شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نجفی

حوزه / حسن نجفی گفت: سریال‌های تلویزیونی تنها به فرهنگی خاص توجه دارند و در کمتر کاری گوناگونی فرهنگ‌ بومی و دینی کشورمان را شاهدیم.

حسن نجفی؛ کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون تولیدات خانوادگی تلویزیون اظهار کرد: متاسفانه تولیدات خانوادگی تلویزیون عاری از فرهنگ‌ها و قومیت‌ها شده است، برای همین تنها یک رویکرد ثابت را در آثار می‌بینیم، در صورتیکه پراکندگی فرهنگی در کشورمان می‌تواند الهام بخش کارهای بسیاری خوبی باشد.

وی افزود: در سریال‌های تلویزیونی آنچه شاهدیم دور از نیازهای جامعه است. منظور اینکه دغدغه مردم در آثار تولیدی وجود ندارد، برای همین مخاطب نمی‌تواند خود را جای آنها گذاشته و در نتیجه با کارها ارتباط لازم را برقرار کند، البته این اتفاق تنها به کارهای تلویزیونی خلاصه نمی‌شود، بلکه در آثار سینمایی هم متاسفانه این نقصان را شاهد هستیم.

این بازیگر گفت: به نظرم کارهای خانوادگی در ورطه تقلید از آثار خارجی گرفتار آمده‌اند. بت این توضیح صحنه‌هایی را در برخی تولیدات می‌بینیم که هیچ ربطی به فرهنگ ایرانی ندارد. برای نمونه تعقیب و گریزهای گانگستری یا اکشن‌های غیر واقعی امری نیست که در کشورمان رخ دهد، ولی در کارهای نمایشی به بهانه جذابیت مورد استفاده است.

نجفی ادامه داد: در کشور ما رسانه، ابزاری فرهنگ‌ساز است، یعنی نباید به بهانه جذابیت تن به هر کاری داد. این امر درست خلاف انقلاب فرهنگی کشورمان است، با این توضیح موافق فیلم‌ها و سریال‌هایی نیستیم که در آنها به واسطه جذابیت صحنه‌های غیر واقعی تصویر می‌کنند. در همین رابطه سریال «جلال» را مثال می‌زنم که خود ساخته‌ام. در «جلال» می‌توانستم به طرق مختلف صحنه‌های اکشن خلق کنم، اما ترجیح من پرداختن به موضوعاتی بود که دغدغه مردم است.

وی در پایان تصریح کرد: با این نکته که نسل جوان پذیرای کارهای مبتنی بر سنت‌ها نیست موافق نیستم، چون نسل جوان در خانواده‌های سنتی رشد کرده و با این موضوعات پیوند خورده‌اند، پس اگر به زیبایی موضوعات مورد نظر تبلیغ شود، مطمئن باشید جوانان هم آن را خواهند پذیرفت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha