پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بیانیه مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان به مناسبت هفته عفاف و حجاب

حوزه/ یکی از بانوان حوزوی اصفهان گفت: مقوله بدحجابی برخی از افراد، به یک معضل کاملا مشهود در جامعه تبدیل شده که فقط برای افراد بدحجاب مشکل ایجاد نمی کند، در واقع آسیب ‌هایی که از بدحجابی ناشی می ‌شود، تمام اعضای جامعه را در بر می ‌گیرد.

مرضیه کریمی، طلبه مدرسه علمیه اهل بیت(ع) ملک شهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون نقش فضای مجازی و رسانه ها در عفاف و حجاب گفت: حجاب و عفاف، از ارزش‌های جامعه بشری شمرده می‌شود و دین مبین اسلام نیز به رعایت عفاف و حجاب بسیار تأکید دارد.

وی ادامه داد: عفاف، ملکه ای است در زندگی، که رفتار و فکر انسان را کنترل و هدایت می کند، حجاب به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد عفت در به کنترل درآوردن و تعدیل غریزه‌ی خودنمایی و جلوه گری در زنان می‌باشد. مقوله بدحجابی برخی از افراد، به یک معضل کاملا مشهود در جامعه تبدیل شده است که فقط برای افراد بدحجاب مشکل ایجاد نمی کند، در واقع آسیب ‌هایی که از بدحجابی ناشی می ‌شود، تمام اعضای جامعه را در بر می ‌گیرد.

کریمی با بیان اینکه امروزه می توان نمود معضلات بی حجابی را به وفور در میان زنان و دختران جامعه مشاهده نمود، گفت: معضلی که اگرچه به یکی از آسیب های اجتماعی بدل شده اما در مقایسه با سایر این آسیب ها با تساهل بیشتری نسبت به آن برخورد می شود. بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه دین و اجتماع، یکی از ریشه‌های مهم مشکلات و نابسامانی‌های جوامع را، فقدان یا ضعف حجاب و عفاف می‌دانند.

طلبه مدرسه علمیه اهل بیت علیهم السلام ملک شهر، اظهار کرد: بی‌ حجابی و بد حجابی در جامعه اسلامی ایران، معضلی است که در سال‌های اخیر با تمرکز دشمنان بر جنگ نرم و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و رسانه ها، ابعاد بزرگتری به خود گرفته است. امروزه نفوذ رسانه‌های جمعی در تمامی جوامع به شدت در حال افزایش است و کشورهایی که توانمندی بالایی در راه اندازی این رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های جدید دارند، می‌توانند فرهنگ و دیدگاه های خود را بیشتر به جهانیان عرضه کنند و به این ترتیب، قدرت نرم خود را افزایش دهند.

کریمی با بیان اینکه در جهان امروز یا به عبارت بهتر عصر امپراطوری رسانه ها، وسایل ارتباط جمعی با انتقال اطلاعات و شکل دادن به آن ها نقش مهمی در توسعه و تغییر فرهنگ و تمدن بشری ایفا می کنند افزود: بی تردید رسانه ها همان گونه که می‌توانند از سوی دشمنان برای ترویج بی‌حجابی به‌کار گرفته شوند از سویی می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیحی که از سوی کارشناسان رسانه و همچنین عالمان دین صورت می‌گیرد ابزاری برای ترویج بیش از پیش حجاب در جامعه باشند.  

وی تصریح کرد: ظرفیت بالای رسانه های داخلی در جهت تعمیق و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف و جهت دهی به افکار عمومی، وظیفه دست اندرکاران و مسئولان این رسانه تصویری را جهت سیاست گذاری های کلان مدیریتی، برنامه ریزی های صحیح و عزم یکپارچه اصحاب رسانه بسیار سنگین و خطیر کرده است.

کریمی با بیان اینکه بین استفاده از شبکه های اجتماعی و سبک زندگی و پوشش زنان ارتباط معناداری وجود دارد افزود: بیش از نیمی از جوانان در مقایسه با سایر فعالیت های فراغتی ترجیح می دهند که در شبکه های فعالیت داشته باشند که این میزان در میان دو جنس زن و مرد تفاوتی ندارد و در واقع مشابه است.

وی افزود: شبکه های اجتماعی نه تنها سبک برقراری ارتباط میان زنان با جنس مخالف را تغییر داده است، بلکه رفتار آزادانه در فضای مجازی از نظر پوشش و ارتباطات با جنس مخالف، تاثیر معناداری بر نوع و سبک پوشش زنان در جامعه داشته است.  

کریمی یادآور شد: با توجه به اینکه ما در یک جامعه اسلامی با هنجارهای دینی زندگی می کنیم و حیا و عفت از مفاهیم بنیادی آن تلقی می گردد، ارتباطات خارج از مدار عرفی و قانونی و بد حجابی را می توان به عنوان پدیده ای ناهنجار تلقی کرد. انحرافات اجتماعی از جمله  معضلات عمده ای است که اکثر جوامع جهانی با آن روبرو هستند؛ زیرا شبکه های اجتماعی در ذات خود فرهنگ نوینی را تئوریزه می کنند که منافات با ارزش های بومی و منطقه ای دارد و به نوعی این شبکه ها افکار جهانی و سبک زندگی اجتماعات مختلف انسانی را همگن و یکنواخت می کنند که در این راستا ما شاهد کمرنگ شدن کلیه سنت های پذیرفته شده در اکثر مناطق جهان خواهیم بود و در این روند، جامعه ما نیز از آن بی تاثیر نخواهد بود.  

وی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کمرنگ بودن آسیب‌های اجتماعی در کشورها و جوامع اسلامی توجه به اصل مهم حجاب و عفاف بوده و توجه ویژه مردان و زنان مسلمان به امر حجاب و عفاف و رعایت آن در کنار حفظ حرمت و کرامت انسانی موجب کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی شده است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha