پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشس تخصصی "حق رأی"

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم باید در برابر حاکمیت که امانتی است از جانب خداوند، پاسخگو باشند و آن را به دست اهلش بسپارند؛ اگر در هشت سال گذشته مشکلات متعددی برای کشور ما رقم خورد، خود ما مردم بر اساس گزینشی که داشته ایم مسئول آن ها هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در نشست تخصصی «حق رأی» که در رسانه رسمی حوزه برگزار شد، در پاسخ به این سوال که رأی چه نقشی در جمهوریت جمهوری اسلامی دارد، گفت: وقتی گفته می شود جمهوری اسلامی، منظور این است که مردم در تعیین سرنوشت کشور نقش دارند؛ مبنای هر حقانیّت و مشروعیتی، خدای متعال و حق بالذات است.

وی افزود: اما حقانیت یک چیز و فعل فاعل چیز دیگری است؛ بر اساس قدرت اختیاری که انسان دارد، هر آنچه را که بخواهد انجام می دهد؛ برخی از گزینه های پیش روی انسان خیر است و برخی دیگر مصداق شر هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه  با بیان این که انسان مسئول است که گزینه حق را انتخاب کند؛ یعنی در صورت انتخاب گزینه ناحق، باید خودش پاسخگو باشد، گفت: انسان در برابر گزینه خیر، حق،‌ شر و ناحق مسئول است و هر کدام از اینها دارای اثرات و پیامدهایی می باشند که خود انسان مسئول آن ها است.

ببینید:

کلیپ | انتخاب خوب یا ...؟!

فیلم کامل نشست

استاد حوزه علمیه قم  با بیان این که شریعت به ما می گوید گزینه خیر را انتخاب کنیم؛ اما خود انسان بوسیله قدرتی که خداوند به او داده است می تواند از بین خیر و شر یکی را انتخاب نماید، افزود: در باب حکومت هم که امری است از نوع افعال انسان ها، باید مردم جمع شوند و با هم بخش حاکمیتی را تشکیل دهند؛ اما اینکه این حاکمیت از نوع خیر باشد یا شر، به انتخاب مردم بر اساس همان قدرت اختیار بر می گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جمهوریّت، بیان داشت: مردم باید در برابر این قدرت حاکمیّت که امانتی است از جانب خداوند پاسخگو باشند و آن را به اهلش بسپارند؛ این همان جمهوریّت است.

وی با بیان این که اگر مردم حاکمیّت را به اهلش سپردند، آن گاه اجرای اسلام، وظیفه آن اهل است، اظهار کرد: مردم حق دارند گزینه خوب داشته باشند؛ گزینشِ کمال، حق مردم است و اگر کسی مردم را از پیمودن مسیر کمال، بازدارد این بزرگترین ظلم در حق آنان است؛ کراراً در قرآن کریم به این ظلم اشاره شده است.

وی عنوان داشت: انتخاب راه شر، حق مردم نیست؛ مثلاً اینکه هیچ کس حق ندارد، بگوید خودم را می کشم؛ هیچ گاه چنین حقی برای انسان وجود ندارد؛ زیرا این ظلم در حق انسان است.اگر انسان ها در نتیجه گزینش بد، دچار پیامدهای بد، شوند، حق اعتراض عقلاً از آن ها گرفته می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید، اگر برای مردم رسولان را نمی فرستادیم، آنان بر ما اعتراض می کردند؛ این همان قاعده لطف و نعمت تامّه است؛ خداوند نسبت به حق انتخاب راه خوب که از حقوق مردم است با فرستادن رسولانش پاسخ داده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه ما در ادبیات کلامی خود داریم شکر نعمت وظیفه بندگان است در مورد امکان گزینش خوب که خداوند برای ما فراهم آورده، باید تحقق یابد، گفت: عقلاً قبیح است که انسان بتواند راه خوب را انتخاب نماید، اما به سراغ راه بد برود؛ این قبح عقلی، مطابق با شرع است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پاسخ به اینکه تعبیر وظیفه شرعی در حال حاضر صحیح است یا خیر، بیان داشت: انتخاب، یعنی پذیرش و همه رسل خود را بر مردم عرضه کردند و خداوند می فرماید، آنان که از این گزینش خوب، خودداری کردند به پیامدهای آن دچار شدند؛ انتخاب کردن یک فعل است و با فعل مردم این انتخاب در مورد حکومت به وقوع می پیوندد.

وی با بیان این که انسان ها نسبت به حکومت، فقط پذیرنده نیستند، بلکه فاعل و مسئولند؛ در روایت داریم که اگر ملتی حاکمیت الهی را پذیرفت باید نسبت به آن وفادار باشد،اظهار کرد: در روایت آمده است اگر راه بد را انتخاب کنید به خداوند ضرری نمی رسد، ولی خداوند دوست دارد، شما راه خوب را انتخاب نمایید.

آیت الله اراکی گفت: اگر حاکمیت مورد انتخاب مردم از نوع نظام غیرالهی باشد ولو اینکه مردم آن جامعه کارهای خوبی انجام دهند، بازهم سودی به حال آنان ندارد؛ زیرا آن سیستم و نظام، آنان را به سمت بدی ها سوق می دهد، اگر کسی بیاید حاکمیت ظالم را بپذیرد خداوند او را نمی بخشد؛ زیرا با این کار حق کیفر و حق بخشش را به غیرخدا داده است؛ حق کیفر و بخشش مخصوص حاکمیت الهی می باشد.

وی با بیان این که انتخاب خوب مسئولیت و وظیفه مردم است؛ می توان گفت، همه حق ها به «حقِ انتخابِ خوب» برمی گردد، در تبیین تعبیر وظیفه شرعی خاطرنشان کرد: بلوغ به معنای مسئولیت پذیری است؛ پس نمی توان گفت جامعه ای که به بلوغ رسیده است، دیگر مسئولیتی در قبال انتخاب خوب ندارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که انتخاب خوب یکی از لوازم بلوغ است،‌افزود: کسی یا جامعه ای که به بلوغ رسیده است هر انتخابی که داشته باشد، خودش مسئول پیامدها و نتایج آن است،اگر در هشت سال گذشته مشکلات متعددی برای کشور ما رقم خورد، خود ما مردم بر اساس گزینشی که داشته ایم مسئول آن ها هستیم.

وی ادامه داد: نظام حاکمیتی در کشور ما یک نظام الهی است و مردم باید از این امانت بزرگ با انتخاب صحیح محافظت نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha