جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در نامه ای به نامزدهای ریاست جمهوری در دوره سیزدهم برخی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه زنان را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران در نامه ای به کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، در ۱۰ بند به بیان برخی از دغدغه‌ها و مطالبات جامعه زنان پرداخت که متن آن به این شرح است:

نامزدهای محترم ریاست جمهوری جناب آقایان جلیلی، رضایی، رئیسی، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی، مهر علیزاده، همتی (به ترتیب حروف الفبا!)

سلام‌علیکم

در آستانه انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور در نظام مقدس جمهوری اسلامی از طرف شما بزرگواران وعده‌های گوناگونی در جامعه منتشر می‌گردد که رویکرد و سیاست شما را در دولت آینده مشخص می‌گرداند. نظر به اینکه تا کمتر از دو ماه دیگر یکی از شما بزرگواران سکان‌دار قوه مجریه خواهید شد، لازم دیدیم به نمایندگی بخش بزرگی از جامعه بانوان به برخی از دغدغه‌ها و مطالباتی که لازم است در اولویت برنامه‌هایتان باشد، اشاره‌کنیم.

جامعه بزرگ بانوان کشور، سرمایه عظیم نظام در مسیر ایجاد تمدن نوین ایرانی و اسلامی در جهان قرن جدید به شمار می‌رود، زنان و دخترانی که بار بزرگ تربیت نسل‌های انقلاب را بر دوش دارند و رویکردها و دغدغه‌هایشان در تصمیم سازی های خرد و کلان جامعه تأثیرگذار است.

متأسفانه هجمه‌های بی‌امان دشمنان در عرصه‌های گوناگون، خصوصاً از طریق امپراتوری بزرگ رسانه‌ای در فضای مجازی و ماهواره‌ای، فشاری حیرت‌آور بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی بانوان و تفکرات و فرهنگ این جامعه‌ی حساس و مؤثر آورده و با ذائقه سازی های غربگرایانه و مادیگرایانه، در پی فاسد نمودن و خشکاندن نهاد خانواده و نابودی ارزشها و آرمان های الهی در جامعه است.

بر این اساس منتخبی از مطالبات این قشر تمدن ساز را تقدیم حضور می‌نماییم تا فارغ از هرگونه ملاحظه‌کاری‌های سیاسی، نگذارید حقوق بانوان و هویت والای ایرانی و اسلامی ایشان توسط جریاناتی متصل به منابع عظیم ثروت و قدرت و رسانه غرب پایمال گردد.

یکم: جامعه دختران و بانوان ذاتاً شوق مادر شدن دارند و بر اساس غریزه و فطرت، تجربه‌ی حس مادری را با توکل به خداوند متعال حتی با مشکلات معیشتی در اولویت قرار می‌دهند. رسالت ایجاد شیرینی معیشت و آرامشی به ‌دور از دغدغه‌ی گرانی‌ها و مشکلات مالی بر دوش شماست و لازم است ضمن تکریم بیش‌ازپیش جایگاه مادری و توجه به بعد فرهنگی این موضوع، به ابعاد اقتصادی و معیشتی این موضوع مهم نیز توجه فرمایید.

دوم: بانوان به هویت والای مادری و تدبیر امور منزل، می‌بالند و آن را به‌عنوان یک ارزش والا تلقی می‌کنند، چرا که عمیق‌ترین تأثیر اجتماعی را در تقویت بنیان خانواده و مدیریت خانه می‌بینند، قدردانی و تقویت این جایگاه مهم و ارزش گذاری آن در اعتبارات اجتماعی، وظیفه‌ای است که حقاً و انصافاً نادیده گرفته شده و باید جبران گردد. همچنین توسعه کسب‌وکارهای خانگی و حمایت از ظرفیت‌های کسب درآمد بانوان از هنرِ دستان هنرمندشان، کمک شایانی به اقتصاد و فرهنگ خانواده خواهد کرد.

سوم: بانوان ایرانی و اسلامی شخصیت‌هایی گرانقدر هستند نه نیروی کار ارزان! متأسفانه نگاه ناصواب اقتصادی به این قشرِ  پاک و سوء استفاده از روحیه قناعت ایشان موجب شده است در بسیاری از محیط‌های کاری، حقوق بانوان به‌درستی رعایت نگردد! که توجه به این موضوع، بسیار ضروری است.

چهارم: بانوان سرپرست خانوار، هم نقش مادری دارند و هم نقش پدری، دغدغه‌ی آنان دوچندان بوده و زحمت بیشتری می کشند! پس لازم است حمایت و قدردانی از زحمات آنان مضاعف گردد. خصوصاً که بسیاری از این بانوان از اقشار آسیب‌دیده اجتماعی هستند و جدای از دغدغه‌های مادرانه و پدرانه، با مشکلات دیگری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی برای حل ریشه‌ای مشکلات و دغدغه های آنان و رسیدگی به امور این عزیزان مظلوم در راستای تغییر وضع موجود، رسالتی مهم بر گردن شماست!

پنجم: بانوان در تحصیل علم و دانش بسیار موفق و باانگیزه هستند؛ اما جهت‌دهی ایشان به رشته‌ها و تخصص‌های متناسب با نیازهای بانوان و بازار کار تخصصی ایشان، موضوعی است که در مورد آن غفلت‌های بسیاری شده است. مثلاً تشویق ورود آقایان به رشته‌های پزشکی اختصاصی بانوان و بالعکس، تشویق بانوان به رشته‌هایی که آینده شغلی آن با لطافت روحی و اقتضائات فرهنگی و فطری بانوان همخوانی ندارد، موجب ورود آسیب در مشاغل تخصصی و نارضایتی عمومی گردیده است. اصلاحات ریشه‌ای این موضوع و استفاده درخور شأن و تخصصی! از بانوان تحصیل‌کرده، با تأکید بر دخالت اقتضائات جنسیتی کار مهمی است که باید انجام شود.

ششم: بانوانی که ارزش و افتخار هویت اصیل خویش را درک می‌کنند، بسیار به خود می‌بالند، اما متأسفانه در اثر هجمه جهانی تبلیغاتی علیه جامعه بانوان کشور، غبار فراموشی جلوه‌های چشم‌نواز هویت والای زن و دختر ایرانی اسلامی را فراگرفته و در اثر کم‌توجهی مسئولین، جمعی از زنان و دختران جامعه دچار بحران هویت شده‌اند. فرهنگ‌سازی و احیای این هویت اصیل و افتخارآمیز از بزرگ‌ترین مسئولیت‌هایی است که بر دوش دولت آینده خواهد بود.

هفتم: بهره مندی از مدال زیبای مادری افتخاری مقدس است و بانوان پیش از آن‌که نگران بحران جمعیت باشند، ذاتاً نسبت به آن اقبال دارند. لکن کم‌لطفی‌های اقتصادی و خدماتی چند ده‌ سال گذشته نسبت خانواده‌های پرجمعیت و آثار سوء تبلیغات افراطی در کاهش جمعیت از طریق انواع و اقسام رسانه‌ها، زمینه‌ساز بلای پیری در کشور گردیده است. توجه ویژه به این موضوع و اقدام فوری در انگیزه سازی برای بانوان جوان اعمال حمایت های لازم و رفع سریع موانع، در رأس مطالبات جامعه زنان است.

هشتم: دغدغه‌ی تربیت فرزند موضوعی است که خواب را از چشمان مادران گرفته و با وجود این‌همه ولنگاری فرهنگی، خصوصاً در فضای مجازی و تولیدات هنری و فضاهای اجتماعی، کار آنان را در تربیت فرزندان، بسیار سخت و پیچیده کرده است. متأسفانه بسیار دیده‌شده است که دولت‌ها، به‌جای آن‌که پشتیبان مادران در تربیت فرزندان باشند و با خدمات و ایجاد مراکز سالم فرهنگی، باری از دوش خانواده‌ها بردارند، چنان وامدار برخی هنرمندان غرب‌زده می‌شوند که بودجه‌های فرهنگی را خواسته یا ناخواسته به سیاسی‌کاری‌های بیهوده آلوده می سازند.

نهم: امنیت و سلامت محیط کاری و محیط‌های اجتماعی برای بانوان، زمینه‌ساز آرامش و تمرکز است. آن‌ها با ورزش و تفریح در محیطی سالم و امن، شادتر و سالم‌تر هستند. لازم است دولت آینده برای توسعه تفریح و تفرجگاه‌های تخصصی بانوان، محیط‌های ورزشی تخصصی بانوان و امنیت محیط کار و فضای جامعه اقدامی عاجل انجام دهد.

دهم: مادران باوجود فرزند نیز می‌توانند تحصیل‌کرده و حتی دانشمند باشند، لکن موانع و محدودیت‌های گسترده‌ای موجب شده است تا بسیاری از دختران ترجیح دهند بین درس و ازدواج و بین تحصیل و فرزندآوری، یکی را انتخاب کنند! آموزش عالی مادران، اقتضائاتی دارد که اگر دولت توجه ویژه‌ بر آن داشته باشد، تراز علمی کشور به‌مراتب از شرایط فعلی بالاتر خواهد رفت و استعدادهای درخشانی در کسوت مادری به جامعه علمی و تخصصی کشور اضافه خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha