جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری استان هرمزگان

حوزه/ نشست علمی پژوهشی با موضوع "شاخصه ها و معیارهای کارگزاران نظام اسلامی بر مبنای سیره امام رضا(ع)" با همکاری مدارس علمیه خواهران اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمدرضا کاظمی، صبح امروز در نشست برخط علمی پژوهشی با موضوع "شاخصه ها و معیارهای کارگزاران نظام اسلامی بر مبنای سیره امام رضا(ع) " با اشاره به نظام سیاسی اسلامی در دوران اهل بیت(ع) با محوریت معصوم(ع)، گفت: کارگزارانی که پس از پیامبر(ص) روی کار آمدند؛ هیچ کدام شاخصه های یک کارگزار نظام اسلامی را نداشتند، چون کسی می تواند جانشین پیامبر(ص) باشد که جامعه را به سرمنزل مقصود برساند و قطعا اگر ائمه ما در موضع خودشان قرار می گرفتند، این اتفاق می افتاد.

وی با اشاره به شاخصه های کارگزار نظام اسلامی، افزود: کارگزاران نظام اسلامی باید شایسته زعامت سیاسی باشد، آنقدر عالم باشد که بتواند پاسخ شبهات را بدهد و شریعت را برای مردم بیان کند و کسی که از لحاظ اخلاقی برترین باشد تا بتواند جامعه را تربیت کند.

کاظمی ادامه داد: دوران امام رضا(ع)، مصادف بود با سه خلیفه، هارون الرشید، مامون و امین، که هیچ کدام شایستگی خلافت را نداشتند و امام رضا(ع) در فضای سیاسی این سه حکومت ظالم، با شرایط اجتماعی سخت زندگی کرد و زمانی که بین فرزندان هارون اختلاف و درگیری افتاد؛ امام رضا(ع) فرصت مناسبی یافت برای تبلیغ و کم کردن شرایط سخت شیعیان در آن زمان.

وی ادامه داد: کارگزاران در نظام اسلامی نباید بین افراد جامعه تبعیض قائل شوند، تا از اخلاق کارگزاری به دور نباشند؛ کارگزاری که می خواهد در خدمت مردم باشد باید مثل امام رضا(ع) با مردم حشر و نشر داشته باشد، به قشر نیازمند توجه کند و همه شاخصه ها و معیار ها را دارا باشد.

استاد دانشگاه، گذشت و بردباری، تحمل صبر و سختی، عدالت، عدم چشمداشت به بیت المال مسلمین را از دیگر معیارها و شاخصه های یک کارگزار نظام اسلامی بیان کرد.

وی ادامه داد: ولایت محور اصلی همه مباحث است،  باید کارگزاری را انتخاب کرد که ولایتمدار باشد، تابع رهبر جامعه باشد طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، فردی را نتخاب کنیم تا مردمی باشد، معتقد به جوانان باشد، دارای مدیریت و کفایت باشد، ضد فساد، با ایمان، عدالتخواه، دارای عملکردی انقلابی و جهادی باشد، راستگو و ساده زیست باشد، پایبند به اقتصاد مقاومتی و عدالت محور باشد.

گفتنی است، نشست برخط علمی پژوهشی با موضوع "شاخصه ها و معیارهای کارگزاران نظام اسلامی بر مبنای سیره امام رضا(ع) " صبح امروز با همکاری مدارس علمیه خواهران زهرا مرضیه(س) اصفهان، کوثر تیران، فاطمه الزهرا(س) نایین، فاطمه الزهرا(س) ورزنه، الزهرا(س) نطنز، الزهرا(س)دهاقان و صالحات فولادشهر در سامانه سیما مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha