پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ نشست علمی-پژوهشی با موضوع "انگیزه سازی مطالعه در نهج البلاغه" با شرکت طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، زهرا طائبی، در نشست علمی-پژوهشی با موضوع "انگیزه سازی مطالعه در نهج البلاغه"، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد با شاره به سخنان برخی بزرگان در اهمیت نهج البلاغه و مطالعه آن، گفت: آیت الله جوادی آملی در این زمینه فرمودند: باید طلابی تربیت کنیم که با نهج البلاغه انس داشته باشند، نهج البلاغه را بفهمند، چرا که نهج البلاغه در حوزه ها مهجور است و باید مثل رسائل و مکاسب درس رسمی حوزه شود.

وی ادامه داد: زمانی که شروع به خواندن نهج البلاغه می کنیم، با دریایی از معارف آشنا می شویم که از آن بی نصیب و دور بوده ایم.

طائبی در بیان عوامل جاذبه های نهج البلاغه، گفت: یکی از اصلی ترین عوامل شخصیت برجسته حضرت علی (ع)است. دوم فصاحت و بلاغت کلام امام، جامعیت کلام امام و همدردی با مردم است.

وی به اخلاص سید رضی در جمع آوری نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: برای مطالعه نهج البلاغه بهتر است از حکمت ها شروع کنیم؛ ۷۵%معارف نهج البلاغه معارف عمومی نهج البلاغه است، ۲۰%معارف تخصص است، برهان و ادله که لازمه فهم آن دانستن مقدمات است. ۵%فوق تخصصی است که باید تحلیل و بررسی شود، تاریخ شناسی و زمان شناسی شود.

طائبی گفت: برای مطالعه و برداشت از معارف عمومی از نهج البلاغه اولین کار انتخاب یک ترجمه روان و مناسب، خواندن یک دور کامل نهج البلاغه و داشتن انس و تداوم قرائت، سپس انتخاب یک شرح مناسب از نهج البلاغه است.

وی به طلاب کتاب شناسی نهج البلاغه را توصیه کرد و گفت:  کتاب شناسی باعث می شود که با پژوهش هایی که دیگران دارند آشنا شویم و از منبعی که داریم بهتر بهره مند شویم. در طی هزاران سال گذشته اندیشمندان زیادی بوده که که به معرفی کتاب هایی که در مورد نهج البلاغه نوشته شده، پرداخته اند. مثل الذریعه از شیخ آقابزرگ تهرانی که به معرفی کتابهای مختلف می پردازد با ارائه توضیحاتی در مورد آنها.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha