چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فرمانده انتظامی فارس

حوزه/ اسلام، حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعی در جامعه معرفی و چالش‌ها، زمینه‌‏ها و راهبردهای بسیار مهمی را برای شکوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، اهتمام به تحکیم بنیان خانواده براساس ارزش‌های اسلامی و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف از ویژگی‌های نظام اسلامی در اهمیت دادن به جایگاه زنان است. مقوله عفاف به عنوان جزء جدایی‏ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود و بی‏نیاز از تعدیل است. برای حجاب کارکردهایی در حوزه اجتماعی، قابل تصور است و هویت ‏بخشی و ایجاد امنیت اجتماعی از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان‏دهنده سنت‏ها، ارزش‏ها و باورهای یک جامعه است.

حال اگر کسانی با نگرش دینی، اسلامی یا با رویکرد جامعه‏ شناختی و روان‏شناسی به چنین کارکردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیت اجتماعی پی ببرند، نه تنها هدفمندانه زندگی می‏کنند، بلکه برای رفتارها و اندیشه‏‌هایشان دست به گزینش می‏زنند تا به اهداف متعالی الهی و انسانی دست یابند و از این ‏رو به مسأله حجاب نیز به عنوان راهبردی کارساز جهت تأیید و ترویج ارزش‌‏های اجتماعی، تأمین ‏کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی می‌‏نگرند.

مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و فشارهای نابهنجار وارداتی با تقویت ابعاد فکری ارزشی در بین افراد اجتماع یکی از راه‌های گسترش امنیت اجتماعی است؛ از این رو باید تمام ابزارهای فرهنگ‏ساز از قبیل کتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوی ارزش‌‏های اسلامی که یکی از بارزترین آنها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعی فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد را به این سمت رهنمون گردند.

فواید حجاب در ابعاد فردی و اجتماعی:

الف) فواید فردی:

۱. برخورداری از امنیت و قرار نگرفتن در معرض آزار و اذیت دیگران 

۲. برخورداری از بهداشت روانی و احساس آرامش بیشتر

۳. حفاظت از وقار، شخصیت، کرامت، اصالت و عظمت زن

ب) فواید اجتماعی:

۱. استحکام بخشیدن به کانون خانواده

۲. حفظ تعادل روانی و آرامش جامعه

آثار و فواید حجاب اسلامی بر گسترش امنیت اجتماعی منجر به ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، کاهش چشمگیر آسیب های فردی و اجتماعی و حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعی می شود.

نقش عفاف و حجاب در تحکیم خانواده

خانواده به عنوان مهمترین رکن در نظام اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و این خانواده است که جامعه فعلی را می سازد و با تربیت صحیح فرزندان جامعه آینده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ازاین رو رعایت حجاب چه در محیط خانه و چه در بیرون از آن بسیار حائز اهمیت است.

مردان و زنانی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند معضلی برای جامعه می باشند و بنیان های خانواده را از هم می پاشند.

بی بند و باری و زیر پا گذاشتن ارزش‌های دینی، نهاد خانواده را از معنویت، صفا و پاکی خالی می‌سازد و موجب از هم گسیختگی عاطفی و هنجارهای حاکم بر آن می‌شود.

یادداشت از؛ رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha