پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عبدالحمید واسطی

حوزه/ عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه قرارگاه‌های علمی‌، آموزشی حوزه علمیه خراسان باید مرجعیت علمی، یعنی هدف چشم‌انداز این حوزه را پشتیبانی کنند، پنج شاخص مهم و لازم برای رسیدن به این ویژگی را تبیین کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی در حاشیه اولین نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی قرارگاه‌های علمی‌آموزشی این حوزه که در اردوگاه مفتاح مشهد برگزار شد، گفت: عملیات شکل‌گیری قرارگاه‌ها به‌دلیل ایجاد تمرکزی که روی موضوع و استفاده از اساتید حاصل کرده، بسیار غنیمت است.

استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی، با اشاره به اینکه عنوان قرارگاه، نیاز به کاری چابک و حضور میدانی را نشان می‌دهد، گفت: این قرارگاه‌ها باید خصلت مرجعیت علمی، یعنی هدف چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان را پشتیبانی کنند که برای این کار، چند شاخص لازم است.

وی افزود: اولین شاخص برای مرکزی که می‌خواهد مرجعیت علمی داشته باشد این است که دانش‌های خود را برای پاسخ به مسئله‌های برتر تنظیم کند، یعنی انتخاب مسئله‌های برتر برای رفع نیازهای بیشتر، بهتر و جامع‌تر؛ تشخیص نیازهای برتر و شبکه نیازها و مسائل، یکی از شاخص‌های مرجعیت علمی است و مرکزی که چنین برتری در شناخت مسائل داشته باشد، مراکز دیگر به آن مراجعه خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی، دومین شاخص را برتری در جامعیت اطلاعات و داده‌ها برای حل مسئله‌ها دانست و گفت: منابعی که باید به آن مراجعه شود تا با تحلیل آن بتوانیم به مسئله پاسخ دهیم، هرچه جامعیت زیادتری داشته باشد، مرجعیت علمی بیشتری ایجاد می‌کند.

عضو قرارگاه ادبیات عرب حوزه علمیه خراسان درباره شاخص‌های سوم که بحث برتری در اعتبار داده‌ها و اطلاعات است؛ یعنی زمانی که انبوه اطلاعات در همه مراکز وجود دارد، افراد دنبال مرکزی می‌روند که منابع آن مرکز، برتری در اعتبار داده داشته باشد، گفت: چهارم، برتری در روش تحلیل این داده‌ها و اطلاعات می باشد؛ یعنی چگونگی تحلیل اطلاعات، باعث برتری و مراجعه نخبگان است.

عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تصریح کرد: شاخص آخر، برتری در کاربردی‌سازی اطلاعاتی است که جامع، موجه و تحلیل‌شده است؛ یعنی اگر همه چهار مورد قبلی را صورت دهیم ولی منجر به خروجی نشود و مسئله‌ای را حل نکند، ‌مرجعیت علمی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اگر حوزه علمیه خراسان به عنوان دومین حوزه علمی شیعی و هرکدام از قرارگاه‌ها بخواهند در علوم مربوط به خودشان مرجعیت علمی پیدا کنند، باید این پنج مورد را به طور حتم به‌صورت میدانی و با تمرکز پیگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی ادامه داد: وقتی مسائلی که توسط قرارگاه‌ها پرداخته شده و به دیگران ارائه می‌شود، اولویت داشت، مجموعه منابعی که بر اساس آن می‌خواهیم به مشکلی بپردازیم، منابع اولیت‌دار و اصیل بود، روش‌هایی که برای صحت‌سنجی اطلاعات استفاده می‌کنیم، روش‌های درستی بود، روش تحلیل اطلاعات مان پیشانی فضای علمی قرار گرفت، به هدفمان نزدیک می‌شویم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر نشان دهیم که در این قرارگاه‌ها خروجی‌های قابل مصرف یعنی محصولاتی که در میدان عمل قدم به قدم سبب حل مسئله‌ها می‌شود، چه در فضاهای معرفتی، احساسی، اخلاقی، رفتاری و چه در مقیاس خُرد و چه کلان، وجود دارد، قطعا اهداف قرارگاه‌ها به مقدار خیلی زیادی تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام امان از امید کاذب! حوزه خراسان زمانی پیشرفت خواهد کرد که اولاً نیاز سنجی کند و ثانیا برنامه ها را عملیاتی کند و به گزارش و دورهمی اکتفاء نکنند.