جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ افتتاحیه مدرسه بنت الهدی پردیسان

حوزه/ ساختمان جدید مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی با حضور رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، معاونان و برخی مسئولان جامعةالمصطفی و مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در پردیسان قم افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ساختمان جدید مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی  با حضور آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس، معاونان و برخی مسئولان جامعةالمصطفی و مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در شهرک پردیسان قم افتتاح شد.

المصطفائیان، تأثیرگذاران حرکت بزرگ علمی در جهان هستند

آیت‌الله حسینی بوشهری در افتتاحیه ساختمان جدید مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، در سخنانی، ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت ثامن‌الحجج(علیه‌السلام)، المصطفائیان را تأثیرگذاران حرکت بزرگ علمی در جهان برشمرد و با تشکر از زحمت‌کشان این نهاد علمی بین‌المللی، به روایاتی از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) اشاره کرد که مدال افتخاری برای مدیران، استادان و طلاب جامعةالمصطفی به شمار می‌رود.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه، حضور دانش‌پژوهان فراوان در جامعةالمصطفی را انقلابی در انقلاب اسلامی نامید و المصطفی را کعبه آمال مشتاقان یادگیری معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) برشمرد و اظهار داشت: امام رضا(علیه‌السلام) در روایتی فرمودند: هر کس وظایف خود را در قبال مؤمنان به خوبی انجام دهد، مورد مباهات خداوند و فرشتگان خواهد بود.

وی افزود: در جامعةالمصطفی، جامعه ایمانی متشکل از بیش از صد ملیت گرد هم آمده‌اند تا از معارف اصیل اسلامی بهره‌مند شوند و المصطفائیان یکی از مصادیق این حدیث گهربار هستند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی، به دلیل کینه دشمنان، جامعةالمصطفی مورد نامهربانی قرار می‌گیرد، از افتخار خویش در همراهی با المصطفی در سال‌های طولانی سخن به میان آورد و تصریح کرد: رؤسا، مدیران، استادان و زحمت‌کشان جامعةالمصطفی به نیازهای جامعه مؤمنان اهتمام می‌ورزند و از این رو، خدا و فرشتگان به آنان مباهات می‌نمایند.

آیت‌الله حسینی بوشهری، در ادامه، حدیث دیگری از امام رضا(علیه‌السلام) بیان کرد و ابراز داشت: حضرت ثامن‌الحجج(علیه‌السلام) در حدیث دیگری تصریح می‌فرمایند: هر گاه برای شما پیشامد سختی رخ داد، از ما کمک بخواهید. بدین ترتیب، مجموعه جامعةالمصطفی و هر مجموعه‌ای که به امر مؤمنان اهتمام دارد و داشته‌های خویش را در طبق اخلاص بگذارد، مورد مباهات خدا و فرشتگان است و به فرموده امام رضا(علیه‌السلام)، هر گاه مشکلی در این مسیر رخ دهد، باید از اهل‌بیت(علیهم‌السلام) استمداد طلبید، زیرا اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) مشکل‌گشا هستند.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با المصطفائیان اظهار داشت: امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرمایند: اگر کسی علوم ما را فراگیرد و به مردم ارائه دهد، مردم محاسن کلام ما را درمی‌یابند و از آن پیروی می‌کنند. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز در دیدار طلاب غیرایرانی به اشتیاق غیرمسلمانان در جهان برای یادگیری معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) افزون بر مؤمنان اشاره نمودند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تأکید بر رسالت جهانی و بین‌المللی جامعةالمصطفی در ارائه معارف اصیل اسلامی به جهانیان، قم را پایگاه این رسالت جهانی عنوان کرد و در ادامه، خاطرنشان ساخت: امام باقر(علیه‌السلام) نیز در حدیثی تصریح می‌فرمایند: علم پاکی را پیدا نمی‌کنید، مگر علمی که مربوط به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه، در بخش دیگری از سخنانش، به حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی، از مخاطبان این حدیث هستند؛ امام صادق(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: کسی که می‌خواهد وارد دین شود، اگر به واسطه پیشنهاد جمعی وارد دین شد، همان جمع می‌توانند او را از دین خارج کنند، اما اگر به واسطه قرآن و سنت وارد دین شد، دیگر کسی نمی‌تواند او را از مسیر حق منحرف کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری، در پایان، خدمت‌رسانی در مسیر رو به پیشرفت جامعةالمصطفی را برنامه‌ریزی برای گسترش هر چه بیشتر آموزه‌های ناب اسلامی برشمرد و حضور در جامعةالمصطفی را گامی برای آشنایی با معارف اسلامی دانست و مراحل پس از نظام اسلامی را دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی عنوان کرد.

جامعةالمصطفی؛ بسترساز آموزش علوم حوزوی و دینی به خواهران

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی نیز در این مراسم با تبریک و تهنیت سالروز میلاد خجسته و مسعود امام رضا(علیه‌السلام)، افتتاح این مجموعه را در چنین روز مبارکی به فال نیک گرفت و اظهار داشت: خدا را شاکریم که این بنای علمی فاخر، در چنین روزی افتتاح می‌شود و ان‌شاءالله با عنایت امام رئوف(علیه‌السلام)، سالیان طولانی منشأ نشر و جریان یافتن معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در عالم خواهد بود.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، به کلام امام رضا(علیه‌السلام) اشاره نمود که فرمودند: «خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند. امر ما زمانی احیا می‌شود که علوم ما را یاد بگیرند و به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم زیبایی سخنان ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد.» و اظهار داشت: بی‌شک، جامعةالمصطفی یکی از مصادیق این حدیث شریف است.

وی از همه افرادی که در بنای این مجموعه علمی- آموزشی زحمات فراوانی متقبل شدند، مخصوصاً خیرین محترم، سپاسگزاری کرد و با اشاره به فازهای دیگر آن اعم از خوابگاه، مسجد و مجموعه فرهنگی، ابراز نمود: بی‌تردید، جامعةالمصطفی یکی از حسنات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. انقلاب اسلامی، آثار و حسنات و برکات زیادی داشته است که یکی از آنها، ایفای نقش انکارناپذیر در گسترش فرهنگ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است و یکی از مهم‌ترین مراکزی که به این امر اهتمام جدی دارد، جامعةالمصطفی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اشتیاق زائدالوصفی برای یادگیری معارف ناب اسلامی در جهان شکل گرفت، خاطرنشان ساخت: از دیرباز، حوزه علمیه فراجغرافیایی و فراملیتی بود، ولی آنچه در جامعةالمصطفی دیده می‌شود، مدینه بی‌بدیلی است و نمونه‌ای با این کمیت و کیفیت در حوزه علمیه سراغ نداریم.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به حضور دانش‌پژوهانی از بیش از صد ملیت در جامعةالمصطفی برای یادگیری معارف ناب اسلامی، بیان کرد: یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی، گسترش آموزش‌های علوم اسلامی و حوزوی به خواهران است؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، کمتر نمونه آموزش‌های حوزوی را میان خواهران شاهد بودیم، ولی امروز شاهد حرکت علمی گسترده در جامعه بانوان در داخل و خارج کشور هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با اشاره به جمعیت فراوان خواهران مشتاق یادگیری علوم اسلامی در جامعةالمصطفی، تأثیر فرهنگی آنان را در جای جای عالم بسیار زیاد برشمرد و ابراز داشت: تاکنون، چندین‌هزار نفر در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی دانش‌آموخته شده‌اند و در سراسر عالم مشغول ارائه خدمات فرهنگی هستند.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، از مجموعه‌های آموزشی ویژه خواهران در نمایندگی المصطفی در استان خراسان، گلستان، اصفهان، آشتیان و مراکز دیگر سخن به میان آورد و خاطرنشان ساخت: یکی از مشکلات ما، ضعف جامعةالمصطفی از نظر فضاهای زیرساختی است؛ با توجه به اشتیاق فراوان برای یادگیری معارف ناب اسلامی، باید برای برطرف‌سازی این ضعف بسیار بکوشیم. تسهیل شرایط برای دانش‌پژوهان، یکی از مسائل بسیار مهم و ضروری به شمار می‌رود و جامعةالمصطفی در این مسیر گام‌های مثبتی برداشته است.

وی، با اشاره به وجود ضعف‌های زیرساختی در بخش خواهرانِ جامعةالمصطفی، تصریح کرد: به همت رئیس پیشین جامعةالمصطفی، این زمین برای خواهران و برادران در نظر گرفته و برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، با اشاره به آغاز کار احداث این مجتمع از سال ۹۴، از تسریع روند ساخت آن در سال‌های اخیر سخن گفت و با بیان اینکه احداث و تکمیل ساختمان خوابگاهی، مسجد و مجموعه فرهنگی نیز در دست اقدام است،  ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله مجموعه‌ای در خور شأن طلاب جامعة‌المصطفی فراهم شود.


اهتمام المصطفی به بخش بانوان

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، در سخنانی، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا(علیه‌السلام)، اجمالی از فعالیت‌های مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی بیان کرد و اظهار داشت: در عرصه جهانی، اگر به رسالت‌های جهانی بیندیشیم، باید نگاه متعادلی بین زنان و مردان داشته باشیم. این نگاه در جامعةالمصطفی نهادینه شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، با اشاره به ظرفیت‌های علمی و آموزشی بانوان در جهان اسلام، نیمی از ظرفیت‌های علمی جهان اسلام را در  اختیار بانوان دانست و تصریح کرد: بانوان می‌توانند در بسیاری از جوامع، نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری در مقایسه با مردان داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی افزود: امروز جامعةالمصطفی مهم‌ترین و جدیدترین ساختمان خود را به بانوان اختصاص داده است که این امر، نشان‌دهنده اهتمام المصطفی به بخش بانوانی است.

وی، با بیان اینکه مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، مرکز آموزش خواهران در جامعةالمصطفی در قم به شمار می‌رود، اظهار داشت: این مجتمع چهار مدرسه دارد: سه مدرسه عالی شامل مدرسه عالی حکمت و تاریخ، مدرسه عالی فقه و قرآن و مدرسه ادبیات و علوم انسانی و مدرسه تخصصی زبان و دوره تمهیدیه.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، با اشاره به جمع کثیری از بانوانی که در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی مشغول فراگیری معارف حقیقی اسلام هستند، از پذیرش بانوان علاقه‌مند در مقاطع مختلف تحصیلی سخن گفت و با اشاره به وجود هفده رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز چهارده رشته در مقطع دکتری و سطح ۴، درباره انجمن‌های طلاب تصریح کرد: طلاب مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی در پانزده انجمن فرهنگی- تربیتی، که به نزدیک به ده زبان فعالیت می‌کنند، به امور فرهنگی- تربیتی اهتمام ویژه دارند. همچنین طلاب مجتمع یازده هیئت مذهبی و ۲۲ انجمن پژوهشی دارند که بسیاری از آنها مجله تخصصی منتشر می‌نمایند.

حضور کاروان «زیر سایه خورشید» متشکل از برخی از خادمان آستان مقدس امام رضا(علیه‌السلام)، که حامل پرچمی از بارگاه ملکوتی امام رئوف(علیه‌السلام) بودند، زینت‌بخش این مراسم بود.

مولودی‌خوانی ذاکر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و اجرای گروه سرود «شکوفه‌های مهد هدی»، از مهد کودک مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی، بخش دیگری از این مراسم بود.

افتتاح ساختمان جدید مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی یاوران جامعةالمصطفی، تقدیر از یاوران جامعةالمصطفی، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی و بخش‌های مختلف ساختمان، پایان‌بخش مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha