پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بررسی طرح حمایت از خیرین در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

حوزه/ نشست بررسی طرح حمایت از خیرین با حضور تعدادی از خیرین با سابقه استان قم در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار و ابعاد مختلف طرح را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طرح حمایت از خیرین در ۱۲ ماده از طرف معاونت قوانین جهت بررسی بیشتر به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ارجاع شد، در مقدمه این طرح آمده است، به منظور جلب و هدایت کمک های مردمی در امور خیریه، از طریق ساخت، تعمیر و تجهیز مراکز مذهبی، بهداشتی، درمانی، آموزشی و فرهنگی خیریه و پر کردن خلاء های فضایی و تجهیزاتی کشور، نیاز است که خیرین حمایت های لازم به عمل آید.


در این نشست تعدادی از خیرین فعال در حوزه سلامت، ساخت و تجهیز بیمارستان و درمانگاه ها، مدرسه سازی، نوسازی مدارس، ساخت و تجهیز مساجد و دانشگاه ها و آموزش عالی، دیدگاه خود را پیرامون طرح حمایت از خیرین بیان کردند، و مقرر شد در جلسات بعدی پیشنهادات خود را نیز پیرامون مواد این طرح ارائه دهند.


در این جلسه، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، ورود خیرین به عرصه عمران و آبادی کشور را یک فرصت مهم دانست و گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز بنا بر وظایف ذاتی خود پیرامون بررسی طرح ها و لوایح و همچنین ارائه پیشنهادات جهت تصحیح و تنقیح قوانین، این آمادگی را دارد که پیشنهادات خیرین در امر قانونگذاری را به کمیسیون های تخصصی مجلس ارائه دهد.


حجت الاسلام والمسلمین مهدی رجایی نیا با اشاره به اینکه، ما هم معتقدیم قوانین نباید دست و پاگیر و کُند کننده کارها باشد، گفت: قانون در مصادیق خیر باید حامی و مشوق خیرین برای عمران و آبادی کشور باشد، در این زمینه نیاز به قانون جامع و شاملی داریم.


وی با ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته تعیین نیازها و اولویت های خیر گفت: با توجه به اینکه در هر استان، شهرستان و شهر نیازها و اولویت ها متفاوت است، باید ضمن تشکیل و فعال شدن کمیته تعیین نیازها، هر کدام بر اساس اقتضائات خود، نیازها و اولویت ها را شناسایی و خیرین را در این عرصه مهم کمک کند.  


سید ناصر علایی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان قم نیز طی سخنانی با تقدیر از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جهت توجه به قوانین مربوط به خیرین گفت: اعطای زمین رایگان از سوی دولت، متقبل شدن انشعابات آب، برق و گاز و دریافت همه مجوزها و پروانه ساخت مورد نیاز از سوی دولت، از انتظارات خیرین می باشد که باید در قانون نیز این مباحث به صورت شفاف بیان شود و رفع این موانع می تواند مشوق خیرین در امور خیر باشد .


وی ادامه داد: در حال حاضر اگر خیرین ۵۰ درصد اعتبارات یک پروژه را متقبل شوند، دولت ۵۰ درصد و در مواردی هم ۴۰ درصد دیگر آن را پرداخت خواهد کرد و اگر بتوان میزان حمایت دولت را به ۶۰ درصد برسانیم، شاهد پیشرفت های بیشتری خواهیم بود. برخی دیگر از خیرین نیز به این موضوع پرداخته و خواهان مشارکت بیشتر دولت شدند.


تسهیل قوانین جهت تشویق خیرین به امور خیر، حذف و یا اصلاح قوانین دست وپا گیر، حمایت دولت از پروژه های در دست احداث توسط خیرین،  زمینه سازی برای انجام امور خیر در کشور و رعایت شأن خیرین از دیگر دغدغه های حاضران در این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha