جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام مهدی خویی

حوزه/ مدیر مرکز افق مزار شیخان گفت: تداوم مذهب جعفری و رسیدن این مکتب به دست ما، وامدار مجاهدت‌های امامزادگان و دانشمندان شیعه در طول اعصار و قرون گذشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام مهدی خویی، امروز در یادواره شهدای هفتم تیر مدفون در مزار شیخان که در بقعه علی بن بابویه برگزار شد، اظهار کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند «ای عاشقان ما که دوست دارید ما ائمه را در مشاهد مشرفه زیارت کنید، آنها که توانایی چنین کاری ندارند، دوستان شایسته ما را هر کجا دیدید زیارت کنید، ثواب زیارت ما برای شما نوشته می‌شود».

وی افزود: علی بن بابویه از جمله محدثان و راویان مشهور حدیث، پدر بزرگوار شیخ صدوق و یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان عصر و زمان خود بود که امروز در بقعه متبرکه ایشان گردهم آمده‌ایم و یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم تیرماه را گرامی می‌داریم.

مدیر مرکز افق مزار مقدس شیخان با بیان اینکه تداوم مکتب تشیع وامدار تلاش‌های مجاهدانه این دانشمندان و علماست گفت: آنها مجاهدان فی سبیل‌الله هستند و حق بزرگی بر گردن ما دارند.

وی ادامه داد: نجاشی، علی بن بابویه قمی را با توصیفاتی همچون شیخ القمیون و چهره سرشناس مردم قم معرفی می‌کند؛ او در زمان غیبت صغری می‌زیست و قمی‌ها اعتقاد داشتند اگر امام زمان(عج) بخواهد نائبی را برگزیند، علی بن بابویه را بر می‌گزیند هر چند حسین بن نوح نوبختی نائب ایشان شدند.

حجت‌الاسلام خویی با اشاره به نامه علی بن بابویه به حسین بن نوح عنوان کرد: در آن نامه از او درخواست می‌کند که به وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) بگو سن من بالا رفته و در عین حال فرزندی ندارم، فرزندی که بتواند دین و شریعت خدا را یاری کند و وصی من باشد، از ایشان درخواست کن به درگاه الهی دعا کنند تا خداوند فرزندی به من عطا کند و او وصی من در حوزه دین باشد.

مدیر مرکز افق مزار مقدس شیخان با اشاره به دغدغه دین‌مداری علمای شیعه گفت: نامه‌ای از حضرت ولی عصر(عج) به علی بن بابویه صادر می‌شود که از همسری که داری، فرزنددار نخواهی شد، خداوند همسری دیلمی به تو می‌رساند که از او صاحب فرزندانی فقیه خواهی شد، محمد و حسین که بعدها محمد بن علی بن بابویه به شیخ صدوق معروف شد.

وی تصریح کرد: علی بن بابویه صاحب نخستین کتاب در غیبت‌نگاری و صاحب کتاب مشهور شرایع است، کسی که سال وفات او و شیخ کلینی و علی بن محمد سمری معروف به سال تناثر النجوم یعنی پراکندگی ستارگان شد.

حجت‌الاسلام خویی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در جریان سفر به قم فرمودند بزرگانی در قم مدفون هستند که اگر هر جای این کشور بودند، قطب فرهنگی بودند و صحن و سرایی ویژه داشتند گفت: لازم است بیش از اینها در معرفی دانشمندان و امامزادگان مدفون در قم بکوشیم و بقاع آنها را به قطب فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم.

مدیر مرکز افق مزار شیخان با اشاره به حادثه هفتم تیرماه و سالروز شهادت شهید بهشتی و یارانش خاطرنشان کرد: هفت تن از شهدای هفتم تیر در مزار مقدس شیخان به خاک سپرده شده‌اند که البته مزار آنها مورد غفلت واقع شده‌اند هر چند برگزاری اینگونه مراسم، موجب می‌شود تا حدی از این غفلت کاسته شود.

وی ادامه داد: بعد از وادی السلام در نجف و قبرستان بقیع در مدینه، مزار مقدس شیخان با بیش از ۱۲ قرن قدمت، سومین مزار مشهور در جهان تشیع به شمار می‌رود که مقبره زکریا بن آدم اشعری وکیل ارجمند امام رضا(ع) و امام جواد(ع)، بیش از ۶۲۵ شهید و ۷۰۰ عالم شهیر، دو بانوی مجتهده و دانشمندان متعددی در این مزار مدفون هستند.

حجت‌الاسلام خویی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته از محل عواید موقوفات شیخان، بیش از ۵ میلیارد ریال برای آزادی زندانیان، دو میلیارد ریال کمک‌هزینه تحصیل دانش‌آموزان بی بضاعت و ۶ میلیارد ریال برای دارو و درمان نیازمندان، ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای فعالیت‌های قرآنی، ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون خیرات و مبرات و دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای خرید کتب دینی هزینه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha