمله راهکارهای فرهنگی، سیاسی و... و نقش مردم در قبال این تحریم‌ها و در مقابل، نقش دولت در بهینه‌سازی اوضاع جامعه می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه تحریم یکی از ابزارهای سیاست خارجی و به معنای ممنوع کردن مبادلات اقتصادی با یک فرد،گروه یا کشور و در مضیقه قرار دادن آن به‌منظور تأمین اهداف سیاسی است، تشریح کرد: از جمله نقش مردم در مقابله با تحریم می‌توان به مشارکت و همکاری مردم با یکدیگر، پشتیبانی از دولت، استفاده از تولیدات داخلی و...از موارد نقش دولت نیز می‌توان به مشارکت دادن مردم در امور اقتصادی، گزینش نیروهای متعهد و متخصص، نظارت و بازرسی بر امور اقتصادی کشور، تشویق و قدردانی از متخصصین، اشاره کرد.

آگاه افزود: در مورد راهکارهای سیاسی نیز، باید به نقش مسئولین در مقابله با تحریم ازجمله اجرای عدالت اقتصادی، ایجاد امنیت اقتصادی، ایجاد رفاه معیشتی، حمایت از فعالان اقتصادی توجه داشت.

وی با بیان اینکه یکی از علل عمده مشکلات متعدد مسلمانان، دوری قرآن و اهل‌بیت(ع) و عدم آشنایی با سیره این بزرگواران است، گفت: ازلحاظ اخلاقی و فرهنگی نیز راهکارهایی برای مقابله با تحریم در آموزه‌های اسلامی وجود دارد؛ قناعت و میانه‌روی، ایمان به رزاقیت خداوند، دوری از اسراف و اصلاح الگوی مصرف، ترک تنوع‌طلبی و تجمل‌پرستی، دوری از چشم و هم‌چشمی و...، ازجمله موارد قابل‌توجه اخلاقی در این قضیه است.

طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه شیوه مدیریت پیامبر اسلام در مقابله با مشکلات فراوان و به‌طور خاص تحریم‌های اقتصادی می‌تواند الگوی مناسبی برای مدیران جامعه اسلامی در مقابله با تحریم‌ها باشد، اضافه کرد: حکومت وظیفه دارد با نشان دادن ساده زیستی مردان حکومتی و به تصویر کشیدن نمونه‌هایی برای مردم، استعدادیابی و پرورش استعدادها، مهیا نمودن بازار کار برای جوانان بااستعداد و... درزمینهٔ رشد اقتصاد اسلامی جامعه تلاش کند.

آگاه در پایان، گفت: در این میان نباید از راهکارهای فرهنگی همچون اهمیت مسئله وقف، خمس، زکات و... بیان مصادیق آن در زندگی ائمه(ع) و بزرگان غافل شد.
گفتنی است، تدوینگر این پایان‌نامه از هدایت و راهنمایی اعظم رحمت‌آبادی در مقام استاد راهنما و حجت‌الاسلام والمسلمین جواد ایروانی در مقام استاد مشاور، بهره برده است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha