پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری

حوزه/ معاون تهذیب حوزه های علمیه، حصول علم دین را با مشقت و تلاش همراه دانست و گفت: ارزش دارد که یک طلبه تمام عمر خود را برای هندسه تعالیم دینی و ترسیم نقشه کلان معارف اسلام صرف کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، در افتتاحیه طرح تابستانی نظام اندیشه اسلامی در مشهد با اشاره به اینکه نگاه به پیکره یکپارچه دین به طور منظومه وار، کمتر مدنظر بوده که البته از دهه ۵۰ نقشه کلان و نگاه از بالا و هندسه ای برای این امر از نظر اندیشمندان حوزوی رقم خورده است، توضیح د اد: به هر حال این کار، زیاد پیش نرفته و هنوز در آغاز راه هستیم. ارزش دارد که یک طلبه تمام عمر خود را برای هندسه تعالیم دینی و ترسیم نقشه کلان معارف اسلام صرف کند.

وی با بیان اینکه نباید ذره ای در عزم و اراده طلبه خلل وارد شود، گفت: مردان و رادمردانی که می خواهند اسلام شناسانی باشند که معارف اهل بیت(ع) را معرفی کنند، باید با اراده و احساس عزت و افتخار باشند.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری، حصول علم دین را با مشقت و تلاش همراه دانست و اظهار کرد: تمرین مجاهدت، احساس مسئولیت، مشق استقامت، ایثار، فداکاری، در خدمت دیگران بودن، دوری از منیت و خودخواهی و... از کارهایی است که باید از ابتدای طلبگی یاد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بی توقعی، کم انتظاری و پرهیز از طلبکاری را باید آموخت، گفت: می بایست از خادمی آموخت که همه وجودش را برای امام حسین(ع) خرج کرد و بازهم از ایشان پرسید که آیا از او راضی هستند؟

معاون تهذیب حوزه های علمیه ادامه داد: باید تمرین استقامت و زندگی سخت داشت، زیرا با نازپرورده بودن، راه به جایی نمی برد، بلکه تمرین زیست مومنانه، مجاهدانه و انقلابی نیاز است.

وی درباره این دوره و فرصت کم نظیر همجواری با امام معصوم، امام رضا (ع) گفت: ما در حوزه علمیه علوم مختلف را می خوانیم تا آیه قرآنی شناخت دین محقق شود. کسی می تواند بگوید: اسلام شناس هستم، که نگاه یک پارچه جامع به مجموع این نظام متحد الاجزا داشته باشد. کسی که بخشی از اعضا را می داند یا با وجود دیدن همه اجزا، ربط ها را نمی داند، اسلام شناس نیست.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری با بیان اینکه باید حفظ نسبت ها و روابط کلان درباره منظومه معارف اسلامی داشته باشیم، ابراز کرد: در این گونه دوره ها نیاز تکمیلی برای نگاه یک پارچه منسجم و منتظم به این مجموعه شکل می گیرد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با تذکر نسبت به اینکه طلاب حاضر در این دوره، این برنامه را یک فعالیت آموزشی جنبی تلقی نکنند، گفت: عالم دین شدن مقدماتی به منزله ابزار و وسایل دارد که در حوزه علمیه تامین می شود. مطالعه دروس حوزوی برای فهم عمیق دین است و آنچه در دوره های آموزشی مانند این دوره فرا می گیرید، ذی المقدمه کار است و درس اصلی، مهم، فاخر، موثر، کارآمد و بروزتر می باشد.

وی، دقت به محتوا و فعال بودن را از ضرورت های حضور در دوره خواند و گفت: طلاب علوم دینی ضمن بکارگیری این گونه مباحث در دوره، آن را می بایست به سایر افراد منتقل کنند و معرفت، باور عمیق، ایمان و نگاه همراه با بصیرت به دین باید تقویت و ارتقا یابد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه اظهار کرد: کسانی که در این دوره شرکت دارند، با گذر از چند شرط پذیرش شده اند تا در آینده کارگزار و مروج معارف یادگرفته باشند.

گفتنی است، این دوره یک ماهه با حضور حدود ۱۵۰ تن از طلاب علوم دینی در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) مشهد به همت معاون تهذیب حوزه های علمیه دایر می باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha