پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تفسیر المیزان

طلبه سطح سه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی ام الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با موضوع «افتراقات تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم در جزء چهاردهم و راز آن» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سمیه ابراهیمی، طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه(س) نجف آباد از پایان نامه خود با عنوان «افتراقات تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم در جزء چهاردهم و راز آن» با راهنمایی اصغر هادی دفاع کرد.

ابراهیمی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم همواره راه گشای انسانها در راه رسیدن به کمال و سعادت ابدی بوده است.

وی افزود: این کتاب آسمانی پاسخگوی تمامی نیازهای مادی و معنوی بشر بوده و هست و انسان برای دریافت و فهم آن نیازمند شناخت و تفسیر این مفاهیم آسمانی می باشد.

وی ادامه داد: تفسیر ارزشمند المیزان و تسنیم از جمله تفاسیر قرآن کریم می باشند که طبیعتا دارای افتراقاتی با هم می باشند. هر چند هر دو نویسنده این تفاسیر ارزشمند روش قرآن به قرآن را برای تفسیر به کار برده اند ولی خواه ناخواه اختلافاتی در تفسیر بوجود می آید، به عنوان مثال در بخش مفردات مفسر با سه دسته معنا مواجه می باشد: "معنای افرادی" بدون در نظر گرفتن قرائن، "معنای استعمالی" با استفاده از قرائن متصل و "معنای جدی" با استفاده از قرائن متصل و منفصل. که هر مفسر در استفاده از هر معنا متفاوت هستند.

طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه(س) نجف آباد اظهار کرد: در زمینه ی مبانی تفسیری، تفسیر تسنیم نسبت به المیزان در زمینه ی "ارتباط میان آیات با روایات" و"مباحث فقهی"، "طرح مباحث علمی" و غیره تفاوتهایی دیده می شود. در زمینه ی منابع نیز دو مفسر از کتب تفسیری شیعه، سنی، لغت، روایی، علمی و تاریخی استفاده کرده اند.

ابراهیمی گفت: مفسر تسنیم با توجه به نیازها و شرایط جامعه از کتب و منابع بیشتری نسبت به المیزان بهره برده است. در بخش "برداشت از آیات" مفسر تفسیر تسنیم در استنباط از آیات و توجه به احتمال ها، تقدم و تاخر آیات و کلمات و غیره از نظر علمی پیشتاز بوده و ظرافت بیشتری به کار برده است که راز آن را می توان در شرایط و و دوران زندگی مفسر یعنی استقرار نظام جمهوری اسلامی و نیاز جامعه دانست.اختلافاتی که از آنها نام برده شد در جزء چهاردهم قرآن مورد بررسی قرار می گیرند و به راز آنها اشاره خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha