جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه تبریز

حوزه/ نمانیده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: کارکردهای چندگانه مالیات نقش بسیار مهمی در سیاست گذاری های اقتصادی و سهم قابل توجهی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلیمن سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی امروز در دیدار مدیران و معاونان اداره کل امورمالیاتی استان با بیان اینکه تحریم اقتصادی برای سیاست گذاران اقتصادی کشور درس آموز بود گفت: سیاستهای تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحمیل برخی هزینه ها بر اقتصاد کشور و ایجاد برخی نوسانات اقتصادی به ما یاد داد توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیتهای داخلی اقتصاد یکی از اصول و مبانی اقتصاد است.

امام جمعه تبریز افزود: تجربه کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه دولت باعث شد که اهمیت عدم وابستگی به درآمدهای ناپایدار و لزوم تکیه بر منابع جایگزین داخلی بیش از پیش خود را نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین منابع مالی کشور است گفت: نقش بی بدیل درآمدهای مالیاتی در اقتصاد کشور در سالهای اخیر آشکارتر شده است. مالیات به دلیل کارکردهای چندگانه ای که دارد نقش بسیار مهمی در سیاست گذاری های اقتصادی دارد.

حجت الاسلام و المسلیمن آل هاشم با اشاره به کارکردهای اقتصادی، کارکرد بودجه ای و کارکرد اجتماعی درآمدهای مالیاتی ادامه داد: تأمین مالی بودجه دولت و تأمین عدالت یعنی مالیات در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشتن سهم قابل توجه دارد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: اگرچه اقدامات بسیاری در طول یک دهه گذشته در جهت توسعه و مدرن سازی نظام مالیاتی کشور انجام شده اما به نظر میرسد نظام مالیاتی کشور ظرفیتهای زیادی برای شکوفایی دارد که با بالفعل شدن آنها بخش قابل توجهی از مشکلات کشور حل و اهداف مدنظر در سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان مالیات را محرک اقتصاد کشور دانست و گفت: یک نظام مالیاتی مطلوب باید بتواند علاوه بر تأمین مالی بودجه دولت و تأمین برابری و عـدالت به رشد اقتصادی کمک کند.

وی موضوعات موثر بر عملکرد وصولی درآمدهای مالیاتی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: درجه شفافیت و آزادی فعالیتهای اقتصادی، رشـد اقتصـادی، سـهم بخـش غیررسـمی، ترکیـب بخشـهای اقتصادی، نحوه توزیع درآمد در کشور، نوسانات اقتصادی از مهمترین عواملی هستند که از طریق تـاثیر بر پایه های مالیاتی بر عملکرد وصولی درآمدهای کشور اثر میگذارند.

حجت الاسلام و المسلیمن آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود بی ثباتی کلان اقتصادی، فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی، عدم استقلال نظام مالیاتی کشور، عدم دسترسی به پایگاه اطلاعات اقتصادی و عدم نگاه یکپارچه به مودی و حجم بالای معوقات مالیاتی را از مهمترین موانع توسعه نظام مالیاتی و چالش های این مجوعه عنوان کرد.

لازم به ذکر است، در این دیدار، شریفی، مدیر کل امورمالیاتی استان از عملکرد یکسال گذشته این اداره کل گزارشی را ارئه کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha