جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب ولایت و حکمرانی فقیه

حوزه/ در آستانه چهلمین سالگرد شهادت شهید سید مصطفی خمینی، رساله ولایت فقیه ایشان توسط سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی، دو تن از پژوهشگران بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، ترجمه شد و با تعلیقه‌ها و پژوهش‌های تکمیلی و تطبیقی، در سال ۹۸ رونمایی شد و اخیرا این اثر ارجمند وارد بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌بعد از طرح مسئله ولایت فقیه توسط امام خمینی در نجف(سال ۴۸) برخی عالمان مبارز به بسط تئوری حکومت اسلامی و طرح ابعاد مختلف حکمرانی فقیهان پرداختند که یکی از مهم‌ترین نمونه از این سنخ تلاش‌های علمی، اثر گران‌سنگ آیت‌الله شهید سید مصطفی خمینی در باب ولایت فقیه است.

علیرغم انتشار رساله ولایت فقیه حاج آقا مصطفی در سال ۷۶، این اثر مورد اقبال محافل علمی در ایران قرار نگرفت که به نظر می‌رسد علت اصلی آن، عدم وجود ترجمه فارسی این اثر است.

در آستانه چهلمین سالگرد شهادت شهید سید مصطفی خمینی، رساله ولایت فقیه ایشان توسط سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی، دو تن از پژوهشگران بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، ترجمه شد و با تعلیقه‌ها و پژوهش‌های تکمیلی و تطبیقی، در سال ۹۸ رونمایی شد و اخیرا این اثر ارجمند وارد بازار نشر شده است.

مقدمی شهیدانی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به پیشینه «ولایت فقیه» و بررسی بازتاب درس‌های امام در نجف، جایگاه رساله ولایت فقیه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی را تبیین کرده است. در بخش دیگری از مقدمه، امتیازات این رساله در مقایسه با سایر آثار مشابه، مورد اشاره قرار گرفته که شامل نکاتی قابل توجه و مهم است.

این اثر شامل یک پیش‌گفتار و نه فصل است که در پیشگفتار آن ضمن بازخوانی پیشینه ولایت فقیه در تاریخ صدر اسلام، به عقلانی بودن مساله ولایت فقیه تاکید شده است.
 بررسی مقوله حکومت در جامعه و نقش انبیا در ایجاد آن و عهده دار بودن تمام شئونات انسانی توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) از مباحث بسیار مهمی است که در این مطلع به آن اشاره شده است.

در فصل اول کتاب به بررسی ادله لفظی مربوط به ولایت فقیه پرداخته شده و نویسندگان آیات و روایات مورد استناد در باب ولایت فقیه را مورد بررسی قرار داده اند.
در فصل دوم با بررسی اجماع منقول و محصل در مساله ولایت فقیه به برخی از اقوال فقها در این زمینه پرداخته شده و موارد ولایت حاکم شرعی در عرصه های مختلف فقه بیان شده است.
در فصل سوم از منظر وضع قوانین مالیاتی اسلام به ضرورت تشکیل حکومت پرداخته شده است. نویسنده بر این باور است که بدون تشکیل حکومت اسلامی امکان اجرای دستورات الهی مبنی بر دریافت مالیات های اسلامی(خمس، زکات، خراج و ...) وجود ندارد و فقیه جامع الشرایط رهبر  جامعه اسلامی و حاکم بر مردم است.
در فصل چهارم اقسام ولایت اعتباری و محدوده اختیارات ولی فقیه مورد بررسی قرار گرفته است از نکات مهم در این فصل بررسی و پاسخ به سؤالات و شبهات درباره محدوده اختیارات ولایت فقیه است که با ارائه پاسخ های مستدل خوانندگان نسبت به این مساله آگاهی کافی پیدا خواهند نمود.
در فصل پنجم به نقد و بررسی برخی روایات بر اختصاص وظیفه تشکیل حکومت به امام معصوم پرداخته شده و اینگونه نتیجه گیری شده است که ممکن نیست کسی با تمسک به این دسته از روایات بتواند بر ادله لفظی در اثبات ولایت فقیه خدشه ای وارد سازد.
در فصل ششم در خصوص شرایط حاکم اسلامی مطالب و مباحث ارزشمندی ارائه و به شبهات مربوطه پاسخ داده شده است.
در فصل هفتم امور مورد تردید در اختیارات ولی فقیه مطرح و موارد اختلافی اختیارات ولی فقیه همراه با بیان دلایل مورد بررسی قرار گرفته شده است.
در فصل هشتم به بررسی شروط تصدی امر رهبری پرداخته شده و در فصل نهم دلایل ممنوعیت مخالفت فقهای غیر حاکم با ولی فقیه بیان شده است.

از ویژگی های این اثر می توان به وجود سه ضمیمه در بخش پایانی کتاب اشاره کرد که در ضمیمه اول به زندگی شهید سید مصطفی خمینی پرداخته شده، در ضمیمه دوم پیشینه بحث ولایت فقیه در نهضت امام خمینی مورد بررسی قرار گرفته و ضمیمه سوم، شامل بررسی تطبیقی این کتاب با ۲۰ رساله ولایت فقیه از فقهای معاصر است.

کتاب حاضر در ۲۴۱ صفحه، توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در بهار ۱۴۰۰ با شمارگان ۵۰۰نسخه و ۶۵۰۰۰ تومان منتشر شدو در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب می توانند به آدرس های: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن:  ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱»، «قم، تلفن: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵» یا «قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha