جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فیلم کامل سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری

حوزه/ سومین مناظره هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت «دغدغه‌های مردم» در محل معاونت سیمای رسانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سومین مناظره هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت با موضوع «دغدغه‌های مردم» در محل معاونت سیمای رسانه ملی برگزار شد.

نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری عبارتند از: سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی.

با انجام قرعه‌کشی برای شماره صندلی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، شماره صندلی هر نامزد در سومین مناظره انتخاباتی مشخص شد.

سعید جلیلی صندلی شماره ۱

علیرضا زاکانی صندلی شماره ۲

عبدالناصر همتی صندلی شماره ۳

سید ابراهیم رئیسی صندلی شماره ۴

محسن مهرعلیزاده صندلی شماره ۵

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی صندلی شماره ۶

محسن رضایی صندلی شماره ۷
 

متن کامل اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

مردم شریف ایران اینک در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مظهر تجلی اراده ملت مفتخر این در خدمتتان باشیم.

به استحضار می‌رساند به استناد ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، کمیسیونی به نام کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با ترکیب وزیر کشور، دادستان کل کشور، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صدا و سیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به عنوان منتخب سه قوه تشکیل شده است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری چنانچه تشخیص دهد ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزدها نسبت به سایر نامزدها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبی که در برگیرنده عبارت توهین آمیز یا هتک حرمت و یا بیان مطالبی که مغایر با قوانین رسمی کشور باشد اظهار نماید، به میزان مناسب زمان برای پاسخگویی در نظر بگیرد.

بر این اساس در جهت احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری را به نامزدهای محترم یادآوری نموده و امیدواریم اولین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت موضوعات اقتصادی، فضایی اخلاق مدارانه، آگاهی بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای محترم پدید آورد.

مرتضی حیدری مجری سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری است و مطالب مطرح شده در این مناظره عیناً تقدیم مخاطبان می‌شود.

مجری: اجازه می‌خواهم به مخاطبان که از سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برنامه مناظره را دنبال می‌کنند سلام و وقت به خیر عرض کنم. بر اساس عرف برنامه‌سازی نامزدهای محترم بر اساس صندلی خود معرفی می‌کنم. از نامزدهای محترم تقاضا می‌کنم قواعد کمیسیون بررسی انتخابات را مدنظر داشته باشند. این مناظره با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و ما مجاز هستیم از ماسک استفاده نکنیم.

مناظره مهم‌ترین راه برای مقایسه همزمان برنامه‌ها و رویکردهای نامزدهای انتخاباتی است. با این رویکرد در برنامه مناظره اول موضوعات اقتصادی، مناظره دوم به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود و امروز دغدغه‌های مردم مطرح می‌شود.

در این بخش یک سؤال مشترک از هر نامزدی پرسیده می‌شود و هر نامزدی موظف است در ۷ دقیقه تصویر دولت خود را مطرح کند.

۱- گرانی و نرخ بالای تورم

۲- عدالت و کاهش فاصله طبقاتی

۳ - رکود اقتصادی و کسادی کار و کسب

۴ - شفافیت، مقابله با فساد و رانت

۵ - ساماندهی یارانه پنهان و آشکار

۶ - بیکاری و به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان

۷ - تأمین مسکن

بخش ۷ دقیقه صحبت سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

این دغدغه‌ها که اشاره فرمودید به درستی دغدغه عموم مردم است، اما لازم است که ریشه یابی شود و روش اصلاح بیان شود. من قبلا چند عدد عکس نشان داده بودم که این عکس‌ها گویای نحوه توزیع منابع، نحوه درآمد، عدم توازن سراسری کشور، نحوه توزیع بیکاری بود لذا این روندهایی بوده که از سال ۱۳۴۵ تاکنون بر اساس شاخص‌های آماری که ما داریم متاسفانه تکرار می‌شود.

در حال حاضر بخش‌های تولیدی ما در حال کاهش هستند و بخش خدمات آن هم در حوزه کارمندی در حال افزایش. به طور مثال ما با توجه به اینکه افزایش تولید مسکن پیدا کرده‌ایم، اما این محصور در چند استان است و همین هم باعث شده کم کم یک مهاجرت سراسری شکل گیرد و وضعیت ترکیب جمعیتی کشور تغییر پیدا کند و این مهاجرت سراسری که اتفاق افتاده باعث آسیب‌های اجتماعی مانند تلاق شده و این امر را افزایش داده است.

چرا که این مسئله هویت اجتماعی را از بین می‌برد و هویت سرمایه اجتماعی ما را کاهش می‌دهد و دلایل آن به خوبی روشن است؛ لذا دلیل این موضوع این است که منابع کشور به صورت نادرست در حال توزیع است.

متاسفانه ساختارها در کشور استضعافگر است لذا مردم این موضوع را از چشم مسئولین ناکارآمد می‌بینند. آن چیزی که امروز باعث دلزدگی مردم شده این است که می‌بینند ما در پنجره طلایی هستیم، اما متاسفانه وضعیت کشور به جای اینکه رشد پیدا کند ما دچار قفل و انسداد شده‌ایم.

کارنامه همه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و همه دولت‌ها نقاط مثبت و ضعف داشته اند، اما با این وجود کلان روندها و موضوعات اساسی حل و فصل شده است.

شما اگر نگاه کنید می‌بینید که مشکلاتی که در گذشته ذکر شده - در مناظرات دوره‌های قبل  الان هم ذکر می‌شود چه بسا ما از گذشته افت هم کرده‌ایم لذا در مناظرات قبل مفاهیمی همچون آزادی مطرح می‌شد و این قبیل حرفا، اما ما در حال حاضر به موضوعاتی اعم از خداقل معیشت می‌پردازیم.

این اختلالات اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی را مردم از نحوه مدیریت مسئولین می‌بینند. بی اعتمادی به این مسئله، بی اعتمادی به دولت‌ها را شکل داده است در همین فقره کرونا ببینید که مردم چقدر گرفتار شدند.

من خودم خانواده‌ای را می‌شناسم که مادر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم به جا گذاشته و یا پدر سرپرست خانوار فوت کرده و دو فرزند یتیم به جا گذاشته. مردم در زمینه مقابله با کرونا یک نوع سوء رفتار از مسئولین می‌بیند و بعدا ما می‌بینیم که تقصیر را به گردن مردم می‌افتد.

متاسفانه مردم یک سال از کار و زندگی بین نان و جان مانده اند. در حال حاضر ۶۰ درصد به صورت روزمزد کار می‌کنند و ما به آن‌ها می‌گوییم کار نکنید. خب مجبورند برای اینکه از گرسنگی نمیرند فعالیت کنند.

من اینجا خطاب به مسئولین مربوطه به خصوص آقای روحانی عرض می‌کنم که مورد تفقد قرار دادن مناظرات را. واقعاً در این جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد با این حال بنده اعلام آمادگی می‌کنم شما از دفترتان خارج شوید و تشریف بیاورید در صدا و سیما لذا بنده حاضرم در هم در موضوع کرونا و هم در همه موضوعات با شما مناظره کنم.

در موضوع گرانی بنزین معلوم نشد بالاخره چه کسی مسئول است. یکسری ستادهای درست شد که پشت آن پنهان شدند و نهایتا مقام معظم رهبری مجبور است بیاید وسط کار آنهم به خاطر اینکه مسئولین مربوطه کسی حاضر نشد استعفا و عذرخواهی کند.

عزیران مسئله اصلی ما نظام دیوانسالاری که حدود ۸۰ سال است که تغییر پیدا نکرده و باعث شده تا روز به روز مردم مستضعف‌تر شده و یک عده خاصی که به رانت دولت و به قدرت وصل هستند برخوردار شوند و مردم ضعیف‌تر. ما باید چه کار بکنیم موضوع این است که ما باید ساز و کارهای اداری کشور را تغییر دهیم. ما باید طرز تفکر مدیران کشور را تغییر دهیم. باید نوع نگاه مسئولین به مردم تغییر پیدا کند.  طبق اصل ۵۶ قانون اساسی نحوه حاکمیت را اعمال حاکمیت مردم ذکر کرده ما روز به روز مردم را از میدان خارج کردیم.

خدا رحمت کند حاج قاسم را که می‌گفت هرجا که مردم در عرصه بودن آنجا عرصه موفقیت و هر جا که مردم در آن عرصه نبودند ما با شکست روبرو شدیم ما پیش بینی کردیم که اگر دولت را به مردم واگذار کنیم مشکلات حل می‌شود لذا در این رابطه ما منظومه‌ای به نام دولت و مردم تشکیل دادیم.

اگر یک سوم مردم شهرستانی و مجموعه‌ای از مدیری ناراحت باشند و آن را استیضاح کنند، دولت موظف است آن را عزل کند ما نظام حرمی که تمام اختیارات را از مردم گرفته و فقط و فقط در اختیار دولت مرکزی قرار داده در سراسر کشور توزیع می‌کنیم لذا از نظر ما همه شهرستان پایتخت کشور هستند و همه شهرستان اختیارات هیات وزیران را دارند.

بخش ۷ دقیقه صحبت محسن رضایی

بسم الله الرحمن الرحیم میلاد با سعادت حضرت معصومه (س) را تبریک می‌گویم روز دختران سرافراز ایران را تبریک می‌گوییم این ۷ دغدغه‌ای که دوستان صدا و سیما تهیه کرده اند را من قبول دارم، ولی دغدغه‌های مردم بسیار بیشتر از این‌ها است ضمن این که این دغدغه‌ها یک مجموعه به هم پیوسته‌ای تشکیل می‌دهند که ما باید ببینیم چرا این‌ها حل نشده است.

۵۰ سال است که ما گرانی داریم ۵۰ سال است که ما بیکاری داریم ۵۰ سال است که ما کاهش ارزش ملی داریم ۵۰ سال است که رشد اقتصادی کشور معیوب است هم نوسانی و هم رو به پایین است چرا این مسائل حل نمی‌شود در همین مدت ما می‌بینیم که ایران اقتدار از دست رفته خود را بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در بعضی از زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق العاده‌ای کرده ایم وقتی مردم این دوتا را می‌بینند و با هم مقایسه می‌کنند احساس می‌کنند که یک جای کار گیر است.

خود رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند راه حل‌ها مشخص است، اما نمی‌دانیم چرا نمی‌شود من می‌خواهم در این جلسه رونمایی کنم که چرا نمی‌شود وقتی ابتدا نگاه می‌کنیم می‌بینیم چادر مشکی در اختیار یک عده دیگر است ذرت در اختیار یک عده دیگر است گوشت در اختیار عده‌ای دیگر است آن طرف‌تر که می‌رویم آقازاده‌ها را می‌بینیم طرف دیگر مافیاها را می‌بینیم چرا این درست شده است دولت ها، مدیران چه کار می‌کنند مدیران کشور جای دیگری مشغول هستند در جنگ زرگری که بین جناح‌های سیاسی در ایران اتفاق افتاده همه در آن جا درگیر هستند.

یک مرتبه مطرح می‌شود حجاب یک عده فیلترینگ را مطرح می‌کنند، ایران چرا در سوریه است، موشک، دیوارکشی، کنسرت، هر چند مدت یک موضوع درست می‌شود و یک عده‌ای موافق و مخالف می‌شوند یک جنگ زرگری پیدا می‌شود همه انرژی‌ها، همه افکار به آن سمت می‌رود امام جامعه، رهبر جامعه می‌آید این را پایان می‌دهد و بعد از یک مدت دوباره این غائله به راه می‌افتد در حقیقت این تاخ و تازی که در سیاست اتفاق افتاده این میدان‌های انحرافی که به وجود آمده اصلاً اجازه نمی‌دهد انرژی ملت ایران و دولت‌ها متمرکز شود روی گرانی، روی عدالت، روی رکود اقتصادی، روی یارانه‌های پنهان پس اول باید این حل شود یعنی قرار است رئیس جمهور بعدی مثل رئیس جمهورهای گذشته شود یعنی قرار است دوباره قصه دولت‌ها دوباره تکرار شود باید پایان دهیم این جا نیاز به دو جراحی بزرگ در کشور وجود دارد اولین جراحی اصلاح ازدرون قدرت است این باید اصلاح شود حکمرانی اش، مدیریت اش، ساختارهایش، قوانینش، قواعدش، رفتارش یک جراحی اساسی از درون قدرت باید صورت گیرد.

مسئله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است، اقتصاد ایران باید معماری شود وگرنه شما برای گرانی و نرخ بالای تورم پیشنهاد دهید وقتی زمین اقتصاد یک زمین گرمی که هر چه برف روی آن می‌ریزد بخار می‌شود و به هوا می‌رود همه این برنامه‌ها خنثی می‌شود بنابراین دولت ما این است که اولاً با به کارگیری همه اقوام ایرانی، همه شایستگان، از اصولگرا، اصلاح طلب، به کارگیری همه بانوان کشور، به کارگیری همه ظرفیت‌ها مثل اهل تسنن، اهل اقلیت‌ها دوباره حرکتی شبیه به انقلاب دوباره حرکتی شبیه به بسیج در دفاع مقدس درست کنیم همه با هم بیاییم یک دولت قوی و کارآمد پاسخگو و مسئولیت پذیر را ایجاد کنیم و بعد این دولت شروع کند عملاً از درون قدرت اصلاحاتی را انجام دهد وضعیت نهادهای درون قدرت از خود نهادهایی که منتسب به رهبر معظم انقلاب هستند و همه آن‌ها برای دولت کار می‌کنند تا خود دولت تا رابطه سه قوه با یکدیگر که معمولاً درنزاع و درگیری با هم دست به یقه می‌شوند و مشکل مردم را فراموش می‌کنند دنبال مسائل دیگری می‌روند تا خود دیوان سالاری وزارت خانه‌ها این‌ها را ما برنامه داریم از بالا تا پایین ان‌شاءلله اصلاح خواهیم کرد.

در مسئله اقتصاد در سه سطح برنامه ریزی کرده ایم اقتصاد زندگی، اقتصاد استانی و اقتصاد ملی، اقتصاد زندگی را من اسمش را گذاشته ام «کفایت زندگی». یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را من می‌دهم نگران نشوند این منابع از کجا می‌آید اگر شما دزدی نکرده اید نگران نشوید آنقدر دزدی بوده که ما درست می‌کنیم آن قدر رانت‌هایی است که مافیا می‌خورند ما آن‌ها را حل و فصل می‌کنیم مشکلی ما در تامین منابع ۴۵۰ هزار تومانی نداریم حقوق به زنان خانه دار می‌دهیم مسئله مسکن سهل و ارزان را با قسط‌های ۴۰ ساله ۵۰ ساله درست می‌کنیم کسب و کارهای خانگی و مسئله ۳۰ درصد سهام صنعت ملی نفت را ما به مردم می‌دهیم.

در تمام استان ما برنامه ریزی کرده ایم اجازه ندادند من همه اسناد استان‌ها را بیاورم این جا الان استان آذربایجان غربی و بوشهر و خوزستان و اصفهان هست و برای تک تک استان‌ها ما برنامه ریزی کرده ایم و در سطح ملی اقتصاد ملی ۱۴ مگا پروژه بسیار بزرگ که یکی از آن‌ها که مسکن است و یکی از آن‌ها انرژی نو است را برنامه ریزی کرده ایم که هم در سطح اقتصاد ملی و هم در سطح اقتصاد استان و هم در سطح اقتصاد زندگی، اقتصاد ملی ایران را ما بازمعماری کنیم تا این که بتوانیم این نوع مشکلاتی که ۵۰ سال است ادامه پیدا کرده بتوانیم در یک بسته اساسی حل و فصل کنیم.

بخش ۷ دقیقه صحبت سید ابراهیم رئیسی

دغدغه‌هایی که اعلام کردید، بخشی از دغدغه‌های مردم است، دغدغه‌های مردم دغدغه‌های بسیاری است. ما در نشست‌های فراوان و مردمی که در آستان مقدس رضوی و قوه قضائیه با مردم داشتم، از نزدیک در جریان بسیاری از خواسته‌ها و مشکلات مردم قرار گرفتم. در ارتباط با مردم برای مهم‌ترین این دغدغه‌ها راهکار پیدا کرده‌ام و ان‌شاءالله وضعیتی که برای دولت آتی پیش‌بینی کردیم اگر رأی مردم به مردم تعلق گرفت، به نظرم اگر برنامه اقتصادی را در سه بخش خلاصه کنیم البته یک ابر موضوعاتی داریم که آن‌ها را اگر زمانی باقی بماند اعلام خواهم کرد. می‌خواهم اشاره کنم به این سه موضوعی که بیشترین مسئله است، یکی اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض که بخش اول است.

مسئله دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم جهش در تولید و تقویت کسب‌وکار است. نسبت به بخش اول که برخی از این دغدغه‌ها همان‌طور که اشاره کردیم، به نظر من یکی از مشکلاتی که مردم امروز با آن روبرو هستند، فساد است. ما در دستگاه قضایی برخورد با مفسد کردیم، اما برخورد با فساد جایش در دولت است که باید برخورد با فساد و بسترهای آن صورت گیرد؛ حتماً افرادی که آلوده باشند و یا افرادی که زمینه رانت و فساد داشته باشند جایشان در دولت نیست. حتماً باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد شود که بتواند همه دارایی‌های اقتصادی را رصد کند از برنامه‌های دیگر ما در ارتباط با دولت مسئله سامانه شفافیت است تا تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها، مدیران دولتی بیایند در سامانه‌ای پشت ویترین برای مردم قرار بگیرند.

ما این کار را زمانی که در آستانه قدس مشغول به فعالیت بودم، انجام دادیم اطلاعات مربوط به شرکت‌هایی اقتصادی که تعداد آن‌ها ۳۵ تا ۴۰ شرکت بود را پشت ویترین گذاشتیم تا مردم ببینند و این باعث اعتماد مردم می‌شود. شفافیت موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود بنده از روزی که به قوه قضاییه آمدم یکی از مسائلی که مردم، رسانه‌ها و نمایندگان مجلس می‌گفتند حساب خاص در اختیار رئیس قوه قضاییه بود. با دوستان گفتیم تمام تلاش‌تان را بکنید. ما بتوانیم به مردم گزارش دهیم و بگوییم منبع درآمد و هزینه‌اش کجاست. ما به مردم گزارش دادیم و گفتیم که هر سال هم در این باره گزارش خواهیم داد، این بگومگو تمام شد. شفافیت مسئله بسیار مهمی است اگر شفافیت اجرا شود شما یقین داشته باشید که اجرای کامل مقررات شفافیت، زمین‌خواری، قاچاق کالا، مسئله فرارهای مالیاتی و بسیاری از این فسادها کنترل خواهد شد. موضوع دیگر تحول ساختاری است در این راستا مسئله مهم تحول در نظام بانکی است دولت‌های مختلف آمده‌اند گفته‌اند ما می‌خواهیم تحول در نظام بانکی ایجاد کنیم، اما ما امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌بینیم.

این باید با قدرت حل شود معوقات بانکی می‌تواند صورت نگیرد و با پیگیری ما بخش مهمی از معوقات بانکی را دنبال کردیم این اصلاح نظام بانکی می‌تواند یکی از ضرورت‌های کشور و دولت است.  اصلاح سوم، اصلاح در نظام مالیاتی است که حتماً باید صورت بگیرد و باید بروکراسی زاید و فسادزا در سازمان مالیاتی با ایجاد سامانه هوشمند حل شود. سامانه هوشمند جزو برنامه‌های جدی ما است. مالیات هم باید عادلانه و جدی و واقعی شود و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به واحدهای تولیدی به ۱۰ درصد برسد. البته با یک شیب ملایم این کار امکان‌پذیر است.

تحول در نظام اداری هم مهم است، فساد در نظام اداری قابل‌قبول نیست. ادارات و سازمان‌های ما تراز انقلاب اسلامی خیلی‌هایشان نیستند و باید در این مورد فساد زدایی شود. من احترام به همه کارکنان دولت می‌گذارم، اما باید نظام اداری اصلاح شود و باید ضابطه‌هایی که دست و پاگیر هستند لغو شوند و مجوزهایی که حال تولیدکننده را می‌گیرند را باید کم کنیم. نظارت‌های پیشینی باید به نظارت‌های پسینی تبدیل شوند.

برای انواع کارها باید بیایند مجوز بگیرند که این کار تولید را با مشکل مواجه می‌کند مجوز گرفتن درست است، اما باید در یک حدی باشد. این بخش سه تحولی است که حتماً ضرورت دارد در دولت انجام شود. بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم است؛ اولین مسئله، مسئله کنترل گرانی و گران‌سازی است ببینید در وضعیت موجود تورم ۳۲۰ درصدی در ۸ ساله گذشته ایجاد شده است. این میزان تورم اصلاً قابل قبول نیست، قیمت گوشت ۵ برابر، قیمت خودرو ۸ برابر، قیمت مسکن ۷ برابر، مردم این وضعیت را چگونه باید تحمل کنند ما حتماً باید اقدامات‌مان منجر به این شود که تورم به نیم و بعد ان‌شاءالله به سمت یک رقمی شدن حرکت کند.

آیا این کار قابل انجام است؟ بله راهکارهایی دارد یکی از این اقدامات در این راستا مدیریت بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی است که این مدیریت باید صورت بگیرد نکته دوم رفع وابستگی کالاهای اساسی سفره مردم به نرخ ارز است که این نوعی خودکفایی در سفره مردم است و قابل انجام است و امکانات و زمینه‌های آن‌هم بحمدالله در کشور ما موجود است. افزایش نظارت و مقابله با انحرافات بازار است البته نباید دخالت در بازار صورت گیرد اگر این نظارت‌ها افزایش یابد بسیار مهم است. تأمین حداقل معاش مردم به ویژه اقشار ضعیف و این اعتبار کارت اعتباری خرید برای سه دهک پایین است که می‌تواند این کار صورت بگیرد. نکته سوم جهش تولید و اشتغال و تقویت کسب‌وکار است در این رابطه بیش از ۵ میلیون بیکار و شبهه بیکار داریم که از کار پیدا کردن ناامید شده‌اند، ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال یک امر دست یافتنی است و حتماً باید در این راستا حرکت کرد، باید از فعالیت‌های غیرمولد جذابیت‌زدایی کرد و برای تولید جذابیت ایجاد کرد و هدایت نقدینگی به سمت تولید هم مهم است.

بخش ۷ دقیقه صحبت علیرضا زاکانی

عرض ادب و احترام دارم خدمت مردم عزیزم ملت رشید ایران و تبریک عرض می‌کنم تولد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر را به ویژه به دختران مدافعان حرم. من سعی می‌کنم ناظر به همین ۷ نکته‌ای که فرمودید نکاتی که الان گفتید و درج کردم بگویم و پراکنده نگویم که موضوع معلوم شود.

ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است به ویژه در حوزه خوراکی و پوشاک این تشدید شده است و مردم را بیچاره کرده است تورم سال ۹۰ پانزده درصد بود و سال ۹۹ سی و نه درصد به صورت مستمر و نقطه‌ای ۵۲ درصد این فاجعه‌ای است که دولت آقای روحانی ایجاد کرده است نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده یعنی تقریبا ۶ برابر شده پایه پولی هم از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان قریب به ۴۵۰ و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که باید به هر حال آقای همتی پاسخگو باشد اساس این است که دولت توجه کرده که از جیب مردم خودش را اداره کند یعنی از تورم ارتزاق کند بنده حتماً در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز، مدیریت مناسب بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و شفافیت سازی ۷۰۰ هزار میلیارد ناترازی بانک‌ها با اصلاح این ناترازی و با حجم نقدینگی را به سوی آن سوق دادن حتماً در سال اول تورم را من نصف تورم موجود خواهم کرد.

ناظر به عدالت و کاهش فاصله طبقاتی به هر حال امروز رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است بنده سعی می‌کنم که تلاشم این بوده که در این ۴۲ سال صدای مظلومین و خفتگان و غارت شدگان باشم این جا موضوع مفاسد و بی عدالتی فوق العاده بالا است سعی ام این بوده که با گردن کلفت ها درگیر شوم با دادستان تهران (از فقر) و با وزیر ۲۰ سال پیش اطلاعات، با وزیر نفت، با معاون رئیس جمهور، با برادر رئیس جمهور سعی کرده ام که با گردن کلفت‌ها طرف شوم و غیر از این هم راه و چاره‌ای برای برخورد با فساد نیست بنده معتقد هستم که باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم عزیز وعده می‌دهم که در دولت اقدام و اصلاح ریشه فساد را خشک کنم با دستان خالی امروز در مقابل مفسدین ایستاده ام راه را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد.

شبکه‌هایی که در دولت، مجلس و دستگاه‌های قضایی در سابق شکل گرفته بود را می‌شناسم و امیدوار هستم که این ریشه را با کمک مردم ریشه کن کنم الان برخی از واگذاری‌ها در دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ صورت گرفته که یک قلمش را من گفتم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه برادر داده اند من این را از حلقوم این‌ها به همت مردم بیرون می‌کشیم و در خدمت مردم این پول و اعتبار را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

رکود اقتصادی به رویکرد غلط دولت برمی گردد که به خارج از کشور تکیه کرده و برای رفع این مشکلات بنده این جا جهش تولید را ملاک و میزان قرار خواهم داد و در جهش تولید بحث مجوزها در واقع مقررات زدایی‌ها بحث ثبات سیاست‌ها و تامین مالی و تامین نیازها بحث مالیات وبیمه که حفتشان بلای جان تولید هستند را بحث صادرات و بحث نظام توزیع را سامان خواهم داد و این در واقع نه خوشه‌ای که ناظر به این نوع ۹ پیشران است را تامین خواهم کرد ناظر به شفافیت، مبارزه با فساد اقتصادی و رانت خواری بنده تمرکز زدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را موضوعیت کار خودم قرار دادم و برنامه استان هارا نوشتم و برنامه نظام مسکن در همه شهرستان‌ها ۴۵۱ شهرستان را درآورده ام و در تمرکز زدایی و نکته بعد هم دولت الکترونیک شفافیت و کار جدی را ما به فضل الهی انجام خواهیم داد قول هم داده ام تا پایان سال اول دولت الکترونیک را مستقر کنم ناظر به مبارزه با مفاسد اقتصادی هم رانت در دولت اقدام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد و آن چه که هست برای مردم شفاف هست سامان دهی یارانه‌های پنهان و آشکار را سال ۹۷ سازمان برنامه اعلام کرد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سامانه حداقل یارانه پنهان است سال ۹۸ آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان است که یارانه پنهان من هفته قبل هم سوال کردم چیزی نیست که به سادگی باید آن را مهار کرد شدت انرژی ما فوق العاده بالا است باید مهار کرد به نفع مردم است الان بخشی از جامعه ۱۵ برابر سطح پایین جامعه دارند مصرف می‌کنند حتماً این یارانه را ما در واقع ساماندهی خواهیم کرد یارانه پنهان را یارانه آشکار هم امسال ۲۵۵ هزار میلیارد تومان است از ۳۳۴ هزار میلیاردتومان که ۷۹ هزار میلیارد تومان آن در واقع برای هزینه است این را ما مستقیماً به سمت مردم می‌بریم و در واقع در دولت اقدامات و اصلاح مردم غیر از درد بیماری اشان درد بی پولی نخواهد کشید ۷۰ میلیون بن کالا بالای ۴۰ هزار تومانی دریافت خواهند ماهانه، ۳ دهک در واقع پول نقد دریافت می‌کنند یک دهک ۲۵۰ هزار تومان یک دهک ۲۰۰ هزار تومان یک دهک ۱۵۰ هزار تومان همه این پول الان در همین بودجه امسال است در همین بودجه امسال حواله به غیب نمی‌دهم و در واقع ناظر به مسکن هم توزیع می‌دهم راجع به بیکاری که هست نرخ بیکاری، نرخ بیکاری اعلام شده نیست با تمهیدی که خواهیم کرد درواقع ۶ میلیون ۷۰۰ هزار شغل را طی زمانبدی مشخص مورد فضل الاهی در واقع ایجاد خواهیم کرد سال اول ۵۰۰ هزار تا الی آخر ناظر به تامین مسکن هم عرض کنم که یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس هم که بنده علاوه بر این ۱ میلیون ۳۰۰ هزار تا سالانه مسکن حمایتی می‌سازم یعنی در پایان سال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ساخته خواهد شد که یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن آن حمایتی است ۶۰۰ هزار تا برای زوج‌های جوان ۶۰۰ هزار تا خانواده‌های کم درآمد.

بخش ۷ دقیقه صحبت  سعید جلیلی

بسم الله الرحمن الرحیم، سلام عرض می‌کنم خدمت همه مردم عزیز ایران و تبریک عرض می‌کنم ولادت حضرت معصومه سلام علی‌ها را، به ویژه به دختران عزیز این سرزمین. می‌خواهم یک نکته‌ای عرض کنم، سوالی که شما کردید فکر می‌کنم این بود که چه رویکردی ما داریم نسبت به دغدغه ها، چون این‌ها موضوعاتی است که مطرح شده و موضوعات درستی هم هست.

سوال مردم ممکن است این ۷ مورد باشد یا چیزهای دیگری را هم بیان کنند که این هفت تا هفت تای بسیار درستی است، اما دغدغه مردم چیز دیگری است؛ دغدغه مردم این است که چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟ ببینید الان برای این ۷ موضوعی که بیان شده است، دوستان پاسخ‌هایی را بیان فرمودند و حتما من هم یک پاسخ‌هایی را در این باره دارم، سوال این است که پاسخ‌های این ها، نه مسئله اش و نه پاسخش مثل کرونا نیست که، اینطور نیست که بگویی هم مسئله نا شناخته است و هم پاسخ نا شناخته است.

سوال این است که این موضوعاتی که هم مساله و هم پاسخ شناخته شده است چرا تا به حال حل نشده است و این دغدغه مردم است. درباره تورم، امروز متوسط نرخ کشورهای دنیا ۲ و نیم درصد است، بیش از صد کشور در این حد و زیر ۵ درصد تورم را آورده اند، سوال این است که چرا در ایران حل نشده، پاسخ‌ها هم که مشخص است، چرا حل نشده؟ من عرضم این است که درباره مثلا مسکن که بیان می‌شود، می‌گویند ما زمین داریم، مصالح داریم، نیروی انسانی هم داریم، پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟

دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند، ببنید ما صحبت از مقام رئیس جمهور می‌کنیم، آن هم رئیس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد، می‌تواند جهش پیدا کند، بعد ما امروز سوال مان این است که چه جوری ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم. به نظرم دغدغه‌ی مردم اینطور چیزهاست، خود مسئله‌ها که مشخص است مردم در کوچه و بازار با زندگی شان این‌ها را لمس می‌کنند، دغدغه این است که چرا این راه حل‌ها پایدار نیست.

مثلا دولت می‌گوید من ۲ سال تورم را کنترل کردم، ۳ سال، تورم که مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید، بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگه هم تورم پائین خواهد بود یا نخواهد بود، این یک روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود. یک سال یا چند سال خوب می‌شود یک دفعه دوباره این فنر تورم در می‌رود و گران می‌شود.

سوال مردم این است، دغدغه مردم این است که اگر همین هفت تایی که می‌گویید که درست هم هست و مساله مردم است می‌گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می‌شود، چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند، چرا مسائل دیگر توی کار می‌آید و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود. من بحثم این است.  حالا بپردازیم به سوال شما که دولت ما چه رویکردی خواهد داشت، دولت ما رویکردش این است که هر کدام از این‌ها پاسخ‌های خاص خود را دارد که حتما درست است و برخی هم برخی دوستان اشاره کردند، بحث ما این است که اگر شما می‌خواهید این مسائل را حل می‌کنید این یک برنامه جدی می‌خواهد، شما یک قالی ایرانی که قدمت زیاد در کشور ما دارد را می‌خواهید ببافید، باید برای آن نقشه داشته باشید، رج به رج، گره به گره مشخص باشد هر کدام در هر نقطه‌ای چه رنگی دارد چه نخی دارد چه چیزی دارد، اصلا مگر می‌شود بدون یک نقشه جامع کار کرد.

کار رئیس مجمهور الان دقیقا این است، فرق می‌کند با وزیر که حالا بگوید مسکن را یکی. باید بداند و اشراف داشته باشد به این نقشه، به نقشی که هریک از وزارتخانه‌ها باید ایفا کنند تا تورم حل بشود تا مسکن حل بشود و تا نظام سلامت درست بشود. من عرضم این است که ما صحبت از رئیس جمهور می‌کنیم، این رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد به این نقشه یا نباید داشته باشد، یک شبه که برنامه نوشته نمی‌شد، با سفارش به اندیشکده که برنامه نوشته نمی‌شود، باید اشراف داشته باشد تا در آن بزنگاه‌ها و در آنجاهایی که ظرافت لازم دارد که ممکن است همه این متوقف بشود او بتواند تصمیم بگیرد و نگذارد کار متوقف شود.

بحث مهمی که درباره نقش رئیس جمهور اینجا است این است که آیا از روزی که مسئولیت را عهده دار می‌شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد، یکی از دغدغه‌های مردم این است که یکدفعه ۴ سال یا ۸ سال می‌گذرد و می‌بینیم که چیزی انجام نشد، بعد یا یکی معذرت خواهی می‌کند که اگر منصف باشد و اگر نباشد که تازه طلبکار مردم هم می‌شود. تازه می‌گوید خیلی هم خوب است.

باید مشخص باشد که او چه برنامه‌ای را دارد پیش می‌برد، دغدغه مردم این است؛ خیلی خب حالا ما رای دادیم، این مسیری که می‌خواهد طی شود قرار است سر شش ماه یا یک سال به چه نقطه‌ای من برسم، جامعه به چه جایی برسد، حداقلی است یا نه حداکثری است، رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است، با همه ظرفیت هایش، اینکه بگوید یک مساله را حل کردم، دو تا مساله را حل کردم و بعد از ۴ سال هم بگوید این‌ها حل شد، اینکه خیلی حداقل است، یا ایران را نشناخته یا ظرفیت‌های ایران را نشناخته یا اشراف به موضوع ندارد، ما برنامه مان باید خیلی فراتر از این موضوع باشد، اینجاست که دغدغه مردم این است که آیا تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت، آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد، آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه فعلا ببینیم چی خوششان می‌یاد.  مصالح مردم، بحث من این است اگر ما صحبت می‌کنیم از دغدغه‌های مردم، مردم می‌خواهند یک آینده‌ای حداقل در ۴ سال آینده داشته باشند که اطمینان داشته باشند، کارها جدی پیگیری می‌شود، نمایشی نخواهد بود، نتیجه‌مند خواهد بود.

بخش ۷ دقیقه صحبت  عبدالناصر همتی

سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی در حد حداقل ۵ درصد، نه می‌شود بیکاری را حل کرد و نمی‌شود رفاه و کشور آورد. میانگین رشد اقتصادی ما ظرف یک دهه گذشته، شیب نزولی منفی داشته است و بدون سرمایه‌گذاری رشد اقتصادی معنا ندارد. دوستان راجع به یکسری روبنا ها صحبت می‌کنند. اقتصاد مفاهیم و معادلات خودش را دارد.

علم اقتصاد به ما می‌گوید که باید محیط سرمایه‌گذاری امن باشد و بر مبنای این سرمایه‌گذاری امن بتوانیم به رشد اقتصادی برسیم و بتوانیم این رشد اقتصادی را به صورت عادلانه بین مردم تقسیم کنیم. اینکه به مردم بگوییم گرانی، اولاً اینکه اصلاً نگرانی وجود ندارد. جناب آقای رئیسی می‌گویند گرانی‌سازی انجام شده است. تورم عامل گرانی است. در دنیایی که تورم به دو یا سه درصد رسیده است، نگرانی وجود ندارد.

آیا شما در اروپا می‌بینید که مبارزه با گرانی وجود داشته باشد؟ چرا قیمت ارز بالا رفت؟ چرا قیمت مسکن بالا رفت؟ ما خودمان را به راه دیگر نزنیم جناب آقای رئیسی. خواهش من این است که به این نکته توجه کنیم. تحریم در یک دهه گذشته مبادلات اقتصادی ما با دنیا را به هم زده است. چرا این اتفاق افتاده است؟ شما در دنیای کشور و نشان بدهید که بدون مبادلات اقتصادی جهانی بتواند پیشرفت کرده باشد رشد کرده باشد.

جناب آقای جلیلی می‌فرمایند که اگر این هفت مورد مشکل است چرا راجع به چیزهای دیگر صحبت می کنید؟ چیزهای دیگر خیلی مهمتر است. تحریم خیلی مهم است. برنامه‌های من برای این هفت موردی که شما گفتید تدوین شده است و من برای هر کدام برنامه خاصی دارم. برای اشتغال جوانان، برای مسکن جوانان، برای کنترل تورم، برای اعاده رشد حداقل ۵ درصد و برگرداندن تورم و دامنه ۸ تا ۱۲ درصد برنامه دارم. ولی چون فرصت نمی‌شود در این ۷ دقیقه باید چند نکته را عرض کنم.

همین جریانی که دوستان می‌گویند چرا از علت دیگر صحبت نمی‌کنید من می‌گویم این جریان می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. بدون دنیا زندگی یعنی چه. اولاً شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید. اگر هم بلد باشید نتیجه آن این است که رشد ۸ درصدی که داشتیم تبدیل می‌شود به رشد صفر درصدی یا منفی.

هزینه آن را چه کسی می دهد این هزینه از جیب مردم برداشته می‌شود. مردم عزیز این هزینه را می‌دهند. به مردم بگویید الان یک کشتی با پرچم ایران را ما نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم. پرسپولیس و استقلال نمی‌تواند پول خود را از AFC بگیرند.ذتجارت خارجی ما به خاطر مبادلات منفی ما ۲۰ درصد در سال هزینه می‌دهیم. سالی ۱۶ میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌کنیم. چرا می‌گویید درباره عوامل دیگر صحبت نکنیم؟

جناب آقای رئیسی، سوال من از حضرتعالی این است که به عنوان سرگروه این پنج نفر هستید که در مقابل من ایستاده‌اید، پاسخ دهید که اگر قدرت در دست تندروها بیفتد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ من خیلی راحت بگویم تحریم‌های جدید با اجماع جهانی بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

برجام راه‌ حلی بود که آقای ظریف با راهنمایی و حمایت مقام معظم رهبری، جلوی پای کشور گذاشت. اما شما مردم حق دارید بگویید چرا هیچ نفعی برای شما نداشت؟ من میگویم؛ به این دلیل که اگر تحریم‌ها نبود، کاسبان تحریم، سالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند. این ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، ۶ برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است. ما به راحتی از کنار آن نگذریم، آیا فکر می‌کنیم همینطوری وضع اقتصاد خراب شده است؟

تورم چرا ایجاد شده است؟ برای اینکه دولت با کسری بودجه پیدا کرده است. چرا کسری بودجه ایجاد شده است؟ برای این که سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار درآمد کشور به خاطر تحریم کم شده است. چرا دائما باید بگوییم که این‌ها نیست؟ خواهش من این است که به این نکات توجه کنید. این کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود، اجازه ندادن سرمایه گذاری خارجی وارد کشور بشود. ترامپ کاسبان تحریم با هم زیر میز مذاکره برجام زدند.

من حتماً یک دولت عاقل با پشتیبانی و حمایت رهبری می‌تواند به زودی تحریم‌ها را بردارد. آیا میخواهید فردای برداشتن تحریم ایران باز هم میفته اقتصادی برجام بی‌بهره بماند؟ شما اصلا نمی‌خواهید سرمایه‌ای وارد کشور بشود. الان چند سال است ما نتوانستیم جذب سرمایه کنیم. آیا نمی‌خواهید شغل برای جوانان تان ایجاد بشود؟ مردم می‌خواهند، ولی فکر می‌کنم جناب آقای رئیسی و آن‌هایی که در ستادشان هستند و شبانه روز فعالیت می‌کنند، نشستند و مخالف برجام و تصویب FATF هستند.

در مقابل من اینجا نشسته است، پنج نفر از عزیزان، جناب آقای رئیسی، جناب آقای جلیلی، جناب آقای زاکانی، جناب آقای رضایی و جناب آقای قاضی‌زاده هاشمی، این‌ها بودن نگذاشتند و FATF را دو سال معطل گذاشتند. می‌گویند رابطه با خارج را می‌خواهیم چه کار؟ بانک‌های ما چرا باید با خارج ارتباط برقرار کند؟ معلوم است وضعیت کشور این می‌شود. نرخ ارز بالا می‌رود می‌گویند گرانی سازی کالاها انجام شده است؛ طبیعی است اگر نرخ ارز بالا برود گرانی سازی کالا انجام شود.

من هم اقتصاد خواندم، هم مسئولیت اقتصادی در سه دهه گذشته داشتم، دنیا را دیدم برنامه دارم، برای حتی کشورهای همسایه و منطقه که حاج قاسم عزیز امنیت آن را تامین کرد برنامه اقتصادی دارم. در سیاست خارجی من عربستان دشمن نیست، امارات دشمن نیست. خودروساز داخلی می‌تواند پیشرفت کند؛ ولی باید با خودروساز داخلی بتواند رقابت کند. اینطور نیست که پراید را به قیمت فورد آمریکایی به مردم تحمیل کنیم.

خاکریزهای این جنگ اقتصادی در خانه‌های مردم است. الان روز چند نفر به خاطر داروهای بیماری‌های خاص از بین می‌روند. آقای رئیسی شما که با همه دوستان‌تان با FATF مخالفت کردید، گل به خودی زدید. توی زمین ترامپ بازی کردید. من خواهش می‌کنم به این نکته توجه کنید که تعامل با خارج و دفاع از منافع ملی، اصل اساسی برای پیشرفت اقتصادی است.

بخش ۷ دقیقه صحبت  محسن مهرعلیزاده

من هم روز دختر و ولادت حضرت فاطمه و دهه کرامت را خدمت مردم عزیز ایران تبریک عرض می‌کنم. موفقیت‌های تیم‌های فوتبال و والیبال کشور را به ورزشکاران عزیز و دست‌اندرکاران عزیز ورزش و مردم عزیز تبریک عرض می‌کنم. من فکر می‌کنم باتوجه به اینکه فرصت محدود است من یک اشاره کلام داشته باشم به این هفت مورد و بروم به سر بعضی از مسائلی که آن‌ها دغدغه‌های اساسی هستند و به این هفت دغدغه مورد نظر شما اشاره‌ای نشده است.

برنامه دولت زندگی برنامه اقتصادمحور است که تنظیم شده، برنامه اقتصاد اجتماعی که هم به توسعه اقتصادی کار دارد و هم به تأمین اجتماعی و معیشت مردم شامل مسائل افزایش تولید، مسائل کلان تولید، مسائل سرمایه‌گذاری، مسائل از بین بردن موانع سرمایه‌گذاری، مسئله افزایش GDP، مسئله کارگران، مسئله معلمان، مسئله جوانان، مسئله ایجاد صندوق درآمد پایدار، مسئله صندوق بیمه تکمیلی رایگان، توسعه امر گردشگری، تنش‌زدایی در سطح دنیا و ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی، واکسیناسیون کرونا تا قبل اتمام سال، اجرای سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی، افزایش حقوق دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم، واگذاری اختیارات هنر به اصناف هنر، همسان سازی حقوق بازنشستگان و در زمینه‌های مختلف که بنده ۳۰ و چند مورد حالا یادداشت کردم و خواهش می‌کنم که مردم عزیز در برنامه‌ای که بنده در سایت خود که همان روز اول مناظره گذاشته‌ام به آن توجه بفرمایند.

اینجا می‌خواهم چند مسئله دیگر را که به عنوان دغدغه‌های اصلی هستند و نباید به مسائلی که اینجا مطرح شد فقط به آن‌ها اکتفا کنیم را عرض می‌کنم. بنده یکی از دغدغه‌های اصلی را در حال حاضر مسئله از بین رفتن اعتماد مردم به مدیران و به دولت می‌دانم. بنده احساس می‌کنم که مردم عدم صداقت را در رفتار و کردار و گفتار مدیران احساس می‌کنند و بر اساس این بی‌اعتمادی دارند به مجموعه عملکردها و این بی‌اعتمادی به مجموعه عملکردها باعث می‌شود که مردم همکاری نکنند و حتی کار خوب را هم نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشند. یکی همین صدا و سیماست. شما در نظر بگیرید کاری شده است که مرجعیت رسانه امروز از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است و حالا کمتر از ۱۰ درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می‌کنند. فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند برای اینکه در آن شخص حضرت امام، رهبری، سخنان طالقانی، شهید بهشتی بود. امروز صدا و سیما متأسفانه حتی نماینده اقلیت، اقلیت هم نیست؛ ریشه مشکلات عمدتاً امروز در سیاست زدگی است این را در نظر بگیریم، بینش‌ها و روش‌ها و نگاه‌ها باید عوض بشود، نگاه ارباب و رعیتی باید از بین برود. بعضی‌ها می‌خواهند همه‌جا باشند، بعضی‌ها می‌خواهند همه‌کاره باشند، بعضی‌ها می‌خواهند همه جا دخالت کنند و آنجایی که باید باشند نیستند و آنجا که نباید باشند هستند.

امروز اقتصاد و معیشت ما متأسفانه دچار فضای سیاست‌زدگی سنگین شده بعضی‌ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند این همه برنامه در اینجا گفته شد؛ جناب آقای همتی هم مجموعه بسیار خوبی را فرموده‌اند، ولی افسوس که هیچ التزامی به اجرای قانون نیست. مشکل از عملکرد مدیران و ساختارها است مردم از چه چیزی ناراضی‌اند چرا کوچکترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به بحران تبدیل می‌شود؛ باران می‌آید سیل می‌آید نارضایی؛ زلزله می‌آید نارضایتی، مسئله بنزین آبان ۹۸.

ببینید این‌ها راه‌حل نیست به نظر بنده آن مسائلی که مطرح می‌شود یک راه‌حل‌هایی دارد که مردم آن‌ها را می‌دانند بعضی‌ها یک راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند که آن‌ها راه‌حل‌های مورد نظر و واقعی نیست، اشکنه خوردن ولنگ پوشیدن راه‌حل نیست. ما می‌توانیم بحران‌ها را کنار بگذاریم می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم بر اساس برنامه‌هایی که بنده ارائه کرده‌ام مشکلات را حل کنیم به شرطی که باهم باشیم ببینید جوانان ما امروز در پروژه‌های سنگین در سطح بین‌المللی در ناسا و نورولینک کار می‌کنند اگر ما جوانی اینجا داشتیم الان مشکلمان این بود؟ اگر جوان را فراری نمی‌دادیم الان مشکلمان این بود؟ یکی از دیگر دغدغه‌ها مسئله شفافیت است صادق بودن با مردم است، در کنار مسئله معیشت، اشتغال، امنیت شغلی، آزادی‌های اجتماعی، مردم شفافیت می‌خواهند، مردم صداقت می‌خواهند، اگر شفافیت بود این همه اختلاف و رانت‌خواری که موجب بی‌اعتمادی مردم به مدیریت در کشور شده نبود، اگر پرونده‌های مثل پرونده آقای عیسی شریفی که وصل به شهردار وقت بود و حالا چهار سال است که خاک می‌خورد رانت و اختلاس چند هزار میلیاردی هیچکس کاری به کسی تو دنیا ندارد.

اگر پرونده بابک زنجانی مشخص می‌شد اگر مسئله طبری‌ها دقیق‌تر و ریزترمشخص می‌شد مردم اعتماد می‌کردند، مردم صداقت و روراستی را می‌خواهند، مردم می‌خواهند بپرسند که آیا واقعا کرونا خطرناک است؟ باید در خانه‌ها بمانیم؟ کسب و کار ما باید تعطیل شود؟ اگر کرونا خطرناک است خوزستان که وضعیت قرمزی که حالا چند ماه است دارد و روزی بیش از ۱۰۰ نفر در این کشور از کرونا می‌میمیرند پریروز جناب آقای رئیسی در آنجا شوآف و تبلیغات می‌کند و هزاران نفر مردم را جمع می‌کنند در آنجا، خب مردم می‌پرسند ما به چی اعتماد کنیم؟ کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟ من می‌ترسم به این ترتیب جناب آقای رئیسی می‌خواستند سید محرومان بشوند حالا بشوند سید مرحومان. در فارس ۱۰ نفر از مدیران سیستم قضایی واکسن زدند، می‌پرسم آیا این واکسن‌زدن‌ها قانونی بوده، شفاف بوده؟

مجری: در این قسمت از برنامه، نامزدهای محترم، ۴ دقیقه فرصت دارند تا اظهارات سایر نامزدها را نقد کنند.

فرصت چهار دقیقه‌ای سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی برای نقد دیگر نامزدها

مردم عزیز درمان و سپردن حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مثل سپردن درمان مالاریا به پشه آنوفل است؛ یا سپردن درمان کرونا به ویروس کرونا است؛ دوستانی به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار در مجموعه مدیریت کشور کلاً نبودند و از بیرون آمده‌اند!

خودشان از یک طرف سابقه ۳۰ ساله و۴۰ ساله ذکر می‌کنند؛ کمترین فرد در نقش‌آفرینی در این حوزه‌های اجرایی موجود در کشور را بنده دارم؛ بعد هم در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده منتخب مردم بودم. بعد هم از یک موضعی که چرا چنین شده است چرا چنان شده است، حرف‌هایی می‌زنند که ۸ سال پیش با یک بیان و لفظ قوی‌تری زده شده است؛ با همین کلمات که تحریم است و موضوعاتی از این دست و شد آنچه امروز ما می‌بینیم. بهتر است برگردیم و این اختیار فوق‌العاده‌ای که مقام معظم رهبری به ما داد، به دولت داد در این هشت سال؛ و دولت فرصت مذاکره را از بین برد و بد مذاکره کردند؛ این اختیاری که این دولت داشت حتی در مذاکره مستقیم با آمریکا، کدام دولت قبل از آن داشته؟ روندها روندهای ۴۰ الی ۵۰ ساله است و مشکلات ساختاری و نهادی است؛ اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید؛ اگر ساختارها استضعاف گر بود؛ اگر همه موضوعات جمع شده در تهران، اگر اینکه جوانان کنار گذاشته شدند، نوآوران کنار گذاشته شدند، فناوران کنار گذاشته شدند، زنان کنار گذاشته شده‌اند، این‌ها تقصیر کسی دیگری است؟!

من باز هم می‌گویم راه حل امروز تغییر نسل سیاستمداران است. امروز ما جوانان قوی داریم، زنان قوی داریم؛ نه اینکه به ما محتاج باشند بلکه ما به آن‌ها احتیاج داریم؛ دوستانی که در این جلسه حاضر هستید، ما از توانایی جوانان و زنان باید استفاده کنیم؛ برای اینکه ما را از وضع موجود خارج کنند و از این مشکلات نهادی تکرار شده خارج کنند؛ دغدغه مردم این است که چرا مسائل حل نمی‌شود؟

مسائل مهم می‌ماند برای اینکه عده‌ای با شوآف و دشمن بازی و پرت کردن حواس‌ها، به جای اینکه بروند جراحی کنند و تومورهای بدخیم را بردارند، پایشان را از گردن مردم بردارند؛ دولت بشود طرف مردم؛ دولت‌ها شده‌اند ضد مردمی؛ دولت‌ها شدند ریاستی؛ دولت‌ها شدند متعلق به یک طبقه خاص و فرزندانشان؛ فامیل‌ها رفتند و فامیل‌های جدید آمدند؛ تبارگرایی آمده، قومیت گرایی آمده، حزب بازی آمده؛ معلمان و بازنشستگان ما می‌بینند و نارحتند. من ۲۰ برنامه و پروژه دارم؛ ان‌شاءالله گزارش می‌دهم؛ جوانان بیایند و تغییر مدل حکمرانی به سمت مردم باید اتفاق بیفتد؛ همانطور که اول انقلاب جوانان انقلابی در پهنای سرزمین و کنار مردم قرار گرفتند و دست آن‌ها را گرفتند و حرکت دادن با انقلاب، همچنان نیز جوانان پای کار هستند؛ آن‌ها دانش آموختن، سواد آموختن، تجربه آموختن و دنیا را دیده‌اند و می‌توانند.

فرصت چهار دقیقه‌ای علیرضا زاکانی برای نقد دیگر نامزدها

بسم الله الرحمن الرحیم؛ مردم عزیز مشکل ما سه نان است که از سفره شما برداشته؛ ندانستن، نخواستن و نتوانستن. مظهر تام و تمام آن دولت آقای روحانی است و کسانی هستند که در این دولت کار کردند. مشکل ما دروغگویی است اگر واقعاً پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد که می‌خواست در کسوت این آقایان قرار گیرد، دماغش چند دور، دور زمین می‌چرخید.

چرا با مردم صادق نیستیم و دروغ می‌گوییم؟ این خیلی زشت است، صداقت داشته باشیم. آقای همتی آبان ۹۸ گفت که نرخ بنزین ۴ دهم درصد تاثیر دارد و بنزین در حوزه اقتصادی مشکلی ندارد. اینجا تمام موارد نوشته‌های خود آقای همتی هست که قیمت بنزین در تورم در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود.

البته خود آقای همتی بعدا اعلام کرد که من اصلاً با افزایش قیمت بنزین مخالف بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم. آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ این نامه، نامه رسمی شماست و امضاء حضرتعالی است. شما ۹۸.۶.۳۱ درخواست کردید که قیمت بنزین ۵۰۰۰ تومان بشود و قیمت نفت‌گاز هزار تومان بشود تا دولت کسری بودجه را جبران کند. با مردم صادق باشید؛ بنده اینجا آمده ام که نگذارم سر مردم کلاه بگذارند. گذشت آن دوره‌ای که کلاه سر مردم می‌گذاشتید؛ این گذشت.

بعد می‌گویید که این هیچ که اصلاً من نبودم، کی بود کی بود من نبودم. این نامه رسمی شماست. نکته بعد مواجهه با صندوق بین‌المللی پول (آی. ام. اف)، اسرار مملکت را شما به صندوق آی. ام. اف دادید این بزرگترین خیانتی است که در این کشور کردید.

میزان ذخایر ارزی، میزان ذخایر در دسترس و غیر قابل در دسترس؛ همین باعث شد که کشور دچار چالش‌های جدی بشود. به مردم راست بگویید و دروغ نگویید که به مردم دروغ گفتن خیلی زشت است. دوره این حرف‌ها گذشته و شامورتی نمی‌شود بازی کرد و بعد با آن بی کفایتی موضوع بنزین را دنبال کردید و بعد آقای رئیس جمهور گفت صبحش تازه فهمیدم، بی‌کفایتی از این بالاتر؟

به هر حال ما خسارت‌های نجومی در این ۳۰ سال در مملکت خوردیم. آقای مهرعلیزاده بحث از دولت اصلاحات و این حرف‌ها می‌کرد؛ آقای مهرعلیزاده کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع داشته و چند ۱۰ میلیارد دلار خسارت داشته، یا اطلاعی ندارید میگویید و یا واقعا نمیدانم کجای کره زمین زندگی می‌کردید که آمده اید چنین حرف‌های می‌زنید.

به هر حال کارت سوخت را برداشتند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر به کشور ضرر زدند. حرف سیاسی که مشکل را حل نمی‌کند اگر حرف سیاسی خواستید بزنید ما استاد حرف سیاسی هستیم به شما یاد می‌دهیم چه بگویید که گرفتار نشوید. ما الان واقعاً با بانیان وضع موجود مواجهیم. الان ما از مجلس کسی را بیرون کردیم و رفته دوباره ۸۵ میلیون تومان ماهانه از دولت و از بیمه سرمد حقوق گرفته؛ آقای همتی پاسخ این را چه کسی دارد که بدهد. ما دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی، نقدینگی نجومی، پررویی نجومی. مگر اینجا کهکشان راه شیری است؟

فرصت چهار دقیقه‌ای سعید جلیلی برای نقد دیگر نامزدها

بدانید یکی از نکاتی که بسیار اهمیت دارد برای اقتصاد کشور با حکمرانی وجود ثبات در سیاست‌های اقتصادی و محیط اقتصادی کشور است.

این بحث بسیار مهمی است که تحریم نمی‌شود آن را انکار کرد و واقعیتی است که وجود دارد. مهم‌تر ازخود تحریم بهانه تحریم است که به این بهانه خیلی از ناکارآمدی‌ها را می‌خواهند گردن آن بیاندازند.

من این جا سوالم این است که کسی که رئیس جمهور می‌شود باید فهم صحیح از صحنه جهانی و مناسبات جهانی داشته باشد. فهم صحیح از ظرفیت‌های داخلی داشته باشد و پیوند این دو باهم.

مشکلی که وجود دارد این است که کسانیکه حداقل فهم از مناسبات جهانی متاسفانه ندارند بعد بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند ببینید. اگر ما صحبت می‌کنیم از جهش تولید، جهش تولید لازمه آن جهش صادرات است. جهش صادرات لازمه آن تعاملات اقتصادی و خارجی است. دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند چرا؟ چون تعاملات خارجی را خلاصه کرده اند در با دو سه کشور که یک بایدن به درآید. معلوم است جواب نمی‌دهد.

همین الان شما بروید مذاکراتی که انجام می‌شود چیست؟ با پررویی تمام طرف می‌گوید بله ما موضوعات فراوانی دیگری داریم و اهرم قوی هم خواهیم داشت.

سئوال من این است که ما به این دغدغه مردم باید حتماً جواب دهیم. برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بدون فهم مناسبات جهانی نمی‌شود. اگر او اهرم را در دستش گرفته است شما باید این اهرم را از دست او خارج کنید و این برنامه می‌خواهد هم آفندی و هم پدافندی. نه این که بنشینید و بگویید این طوری شده و یک عده در داخل نگذاشته اند.

خب معذرت می‌خواهم این نفهمیدن مسئله است. ما برای همین موضوع که چگونه می‌شود تحریم را بی اثر کرد نه تنها تحریم را بی اثر کرد بلکه دشمن را از تحریم پشیمان کرد و شما باید این برنامه را داشته باشید. باید بگویید من با این برنامه در پایان چهار سال نه تنها تحریم را بی اثر می‌کنم بلکه دشمن را پشیمان می‌کنم تا محیط امن ایجاد شود. من تعامل سازنده و گسترده با جهان را چگونه شکل می‌دهم. بله اقتصاد ما معطل سه تا کشور نماند، معطل فلان گفتگو نماند.

شما آن زمان که به اصطلاح خودتان موفق بودید دیدید که نتیجه گفتگوها چه شد؟ این شد که ۸۰۲ تحریم شد هزار و ۵۰۰ تحریم. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان.

اینکه قابل انکار نیست. شما نتوانستید حتی مذاکره کنید، شما نتوانستید در مذاکره نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را باید با هم دید. باید همان طور که فرصت‌ها را باید مدیریت کرد، حداکثری استفاده کرد تهدیدها را به حداقل رساند.

نمی‌شود که شما همه این‌ها را کنار بگذارید از همه این‌ها بگویید سه کشور هستند و بروند آن را انجام بدهند.

شما می‌گویید تعاملات خارجی، بسیار حرف خوبی است. بگویید از هزار میلیارد کشورهای همسایه را چقدر توانسته اید از آن سهم در بازارش از وارداتی که دارند پیدا کنید.

من عرضم این است که از همین تبادلات بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود حتی در شرایط تحریم با آن‌ها انجام داد و تحریم را بی اثر کرد.

خب بانک مرکزی بیاید یک طرح در این زمینه نشان دهد و بگوید که کار کرده است. بگوید چه کار کرده است. من عرضم این است مردم واقعاً این مسائل درست است و رئیس جمهور باید فهم داشته باشد از روابط بین الملل و باید بداند سهمت چیست؟ باید بداند برجام یک چک بلامحل است.

فرصت چهار دقیقه‌ای عبدالناصر همتی برای نقد دیگر نامزدها

مچکر، آقای جلیلی می‌فرمایند که ما چرا ما می‌رویم با دو سه کشور مذاکره می‌کنیم. جناب جلیلی شما یک دهه کشور را با یک بیانیه خوانی در مذاکرات معطل کردید. از آن موقع تا حالا ۸۰ درصد جی دی پی کشور عقب مانده است. من فکر می‌کنم شما اصلا اطلاع ندارید از مسائل بین المللی. شما می‌گویید بدون توجه به آن‌ها بیائیم انجام بدهید، بابا بهترین دوستان ما مگر چین و عراق نیستد. پول‌های ما را نمی‌دهند، شما چه چیزی را می‌گویید بروید خودتان حل کنید؟ چرا نمی‌دهند؟ می‌گویند تا مذاکره به نتیجه نرسد پول هایتان را نمی‌دهیم و با شما ارتباط برقرار نمی‌کننیم.

شما می‌گوید که ما با افتخار می‌توانیم دور بزنیم. بله این بیکاری معیشت مردم همه اش نتیجه همین کارهای شماست. چرا این‌ها را نمی‌گوئید چرا بیخودی می‌گوئید تعامل خوب است تعامل با کی؟ دنیا الان بدون این حل مشکل تحریم با شما کار نمی‌کند، الان هم کار نمی‌کند. ۲۰ درصد اضافی را هم که ما داریم هزینه می‌دهیم برای این است.

آقای زاکانی هم که باز هم به عنوان پلیس بد می‌خواهند پوششی چند تا جمله را بگویند. بخشی مطالب تحریف شده است که من به ایشان هم من جواب نخواهم داد. اما در ارتباط با بورس، نکته‌هایی گفتند و می‌گویند که شما نماینده دولت هستید با اینکه رئیس کل بانک مرکزی در هیئت دولت رای ندارد و این دولت من را از کار برکنار کرد بانک مرکزی، برای رد گم کنی می‌آیند می‌گویند نقش بانک مرکزی در بورس.

من یک توضیح بدهم و تا به حال این را نگفتم، فقط به این دلیل که هم وزیر اقتصاد و هم برخی رقبا بی اخلاقی کردند در جامعه من باید این‌ها را پاسخ بدهم.

برای اولین بار می‌خواهم واقعیت‌هایی را در مورد بورس بگویم. من مدت‌ها قبل درباره بورس به رئیس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم که مردم را دعوت نکنید. ببینید این نامه الان پیش من است این نامه‌ای است که من خدمت مقام معظم رهبری نوشته ام، گفته ام و هشدار داده ام نسبت به این مدت‌ها قبل از ریزش بورس. ایشان فرموده اند جناب اقای رئیس جمهور این هشدار رئیس کل مهم است و کسانی دیگر هم شبیه به آن را مطرح کرده اند و مقتضی است فکری جدی در این مورد بشود. خب بعد از آن چه شد؟ همه دوباره مجددا شروع کردند دعوت مردم به بورس. وزیر اقتصاد گفت نه مشکلی نیست حبابی وجود ندارد باید برود بالا.

ببینید چند هزار میلیارد در این بورس یک عده سود برده اند، این‌ها چه کسانی هستند؟ شما در طول یک سال سه بار رییس بورس را عوض کردید. ما هر روز مقررات را بالا پایین کردیم و نوسان را عوض کردیم و معاملات روزانه را عوض کردیم.

دخالت افراد سیاسی، نایب رئیس آن زمان مجلس در بورس دخالت کرد لیست فرستاد به قوه قضاییه و بعد هم گفت من سه روزه آن را حل میکنم مسائل خب بروید حل کنید چرا نمیتوانید حل کنید.

من خدمت شما عرض میکنم مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد، بالا و پایین رفتن نرخ بین بهره بانکی هم فقط به خاطر تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود. من اصرار کردم در جلسات نشد.

گفته اند این یازده نفری که منابع بانکی را برده اند، اولا یازده نفر بیش از ده سال پیش منابعی گرفته اند من در دو سال گذشته در بانک مرکزی محکم ایستاده ام و ۲۵ هزار میلیارد از این ۹۰ هزار میلیارد را کم کرده ام. ولی الان، چون آقای رییسی اعلام کرده بودند شما این را دادید، من لیست یازده نفر را همین الان میدهم خدمت جناب اقای رئیسی خواهش میکنم اگر صلاح دانستند خودشان به مردم اعلام کنند. من خواهش میکنم دوستان به این نکات توجه کنند.

فرصت چهار دقیقه‌ای محسن مهرعلیزاده برای نقد دیگر نامزدها

من یکی دو جمله در ادامه بحث قبلی هم بگویم که این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی و درونی بود، بعد نفوذی‌ها سوار آن شدند و امروز عملا فضای سیاسی کشور را مدیریت می‌کنند و بازیگران این صحنه یا ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند اوضاع و وقت کشور را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند انرژی ملت ایران و توانایی دولت روی مسایل اصلی متمرکز شود.

رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شدند که این مشکل را حل کنند، سیاست‌های اصل ۴۴ اقتصاد مقاومتی را تعیین کردند و ابلاغ شده، اما حتی در مجلس بسیاری از این سیاست‌ها تبدیل به قانون نشده است. خب چرا نشده است؟ اگر این‌ها برنامه ریزی و اجرا می‌شد خود به خود ریل اقتصاد راه پیدا می‌کرد.

یا در مسئله مذاکرات، رهبر انقلاب با خط مشی نرمش قهرمانانه یک امکان فوق العاده‌ای به دولت دادند و جانانه هم حمایت کردند و قرار بود اقدامات دولت به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود ولیکن اتفاقی که افتاد آن بود که آن تحریم‌ها که برطرف نشد، تحریم‌های بسیار سنگینی به وجود آمد.

ملت بزرگ ایران، این نشان می‌دهد مسئله این گونه حل نمی‌شود، به قول دوست عزیزمان که جایش اینجا خالی است باید در حقیقت زد زیر یا روی میز زد، اینگونه نمی‌شود کشور را اداره کرد و کشور نیاز به جراحی بزرگ دارد. دولت ما با اقتدار، قانون و نظم و آرامش را در جامعه مستقر می‌کند، سیاست‌های نظام را عملیاتی می‌کند، حق شما را از گردن کلفت‌ها می‌گیرد و به شما می‌دهد خواسته‌های شما را با برنامه ریزی دقیق و با دست شما عملیاتی می‌کند.

این نفوذی‌ها و این آلودگی‌های امنیتی که پشت صحنه با نمایش ایجاد کردن و با دعواهای زرگری وقت و انرژی شما را و نگاه شما را و توانایی دولت‌ها را به انحراف می‌کشاند، ما از این پستوها بیرون می‌آییم و اجازه نمی‌دهیم این آلودگی امنیتی با انتشار یک نواری یک مرتبه یک کسی کنار رود و به یکباره یک کسی دیگر جای آن قرار گیرد. مگر می‌شود سرنوشت یک ملت بزرگ را ما اینگونه بگذاریم که هرکسی بخواهد هرکاری بکند و کار انجام شود ما برای اجرای برنامه نیاز به اقتدار داریم.

برنامه‌های من جراحی‌های بزرگ است، اما همان هم نمی‌توان روی کاغذ نوشت و رهایش کرد و این نیاز به یک اقتداری دارد تا تحقق یابد، اما اقتدار هم کافی نیست و ما باید عقلانیت را برگردانیم، اینکه عقلانیت فردی و جناحی جای عقلانیت جمعی نشسته این از بزرگترین خسارت‌های ما است.

ما باید گفت‌وگو را با مردم و نخبگان راه بیاندازیم. اینکه تا هواپیما تاخیر می‌شود می‌گویند همین که هست، می‌گوییم مرغ چرا اینطور شد می‌گویند همین که هست، می‌گوییم چرا وام‌های میلیاردی بدون وثیقه است می‌گویند همین که هست. این بی احترامی به مردم است و مردم باید در گفتگو و تعامل شرکت کنند. ما اگر تعامل داخلی راه نیندازیم تعامل خارجی بی نتیجه خواهد بود، دولت ما دولت شایستگانی از همه کسانی است که شایسته هستند، است.

فرصت چهار دقیقه‌ای سید ابراهیم رئیسی برای نقد دیگر نامزدها

نکته اول که می‌خواهم عرض کنم مربوط به مسئله خوزستان است که اشاره شد مرجع قانونی در ارتباط با سفر ستاد ملی مبارزه با کرونا است. از این ستاد اجازه گرفته شد و اجازه داده شد و تا وقتی که اجازه نمی‌دادند انجام نمی‌شد. ستاد مبارزه با کرونای استان هم یعنی هم از استان و هم از مرکز. دوم اینکه دانشگاه علوم پزشکی در اهواز هم برای این اجتماع یک پروتکل نوشت و تمام مقدمات لازم انجام شد بالاخره یک مرجع قانونی برای این قضیه است و اجازه داد. ما که به حرف کارشناسی گوش کردیم، چون بنده ۵، ۶ ماه است که می‌خواستم به اهواز بروم و اهواز یکی از استان‌هایی بود که من بدهکار به این استان بودم، چون من در دوره قوه قضاییه استان‌های کشور را رفته بودم و به این استان سفر نکرده بودم، ولی ما که به حرف‌ها گوش کردیم شما چرا انقدر ناراحتید و آن کسانی که به حرف‌های کارشناسی وزارت بهداشت گوش نکردند و مسئولان حساس نشدید.

در عید ۹۹ در جلسات کارشناسی مسئولین بهداشت و درمان گفتند که باید محدودیت‌هایی ایجاد شود آقای روحانی توجه نکرد و باعث خسارت‌های بسیاری برای کشور شد. عین این کار در عید ۱۴۰۰ هم انجام شد صدای کارشناسان و وزارت ارشاد بلند شد کار به رسانه‌ها کشید و باعث خسارات بسیاری شد تازه از ۲۵ فروردین شروع به محدودیت کردند یعنی آقای روحانی به حرف کارشناسی توجه نکرد و این خساراتی که وارد شد و گزارشات عدیده‌ای که مجلس و مردم و سازمان‌های مردم نهاد داده‌اند چرا حساس به این قضیه نشدید خیلی عجیب است ما که به حرف کارشناسی گوش کردیم و هر استانی که خواستم بروم شما می‌دانید من باید استان‌ها را در یک سال اول می‌رفتم منتهی اینکه به دو سال انجامید برای این بود که فقط می‌خواستم نظرات را کارشناسی کنم شما می‌دانید و می‌توانید از وزارت بهداشت بپرسید، بخشی که بیشترین همکاری را با بخش‌های کارشناسی را وزارت بهداشت دارد ما هستیم در مجموعه خودمان.

نکته دوم اینکه اسامی که ایشان برده‌اند من به شما مردم می‌گویم، چون شما رسانه‌ها را دیدید گزارشات را می‌بینید شما اعلام کنید که ما نسبت به این اسامی که ایشان به عنوان متهم اسم برده‌اند رسیدگی کردیم آیا نتیجه را اعلام کردیم یا نه، هرچه شما بگویید قبول است. ببینید اسم‌هایی که ایشان گفتند یک به یک در رسانه‌ها است حداقل به ایشان اطلاع دهید که رسانه‌ها را نگاه کنید.

در مسئله FATF که گفته‌اند این ذهن‌خوانی را از کجا کرده اند که من نظرم در رابطه با این قضیه چیست؟ FATF یک قرارداد و موضوعی است که در جلسه قبل هم توضیح داده شد موارد عدیده آن اجرا شده و یکی دو مورد از آن در مجمع تشخیص مطرح است ما دائم مدار منافع هستیم اگر منافع ملت نه در این قرارداد در هر قراردادی تأمین شد حتما ما نظرمان موافق است، اگر تأمین نشد از منافع ملت نمی‌توانیم بگذریم این مسئله روشن است.

نسبت به رفع تحریم‌ها چرا تبلیغ می‌کنید اِتَّقُوا اللهَ، اِتَّقُوا اللهَ با مردم حرف می‌زنید در جریان مسائل‌اند قرار بود که این قضایا مشکلات مردم را حل کند. حداقل به حرف‌های رئیس قبل از خودتان در بانک نگاه کنید از ایشان سوال کردند نتیجه این قضیه چه شد یک کلمه گفتند هیچ.

خب نگاه کنید حرف‌های خودتان است حرف‌های ما نیست که من عرضم بر این است من صریح می‌گویم ما به برجام به عنوان یک قراردادی که با ۹ بند مقام معظم رهبری تأیید کردند حتما به عنوان یک قرارداد و تعهدی که مثل همه تعهدات باید دولت‌ها به آن پایبند باشند پایبندیم، اما برجام را شما نمی‌توانید اجرا کنید. برجام را یک دولت مقتدر می‌خواهد اجرا کند، آقایان اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است. مرغ و تخم‌مرغ و جوجه‌کشی و مشکلات اینطوری نمی‌تواند اقتدار بیافریند.

دور دوم مناظره بعد از انجام تنفس

سؤال از سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی

رشد افسار گسیخته قیمت‌ها بیش از آن که ناشی از کمبود تولید و ناکافی بودن محصولات و کالاها در کشور باشد بیشتر مربوط به نابسامانی در توزیع و سودجویی برخی از دلالان و واسطه گران برمی گردد شرایطی که نه تنها موجب شده نا تنها مصرف کنندگان بار سنگین گرانی را تحمل کنند بلکه کمترین آسیب آن این است که به تولید کننده صنعتی و کشاورزی آسیب وارد گردد در دولت احتمالی خود چه برنامه‌ای برای سامان بخشی به این موضوع دارید؟

برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت وقتی ما از مهار تورم به عنوان ام‌المصائب مسائلی کشوری یاد می‌کنیم و تورم به خاطر از بین بردن تولید باعث بیکاری شده است. تورم باعث فقر و نابرابری شده است و به همین خاطر به رشد مهاجرت نیز شدت بخشیده است. تورم باعث جلوگیری از شکل گیری خانواده و سن ازدواج را بالا برده است.

وقتی به ساختار ایجاد تورم در کشور نگاه می‌کنیم تمامی نهادها در ایجاد تورم نقش داشته اند، نظام کسر بودجه و حوزه مالی کشور مسئله بانک‌ها و بانک مرکزی و ساختارشان، موضوع خلق پول و نقدینگی و همچنین نظام توزیع و زیرساخت‌های نادرست حوزه تولید کشور.

موارد زیادی به عنوان عوامل جلوگیری کننده، رساندن کالا ارزان قیمت به دست مصرف کننده است با این که ما سال‌ها ارز یارانه‌ای در اختیار قرار داده ایم البته به نام مردم داده شده، ولی ۳۰ میلیارد تومان فقط در یک فقره متاسفانه به عنوان ارز مداخله‌ای و یارانه‌ای داده شد که معلوم نشد تکلیفش چیست.

مجموعه مبدا تا مقصد باید مدیریت شود. «دولت سلام» مجموعه فعالیت‌ها را در قالب فرایند زنجیره تامین می‌بیند یعنی از زمان واردات کالا تا زمان استحصال ماده اولیه تا سفره مردم یا صادرات در یک زنجیره کلان پیش بینی می‌کند و به جای این که دولت متصدی باشد، دولت مشارکت‌جو است و این دولت کارها را به مردم واگذار می‌کند و نهاد مدنی درست می‌کند و این نهاد به عنوان شرکت عمومی قرار است عمل کند، بخش‌های مختلف تولید را مدیریت می‌کند.

دولت در این جا در سه جا بیشتر ورود نمی‌کند نخست در خرید تضمیمنی محصولات به خصوص اساسی دوم در دادن یارانه به مصرف کننده نهایی سوم در تعیین قیمت تعرفه برای حمایت از تولید داخل.

ما اگر به سمت خود اتحادیه‌ها و سندیکاها برویم توانایی اتحادیه‌ها به خصوص در کشور آنقدر هست که به جای دولت مجموعه این فرایند را مدیریت کنند درهمان فقره مرغ عرض کرده بودم که تولید کنندگان ما به ما مراجعه کرده بودند و به ما گفته بودند که دو و نیم برابر مصرف داخلی توان تولید داریم و گفتند بگذارید از ابتدا تا انتهای مسیر را خودمان مدیریت کنیم.

شما نگران این نباشید که چه اتفاقی می‌افتد و حتی ۳۰ درصد زیر قیمت بازار می‌توانیم کالای نهایی را به دست مصرف کننده برسانیم ما در داستان گوشت این را به خوبی دیدیم که وقتی قیمت ارز را اصلاح کردیم به جای این که گران شود، ارزان‌تر شد فقط یک رانتی داده بودیم و به دنبال سلطان‌های مختلف بودیم.

عزیزان من ۲۰ برنامه‌ای که دولت سلام برای اصلاح وضعیت عمومی در نظر گرفته است را سریع اعلام می‌کنم یک در طی ۴ سال تورم را به زیر ۵ درصد برسانیم، ۴ و نیم میلیون مسکن تولید کنیم به طوری که سه دهک اولیه بدون پرداخت پول اولیه صاحب مسکن شوند و سی ساله پول را برگردانند.

سوم در ایران کاری کنیم که هیچ کسی با سوء تغذیه مواجه نباشد. وزارت خانواده تشکیل می‌دهیم برای ازدواج پایداری و فرزند آوری و آسیب‌های اجتماعی صندوق اعتبار خانواده قرار دادیم که هر جوان برای سه موضوع ازدواج، اشتغال و مسکن ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش بینی می‌کند.

نظام یکپارچه مالیاتی، بیمه‌ای و حمایتی داریم که چند دستگاه با اطلاعات مختلف وجود داشته باشد توزیع منابع بر اساس جمعیت خانوار خواهد بود و مدل شهر کشوری که تمام اختیارات به شهرستان‌ها واگذار می‌شوند، اجرایی می‌شود مدل نظام شایستگی داریم بر اساس استانداردهای مشخص شفاف اعلام شده و مدیران به نظر مردم منصوب می‌شوند.

طرح قنات ملی ایران را داریم برای این که مشکل حاد فلات مرکزی ایران حل شود و سهمی از سهام شستا و صندوق ذخیره فرهنگیان را از آن طرف به کارگران و بازنشستگان و از صندوق ذخیره فرهنگیان را به معلمین واگذار می‌کنیم که قابل عرضه در بورس باشد.

مسئله بورس را حل خواهیم کرد چگونه می‌توان یک شبه مردم را در بورس مصیبت زده کرد حتماً به همان راحتی و آن طور که قبلاً توضیح داده بودم مسئله بورس قابل حل است.

سؤال از سید ابرهیم رئیسی

بیماری ناشناخته کرونا در سطح جهانی همه ابعاد زندگی بشری را تحت تأثیر خودش قرار داده، اکنون که به نظر می‌رسد این بیماری تا حدی در حال مدیریت شدن است چه برنامه‌ای برای دوران پساکرونا در عرصه‌های کسب و کار فرهنگ، هنر و آموزش و همچنین سبک زندگی و روابط اجتماعی که دچار اختلالات جدی شده است دارید؟ خواهش می‌کنم بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم. ما در نظام سلامت دو مشکل داریم علی‌رغم اینکه زحمات بسیاری کشیده شده من ابتدا باید ارج بنهم به خدمات ارزشمند پزشکان، پرستاران، کادر درمانی، عزیزانمان در وزارتخانه زحمت کشیدند و در خط مقدم بودند، ولی خب مردم بسیاری دچار آسیب شدند در این کرونا.

کسب و کارها دچار آسیب شده و مشکلات جدی اقتصادی در این رابطه به وجود آمده ما در نظام سلامت مشکلی داریم که به نظرم باید اول یاد کنم، یکی بحث تعارض منافع که البته فقط تعارض منافع اینجا نیست تعارض منافع در بسیاری از سطوح داریم متأسفانه مثلاً یک کسی مسئول مسکن می‌شود خودش هم جز پیمانکاران است. خب این نمی‌تواند برای مردم تصمیم درست بگیرد یا مثلا کسی در بحث مدارس می‌خواهد تصمیم بگیرد خودشان صاحب یک فرض کنیم که مجموعه غیرانتفاعی است این‌ها به نظر من تصمیم‌گیری را سخت می‌کند در تعارض منافع، در سلامت هم همینطور است.

بعضی از تصمیمات در نظام سلامت این‌ها باید منافع کنار گذاشت و لذا یکی از مسائلی که باید ساختاری حل شود این است که ما تعارض منافع را به حداقل برسانیم یا منتفی کنیم کلاً؛ یکی از کارهای ما بحث فساد و رانت است آنجا یک بحث دیگر است، ولی یک وقتی بحث تعارض منافع این یکی.

دوم مسئله انحصار است ببینید ما باید دسترسی به پزشک را برای همه کشورفراهم کنیم الان بعضی از مردم از شهرستان‌ها برای یک متخصص می‌آیند تهران یا می‌روند مرکز یک استان. ما باید دسترسی به متخصصین را در همه کشور دسترسی آسان بکنیم این هم نکته بسیار مهمی است، عزیزان زیادی آسیب دیده‌اند در این قضیه از کسب و کارهایی که واقعا مثل حوزه گردشگری که خیلی آسیب زیاد دید.

در حوزه‌های مختلفی آسیب دیده شده بعضی از کاسب‌ها خیلی آسیب دیده‌اند، مستأجران خیلی آسیب دیده‌اند بخش‌های مختلف این ۱۶ ماهی که کل کشور درگیر کروناست ما باید حتما نسبت به مسئله پساکرونا فکر کنیم به نحوی که مردم احساس کنند که دولت نه تنها در یک مقطع مثلا می‌گوییم این مقدار وام می‌دهیم برای بیکاری شدن، آنقدر وام می‌دهیم برای مثلا فرض کنید کسب و کار، نه احساس کنند که یک فکر اساسی شده برای آسیب‌دیدگان در حوزه کسب و کار؛ پس این مسئله‌ای است که واقعا ما باید به عنوان یک مسئله اساسی که در کشور معضل ایجاد کرده یعنی واقعا مردم را نگران کرده این بحث، بحث مسئله کسب و کارها و کرونا.

من اینجا یک مطلب دیگری هم اشاره کنم آن مطلب این است که در ارتباط با کرونا من علی‌رغم همه زحماتی که کشیده شده معتقدم هم در حوزه بحث‌های جلوگیری از خسارت و زیان مردم و هم در حوزه مسائل درمانی جای بررسی جدی دارد سازمان بازرسی من نمی‌خواهم همه موارد را اینجا عرض بکنم. بررسی‌های جدی کردیم هم در حوزه بهداشت و درمان، هم در حوزه آسیب‌هایی که وارد شده به بخش‌های مختلف یعنی نشان می‌دهد که در برخی از موارد ما واقعا مواجه‌ایم با یک سری بی‌تدبیری، بی‌تدبیری‌هایی که اگر این بی‌تدبیری‌ها نبود خسارت مردم بسیار کمتر بود هم در حوزه درمان هم در حوزه خسارت‌های وارده به کسب و کار متأسفانه.

من یک نکته‌ای اینجا اشاره بکنم این لیستی که آقای همتی اینجا اشاره کردند من لیست را می‌دهم واقعا خیلی عجیب است مردم و این جوان‌هایی که نشستند دارند برنامه را می‌بینند سوال نمی‌کنند که اگر ایشان مسئولیت داشت این لیست را بدهد چرا الان و در این مناظره؟ چرا قبلا نداد چرا به وظیفه‌اش عمل نکرد؟ این سوالی است واقعا مثل لیستی که در رابطه با صادرات گفتند ارز صادرات برنگشته، دستگاه قضا پیگیری کند، چقدر ۲۷ میلیارد دلار. بسیار خب ما دیدیم هرچه گذشته ۷ میلیارد دلار را به ما اعلام کردند بقیه را اعلام نمی‌کنند چندین بار هم در مصاحبه گفتیم که چرا اعلام نمی‌کنید؟ ایشان در یک جلسه‌ای در مجمع گفتند باشد بقیه‌اش را من اعلام می‌کنم. اعلام کرد خیلی جالب است این لیست مثلا از صد دلار تا ۲۰۰ دلار تا ۵۰۰ دلار تا هزار دلار یعنی زدند به سیستم هرچی از سیستم بدهکار بود که قرار نبود اینطوری شود قرار شد کسانی که بیشترین حجم از صادرات را دارند بعد هم کی گفته که این‌ها را باید رسیدگی قضایی کرد دولت بعدا خودش رسیدگی کند این‌ها را نباید قضایی کرد این‌ها را باید با تهاتر حل کرد. خب ببینید این‌ها نوعی بی‌تدبیری است من می‌خواهم بگویم مردم را اذیت کردن، مسئله را قضایی کردن این‌ها کارهای نادرستی است که. بعد آقایان هم رای می‌خواهند هم می‌خواهند که مردم اعتماد کنند.

سؤال از محسن مهرعلیزاده

برخی سهامداران به ویژه در ماه‌های اخیر دچار ضرر و زیان‌هایی در بازار بورس شدند، جنابعالی چه برنامه‌ای برای ثبات، برگشت اعتماد و بهبود شاخص‌های این بازار دارید؟

محسن مهرعلیزاده: بورس یکی از بهترین بازهای ممکن برای جذب سرمایه گذاری است، برای اینکه وقتی پول یک جا جمع می‌شود مطمئنا به سمت تولید می‌رود.

به هر حال یکی از مشکلات اساسی کشور ما مساله تولید، مسئله افزایش تولید و رونق تولید و گرایش دادن نقدینگی جامعه به سمت و سوی تولید است، اما آنچه که در فروردین سال گذشته اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی که به نظر من دلیل غیر کارشناسی بود، دولت در مساله بورس ودر بازار بورس دخالت کرد.

صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین کننده‌ای در قیمت سهام خودشان دارند، در یک هماهنگی با یکدیگر و به نظر من در یک هماهنگی با دولت وارد معرکه شدند و کاری کردند که با تشویق مردم به سرمایه گذاری و آوردن پولشان در بورس، پول مردم را جمع کردند، اما این موجب نشد که پول به سمت تولید برود، این موجب شد که بعضا به شکل حبابی قیمت سهام چندین برابر بشود که این چندین برابر هم اصولا به منتغع شدن سهام داران عمده منتهی شد.

که بعد هم وقتی حباب‌ها ترکید و قیمت‌ها واقعی شد دیدیم که مردم متضرر شدند و فشار آورند. این مورد جزو همان مواردی است که عرض کردم که کوچکترین مساله اجتماعی، پتانسیل تبدیل به یک بحران را دارد، به یک بحران تبدیل شد که تا آنجا که من اطلاع دارم دولت مجبور شد که از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار را اختصاص دهد که تبدیل به ریال کنند و جبران خسارت برای مردم کنند که هر سه امر؛ امر اول، امر دوم و امر سوم، کار غلطی بود.

به نظر من بایستی کاملا کار بورس را به خود بورس بسپارند، دخالت دولت‌ها و دولت همواره در زمانی است که معروف است به «شکست بازار»، شکست بازار زمانی است که اتفاق خاصی مثل بحرانی که چند سال پیش در امریکا اتفاق افتاد، دولت آمد از منابع مالی دولت به بانک‌ها کمک کرد که از ورشکستگی بانک‌ها جلوگیری کند و یا در مورد مسکن این اتفاق افتاد، در چنین وضعیتی؛ بنابراین باید بورس را بسپارند دست خود بورس و نفع سهامداران عمده را در آن جا به حداقل برسانند.

از آن طرف هم اگر ما این ۷۰، ۷۵ درصد اقتصادی که دست دولت است، این مطلب را هم حل کنیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاه‌های بزرگ، نهادها و دستگاه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی در اینجا دخالت نکنند، قطعا بورس یک وضعیت مطلوبی خواهد داشت که تنها راهش استقلال بورس است در چارچوب آنچه که در بازارهای بورس بین الملل در بورس اتفاق می‌افتد.

سؤال از سعید جلیلی

با وجود ابتکارات صورت گرفته در دولت‌های پیشین، مردم همچنان با وجود نظام بروکراتیک اداری، تضاد منافع و فقدان نظارت‌های لازم در پیچ و خم ادارات برای دریافت مجوز ها، راه انداختن کسب و کارشان و بعضاً دریافت یک پاسخ ساده، بالا و پایین می‌روند و به امروز و فردا حواله داده می‌شوند؛ و در برخی موارد نیز در اصطلاح قرار گرفته و برای راه افتادن کارشان مجبور به رفتارهای خلاف قانون می‌شوند. اگر رئیس جمهور شده برای رفع این دغدغه مهم چه تدبیری دارید و چگونه به این اتلاف وقت و نقض کرامت انسانی پایان می‌دهید؟

اول انتخاب آقای روحانی در جلسه‌ای که با ایشان داشتم گفتم که شما اگر می‌خواهید همین اهداف خودتان را دنبال کنید راهش این است که باید ماشین دولت را راه بیندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد شما را به مقصد نمی‌رساند. روی آن برنامه داریم و آن این نیست که شما ساختارها را عوض کنید باید ساز و کارها را فعال کنید. آن هم مبتنی بر این است که شما چه رویکردی داشته باشید که به شکل روزمره می‌خواهید کشور را اداره کنید یا اینکه نه برنامه شما این است که برای دستگاه‌های خودتان مأموریت تعریف می‌کنید و باید به آن نتیجه برسند. یعنی اگر شما بگویید تک‌تک دستگاه‌ها باید در سال این میزان شغل ایجاد کند، او مجبور است خود را به آن جا برساند. اما اگر قرار نباشد به نتیجه‌ای برسد، طبیعتاً کار خودشانرا می‌کنند.

به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کردم، امروز به ضرس قاطع عرض می‌کنم که امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان وجود دارد. به ویژه در روابط اقتصادی می‌شود، ولی این‌ها نمی‌توانند. دلیل آن چیست؟ عراق را مثال زدند؛ الان ما ۱۲ میلیارد دلار روابط اقتصادی با عراق داریم. ۱۰ میلیارد آن مربوط به بخش خصوصی انجام می‌شود و ۲ میلیارد آن که مربوط به بخش دولتی است، دولت نمی‌تواند آن را انجام دهد. این ضعف است.

عرض من این است که اگر دولت و رئیس جمهور اشراف داشته باشند و برنامه را بدانند، می‌فهمد که کجاها مشکل وجود دارد. ما روز پنجشنبه با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور جلسه داشتیم. بیان می‌کردند که ما هیچ مشکلی در روابط خارجی نداریم اگر داخلی‌ها مزاحم ما نشوند. بیان می‌کردند که ما با ۱۱ کشور صادرات داریم و پولمان را می‌گیریم.

من راجع‌به FATF عرض کنم آیا این واضح نیست که هنوز ما بدانیم منافع ما هست یا نیست. بنده با قاطعیت عرض می‌کنم امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشورمان دارد. حاضرم در این رابطه با هرکسی مناظره کنم و بحث کنم.

خود بیانیه FATF می‌گوید تغییر می‌کند که اگر این را تازه امضا کنی، من باید گام بعدی را برای تو تعریف کنم. خود بیانیه می‌گوید تو ۳۹ تا از بندهای آن را اجرا کردی، من فقط ۱۶ تای آن را قبول دارم. چرا مسئله را غلط به مردم می‌گویید؟ چون نمی‌دانید، من خوشبینانه می‌گویم.

رئیس جمهور باید بداند و قاطعیت تصمیم بگیرد. برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری. ما هزینه برجام را دادیم و امروز باید طلبکار باشیم. وقتی تو ۱۵ می‌گویی ایران همه چیز را انجام داده است، نتیجه آن چه شد؟ نباید دوباره از سرمایه ملت هزینه کنیم.

حالا چه کسی می‌تواند این مسیرها را درست پیش ببرد؟ کسی که هم به مسائل جهانی آگاه باشد هم به مسائل داخلی. بنده به عنوان کسی که از پایین‌ترین سطح به عنوان کارشناسی وارد دستگاه دولتی شدند و در این مسیر رشد کردند و شد معاون رئیس. می‌دانم در این مسیر چه جریانی با وجود دارد. یک دستور رئیس جمهور وقتی به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می‌کند. چگونه یک کارشناس می‌تواند این کار را معطل کند. چگونه در سطح بالا وقتی هماهنگی‌ها نباشد کار پیش نمی‌رود.

عرض من این است اگر مردم ایران می‌خواهند امروز رئیس جمهور انتخاب کنند، رئیس جمهور باید هم به مسائل جهانی واقف باشد و بداند سیاست خارجی ۴ سال آینده، باید سیاست خارجی اقتصاد محور باشد. سیاست خارجی باشد که برایش ماموریت تعریف شود. در صادرات آن نقش داشته باشد و باید برای آن راه‌حل داشته باشد.

اگر نه یک بهانه کافی است برای اینکه شما کار نکنید. شما باید به آن‌ها را دریابید. من این را به ملت ایران می‌گویم، به هیچ بهانه‌ای می‌تواند به لحاظ اینکه چه کسی در آمریکا انتخاب شد، فلان کنوانسیون چه گفت، مانع پیشرفت اقتصاد کشور بشود. به هیچ بهانه‌ای نباید در داخل اجازه داد کسانی اگر تصمیمی گرفته می‌شود، آن تصمیم محقق بشود. این شناخت کافی از آن ظرفیت داخل میخواهد و یک رویکرد درست.

سؤال از محسن رضایی

درباره ازدواج جوانان و ایجاد شرایط ازدواج آسان طبق اصل قانون اساسی همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌ها باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده و پاسداری از قداست آن باشد. در صورتی که رئیس جمهور شدید برنامه شما برای تشویق جوانان به ازدواج به موقع چیست و چه تسهیلاتی برای آنان فراهم خواهید کرد؟

مسئله جوانان در کشور ما که بنده به آن‌ها می‌گویم فرشتگان نجات ایران مهم‌ترین سرمایه ملی ما هستند، در انقلاب و دفاع مقدس تا کنون هرجا ما به جوانان اهمیت داده‌ایم و مشکلات آنان را حل کرده‌ایم و به آن‌ها میدان داده‌ایم، کارهای بسیار بزرگی انجام داده‌اند امروز جوانان ما به شدت با مشکلات عظیمی روبرو هستند اولاً شغل ندارند ثانیاً نمی‌دانند آینده آن‌ها چطور می‌شود می‌خواهند ازدواج کنند مسکن ندارند میخواهند ازدواج کنند شغل ندارند لذا در یک سردرگمی به سر می‌برند بنابراین بزرگ‌ترین سرمایه ما که امکان نجات کشور است خودش امروز نیازمند به نجات است.

اولاً ما به جوانان از دولت شروع می‌کنیم دولت ما ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی است یعنی دولت اقدام و تحول می‌آید و تجارب نسل اول و دوم را با انرژی با بالندگی با استعدادهای جوان‌های نسل سوم و چهارم ترکیب می‌کند با این اقدامات ما با یک تیر دو نشان می‌زند. اولاً با آزاد کردن یک انرژی عظیم هم مشکلات خود جوانان را حل می‌کنیم و هم مشکلات کشور را حل می‌کنیم، ولی مهم‌تر از این جوانان نسل سوم و چهارم که تجارب به آن‌ها منتقل می‌شود از میان آن‌ها ده‌ها زمامدار، ما تربیت می‌کنیم به همین دلیل در سراسر کشور در تمام استان‌ها در مرکز استان بنده مدرسه تربیت زمامداران آینده را درست می‌کنم.

پس بنابراین توجه جدی بنده به جوانان است از اداره کشور تا حل مشکلات خود آنها، اما جوانان برای اینکه ازدواج کنند اول شغل می‌خواهند مسکن می‌خواهند ما مسکن جوانان را می‌توانیم در آن نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل کنیم به این صورت که خانه‌سازی دو بُعد دارد یکی تولید است و تولیدکنندگان مثل پیمانکاران ساختمانی هستند و دیگری تقاضا است و خریداران مسکن هستند ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه وصل می‌کنیم و خریداران مسکن جوان‌هایی که می‌خواهند ازدواج کنند را به بانک‌ها وصل می‌کنیم. همه بانک‌های کشور را موظف می‌کنیم که هر زوج جوانی که ۱۰ درصد آورده بیاورد ۹۰ درصد بانک به مدت ۴۰ تا ۵۰ سال به آن‌ها وام بدهد و از طرفی دیگر زمینی مجانی از طرف دولت به آن‌ها می‌دهیم و با طولانی کردن قسط هم می‌تواند اقساطشان را درست کنند از جمله ما حدود ۱۶۵ هزار فوق لیسانس ودکترا داریم که بیکار هستند همه این‌ها را در یک سامانه‌ای جمع‌سپاری که در مجمع امتحان کردیم و الحمدالله تست خوبی داد آن‌ها را عضو این سایت جمع سپاری می‌کنیم و از همان فردایی که دولت بنده مستقر شود به این‌ها خواهم گفت که گروه‌بندی بشوند مثلا در اقتصاد، مهندسی، فناوری و شروع کنند نیازهای وزارتخانه‌ها را می‌گویم به این‌ها بدهند و آن‌ها کارهای پژوهشی را انجام بدهند و پژوهش‌ها را به وزارتخانه تحویل دهند و ما ماهانه به آن‌ها حقوق می‌دهیم و کم کم آن‌ها را استعدادشناسی کردیم در همان گروه‌بندی آن‌ها را وارد کسب و کار خواهیم کرد و کسب وکارهایی برای آن‌ها درست می‌کنم.

اما می‌خواهم نکته‌ای را در رابطه با بحث قبلی بگویم و آن این است که دولت ما حتما مسئله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را ما وادار می‌کنیم با یک دیپلماسی واقعی نه یک دیپلماسی کاغذی و التماسی نه. با یک دیپلماسی واقعی آمریکا را می‌کشانیم به سمتی که به تعهداتش عمل بکند، اما نکته مهم این است که بنده کشور را معطل مذاکرات نخواهم کرد کشور را بر روی چرخه تولید، درآمد و اشتغال می‌اندازیم. وقتی آمریکایی‌ها احساس کنند که ما فرمول پیشرفت را در دوران تحریم یاد گرفته ایم همانطوری که در گذشته‌ها در تحریم‌های شدید توانستیم روی پای خودمان بایستیم و با کمک مردم سرزمین‌مان را آزاد بکنیم وقتی آمریکایی‌ها متوجه این بشوند آن‌ها دنبال ما خواهند بود که بیایند و التماس کنند که ما قبول داریم و بیایید بنشینید ما مذاکرات را انجام دهیم بنابراین مذاکرات مسئله مهمی است، ولی میدان را فعال کردن هم مهم است برجام یک تعهد بین‌المللی است و مقام معظم رهبری آن را تصویب کرده است ما حتما دنبال می‌کنیم که تعهدات دولت‌های اروپایی و آمریکایی عمل بشود.

سؤال از عبدالناصر همتی

سوال از شما در خصوص تعادل میان فعالیت اقتصادی زنان و ارزش‌های خانواده است، سیاست اصولی نظام بهره گیری حداکثری از ظرفیت عظیم زنان در حل مشکلات کشور و توجه به ارزش‌های خانه و خانواده است. جنابعالی با چه روش‌هایی می‌خواهید این تعادل را که هم اکنون برای زنان خانوار و سرپرست خانوار به هم خورده برقرار کنید؟

بحث زنان و فعالیت‌های آن‌ها بسیار مهم است؛ الان ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، آن حدی که باید به شان زنان توجه شود در جامعه ما توجه نمی‌شود، خیلی از زنان ما تحصیل کرده هستند و نیاز به کار دارند؛ اولاً باید زمینه و محیط اجتماعی لازم و امنیت اجتماعی را دولت برای فعالیت زنان فراهم کند و دوم این که به زنان برای مشارکت در اجتماع فرصت برابر داده شود؛ چه فعالیت‌های ورزشی و چه فعالیت‌های اجتماعی؛ فرصت‌های شغلی که برای زنان فراهم می‌کنیم فرصت‌های برابری نیست یعنی ۳۰ درصد هم نیست؛ یکی از سیاست‌های من این خواهد بود که فرصت برابر برای زنان جهت فعالیت آن‌ها ایجاد کنم؛ همچنین حتماً وام‌های خرد را برای اعطا به زنان کارافرین و خوداشتغال برقرار خواهیم کرد؛ زنان سرپرست خانوار خیلی مشکل دارند و بخشی از آن‌ها جزو دهک زیر سه هستند؛ طرحی که من دارم آن است که حتماً باید به سه دهک پایین یک میلیون تومان به هر خانوار داده شود و تکرار می‌کنم از طریق هدفمند کردن یارانه نه چاپ پول؛ بنابراین برنامه وسیعی را من برای زنان دارم؛ زنان باید خط مقدم فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در کشور باشند.

اما دو سه تا نکته را عرض کنم؛ یکی این که آقای رئیسی فرمودند این فهرست را چرا الان به من دادید؛ آقای رئیسی ما قبلاً این را داده ایم و پرونده آن در قوه قضاییه است؛ حالا بعضی پرونده شان (حتماً خودتان می‌دانید من نمی‌دانم) به دلایلی پیش نمی‌رود؛ چون آن روز فرمودید چرا لیستش را اعلام نمی‌کنید خواستم بگویم که در زمان من نبوده است و الان هم اگر حضرتعالی صلاح بدانید اسامی آن‌ها را اعلام کنید، چون از من می‌خواهند که اعلام کنم. آقای جلیلی فکر می‌کنم که شوخی می‌کنند؛ می‌گویند که ۲۰۰ کشور نمی‌دانند و من فقط می‌دانم که FATF آن چیزی که شما می‌گویید نیست؛ آقای جلیلی من خواهش می‌کنم فقط شما و کره شمالی می‌گویید که اف‌ای تی اف به درد نمی‌خورد، دویست کشور نمی‌فهمند یعنی دویست کشور عقل ندارند این برای جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های تروریستی است چرا یک کاری می‌کنید که تاجران ما را در دنیا به عنوان تروریست و پولشو معرفی کنند، خواهش می‌کنم از این موضع پایین بیایید و اجازه دهید کشور نفس بکشد؛ من واقعاً فرصت نداشتم و فقط همین یک هفته است که داریم کار تبلیغاتی می‌کنیم، آقای رئیسی دو سال است که دارد تبلیغ می‌کند من چند نکته را از ایشان سوال می‌کنم، آقای رئیسی شما حرف رمزی زدید و گفتید اینترنت امن، سوالی که من از مردم عزیز می‌کنم شما می‌دانید اینترنت امن یعنی چه، به نظر من می‌آید که یعنی اینستاگرام بسته شود و شما به جای ایستاگرام نیاز شود که برای هر کسب و کاری به آقایان مراجعه کنید؛ تعارف را گذاشتند کنار و می‌گویند اینترنت را باید طبقه بندی کنیم طبقه بندی یعنی چه، اینترنت را یعنی می‌خواهند جیره بندی کنند به یکی بیشتر و به یکی کمتر دهند؛ آقای رئیسی این جا کره شمالی نیست فکر کردید چرا هر روز آقای آذری جهرمی این وزیر شجاع ما را احضار می‌کنند دادگاه، آقای رئیسی چرا نمایندگان شما در کمیته فیلترینگ رای به بسته شدن اینستاگرام دادند؛ وقتی شما می‌گویید با فیلترینگ مخالف هستید، مانند آن است که آقای طبری بگوید آن زمین‌ها و ویلاها در لواسان دوستانش به او دادند؛ الان آن دوستان آقای طبری کجا هستند و چرا این‌ها هنوز آزاد هستند؛ یک جوری از زنان و حقوق آن‌ها می‌گویید که انگار مردم نمی‌دانند سوابق شما چیست؟ در کمیسیون انتصابات قضات به ترفیع قضات زن ترتیب اثر داده نشده است؛ نسبت شما با افکار جناب علم الهدی امام جمعه محترم مشهد چیست؟ دقیق بفرمایید، مخالف افکار آقای علم الهدی در مورد زنان هستید یا نه، الان زنان در دادگاه چقدر زیر فشار هستند شما حتی در مناظره قبل نگفتید مخالف گشت ارشاد هستید الان صریحاً بگویید موافقید یا مخالف.

سؤال از علیرضا زاکانی

مجری: برای تکمیل فرآیند قرعه‌کشی نامزد محترم شماره ۲ جناب آقای زاکانی به سئوال شماره ۱ پاسخ خواهند داد. سئوال جنابعالی درباره بی اثر کردن تحریم هاست. از آنجایی که کار دشمن دشمنی کردن است و علمکرد آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که اراده‌ای برای برداشتن تحریم‌ها ندارند، ضمن اینکه برای رفع تحریم‌های ظالمانه تلاش خواهید کرد، برای بی اثر کردن آن‌ها چه تدابیری دارید به طوری که امورات کشور به تحریم گره نخورد.

علیرضا زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم اولین کاری که ما انجام می‌دهیم رویکرد غلط دولت کنونی را تغییر به یک رویکرد درست می‌دهیم. رویکرد درست این است که ما تکیه به پتانسیل‌های داخلی کنیم و توانمندی‌های داخلی را مد نظر قرار می‌دهیم و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی هم استفاده می‌کنیم.

در داخل کشور توانمندی‌هایی که وجود دارد در خصوص تولید بی نظیر است که این امکان را برای ما فراهم می‌کند که مثلاً در حوزه مسکن با ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و نیاز به مسکن در حوزه زیرساخت‌ها به ویژه ریلی با توجه به کریدور جنوب-شمال که ۳۰ میلیارد دلار سالانه برای ما آورده دارد، در بحث نفت و گاز و پتروشیمی که برای ما یک آورده در واقع بالای ۴۰ میلیارد دلار دارد اگر صنایع پایین دستی آن را فعال کنیم به این معنا که همین کارخانه‌های راکد هشت و یک دهم میلیون تن ظرفیت خالی در بخش پلیمری و ۱۰ میلیون تن در بخش شیمیایی داریم؛ هم موضوع اشتغال ما حل خواهد شد و موضوع منابع ما.

ما الان از رتبه ۷ دنیا در معدن به رتبه ۲۰ رسیدیم به این علت که کار دست کسانی بوده که کاردان نبودند و بلد نبودند، نخواستند و یا نتوانستند. توجه به تولید داخل خواهد بود و مبتنی بر تولید داخل کشور را اداره می‌کنیم که عملاً تحریم بی اثر شود.

از این جهت هر چه که در راستای تولید است مورد توجه و دقت قرار می‌گیرد؛ مثلا حوزه کشاورزی و روستایی یک محور اصلی برای ماست و مسائلی که در واقع صنایع دریایی و مواد مختلف.

رویکرد تغییر می‌کند و بر توانمندی‌های داخل تکیه می شود و بعد هم نسبت به منطقه و جهان نهایت استفاده صورت می‌گیرد.

منطقه ما سال ۹۸، هزار و ۱۴۳ میلیارد دلار واردات داشته ۱۵ کشور و سهم ما ۲۳ میلیارد دلار بوده، منطقه اوراسیا یعنی روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و در واقع ارمنستان ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشتند و سهم ایران ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این فاجعه است.

اگر دوست عزیزمان که علاقه ندارد با من بحث کند، چون به او یاد دادند که حتما با من بحث نکند، چون که یکبار هم گفته بود در کلاس دوم نمیدانم چی درس می‌دهم که من گفتم حاضرم بیایم و جلوی شاگردانت نشان دهم. به هر حال یک حرف درستی ایشان زد در نوبت اول و گفت آقای روحانی همه چیزش خوب است، ولی اقتصاد بلد نیست، آقای روحانی همه چیزش خوب و اقتصاد بلد نیست، قبول دارم، چون اقتصاد بلد نبود شما را رئیس کل بانک مرکزی گذاشت.

این کاملاً شفاف و مشخص فاجعه آفرید. پس ما می توانیم سهم جدی بگیریم و با تبادل مالی دو طرفه. اف‌ای تی اف می‌رود روی گلوگاه ما می‌نشیند اگر بخواهیم با دلار تبادل مالی کنیم، اما اگر با پول دو طرفه کشورها تبادل کنیم به هر حال این اف‌ای تی افی که ایشان می‌فرماید ملغی الاثر می‌شود و اساساً ما تحت فشار قرار نداریم. دوستان نمی‌خواهند کار کنند. من خیلی رک خدمت شما بگویم که دوستان نمی‌خواهند کار کنند.

کشور را می‌شود به بهترین نحو اداره کرده، اما این آقایان نمی توانند. من مانده بودم که چگونه با این دولت برخورد کنیم دولتی که همه اطرافش را توهین می‌کند. بی سواد و... فهمیدم که این مسری است و به ایشان هم سرایت کرده و اسم پلیس بد را روی من گذاشت و من این را اضافه کردم و نوشتم که مردم بدانند این‌ها کسانی هستند که جز با توهین کار خودشان را پیش نمی‌برند.

بنده آمده ام تا مردم در صف سبد کالا تحقیر نشوند و آمده ام تا اعتراض مردم قرار بگیرم و در قرارگاه مرغ مردم را این گونه خراب نکنم. این کار دولت آقایان است. آمدم تا خدمت شما عرض کنم که فریاد اعتراض مردمی باشم که گرانی را تحمل می‌کنند تا عده‌ای نور چشمی واردات کنند با عرض ۴۲۰۰ که ایشان به آن‌ها می‌دهد، من آمده ام تا در واقع صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.

محسن مهرعلیزاده: من در خصوص مساله دیپلماسی عرض کردم و دوستان به من اشاره داشتند و عرض می‌کنم که اگر سیطره سیاست زدگی را در کشور از مسئله اقتصادی برداریم کل مسایل حل می‌شود.

تمام صحبت‌هایی که آقایان درمورد fatf می‌گویند، اما واقعیت در جامعه امروز این است که با دیوارنوردی‌ها با این قبیل کارها با معطل کردن مساله fatf در خصوص جریانات مذاکرات هزار تا مشکل ایجاد کردن، کشور ما به نقطه‌ای رسیده که آنچه را که در می‌آوریم فحش همان را می‌خوریم.

در کشور ما حداکثر میزان در آمدی که ما در سال داریم ۶ هزار دلار بر هر ایرانی است ما همان را بر اساس میانگین‌ها می‌خوریم و ریالی برای سرمایه گذاری نداریم.

ایرانی‌ها در ایران و خارج از کشور سرمایه دارند، ما ۷ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم و از این تعداد حداقل ۵ میلیون نفرشان افراد متخصص و دارا هستند و بایستی فضای امن ایجاد کنیم تا سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذار بیاورند.

ما می‌خواهیم تکنولوژی را از چه کسی بگیریم؟ ما می‌خواهیم تکنولوژی را از کشورهای اطراف بگیریم؟ ما که از لحاظ تکنولوژی برتر از کشورهای اطراف هستیم ما از کجا می‌خواهیم بیاوریم؟ از کشورهای اطراف؟ این‌ها که سرمایه‌ای ندارند به ما بدهند.

سرمایه در غرب، چین، ژاپن، کره و هند است و تکنولوژی هم همان جا است و تا زمانی که ما بخواهیم دنبال تنش و ماجراجویی در دنیا باشیم وضعیت همان است که هست.

من نمی‌دانم آقایان بالاخره بودند. آقای رییسی شما تشریف داشتید درست است که در سیستم قضایی بودید، اما به هرحال جزو سران سه قوه هستید، مگر نبود که در مسئله بنزین تصمیمی گرفته شد و تصمیم غلط، و بد هم اجرا شد مگر در مورد فیلترینگ صحبت می‌شود آقای رییسی فرمودند که من خودم تلگرام و اینستا دارم؛ آقای رییسی لطف کنید و حالا که با مردم مهربان شده اید همین الان دستور بفرمایید فیلترینگ‌ها برداشته شود. لطف کنید در خصوص آن‌هایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر شدند و تعدادشان مشخص نیست آن‌هایی که کشته شدند مشخص نیست خانوادههایشان نگران هستند همین الان یک درخواست عفو از مقام معظم رهبری برای آن خانواده‌ها که نگران هستند داشته باشید باید مقداری نگرانی‌ها را کاهش دهیم و فقط حرف نزنیم.

مجری: جناب آقای رضایی تقاضا می‌کنم بفرمائید جنابعالی ۳ دقیقه فرصت نقد دارید.

محسن رضایی: من نقدی که به دوستان کاندیدا دارم این است که برنامه جزئی از مدیریت است. اصلا برنامه را نمی‌شود کسانی دیگر بنویسند و به مدیر در حقیقت سنجاق کنند. مدیر خودش باید برنامه داشته باشد منتها برنامه را به کمک ستادش نهایی می‌کند؛ یعنی ایده را مدیر می‌دهد و با کمک ستاد می‌نشینند آن را نهایی می‌کنند وگرنه می‌شود همین اوضاعی که در دولت‌ها داشتیم.

نکته مهم در مسئله برنامه این است که هرکسی که میخواهد یک مجموعه‌ای را مدیریت کند چه در سطح کوچک‌تر و چه در سطح بزرگ‌تر هم باید مشکلات فعلی را ببیند و هم باید تصویری از چشم انداز اینده داشته باشد. دوستان ما باید بگویند که در ۸ سال آینده چه می‌بینند و برای مشکلات آینده و مشکلات فعلی چه راهکارهایی در پیش می‌گیرند؟

من ۸ سال آینده را جزء مهم‌ترین دوران جمهوری اسلامی می‌دانم؛ یعنی ۸ سال آینده را من گذاشته ام سرنوشت. از یک طرف با تهدیدات بزرگی مواجهیم و از طرفی با فرصت‌هایی خیلی بزرگی مواجه هستیم.

اگر دولت‌های گذشته تکرار بشود ایران با خطرات بزرگی مواجه می‌شود، ولی اگر از فرصت‌های ۸ سال آینده استفاده کنیم ما روی بلندترین قله منطقه قرار خواهیم گرفت و پیشرفت بزرگی خواهیم کرد.

آینده پژوهی و آینده نگری اگر در کار نباشد می‌شود روز مرگی. یکی از ویژگی‌های اصلی دولت‌های گذشته روز مرگی بوده است به همین دلیل مساله جمعیت را نتوانستند پیش بینی کنند، مساله محیط زیست را نتوانستند پیش بینی کنند، مسائل کاهش آب‌های زیر زمینی را نتوانستند پیش بینی کنند، فردا هم فناوری‌های بسیار نوینی که در دنیا در حال گسترش است را پیش بینی نمی‌کنند و نتیجتا برنامه‌ای که می‌نویسند همیشه با نگاه به پشت سرشان است در حالی که نوشتن برنامه و مدیریت کردن کشور هم نگاه باید به پشت سر باشد و هم نگاه به جلوی پایشان و هم باید آینده و حوادث آینده را ببینند در غیر این صورت کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود و از این فرصت طلایی نمی‌توانیم استفاده کنیم.

اگر فرصت شد در دوره دوم توضیح خواهم داد که شرایط کنونی کشور شرایطی نیست که حتی یک ثانیه را ما بتوانیم از دست بدهیم.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: من ادامه بحث‌های گذشته‌ام را به علت اینکه ناقص ماند ادامه می‌دهم. قضیه بورس را عرض کردم به لطف الهی با استقرار دولت سلام هم مسئله کلاهبرداری که در سهام عدالت شد و هم در بورس شد به سرعت به نتیجه خواهد رسید. ما یک برنامه برای اشتغال سریع داریم که حداقل نیمی از جوانان جویای کار ما ظرف دو سال اول مشغول کار بشوند.

بحث کرونا و واکسیناسیون را تحت عنوان مهر سلامت عرض کردم تا ۲۲ بهمن انشالله به اتمام خواهیم رساند و همچنان افراد بالای ۷۰ سال فرانشیزشان کامل در مراکز دولتی رایگان خواهد شد و نظام جامع شفافیت با استقرار دولت الکترونیک محقق خواهد شد.

در دیپلماسی عمومی، دیپلماسی اقتصادی منشأ کارهای ما خواهد بود و وزیر خارجه‌ای که سابقه تجارت بین‌الملل دارد گماشته خواهد شد.

آموزش و پرورش نوین را جایگزین آموزش و پرورش فعلی می‌کنیم به طوری که طول عمر فرزندان ما تلف نشود و مهارت یاد بگیرند و همچنین دوره کوتاه شود و کنکور حذف شود و با کمک ان‌شاالله نیروهای مسلح مسئله سربازی حرفه‌ای حل و فصل می‌کنیم.

در حوزه فضای مجازی عرض کنم که فضای مجازی یک مقداری مطلبش به انحراف و حاشیه کشانده شده است در فضای مجازی الان مسئله حکمرانی است اگر ما به دولت الکترونیک نیاز داریم و اقتصاد دیجیتال را توسعه دهیم اگر می‌خواهیم شفافیت مبارزه با فساد بکنیم اگر می‌خواهیم مسئله اقتصادی روز دنیا را مانند پول و بانک و این‌ها را کنترل بکنیم اگر می‌خواهیم توسعه مشاغل استارت‌آپی را بدهیم اگر می‌خواهیم خود موضوع اشتغال و مدیریت اشتغال را دنبال کنیم کسب و کارهای غیر حضوری را دنبال کنیم و ... به فضای مجازی نیازمند هستیم، ما نباید فضای مجازی را محدود بکنیم الان در بهداشت و درمان و کشاورزی فضای مجازی اثر بسیار زیادی دارد.

دولت سلام پاسدار حقوق همه مردم خواهد بود و حتی از همه کسانی که حتی رای نمی‌دهند هم حفاظت خواهد کرد چه به این کاندیدا رای بدهند یا رای ندهند یا اصلا مشارکت نداشته باشند.

ما به دنبال تحقق حقوق معلمان، ایثارگران، پرستاران، کتابداران، کارگران، کشاورزان، سربازان، نظامیان، رتبه‌بندی معلمین، استخدام ۳۵۰ هزار معلم مورد نیاز آموزش و پرورش در طی دوسال آینده خواهد بود.

من عرض کنم که خدمت عزیزان که گاهی اوقات مردم به ما می‌گویند که آرزو می‌کنیم که یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم همه این ۸ سال فقط یک خواب بود و تمام شد به هر حال این کابوس دارد تمام می‌شود و این ماییم که باید تصمیم بگیریم این مسیر واقعا به پایان برسد و تکرار نشود.

سید ابراهیم رئیسی: من نمی‌دانم اگر من نبودم کاندیداها و آقایان چه می‌خواستند در این جلسه بگویند من هستم بالاخره همه آن‌ها من را مورد خطاب قرار می‌دهند و این هم چیز بدی نشد، در جلسه و مناظره، آدم برنامه می‌گوید، می‌گوید این کار را می‌خواهم کنم حداقل تا آخر شما این حرف‌ها را می‌گویید همه عملکرد من و شما را دیدند.

معلوم نیست شما از من ناراحتید یا از مردم، خب مردم به شما اقبال ندارند چه کار می‌خواهید کنید بروید به عملکردتان نگاه کنید که چه طور عمل کردید که مردم ناراضی شدند اگر شک دارید بروید ببینید مردم از عملکرد چه کسی ناراضی هستند خیلی روشن است و بحث پیچیده‌ای نیست که ببینید چرا مردم ناراحت هستند همان عده‌ای که می‌گویید پای صندوق بیایند مشکل دارند آن‌ها عزیزانمان هستند این‌ها از شما سوال کردند شما هم بروید سوال کنید که از چه ناراحت هستید این دولت چه کرده با مردم چه کرده با جوانان چه کرده با تولید کننده من دیدم هر یک از بانک‌ها یک جور عمل می‌کند یکی ۱۸ درصد یکی ۲۵ درصد یکی ۳۵ درصد و یکی تا ۴۶ درصد سود می‌دهد پیگیری کردم تولید کننده را راحت کنید نمی‌شود این طور؛ گفتم خودمان زورمان که به قضات می‌رسد به قضات اعلام کردیم شما میزانی که شورای پول و اعتبار یا بانک مرکزی اعلام می‌کند بیشتر از این میزان، ضامن اجرا نباشید، چون قانون است و بالاخره مملکت مقرراتی دارد و باید در یک چارچوبی بچرخد تمام تولیدی‌ها اذیت شدند این تولیدی‌ها با این دستورالعمل احیا شدند بعد خود آقایان هم از من تشکر کردند گفتند ما تقدیر می‌کنیم تقدیرنامه رسمی دادند که این حرکت شما برکت شد تولید حمایت شود ما از همین کارها می‌گوییم کارهایی که بسیار آسان است احتیاجی به قانون ندارد تولید کننده زیر این وضعیت بانکی کمرش خم می‌شود بانکی که امروز باید مشکل کشور را حل کند به معضلی تبدیل شده است.

در ارتباط با مسئله فضای مجازی من همان طور که گفتم مردم می‌دانند من قول صادق دارم اصلاً نگاهشان به من این است که من در هر جا که بودم و حرف زده ام صادقانه بوده و دو جور حرف نمی‌زنم هیچ فیلتری در زمان من مطلقا در قوه قضاییه انجام نشده است چرا حرفی می‌زنید که بعداً نتوانید خودتان پاسخ آن را بدهید امروز آن چه مهم است بنده گفتم در مسئله اینترنت باید دسترسی برای عموم حتی فقرا به نحوی آسان شود مثل برق و آب می‌ماند احتیاج به این فضا همیشه این نظر را داشتم از روز اولی که به قوه قضاییه آمدم اطلاعیه‌ای که دادم گفتم مردم در این فضا با من صحبت کنند چرا فضاسازی می‌کنید اگر شما تصمیم گرفته اید یک دو قطبی به راه بیندازید که با شماها این قضیه راه نمی‌افتد مردم من را می‌شناسند و عملکرد من را می‌دانند چرا تو این طوری رفتار می‌کنی به نظر من یک مقداری دور از انصاف است این گونه نظر دادن و کار کردن هیچ روزنامه‌ای در زمان من بسته نشد هیچ رسانه‌ای در زمان من محدود نشده است این را از روی باور گفته ایم و عمل کرده ایم.

فرصت سه دقیقه ای سعید جلیلی

نگاه ما به چهار سال آینده یک نگاه فرصت محور است؛ جهش و استفاده از فرصت‌ها ضرورت است و لازمه آن این است که پیش از شروع دولت در زمینه‌های مختلف برنامه دقیق وجود داشته باشد.

اگر امروز صحبت از گرانی و مسکن و این مسائل می‌شود، حل این مسائل با اداره کنونی و معمول امکان پذیر نیست و نیازمند جهش هستیم.

اگر صحبت از جهش می‌کنیم، باید برای تک تک دستگاه‌ها در زمینه اشتغال و ارزآوری ماموریت تعریف کنیم.

از روز ابتدای دولت باید این ماموریت‌ها آغاز شود؛ نه اینکه تازه بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم و برنامه بریزیم.

من میگویم باید برای چهل و نه دستگاه روستا برنامه تعریف کنیم و روستا سلول جهش کشور است؛ آقای همتی میگویند شما به روستائیان توهین میکنید؛ این توهین است؟

آقای همتی میفرمایند دویست کشور عضو FATF هستند؛ خود ما هم عضو هستیم، برنامه مشترک هم اجرا کردید و او نپذیرفته است؛ آقای همتی شما حتی نمی‌دانید ما همین الان عضو اف‌ای‌تی‌اف هستیم.

چرا به جای FATF از داخل کشور طلب کارید؟

جناب همتی ما ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را اجرا کردیم اکنون به جای اینکه از آنان مطالبه کنید که چه شد، از ملت طلب‌کارید؟

فرصت سه دقیقه ای علیرضا زاکانی

امام علی (ع) فرمودند که حکومت امانت است طعمه نیست. امام (ره) فرمودند: فرق رژیم طاغوت با ما این است که ما باید خدمت کنیم اگر دنبال منافع خودمان باشیم ما هم همان طاغوتیم.

اگر انقلاب نبود هیچکدام از ما اینجا نبودیم و در جایگاهی بودیم که متناسب با شرایط امروز ما نیست لذا ما حق نداریم مثل سناتورها پهلوی هم بنشینیم و فقط حرف بزنیم. باید حرف‌های کلی بزنیم و همدیگر را متهم کنیم ما حق نداریم بی‌برنامه کار کنیم، ما حق نداریم اشتباه کنیم ما حق نداریم در استخر شنای آن‌ها شنا کنیم و در فضای آن‌ها تنفس کنیم. اگر این شد ما از مردم جدا شدیم و امام فرمودند که آن روز، روز مرگ ماست به هر حال اگر بنده افتخار پیدا کنم خدمتتان باشم مردم عزیز ایران ریشه فساد را در کشور خواهم خشکاند، فساد مقدم بر هرچیزی بلای جان شماست، ریشه دروغ را خواهم کند فرمودند که من را از بانک مرکزی اخراج کردند آقای واعظی گفت که خلاف گفتند، بیان کردند که ۱۲۰۰ میلیارد تومان ادعای سال ۹۸ در یک فرصت غیرعادی از بانک صادرات به پاسارگاد منتقل شده گفتند که نه آقای دژپسند اعلام کرده. الان گفتند که ایشان در تاریخ ۹۸.۶.۳ بنزین ۵ هزار تومانی نفت و گاز هزار تومان را توصیه کردند می‌گویند نه خلاف است می‌گویند خلاف گویی است.

این عین امضای خودش است؟ خب امضای خودش است و این نامه هم نامه رسمی است، من آمدم با دروغ مقابله کنم. به هر حال صحبت از فیلترینگ و این حرفاست. شما کامنت‌های زیر اینستاگرامت را بسته بودی تازه باز کردی جرأت نداری با مردم روبرو بشی، مردم عزیز وقتی اشتباهات زیاد می‌شود معلوم است که کسی که همه تست‌ها را غلط می‌زند معلوم است تست‌های درست را می‌داند که تست غلط را جدا می‌کند این هم تست‌ها تست‌های غلطی است و عامداً دارد این کار را می‌کند جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کردند اینها، صبح جمعه به ریش مردم خندیدند با کفش در چادرهای زلزله‌زده رفتند ما هم رفتیم با کفش رفتند در چادرهای زلزله‌زده. با ماشین خارجی رفتند کارخانه خودروسازی ایرانی رئیس جمهور محترم. به هر حال هرکدام از این موانع و مشکلات متعددی است در کشور ما باید دست به دست هم بدهیم ریشه ناکارآمدی، تفکر غلطی است که ۴۰ سال مثل اختاپوس در کشور ما خیمه زده از انقلاب مصرف کرده و هیچ خدمتی هم به شما مردم نکرده.

فرصت سه دقیقه ای محسن رضایی

همانطور که عرض کردم ۸ سال آینده ۸ ساله بسیار مهم و تعیین‌کننده، هم برای مردم ما ایران ما و نظام جمهوری اسلامی ایران است. عقب ماندگی از ترکیه برای ما یک ننگ است، وضعیت شما مردم برای ما حقیقتاً یک ننگ است، دولت ما مصمم است که با برنامه ریزی، آن موقعی که برنامه مُد نبود، از آن موقع تا الان برنامه‌هایی را برای عبور ایران از شرایط ۸ سال آینده تهیه کردیم. با اقتدار عمل می‌کنیم.

قول‌هایی که ما به شما می‌دهیم ۱۰۰ درصد به آنها عمل می‌کنیم. منابع یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص است. در حقوق خانم‌های خانه دار که با مشقت فرزندان آینده ایران را تربیت می‌کنند، جدی هستم. کسب کارخانگی را به طور جدی در کل کشور، گسترش می‌دهم. مسئله مسکن ارزان قیمت و سهل با قسط‌های ۴۰ تا ۵۰ ساله پیگیری می‌کنم. ۳۰ درصد سهام صنعت نفت ملی ایران را به شما مردم ایران می‌دهم. با این کار کفایت زندگی را حل می‌کند ولی به این قانع نیستم و نباید هم قانع باشم.

مرحله دوم منطقه کردن یا ایالتی کردن اقتصاد ایران است که اختیارات اجرایی را از مرکز می‌گیرم و به استان‌ها می‌دهم که بحث ۱۲۷ قانون اساسی که خود مردم سپرده‌های خود را همانجا سرمایه‌گذاری کنند و شرکت‌هایی که آنجا هستند، ارزش افزوده را همانجا بدهند و به تهران نیاورند و ما در حقیقت همه ایران را ایران بدانیم نه اینکه فقط به تهران توجه کنیم.

دولتی که تشکیل می‌دهند برای این کارها یک دولتی از همه اقوام ایرانی است؛ از اهل تسنن، اهل تشیع، اقلیت‌ها و اقوام ایرانی در آن وجود دارد.

مسئله سوم پروژه‌های ملی در سراسر کشور است که ۱۴ پروژه بزرگ انشاءالله شروع کنیم کرد و اکثر این ها را در دولت خودم سعی می‌کنیم در ۴ سال و اگر افتخار بدهید، در ۸ سال به نتیجه برسانم. این را هم به طور جدی به شما عرض می‌کنم که اگر من نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم زودتر از آن چیزی که شما فکر می‌کنید می‌آیم و اعتراف می کنم و در مقابل شما تعظیم می کنم. رای شما مهم است؛ رای شما نه پوشش است، نه روکش است و نه پیچش است. رای شما رویش است. باربرگ خودتان به رویش آینده کشور کمک کنید.

مسئله دیگر مسئله پروژه هایی از قبیل همسان سازی حقوق بازنشستگان است، ساماندهی نیروهای شرکتی است، توسعه روستایی است و بیمه تامین اجتماعی کشاورزان است.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای سید ابراهیم رئیسی

بنده یک نکته‌ای که باید توضیح می‌دادم، چون مطرح کردند در رابطه با قضیه بنزین تصمیم‌گیرنده خود دولت بود طرحش در جلسه شورای عالی هماهنگی فقط به دلیل هماهنگی بود چند بار هم مطرح شد برای هماهنگی بود آن بخشی مصوب داشت آن بخشی بود که این پول را باید در جهت تولید مصرف می‌کردند گفتند در جهت تقسیم بین مردم باشد این جهتش بود که به تصویب رسید اجرایش بسیار بی‌تدبیری شد در آن.

برای اینکه بدانند در این قضیه مسئول مقصر کیست به نظر بنده هم گزارش دبیرخانه شورا وجود دارد هم گزارش مسئولین عالی رتبه قضایی وجود دارد که با حضور همه اعضا بررسی شده است و نهایتاً اولین پاسخگو در این قضیه باید آقای روحانی باشد. این طبق اسناد و مدارک است و نسبت به افرادی که گفتند عفو داده شود ما مدت‌ها عفو داده‌ایم لازم نیست در این جلسه مطرح شود ما در همان اوایل همه کسانی که در این رابطه بودند خدمت مقام معظم رهبری مطرح شد و ایشان عفو داده‌اند غیر از کسانی که احیاناً با خارج ارتباط داشتند یا مسئله خاصی داشتند.

یک موضوع خاصی داشتند و الا همه آن‌ها مورد عفو قرار گرفتند و مسئله اصلی اینکه دولت، در واقع مسئله ریاست جمهوری اولین نکته در رابطه با موفقیتش مسئله جهت‌گیری آن است ما باید ببینیم دولت جدید چه جهت‌گیری دارد جهت‌گیری ما در جهت عدالت خواهد بود نکته دوم اینکه دولتی که می‌خواهد اجرای عدالت کند که ما در اجرای عدالت عقبیم باید بتواند همه ظرفیت‌های کشور را مورد استفاده قرار بدهد باید بتواند از همه نیروهای انسانی کارآمد در کشور استفاده کند باید بتواند قدرت اجماع سازی داشته باشد، اگر قدرت اجماع‌سازی نداشته باشد که نمی‌شود؛ و بعد در این رابطه مهم برای قضیه این است که یک قدرت اجرایی قوی داشته باشد و الا برنامه که ما برنامه ششم داریم، برنامه توسعه ششم داریم برنامه توسعه پنجم داریم این دولت عمل نکرده است به خیلی از این برنامه‌ها، برنامه بسیار مهم است به نظر بنده برای دولت و رئیس جمهور کارنامه هم مؤید برنامه است و الا برنامه بدون کارنامه می‌شود امری شعاری؛ وقتی می‌گویم این کارها باید بشود باید یک نشانه‌هایی هم باشد که طرف این کارها را کرده این هم یک نکته مهم است. نکته مهم بسیار اساسی در این رابطه آن است که به نظر بنده مردم بدانند که رئیس جمهور رئیس در واقع نسبت به همه مردم و نگاه یکسان دارد یعنی هر ایرانی حقش تضمین شده است به عنوان ایرانی بودن؛ اهل سنت، شیعه، معلم، بازنشسته، کارگر، کشاورز، زن، مرد، این اقلیم، آن گویش همه مردم برای او مردم هستند، جمهورند هیچ فرقی نمی‌کند او هم در مقابل همه تکلیف دارد و مردم هم نسبت به او حق دارند یعنی دولت وظیفه دارد مردم هم دارای حق هستند، مردم شما حق به گردن دولت دارید دولت هم نسبت به شما مکلف است ما خود را مکلف می‌دانیم که نسبت به مسائل و پیگیری‌ها.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی

بسم الله الرحمن و الرحیم مردم عزیز ایران بنده به عنوان اولین جوان گام دوم در انتخابات ریاست جمهوری آمده‌ام تا نسل نو را جایگزین طبقه ویژه کنم. اصحاب سفره با تبعیض، مردم را از سر سفره انقلاب بیرون کردند. سفره انقلاب باید تکانده شود، تبعیض نباشد، فقیر و غنی نباشد، دولت سلام دولت جوانان گام دومی با همراهی مردم در مقابل آنان که آرامش جامعه را به گروگان گرفته اند، خواهد ایستاد.

اولین ویژگی جوان، نترسیدن است. ما پرونده‌هایی که به دلیل حکمرانی بد و سیاست‌زدگی انتخاب‌های غلط بازمانده اند خواهیم بست.

بزرگترین درد مردم این است که چرا در این کشور همه چیز باید در یک بند خلاصه شود و آن هم بند پ؛ پول داشته باش مدرسه خوب برو، پول داشته باش رتبه خوب در کنکور داشته باش، پول داشته باش سفر و تفریح برو، پول داشته باش ماشین و خانه خوب داشته باش، پول داشته باش سربازی نرو، پارتی داشته باش وام میلیاردی بگیرد، پارتی داشته باش اگر هم مفسد اقتصادی باشی از تو حمایت می‌کنند، پارتی داشته باش استخدام شو، پارتی داشته باش مشکل اداری نداشته باش؛ اما دولت سلام، دولت جوانان می‌آید تا بند غ را جایگزین بنده پ کند. غ یعنی غیرت.

اگر یک جو غیرت بود دختر جوان ما بی جهیزیه نمی‌ماند؛ اگر یک جو غیرت بود هنرمند فقط برای سیاست استفاده نمی‌شد، اگر یک جو غیرت بود ورزشکار ما دستفروش نمی‌شد، اگر یک جو غیرت بود در بورس جیب مردم زده نمی‌شد، اگر یک جو غیرت بود، مسئولی فرزندش در خارج از کشور بود خودش از مسئولیتش کناره‌گیری می‌کرد.

غیرت یعنی همه مردم ایران باید سر سفره انقلاب بنشینند. دولت سلام با غیرتش برای مردم ثبات و آرامش می‌یابد. غیرت همان است که وقتی پیکرش که مظهر غیرت است به کشور برگشت همه‌ی ایران نه همه جهان برای او ایستاد.

غیرت یعنی جوان لر دستفروشی که دروازه‌بان جهانی می‌شود، غیرت یعنی آن جوان ترکی که چند روز قبل در بازی والیبال غیرممکن را ممکن کرد و جوانان گام دومی با غیرتشان محال‌ها را امکان پذیر خواهند کرد. مردم اگر یک جو غیرت ببینند مانند حاج قاسم پاسدار و دوستدار خواهند بود. اگر امروز مردم دلگیرند، چون در مسئولین غیرت ندیدند، دلسوزی ندیدند، دولت سلام دولت جوانان و زنان غیور است که با غیرتشان غیر قابل تصورها را قابل می‌کنند. پدران و مادران عزیز فرزندان شما آمدند و یوسف‌ها بزرگ شده‌اند تا ایران را آباد کنند به آن‌ها اعتماد کنید.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای علیرضا زاکانی

مردم همه باهم بر علیه غارتگران قیام کنید. امروز وقت قیام است، سر ما را یک عده از مسئولان کلاه گذاشتند و ما با شناخت چهره آن‌ها بر علیه آن‌ها باید قیام کنیم؛ من چه کاری می‌کنم و چه کاری نمی‌کنم.

بنده شایسته سالاری را دراین کشور مهیا خواهم کرد. بنده با شما صداقت خواهم داشت. بنده فقر مطلق را یکساله ریشه کن خواهم کرد. بنده سلامت را به سمت و سویی می‌برم که غیر از دردتان درد بی پولی نکشید.

بنده نظارت مردم بر مسئولان را نظام‌مند خواهم کرد. از تصیم گیری در کشور تمرکز زدایی می‌کنم و در شهرستان‌ها محور تحول و حرکت را قرار می‌دهم.

روستاها را آباد می‌کنیم و مهاجرت معکوس را به روستاها مهیا می‌کنیم.

امروز به شما قول می‌دهم که با برنامه‌ای که قریب به ۱۰ سال آن را آماده کردیم و دو نوبت به شورای نگهبان در ۵ جلد و هفت جلد دادیم و با همه وجودمان به آن باور داریم تمام ظرفیت‌های تعلیق شده کشور را به فعالیت وا داریم؛ قول می‌دهم که از اقوام و مذاهب به نحو احسن استفاده کنم نه در مقام شعار.

قول می‌دهم که قانون اساسی را اجرا و توجه کنم که اصل ۱۰ و ۲۱ ناظر به خانواده و زنان اصل ۸ و ۲۷ ناظر به آزادی‌های مدنی، اصل ۲۸ ناظر به اشتغال، اصل ۲۹ ناظر به تامین اجتماعی، اصل ۳۰ ناظر به آموزش، آموزش کشور و تعلیم و تربیت باید متحول شود اصل ۳۱ ناظر به مسکن.

به هرحال با مقررات زدایی و اقدامات مناسب مسیری را دنبال می‌کنیم که در حقیقت بتوانیم ریشه اعتیاد را ظرف ۴ سال در کشور خشک کنیم، این کاملا شدنی است.

بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه کسانی که زوج‌های نابارور هستند را دنبال کنیم.

چه کاری نمی‌کنیم؟ به مردم دروغ نمی‌گویم از محل تورم دولتمان را اداره نمی‌کنیم، ابر بدهکاران بانکی را آزاد نمی‌گذاریم، به وارد کنندگان کالاهای مصرفی رانت نمی‌دهیم، گردش مدیران را جا به جا نمی‌کنیم شایستگان را جای آن‌ها می‌گذاریم.

بستگان و فامیل خودمان را سرکار نمی‌آوریم. مردم را تحقیر نمی‌کنیم. مشکلات داخلی را به خارج از کشور وابسته نمی‌کنیم. قدر دانشمندانمان را می‌دانیم. دیپلماسی اقتصادی را پیشه می‌کنیم و قانون را در کشور پیاده می‌کنیم آنچه که هست قانونمنداری و صداقت خواهد بود.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای محسن مهرعلیزاده

اگر آقای زاکانی معلم انشای جلسه ایراد نگیرند در احترام به مردم عزیز در جهت صرف وقتشان و نیز برای آنکه با حساب حرف بزنم و حرف حساب بزنم اجازه بدهید که مطالبی از رو بخوانم.

به نام خداوندی که انسان را آزاد آفرید. مردم سرافراز ایران ۶ روز دیگر انتخابات انجام می‌شود، انتخاباتی که می‌تواند با نتیجه‌ای از پیش تعیین شده به پایان برسد و یا با معجزه‌ای نتیجه‌ای غیر از خواست انحصار طلبان رقم بزند.

قرار بود جمهوریت جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و مردم در راس امور باشند. بیان اندیشه محدود نشود، تمام سلایق در انتخابات حضور داشته باشند. با رفع رانت و تبعیض و تحقق عدالت، همه آحاد ملت ایران فرصت برابر داشته باشند. مردم در اینکه چه می‌پوشند و چه می‌خورند و چه می‌اندیشند و در یک کلام در انتخاب سبک زندگی آزاد باشند.

می دانم امروز با این قرار بودها فاصله داریم لیکن امروز دو راه پیش رو ماست. راه نخست اینکه با صندوق رای قهر کنیم و در این انتخابات شرکت نکنیم راه دوم اینکه با امید به آینده درخشان و برای عزت ایران و ایرانیان و نیز برای خط بطلان کشیدن بر این صحنه آرایی خطرناک با امید به آینده در جلوگیری از به خطر افتادن ایرانمان در آینده، سر صندوق‌ها حاضر شویم.

مردم عزیز ایران در خرداد ۷۶ نیز ابر و باد و مه و خورشید و فلک برای انتخاب یک فرد به میدان آمده بودند لیکن قدرت خاص شما مردم عرصه دیگری را رقم زد و تشکیل دولت اصلاحات به عنوان کار آمدترین دولت پس از پیروزی انقلاب را به ارمغان آورد.

مردم، قدرت در دست شماست، قدرت انتخاب بین شادی و نشاط یا اندوه و نا امیدی و برقراری عدالت یا ظلم.

مردم ایران شرکت یا عدم شرکت در انتخابات حق شماست، لیکن عدم شرکت محروم ساختن خویش از حق خویشتن است. بیایید با استفاده از این حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره کنیم و با رای به دولت زندگی ایرانی بسازیم برازنده ایرانی.

بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایرانی آباد و و آزاد و مستقل تلاش کنیم. این بار لحظه انتخابات لحظه تغییر قرن است، خدا یارتان.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای عبدالناصر همتی

مردم عزیز ۶ ماه تمام براندازان خارجی و تندروهای خارجی من را تهدید کردند. برخی از مشکلات اقتصادی حتی همین آقایان حاضر در جلسه را به گردن من انداختند. من هیچی نگفتم، همه آقایان حاضر در این جا می‌دانند که من با دست تقریباً خالی در بانک مرکزی با ترامپ جنگیدم، ولی به رویشان نمی‌آورند، چون باید تخریب کنند.

من می‌دانستم وقتی وارد صحنه انتخابات شوم تخریب‌ها صد برابر خواهد شد، ولی گفتم ممکن است هیچ وقت نتوانم خودم را ببخشم؛ لذا دو ساعت مانده به پایان ثبت نام در صحنه حاضر شدم، آقای روحانی رئیس جمهور خوبی بود در دوران تعامل. یادتان بیاورید آن سال ها، اما هیچ کس نمی‌دانست که در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد هیچکس ترامپ و کارهایش را پیش بینی نمی‌کرد. روحانی نتوانست در دوران جنگ اقتصادی آن طور که باید عمل کند. تیم ناهماهنگ اقتصادی اعتماد به آدم‌هایی که خیر ایشان را نمی‌خواستند و کنار همین آقایان که این جا نشسته اند تخریب هایشان سنگ اندازی هایشان.

باید قبول کنیم وقتی مردم خشمگین هستند رئیس جمهور نباید بخندد و بگوید من هم صبح جمعه خبردار شدم. مردم و هموطنان من سه سال است که آقایان دارند تخم یاس و ناامیدی در جامعه می‌کارند دارند به شما القا می‌کنند که رای تان هیچ اهمیتی ندارد دشمنان خارجی و تندروهای داخلی هر دو از رای شما می‌ترسند، چون بازی شان به هم می‌خورد.

مردم شما برای این صندوق رای، خون داده اید. با جوانان ما چه کار کردند؟ ۱۲ سال شعارشان از رای من کو به رای بی رای. ما انتخابمان اشتباه کردیم، اما این باعث نمی‌شود وقتی زمین خوردیم دیگر پا نشویم. بیایید با هم دوباره یار دبستانی را بخوانیم خوشحال باشیم من قول می‌دهم کشور را از این پیچ خطرناک رد کنم.

قول می‌دهم کشور را به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل کنم، نمی‌گذارم کسی به خاطر معیشت شرمنده خانواده اش باشد. این کاری است که من بلدم از تاج زاده و جنیدی تا صفایی فراهانی از فردوسی پور و دایی تا آذری جهرمی از طیب نیا و پزشکیان تا کرباسچی و فرجی دانا از مسجد جامعی و ظفرقندی تا محمد جواد ظریف، همه و همه می‌توانند کنار من باشند.

ما ایرانی بهتر داشته باشیم من هیچ ترسی ندارم نه برادرانم فاسدند نه همسرم نه پسرم نه دخترانم من به هیچ کسی باج نداده و نخواهم داد.

به من اعتماد کنید، روز رای گیری بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود. قدرت خودتان را به همه کسانی که نمی‌خواهند خوشحالی تان را ببینند نشان دهید و به همه کسانی که می‌گویند اگر این جا مشکل دارد جمع کنید بروید، این جا وطن ما است این جا ایران ما است.

جمع‌بندی سه دقیقه‌ای سعید جلیلی

ما اینجا صحبت از رئیس‌جمهور برای ایران می‌کنیم. ایران با همه ظرفیت هایش به ما می‌گوید که چهارسال آینده باید چهارسال جهش باشد؛ و این جهش یک جهاد بزرگ و تلاش سترک می‌خواهد. ما صحبت از رئیس جمهور می‌کنیم رئیسی که باید بداند رئیس همه جمهور است. همه مردم را باید در بر بگیرد و هم حقوق آن‌ها را و نه بخشی از حقوق آن‌ها را.


رئیسی که باید بداند در راس دستگاهی قرار می‌گیرد که در بدنه او چه خبر است و در راس آن و در راس دستگاه‌ها چه خبر است. باید بداند که او را بازی ندهند رئیس جمهوری که بتواند محیط را خوب بفهمد، محیط داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی را تا به اندک موضوع و بهانه‌ای کار را تعطیل نکند.

ما هشت سال است که سایه به سایه و در حد توانمان مسائل کشوررا دنبال کردیم. اگر کار خوبی بود تایید کردیم اگر کارناقصی بود، سعی کردیم کمک کنیم به تکمیل آن و اگر کار خطا کمک به تصحیح آن.


کارنامه ما امروز روشن است. ما در همه موضوعات سعی کرده ایم برای اداره کشور یک برنامه واقعی و قابل اجرا که به مانند نوید جهش را می‌دهد نوشته ایم.

نباید مسائل رو تعمیم داد. نباید دچار تعارفات شد. ما فکر می‌کنیم که رویکردها باید از اینکه حل آب خوردن کشور را هم به دیگران نسبت بدهند و منتظر دیگران باشند به جهش کشور ارتقا پیدا کند.

مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی و مستقل از هرگونه حرکت و تعارفی که خدای نکرده در این مسیر خدشه ایجاد کند.

من عرایضم را با این نکته خاتمه می‌دهم. این فرمایش امیرمومنان بود که خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه زیاد کردن ثروت، بلکه می‌خواهیم که نشانه‌های دین تو را برگردانیم، اصلاح واقعی را انجام بدهیم تا بندگان ستمدیده تو احساس آرامش و امنیت کنند و دین تو برپا شود.

امروز ما در محضر خدا، در محضر امام و شهدا و در محضر شما مردم صادقانه آنچه را که در این ۸ سال به آن رسیده‌ایم و فکر می‌کنیم برای آینده کشور می‌تواند یک برنامه درست باشد ارائه کردیم.
گفتنی است، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه ۲۸ خرداد در سراسر ایران اسلامی برگزار خواهد شد.
در این دوره از انتخابات بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دهی هستند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی خواهند بود. در استان تهران ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دهی هستند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha