جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جامعه المصطفی

حوزه/ نشست هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عباسی، رئیس جامعةالمصطفی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رئیس جامعةالمصطفی ضمن قرائت دعای ۵۱ صحیفه سجادیه، خاطرنشان کرد: توجه به نعمت هایی که خداوند متعال به ما عنایت نموده و بلاهایی که از انسان دفع شده است، به انسان آرامش داده و روح امید و مقاومت را در انسان زنده نگاه می دارد؛ لذا در دعاهای صحیفه سجادیه، این نعمات به صورت های مختلف بیان می شود. در دعای ۵۱ صحیفه، ممکن است همه این نعمت ها به صورت جزء به جزء بیان نشده باشد؛ اما توجه به این نکته که ما غرق این نعمت ها و فضیلت های الهی هستیم، امری ضروری است که حضرت در این دعا بدان تاکید می نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین  عباسی خاطرنشان کرد: باید همواره توجه داشت که قدرت در عالم به دست یک حقیقت است و هیچ حرکتی در این عالم جز با اراده او تحقق نمی یابد. مشاهده دست قدرت خداوند در همه خوشی ها و مصائب، به انسان آرامش می دهد. انسان مومن با چنین احساسی، هیچ گاه خود را در بن بست نمی یابد و راهگشایی خداوند را در همه صحنه ها می بیند و بدان باور دارد. امیدواریم به لطف الهی، ملت ما، انقلاب ما و همه دلبستگان به این راه نورانی، در تمام صحنه ها موفق و سربلند باشند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری پانزدهمین نشست هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور، ابراز داشت: خدمت در این نهاد مبارک، نعمت بزرگی است که خداوند متعال به تک تک ما عنایت نموده است. از امام راحل(ره) تا شهدای بزرگواری که با خون خود این شجره طیبه را آبیاری نمودند، به ویژه سردار شهید سلیمانی و همراهان ایشان یاد می کنیم و به ارواح مطهر ایشان درود می فرستیم. همچنین از زحمات همه عزیزان و کارگزارانی که در ادوار گذشته این کاروان را به پیش بردند، به ویژه ریاست سابق مجموعه، آیت الله اعرافی و تمام مدیرانی که سالیان گذشته در این مجموعه خدمت نمودند و بر ما حق دارند، تقدیر و تشکر می نماییم.

رئیس المصطفی، مهم ترین ماموریت پانزدهمین نشست هیئت رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور را بررسی راه طی شده و ترسیم و پیش بینی راه آینده دانست و گفت: ما در گذشته ی جامعةالمصطفی، پرونده درخشانی را شاهد هستیم. راه طی شده، راه پرافتخار و مملو از موفقیت ها و دستاوردهاست. در این فرصت ها، باید راه طی شده را مرور نماییم و برای ترسیم راه پیش روی، از تجربه های پیشین کمک بگیریم. 

وی، طرح تحول آموزشی را یکی از مهم ترین اقدامات سال های گذشته المصطفی برشمرد و یادآور شد: این طرح سال هاست که به همت مسئولان در بخش های مختلف و با مشارکت مدیران و کارشناسان و اساتید گرامی، در حال پیشرفت است. در اینجا باید بر لزوم ادامه و استمرار این طرح و سرعت یافتن آن که می تواند تا حد زیادی مسیر محتوایی المصطفی را تحت تاثیر قرار دهد، تاکید نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، طرح شکل گیری مدیریت های منطقه ای را یکی دیگر از دستورکارهای مهم اجلاس های پیشین المصطفی برشمرد و تصریح کرد: این طرح با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت های بومی، محلی و دانش آموختگان المصطفی در دستور کار قرار گرفت. افزایش قلمرو حضور المصطفی، شکل گیری نقاط پیرامونی حول نقاط کانونی، کاهش و مدیریت هزینه ها و ...، از دستاوردهای این طرح به شمار می آید.

وی، حرکت به سمت منابع پایدار برای فعالیت های المصطفی را یکی از اقدامات جدی سال¬های اخیر دانست و ابراز داشت: با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم، ضرورت دارد نسبت به تامین منابعی که بتواند این حرکت علمی را به پیش برند، چاره جویی مناسبی صورت گیرد. طرح منابع پایدار که مورد تصویب هیئت امنای المصطفی قرار گرفت، تکالیف مشخصی را بر عهده مجموعه قرار داده است و در این زمینه نیز تا کنون اقدامات مهمی صورت گرفته است. در این خصوص، همواره تاکید شده که این کار موجب فراموشی رسالت اصلی المصطفی به عنوان یک نهاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، نگردد.

رئیس المصطفی با اشاره به مشکلاتی که به دلیل شیوع بیماری کرونا در یک سال و نیم گذشته جهان با آن رو به روست، عنوان کرد: نوع مدیریتی که المصطفی در مواجهه با این پدیده نشان داد، در جای خود قابل تحلیل است اما نکته مهم این است که نظام آموزشی و تعلیم و تربیت ما که رکن اصلی فعالیت های المصطفی به شمار می آید، در این مدت با استحکام برپا ماند. اگر نخواهیم ادعا کنیم در این زمینه جامعةالمصطفی یک نسخه منحصربه فرد را ارائه نمود، قطعا می توان گفت این مجموعه یک نهاد پیشگام در مدیریت نظام آموزشی در دوران شیوع بیماری کرونا بود. نظام آموزشی المصطفی طی این مدت به صورت آنلاین ادامه پیدا کرد و توانست بیش از نود درصد اهداف آموزشی خود را تامین نماید که دستاورد ارزشمندی به شمار می آید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته علاوه بر مسئله بیماری کرونا، شاهد اقدامات بغض آلود و کینه ورزانه از سوی قدرت های استکباری و به ویژه دولت آمریکا علیه برخی نهادهای علمی و فرهنگی از جمله جامعةالمصطفی بودیم. بی اعتنایی و کم ارزش شمردن این اقدامات، بهترین نوع مواجهه برای پیشگیری از رسیدن دشمنان به اهداف و مقاصدشان بود که به عنوان یک راهبرد در دستور کار قرار گرفت و امروز می توانیم بگوییم این اقدام کینه ورزانه، هیچ تاثیر قابل توجهی بر فعالیت های المصطفی نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، دستاوردهای درخشان المصطفی را نویدبخش افق های روشن پیش روی دانست و گفت: امید ما به آینده، متکی به واقعیت هاست. با مرور واقعیت ها می بینیم که آینده مجموعه، به یاری خداوند روشن است و در همه چالش ها نیز به راهگشایی خدای تعالی باور داریم و باید با همین نگاه امیدوارانه و مومنانه به سنت های الهی، برای رسیدن به آینده درخشان این مجموعه بزرگ قدم برداریم.

وی برخورداری از نگاه به افق های بلند را در تدوین اسناد راهبردی المصطفی ضروری خواند و تصریح کرد: باید توجه داشت که برنامه ریزی برای آینده یک محیط پویا و همواره در حال تحول، کار دشواری است. نظام عالم، جریانی پویا و متحولی است و برنامه ریزی راهبردی برای آن باید با نگاه به این عوامل صورت گیرد تا از انعطاف و سیّالیت لازم برخوردار باشند. 

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: در این زمینه نیز اقدامات خوبی با توجه به مصوبات اجلاس سال گذشته صورت گرفته است و اسناد راهبردی مناطق مختلف در حال تنظیم است که تعدادی از آنها نهایی شده و تعدادی دیگر نیز در میانه یا آغاز کار قرار دارد که در اجلاس امسال، گزارش آن ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص موضوع نشست اداری هیات رئیسه المصطفی با نمایندگان خارج از کشور به «پژوهش در المصطفی، فرصت ها و چالش ها»، اذعان داشت: جامعةالمصطفی به عنوان یک نهاد علمی و بین المللی برخاسته از متن انقلاب اسلامی، نماینده یک فکر و اندیشه تاثیرگذار در منظومه اندیشه عالم است و ضرورت دارد آثار این اندیشه، در مجامع علمی نقش آفرین باشد و محصولات این گفتمان در قالب های مختلف از جمله نشریات، نشست ها و همایش های علمی، تالیف و ترجمه کتب و...، بروز و ظهور داشته باشد. توجه به این بُعد از فعالیت های المصطفی امری مهم است و ضرورت دارد نمایندگی ها و بخش های برون مرزی ما نیز در این مسیر، مشارکت جدی داشته باشند.

رئیس جامعةالمصطفی، تدوین طرح جامع پژوهشی المصطفی را یکی از برنامه های مهم این مجموعه برشمرد و یادآور شد: در این زمینه با همکاری بخش های مختلف اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است که در این اجلاس ضمن ارائه گزارشی از آن، درخواست های برنامه ریزان از مدیران و نمایندگان المصطفی مطرح شده و نقطه نظرات اصلاحی و تکمیلی نمایندگان را نیز خواهیم شنید. در پایان بار دیگر از حضور همه عزیزان و مدیران گرامی و نمایندگان داخل و خارج کشور و مدیران ستادی و صفی المصطفی تقدیر و تشکر می نماییم و امیدواریم با برگزاری این نشست، آثار و برکات ارزشمندی برای ادامه مسیر المصطفی شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha