چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین بیاتی

حوزه/ موضوع حجاب یا اختلاس، یک غلط رائج است و در همان اتاق های فکر دوستان آن طرف آبی درآمده است و بطلان این جمله خیلی واضح است؛ این دو مسئله اصلا روبروی هم نیستند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. پرداختن به هر دو مسئله مهم است و باید برای هر دو فکری کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و یکم تیرماه، سالروز حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم توسط رضاخان در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی است که به روز «عفاف و حجاب» نامگذاری شده و به این مناسبت به سراغ حجت الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی، مدیر مؤسسه طهورا و از کارشناسان عرصه عفاف و حجاب رفتیم تا کمی در این موضوع گپ و گفتی داشته باشیم.

مصاحبه ای که ملاحظه می فرمایید، مشروح گفت و گوی خبرنگار رسانه رسمی حوزه های علمیه با مبلّغ تخصصی حوزه عفاف و حجاب است که تقدیم نگاه شما خواهد شد.

ببینید:

چرا حجاب؟!


فیلم کامل گفت و گو

* ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار حوزه نیوز گذاشتید، در ابتدا به این سؤال پاسخ دهید که چرا حجاب؟ برخی سؤال می کنند حجاب را از کجای قرآن آورده اید؟

بنده هم در ابتدا از شما و دوستان این رسانه تقدیر و تشکر دارم.

حجاب موضوعی است که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هیچ وقت از تب و تاب حوزه فرهنگ خارج نشده است؛ یعنی شاید بتوان گفت حجاب، موضوعی است که همیشه رأس بوده و مورد حساسیت در تمام دولت ها بوده است.

اتفاق بزرگی قبل از انقلاب افتاده بود و آن اینکه چادر لباس انقلابیون شده بود؛ به این معنا که اگر کسی خانمش چادری بود، او را انقلابی می نامیدند و واقعیت نیز همین بود؛ یعنی عملا حجاب فقط نماینده وضعیت اعتقادی و فکری آن خانم نبود و به کل خانواده ارتباط داشت؛ لذا وقتی به آیات حجاب در قرآن نگاه می کنیم، می بینیم که مسئله

حجاب در آیات ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب و ۳۱ سوره نور آمده است و دقیقا به موضوع پوشش پرداخته است و اگر بخواهیم به آیات عفاف بپردازیم، آیات بسیاری در این زمینه در قرآن کریم وجود دارد.

مسئله حجاب در قرآن کریم مردانه تعریف شده است و مسئولیت حجاب به عهده مرد گذاشته شده است؛ البته قاعده ذهنی ما این است که حجاب باید زنانه باشد؛ اما در قرآن بر عهده مرد گذاشته شده است.

در این سه آیه نیز سه نوع حجاب بحث شده است؛ یک حجاب که حجاب فراتر نام دارد و به هیچ زنی به غیر از زنان پیامبر واجب نبوده است که باید در خانه باشند و اگر بخواهند از خانه بیرون بیایند، باید با کجاوه بیرون بیاید و این مسئله حتی بر حضرت زهرا (س) هم واجب نبود.

حجاب نوع دوم، حجاب با چادر است که اکثر علما گفته اند حجاب مستحب و برتر است و حجاب نوع سوم، حجاب حداقلی و حجاب شرعی و حجاب روسری به اصطلاح گفته می شود و این نوع حجاب در حکومت پیامبر (ص) الزامی بوده و رعایت آن به صورت جدی مورد ملاحظه بود و این نوع از حجاب در سوره نور آیه ۳۱ آمده و پوشش سر واجب می شود.

جالب است در هر سه آیه ردپای مردان وجود دارد.

وقتی داریم درباره حجاب صحبت می کنیم، باید بتوانیم دیدی که خدا به این ماجرا دارد را درک کنیم؛ این مشکل ما بوده است و حتی در حوزه مبلغین و کارشناسان هم این مشکل را داریم.

خب خدا چگونه آن را طراحی کرده است؟ خدا در آیه اول فرموده است: «یا ایهاالذین آمنوا» که به جای خطاب به زنان، خطاب آن به مردان است؛ ما در قرآن دو نوع «یا ایهاالذین آمنوا» داریم که نوع اول آن خطاب به مردان و نوع دوم آن خطاب به مردان و زنان است.

عجیب است که این آیه از حجاب (آیه ۵۳ احزاب)، آیه ای است که فقط شامل مردان می شود و آقایان را مورد خطاب قرار داده و به چالش می کشد و می فرماید: «إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ» اگر خواستید چیزی از همسران پیامبر بگیرید، پرده را کنار نزنید و از پشت پرده باشید.

البته خطاب آیه در ادامه به زنان است؛ اما شروع خطاب در این آیه از مردان می باشد.

رسیدگی به "حجاب" مهم تر است یا "اختلاس"/ حجاب در BBC ،VOA و ...

نکته دوم، آیه ۵۹ سوره احزاب است که دقیقا همین نکته را دارد و می فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ»؛ نمی فرماید «و نساء المؤمنات»؛ بلکه می فرماید به «زنان مردان مؤمن» بگو که جلباب داشته باشند؛ چرا پای مردان وسط کشیده شده است؟ چون مرد در چادری شدن همسر و دختر خود دخالت دارد؛ در چادری بودن خواهر خود دخالت دارد؛ مرد در این جا مهم است؛ لذا می فرماید «زنان مردان مؤمن».

مسئله حجاب در قرآن بیان شده و با ریزه کاری هم بیان شده است.

       

* در مباحث خود بیان کردید که در کنار آیات «حجاب»، آیات بسیاری برای «عفاف» در قرآن وجود دارد. «حجاب» و «عفاف» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یکی از مشکلات ما همین مسئله است که در پنجاه یا شصت سال اخیر حجاب و عفاف را در کنار هم قرار می دهیم؛ در گذشته چنین اصطلاحی وجود نداشت؛ اما با عبارتی به نام «عفاف و حجاب» مواجه می شویم؛ در این عبارت در عین اینکه دلسوزی وجود دارد، اتفاق وحشتناکی می افتد و آن اینکه دایره وسیع عفاف را تجربه می کند.

عفاف یک امر کلی است و مابه ازای خارجی آن با تحقق خارجی است؛ و الا عفت یک امر درونی است؛ یعنی من مثلا خویشتن دار جنسی هستم؛ این عفت باید تحقق خارجی داشته باشد.

نکته ظریف آن این است که وقتی درباره عفاف صحبت می کنیم و بلافاصله کلمه حجاب را می آوریم، وضوح حجاب، عفاف را ترجمه می کند و آن را تقلیل می دهد.

دایره عفاف بسیار وسیع است و ۴۰ عنصر مرتبط با موضوع عفاف شناسایی شده است؛ همانند عزت نفس که أمیرالمؤمنین (ع) می فرماید مادرِ عفت است.

نمی خواهم وارد بحث سیاسی شوم؛ اما اینکه برخی از سیاستمداران مردم ما را ذلیل کردند و عزت نفس مردم را گرفته اند با نحوه اعلام اینکه تو نیازمندی و یارانه می خواهی و یا با شیوه های گوناگون در هنگامی که می خواهند حق مردم را به آنان بدهند؛ اینها به مرور زمان جامعه را پست کرده و شخصیت ها را پایین می آورد و این شخص، برای لذت های لحظه ای خود هر کاری را امکان دارد انجام دهد.

ما عفاف را به سه بخش «تقویت کننده های عفاف»، «تخریب کننده های عفاف» و «نمایشگرهای عفاف» تقسیم کرده ایم که این ۴۰ عنصر در آن پخش می شوند؛ مسئله عفاف زوایای بسیاری دارد مثل ازدواج بهنگام که خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. ازدواج سبب عفاف نمی شود؛ بلکه ازدواج بهنگام سبب عفاف می شود.

عفاف از مسائل زیرساختی است و حجاب برای رسیدن به عفاف است؛ اما متأسفانه به آن توجه نمی شود و این از ضعف ها و مشکلات ماست.

* حجاب، قدبلندترین نماد عفاف است

مسئله عفاف خیلی وسیع تر است و هدف از حجاب، مدیریت نگاه، ازدواج بهنگام و ... ابزارهای رسیدن به عفاف است؛ البته حجاب، قد بلندترین نماد عفاف است. اگر کسی گفت عفاف مهم است و حجاب مهم نیست، او شیطان است.

در جلسه ای غیررسمی خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم. ایشان در آن جلسه فرمودند: «مسئله حجاب مهم است و اگر برخی فکر کردند روزی نظام اسلامی مسئله حجاب را در اولویت نگذارد و کنار بگذارد، بدانید که این تفکر غلط است و نه من و نه هیچ کس دیگر حق ندارد که از حکم خدا پایین بیاید. مردم به ما (جمهوری اسلامی) رأی دادند که احکام اسلام را اجرا کنیم».

مسئله عفاف و مسئله حجاب آنقدر مهم است که در سال ۱۳۱۷ در زمان رضاخان در همین کشور برای دفاع از این حکم، همزمان ۶۰۰ نفر در مسجد گوهرشاد کشته شدند و تعداد کشته شدگان را تا دو هزار نفر هم اعلام کرده اند.

ما در وصیت نامه شهدا هم به دو موضوع خواهیم رسید؛ موضوع اول، ولایت فقیه و موضوع دوم، رعایت حجاب.

هر شخصی علیه حجاب حرف زد، بدانیم که ضد شهداست و مرام شهدا را نفهمیده است.

* اگر عفیف نشویم، متعبد نخواهیم شد

مسئله عفاف، مسئله ای فوق العاده مهم و زیرساختی است و تعفف در مسیر تعبد است؛ یعنی اگر «تعبد» هدف خلقت ماست، «تعفف» هدف واسط برای رسیدن به تعبد است.

اگر عفیف نشویم، متعبد نخواهیم شد و ممکن نیست که انسان متعبد پیدا کنیم که عفیف نباشد.

       

رسیدگی به "حجاب" مهم تر است یا "اختلاس"/ حجاب در BBC ،VOA و ...

* برخی اینگونه می گویند که برفرض پذیرش بحث حجاب در قرآن، چرا باید «حجاب اجباری» داشته باشیم. هر فردی می تواند بر اساس اعتقادات خود به حجاب عمل کند یا عمل نکند. چرا همه را اجبار به رعایت حجاب می کنید؟

ما یک تحقیقی را در شبکه BBC، VOA و ... انجام داده و متوجه شدیم پرکاربردترین و پربرنامه ترین مسئله در برنامه های تحلیلی، نشست ها و ... در این شبکه ها، همین موضوع بوده است تا این مسئله را جا بیندازند که مسئله حجاب، شخصی است و متأسفانه موفق بودند و ما بسیار ضعیف عمل کردیم.

اجتماعی بودن و فردی نبودن حجاب آنقدر روشن است که حتی برای کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند نیز این مسئله روشن است که حجاب موضوعی فردی نیست و باید چیزی در خیابان بر سر آنان باشد.

درک این موضوع که حجاب موضوع اجتماعی است، کار دشواری نیست؛ اما امکان دارد آنقدر این مسئله را تکرار کنند و بدیهی جلوه دهند که برای افراد واقعا به این نتیجه برسند که لباس خودم است و خودم باید تصمیم بگیرم؛ در حالی که همه می دانند وقتی وارد اجتماع شدیم، باید مطابق با اجتماع و قوانین آن رفتار کنیم.

بنده یک سوالی را از تمام اشخاصی که به این نوع تفکر عمل می کنند، می پرسم که آیا ما تنها گروهی هستیم که نسبت به پوشش حساسیم؟ کشورهای لائیک و بی دینی وجود دارند که نسبت به پوشش حساس هستند و حتی برای ورود به برخی رستوران ها، قانون لباس را دارند و باید با فلان لباس و فلان کفش و ... وارد این رستوران شوید و یا اگر می خواهید وارد دانشگاه شوید، باید قوانین مربوط به پوشش را رعایت کنید و بدون رعایت این قانون، حق ورود به دانشگاه ندارید.

چه کسی گفته است ما تنها گروهی هستیم که بر روی مسئله لباس حساسیم؟ تمام دنیا حساس هستند و قوانینی برای آن دارند.

ما چون فرهنگ خود را از اسلام گرفته ایم، خداوند می فرماید جایگاه زن باید جایگاه باوقاری باشد و نباید نگاه جنسی به او باشد و باید با پوشش مناسب، رفت و آمد داشته باشد.

جمهوری ما اسلامی است و باید بر اساس اسلام، رفتار نموده و مطابق با آموزه های دینی عمل کنیم و جزو وظایف حاکمیت می شود که بر روی مسئله حجاب نظارت داشته باشد.

عمل به قانون حجاب، تکلیف حاکمیت است و هیچ مسئولی حق تخطی از آن ندارد.

     

* اگر شما مسئولیت داشتید و دو موضوع «حجاب» و «اختلاس» را جلوی شما قرار می دادند، کدام موضوع برای شما مهمتر بود؟

در فلسفه و منطق به این نوع سوالات، پرسش های مغالطه گفته می شود و در خود سوال، غلط وجود دارد.

هیچ زمان وظیفه یک مسئول، دائر میان دو مسئله نمی شود؛ معنا ندارد که به عنوان مسئول، یا به دنبال حجاب باشم؛ یا به دنبال اختلاس.

مسئول باید هم اقتصاد را درست کند؛ هم فرهنگ را درست کند؛ هم معیشت را درست کند؛ هم قوانین را اجرا کند؛ هم جلوی دزدی ها را بگیرد و ...

این موضوع، یک غلط رائج است و در همان اتاق های فکر دوستان آن طرف آبی درآمده است و بطلان این جمله خیلی واضح است؛ این دو مسئله اصلا روبروی هم نیستند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. پرداختن به هر دو مسئله مهم است و باید برای هر دو فکری کرد.

* تقصیر طلبه هاست

این مسئله ضعف ماست و اولین مقصر این موضوع، ما طلبه ها هستیم که نتوانستیم این آگاهی و واضح البطلان بودن این مطلب را به مخاطب خود برسانم.

سیستم آموزش و پرورش و صداوسیما و ... ما ناکارآمد بوده است که نتوانسته است این آگاهی را به همگان برساند. چون این مسئله زیاد تکرار شده است، به قول روانشناسان، «تصور زیاد، تصدیق را به دنبال می آورد».

     

رسیدگی به "حجاب" مهم تر است یا "اختلاس"/ حجاب در BBC ،VOA و ...

* ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد؛ اما در بحث حجاب شاهد سیر نزولی در کف جامعه بوده ایم. چرا به این وضع رسیده ایم؟

دلائل گوناگونی برای این مسئله وجود دارد و یکی از آن دلائل، خود ما طلبه ها هستیم و دلیل دوم آن، عملکرد مسئولین ماست.

ما طلبه ها متأسفانه در حوزه تبیین، کار تخصصی نکرده ایم و همین مسائل سبب شده که نتوانسته ایم به نتایج مطلوب در حوزه حجاب برسیم.

      

* ما در بحث حجاب، کاستی هایی را داریم؛ سؤال اینجاست که مسئول اصلی رسیدگی به این وضع کیست؟

ما قانونی داریم که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده و این قانون، ۳۰۸ بند دارد که وظایفی را برای ۲۶ ارگان مشخص کرده است.

این قانون در سال ۱۳۹۸ کامل تر شده و برای نهادهایی همچون حوزه نیز وظایفی مشخص شده است.

دستگاه های گوناگون مسئول هستند؛ اما عرض بنده این است که وظیفه اصلی این ماجرا بر عهده ماست؛ یعنی ما به عنوان کسانی که باید دین را بفهمیم و به درستی به مردم منتقل کنیم، اولین وظیفه برای ماست.

حوزه، باید موتور محرکه این طرح بوده و برای بهبود وضعیت حجاب برنامه داشته باشد. حوزه علمیه باید رصد و تحقیقات برای حجاب داشته باشد؛ البته ما در بین طلبه ها، پژوهشگران بسیاری داریم؛ اما حوزه باید نسبت به این اصل اسلامی ورود جدی داشته باشد و سازوکار خود را ارائه دهد.

قوانین وجود دارد و مسئول هم مشخص است؛ به نظر بنده، اول حوزه علمیه در بحث طراحی، کنشگری و مطالبه گری باید ورود داشته باشد و بعد از آن مابقی دستگاه ها مسئولند.

* خیانت بزرگ

البته ما تخلفات بسیاری در موضوعات گوناگونی همچون البسه، چادر و ... داریم که قابل اغماض نیست.

ما هشت کارخانه تولید چادر در کشور داشتیم که ورشکست شده اند و خیانت بزرگی در این عرصه صورت گرفته است؛ امروز کره جنوبی که اصلا مصرف چادر ندارد، برای ما کار می کند و صادرات دارد؟ چرا کارخانه های ما کار نمی کنند؟ چه مافیایی در کشور برای چادر وجود دارد؟

وقتی ریز شویم، همه دستگاه ها از ارشاد، صداوسیما، صمت و ... وظیفه دارند و خیلی ها باید پاسخگو باشند که چگونه فرهنگ ماجرای حجاب را خراب کردند.

* چادر کالای استراتژیک فرهنگی ماست

چادر کالای استراتژیک فرهنگی ماست و سوال اینجاست که مسئول ما بعد از ۴۲ سال این مسئله را فهمیده است یا نفهمیده است؟ اگر فهمیده است، این چه وضعی است؟ اگر نفهمیده است، چرا در این عرصه مسئولیت دارد؟ در سینه ما دردها و حرف های بسیاری از این مباحث وجود دارد.

     

* آیا در دولت جدید می توانیم انتظار داشته باشیم که وضع حجاب در کشور بهتر شود؟ یا باید شاهد همین وضع فعلی یا بدتر شدن آن باشیم؟

امروز امید در دلها زنده است و به دلیل حضور شخصیتی که به مسئله حجاب اعتقاد دارد، امید فراوانی داریم.

بنده در سال ۱۳۹۱ با آیت الله رئیسی جلسه ای دوساعته پیرامون موضوع حجاب و عفاف داشتم و ایشان واقعا در این قضیه دغدغه جدی دارند و شاهد دغدغه ایشان بودم.

ایشان بر روی این موضوع معتقد است و کار را دنبال می کند؛ امیدواریم بازوهای اجرایی ایشان هم به این موضوع اعتقاد داشته و این دغدغه را داشته باشند.

برای اینکه زیست عفیفانه در سطح جامعه گسترش دهیم، راه وجود دارد و از مسائل بسیار مهمی است که باید به صورت کلان به آن نگاه کرد و حوزه علمیه باید برای زیست عفیفانه در کشور طرح جامع داشته باشد.

* حجاب دماسنج عفاف است

حجاب دماسنج عفاف است و با نگاه به حجاب، می توانیم به وضعیت عفاف جامعه پی ببریم.

پوشش، بازیگر است و ایجاد عفاف هم می کند؛ اما بیشتر خبر از عفاف می دهد.

     

رسیدگی به "حجاب" مهم تر است یا "اختلاس"/ حجاب در BBC ،VOA و ...

* نگاه برخی از افراد این است که هر بدحجابی، بی دین و ضد انقلاب است؛ آیا نگاه درستی است؟

این نگاه طرفداری ندارد و شاید در اوائل انقلاب می شد این حرف را زد؛ چراکه در آن زمان، حجاب واقعا نماد زن انقلابی بود؛ اما سال ها از آن زمان گذشته و دولت هایی آمدند و فاتحه حجاب را خواندند و حجاب از نماد سیاسی خارج شده است؛ لذا بانوانی که بدحجاب هستند، ضد انقلاب نیستند و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که این افراد، دل در گرو انقلاب دارند.

علاقه به اسلام و انقلاب، منحصر در محجبه ها نیست؛ اما این وضعیت، فرصتی برای ماست که باید استفاده کنیم؛ وقتی شخصی پوشش خوبی ندارد؛ اما علاقه به ایران و انقلاب دارد، باید از این فرصت استفاده کرد و راه مشترک ما و اوست و می توانیم با او گفت و گو داشته باشیم.

اعتقاد ما این است که بسیاری از این افراد، قابل اصلاح هستند و حیا هنوز در جامعه ما نشکسته و فرو نریخته است و غیرت به معنای کلی آن هنوز در کشور وجود دارد.

* خواهشی از طلاب

خواهش بنده از همه طلبه ها این است که داشته ها را شناخته، درک کرده و سپس از آن استفاده کنیم.

ما با مخاطب خود در بدترین وضعیت، مشترکات بسیاری داریم که می توانیم به نتایج مناسب برسیم.

ما متأسفانه به افتراقات نگاه می کنیم؛ اگر به اشتراکات نگاه کنیم، راه برای گفت و گو باز است؛ او انسان است، ایرانی است، مسلمان است، وجه مشترک بسیاری باهم داریم.

      

* ما در موضوع تخریب جایگاه حجاب نمی توانیم به راحتی از کنار فضای مجازی بگذریم؛ جنابعالی به عنوان کارشناس این عرصه چه توصیه ای به مسئولین دولت جدید دارید؟

ما نیاز به یک فضای مجازی پرقدرت، ارزان و البته پاک داریم؛ یعنی باید سرعت اینترنت بالا برود؛ باید اینترنت ارزان به دست مردم برسد؛ اما پاک هم باید باشد.

خیلی طبیعی و روشن است که فضای اینترنت باید پاک باشد. کودکان و نوجوانان ما در فضای مجازی حضور پیدا می کنند و آنان را مجبور کردیم که در این فضا حضور پیدا کنند؛ پس وقتی والدین را به حضور فرزندان اجبار کردیم، باید فضایی پاک داشته باشیم تا فرزندان ما به بیراهه کشیده نشوند.

خیانت بزرگی بود که در دوران کرونا بدون اینکه مدرسه ما دیوار داشته باشد، بچه ها را به مدرسه مجازی فرستادیم.

مسئولان باید برای هشدارهای موجود برنامه ریزی داشته باشند؛ باید فیلترینگ خانگی داشته باشیم تا کودکان ما آلوده نشوند.

* در ایام کرونا ضربات سنگینی در مسائل جنسی خورده ایم

ما مردم را به حضور در فضای مجازی مجبور کردیم و متأسفانه شاهد بی عفتی برخی از فرزندان شده ایم؛ ما در موضوع کرونا ضربات سنگینی در حوزه مسائل جنسی خورده ایم؛ کودکان و نوجوانان ما با دریایی از سؤال و تجربه مواجه شده اند و شهوت در او رشد کرده است.

شهوت جامعه را می بلعد؛ ما مشکل پیردخترها و پیرپسرها را داشته ایم که سرجای خود است؛  ۵ میلیون هم در وقت ازدواج هستند که آن هم سرجای خود است و موج جدید، همین نوجوانان ما هستند که ضربات سنگینی در مسائل جنسی خورده اند.

        

گفت و گو از: محمد رسول صفری

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 12
    بحث عفاف و حجاب بحث گسترده ای است که به دو قسم تئوری و عملی تقسیم میشه. از نظر تئوری اساتید برجسته ای مثل دکتر سوزنچی، آقای سیدنژاد و دیگر بزرگان مباحث مفیدی رو مطرح کرده اند و سوای این عموم مردم هم اطلاعات خوبی در زمینه عفاف و حجاب از کتاب ها و فضای مجازی به دست آورده اند. صحبت‌های این دوستمون هم در این مصاحبه بیشتر به قسم تئوری توجه داره که این برای جامعه امروز کافی نیست. باید اتاق های فکر به این بیندیشند که برای عملیاتی کردن حجاب در کف جامعه چه باید کرد؟ این سوالی است که متأسفانه تا به حال کسی بطور جدی پاسخ نداده! وگرنه حرف زدن درباره عفاف و حجاب که آسان است...
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      20 0
      ⭐بنظرمن،برای افزایش سه عنصر ایمان وعفت وعقلانیت در جامعه،مهمترین امر بحث حیا است: امام باقر(ع): الحياءُ و الإيمانُ مَقْرونانِ في قَرَنٍ، فإذا ذَهبَ أحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ:حیا و ايمان به هم پيوسته اند هرگاه يكى از آنها برود، ديگرى هم در پى آن روانه شود(میزان الحکمه). امام علی ع:ﻋﻠﻲ ﻗﺪﺭ ﺍﻟﺤﻴﺎﺀ ﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻌﻔﺔ:پاکدامنی ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﺮﻡ ﻭ ﺣﻴﺎﺳﺖ(غررالحکم). امام علی ع:ﺃﻋﻘﻞ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺃﺣﻴﺎﻫﻢ:ﻋﺎﻗﻞ‏ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺣﻴﺎﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ(غررالحکم).
    • اقا ارمیا IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 7
      تا زمانی که تئوری درستی درباره یک مفهوم نداشته باشیم نمیتونیم ان را تحلیل و برای مولفه هاش طرحی داشته باشیم.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 37
    حجاب دماسنج عفاف است!!! این تعبیرها کجای نصوص ما آمده؟! اصلاً چه لزومی داره از این تعابیر نامربوط استفاده کنید.
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      20 0
      ﺍﻋﻔﻜﻢ ﺃﺣﻴﺎﻛﻢ:ﻋﻔﻴﻒ‏ﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺣﻴﺎﺗﺮﻳﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ(غررالحکم)
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 12
      این حدیث رو دماسنج معنا می کنید؟ متأسفم
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      5 1
      شما می خواهید عینا تعبیر دماسنج توی متون آمده باشد ؟! کارکرد دماسنج چیه ؟ شدت و ضعف حجاب حاکی از شدت و ضعف عفاف درونی است یعنی اگر ما به جهت باطنی بودن عفاف نتوانیم آن را مشاهده کنیم اما آثار عملی آن مثل حجاب ، قابل رویت است و با میزان پایبندی به حجابد، امکان سنجش میزان تقریبی عفاف نیز فراهم است .
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      4 4
      یا شما می دانید که الفاظ و واژه ها بار منفی و مثبت دارند یا نمی دانید. اگر می دانید که انتقاد من دوبرابر می شود ولی اگر نمی دانید بدانید که هر واژه ای رو نمیشه در معارف دینی بکار برد چرا؟ چون مورد پذیرش عرف نیست.
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 4
      اولا عرف با احساس تعدادی از افراد سنجش نمی شود چه رسد مدعی عرف یک نفر باشد ثانیا عرف گاه تحت تاثیر نامونوسی متاثر از عدم عادت است و عادت معیار نیست ابزار است که می تواند در خدمت هر کدام از افعال خوب یا بد بکار گرفته شود . با احتیاط در استعمال کلمات و تشبیهات موافقم به شرط این که خودش خلاف احتیاط نباشد . ما خواه ناخواه به تشبیهات برای توضیح نیازمندیم و در کاربرد می بایست دقت کرد و مورد را بررسی نمود وقتی مشکلی مشاهده نمی شود چرا ابا بکنیم الان واژه دماسج چه اشمئزاز و قباحتی دارد ؟
    • اقا ارمیا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 2
      ما طلبه ها متأسفانه در حوزه تبیین، کار تخصصی نکرده ایم. بعد این همه مدت از ظهور اسلام به دنبال تبیینی برادر. یه سرچ ساده بزنی از نظریات حجاب اجباری مقاله داریم تا کاربرد واژه بی حجابی درسته یا بد حجابی. جای این حرف زدن پول بدین چهار تا پژوهشگر براتون کاربردی کنن حرفاتونو.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 12
    سلام این بزرگوار گفتن که بی حجابی زنان تقصیر طلبه هاست. خودِ شما طلبه هستید و الآن هم دارید درباره حجاب صحبت می کنید و صدها طلبه دیگر می شناسم که اونها هم متخصص عفاف و حجابند و بسیار فعال مشغول به تبلیغ در سراسر کشور هستند و کلّی نهاد فرهنگی می شناسم که بسته های فرهنگی برای حجاب تولید می کنن و البته ناگفته نماند که دختران استقبال هم می کنند ولی بصورت کلی آیا وضعیت حجاب بهتر شده یا بدتر؟! پس نگویید تقصیر طلبه هاست چون طلبه ها الحمدلله خیلی هم در تبلیغ حجاب زحمت می کشند ولی مشکل جاهای دیگری است مثل گسترش استفاده از رسانه ها در منازل مثل استفاده از ماهواره و شبکه های غربی و فضای مجازی و انتخاب دوست و فرهنگ خانوادگی و ده ها موضوع دیگر. چرا فقط طلاب محترم و مظلوم را متهم می کنید؟
    • عبدالله IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 8
      سلام - فقط طلبه ها رو متهم نکردن؛ به اشکالات دیگه هم پرداختن و نام بردن
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 6
      بله من هم مطلب رو دقیق خوندم ولی انتقاد من اینست که چرا با این همه تلاشی که اساتید حوزه و طلاب و مبلغین گرامی در سرتاسر کشور دارند و برای موضوعات مختلف خصوصاً مسأله حجاب بطور جهادی و مخلصانه مشغول ارشاد مردم هستند چرا با این وجود باز خودمان از خودمان طلبکار هستیم و همه جا هم گفته میشه که طلاب مقصرند. آخه چه تقصیری؟! طلاب برادر و خواهر در این زمینه بطور علمی و عملی زحمت می کشند بعد به جای قدردانی آقایان می آیند و می گویند تقصیر طلبه هاست.
    • مرتضی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      0 0
      با نظر شما کاملا موافقم
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 0
    با سلام این بحث ها اینقدر گفته شده و شنیدیم دیگه واقعاً برای همه تکراری شده و هر سال 21 تیرماه فقط همین حرف ها رو تکرار می کنیم. یعنی نمی شود یا نمی توانید از آیات و روایات راهکارهایی استخراج کنید تا در جامعه عملیاتی بشه؟ خُب حرفهایی که در این گزارش گفته شده رو به راحتی می توان در فضای مجازی حتی بهترشو پیدا کرد ولی برای عملیاتی شدن حجاب در جامعه متأسفانه انگار کسی کاری انجام نداده و نخواهد داد.
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      13 0
      احسنت. موافقم به عمل کار برآید به سخنرانی نیست
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    4 1
    سلام علیکم عذرخواهم ولی اینکه شما می گویید دولت ها فاتحه حجاب را خواندند و حجاب از حالت سیاسی خارج شده... مگر قرار بوده که حجاب حالت سیاسی داشته باشه؟ حجاب حکم الله است و نشانه مسلمان است نه نشانه انسان سیاسی. فتأمّل جدّاً
  • رضا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 22
    مشکل اینجاست که از اول به جای تبلیغ حجاب از نیروی قهریه استفاده شد و در طول 40 سال نسل تغییر کرده و خانم های که به زور محجبه شدند فرزندانی تربیت کردند که اعتقادی به آن ندارند و حالا برای حل مشکل دیر شده نه تبلیغ اثر دارد و نه قوه ی قهریه
  • علی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 1
    سلام اگر با برنامه ریزی موجبات تقویت ایمان واعتقادات فردی وشناخت وتبیین صحیح وموثر احکام والتزام به رعایت وعمل به آنها در جامعه همگام با اعتماد سازی در همه ابعاداجتماعی اقتصادی وسیاسی وفرهنگی اقدام شود آن گاه خواهیم دید که نه تنها حجاب بلکه خیلی از منهیات کم می شود.
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      مشکل ما همین ضعف ایمان هست و متأسفانه کسی برای تقویت ایمان مردم خصوصاً جوان ها برنامه ای نداره
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    1 6
    زمانی که جنابعالی صرف میر میخواندی ما در رسانه ملی کارشناسی خجاب عفاف طی 3 سال داشتیم بعدا که شما بزرگ شدی بجای تبلیغ ماندی در پشت صندلی نرفتی تبلیغ نتیجه هم شد همین
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 4
      کارشناس عفاف و حجابی که نتونه یک مجری رو محجبه کنه به چه دردی می خوره بزرگوار؟ شما صد سال هم که در رسانه درباره حجاب حرف بزنی ولی نتونی یک بانوی بازیگر رو در رسانه محجبه کنی و... آیا نشان از حُسن سابقه شما در رسانه دارد یا قُبح حضور؟!
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 1
      برادر محترم به سابقه نیست به فایده است. فافهم
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام حرف ها هر ساله تکرار می شود و تکرار یک محتوا ملال آور است. الآن همین گزارش رو کپی کنید تا 21 تیر سال 1401 بعد خواهید دید دوباره همین حرف ها تکرار می شود. آیا می دانید علت این تکرارهای ملال آور چیست؟ عدم پژوهش و عدم مطالعه و عدم به روز بودن.
  • طباطبایی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 8
    سلام در کل از حرف های کارشناس مطلب جدیدی عائدم نشد و در اینجور مناسبت ها می توان از کارشناسانی بهره برد که بتوانند راهکارهای عملی برای جامعه امروز ارائه کنند.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    23 0
    تا صدا و سیما درست نشود اقدامات میدانی بر فرض موفقیت جزئی ، همان مقدار هم در معرض ناپایداری جدی است . چرا کسی معترض سوء استفاده از اشعار عرفانی و دستمایه بدحجابی و بی حجابی قرار گرفتن آنها از سوی صدا و سیما در سالیان متمادی ، نشده است ؟! چرا کف زدنی که در محافل دینی قبلا معمول نبوده ، بدون هیچ مخالفت جدی قابل مشاهده در رسانه دینی مثل رادیو معارف به گونه سخیف رسم شده است ؟! چگونه می شود حجابی که مظهر وقار است ، در فضای ترویج لودگی در مراسم مذهبی ، انتظار ترویج و تثبیتش داشته باشیم ؟! ...
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 1
      شما که افتخارتان به کارشناسی در صدا و سیما بود پس چه شد؟ نکند محتوا را هم صدا و سیما به شما می دهد؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      1 0
      عزیزی که با «شما...» بنده را خطاب قرار دادید ، حقیر کارشناس صدا و سیما نبوده و نیستم. ایدکم الله تعالی .
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    *درود بر روحانی بزگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی بیاتی(مدظله العالی). *زبان حق،مردخدا،خار چشم دشمنان،سرباز دین،ولی خدا،عالم عامل،مومن پرهیزگار. *وجود ایشان در ایران موجب جلب رحمت و برکات الهی است.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 3
    جالبه که بیشتر مردها در مورد حجاب زنان نظر می دهند! بهتر نیست مدیر چنین موسسه های تخصصی یک زن باشد؟ به نظرتان پذیرش استدلال الزام به حجاب از سوی یک زن، برای زنها قابل پذیرش تر نیست؟! بنابراین بیشترین تبلیغ حجاب باید از سوی زنها باشه نه حضرات آقایان...
    • اقا ارمیا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 0
      مسئله حجاب در قرآن کریم مردانه تعریف شده است و مسئولیت حجاب به عهده مرد گذاشته شده است؛ البته قاعده ذهنی ما این است که حجاب باید زنانه باشد؛ اما در قرآن بر عهده مرد گذاشته شده است. من نگفتماا ایشون میفرمایند.
  • علیرضا میرزایی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    بحث عفاف و حجاب بحث از سبک زندگیه ، یک انتخابه ، اول باید روی سیم زندگی خانواده برنامه ها کلان ریخته بشود دوم: به آثار هنری حجاب و عفاف اهمیت داده بشه سوم: ازدواج آسان باید طرح ریزی بشه چهارم: فرهنگ درستی مثل بعضی از مسایل که اینجا نقضی نیست جا افتاده بشه پنجم: موضوع حجاب را باید از سیاست خارج کرد
  • بهمن ملایی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باتوجه به اینکه دشمن با حجاب فروپاشیه ، بنیان خانواده ها مخصوصا مادران که آیندگان ،فرزندان همین مادران هستند اهمیت کمی از مبارزه با اختلاس گران ندارد
  • فردین خرمی نیا IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    من معتقد هستم حوزه باید پبشران مساله عفاف و حجاب باشد و یک نهاد دایمی درباره مساله در حوزه شکل بگیرد و هر ماه مسولیت ها به حوزه گزارش کار بدهند علاوه بر این از ظرفیت حوزه علمیه خواهران می توان فراوان بهره برد
  • علیرضاکاظمی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    حجاب و عفاف مسئله بسیار مهم در جامعه است که اگر میخواهید جامعه را فاسد کنید بی حیایی را عادی سازی کنید و لازمه آن آماده سازی و بستر سازی و علی الخصوص فرهنگ سازی است جمهوری اسلامی باید در این مورد هزینه کند خرج کند بودجه تنظیم کندفرهنگ ساز باشد .حجاب و عفاف باعث استحکام خانواده ها میشود این موضوعی نیست در یک جمله بگنجد و نیازمند گشت های ارشادی هم نیست فقط و فقط باید گرایش های جوانان و ذائقه مردم رو به سمت صحیح حرکت داد و آن لازمه اش فرهنگ سازی است
  • سید IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 0
    باسلام . استاد بزرگوار صحبت های حضرتعالی متین و خوب اشاره کردید به وظایف طلاب . اما تا صدا وسیما اصلاح نشه تاثیرگذاری طلاب هم روبه کاهشه . تمام سبک زندگی غربی من جمله بدحجابی را صدا وسیما دقیقا داره القاء میکنه . حالا دیگه مباحث فضای مجازی و گوشی ووووو بماند . لذا اول باید پایه را درست کرد
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      دقیقا
  • ابومحسن IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم مصاحبه خوبی بود و انصافا حرفهای پخته و متینی بود.اما مشکل را باید در جای دیگر جستجو کرد.در مسئله حجاب هم مثل سایر موضوعات اجتماعی دیگر (ازدواج،مسکن ،و...) باید همه جامعه دست به دست هم دهند تا مشکل حل شود.
  • سعید اجلالی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    متأسفانه یکی از مهمترین علل و عوامل رشد بی بندوباری و بی حجابی در جامعه تاخیر در ازدواج و عدم اقبال دختر و پسر به تشکیل خانواده و قبول مسئولیت آن میباشد.که مهمترین فاکتور این عدم مفبولیت مباحث اقتصادی و هراس از پیامدهای آن است.
  • معصومه عبداللهی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    مسئله ی حجاب به عفت درونی وعفت بیرونی که همون خانواده است مربوط میشه ونه تنهابه طلبه هامربوط نمیشه بلکه به کل مسووولین خانواده ها ونهاد های فرهنگی وطلاب هست همه باجان ودل برای این موضوع نپرداخته اند باجان ودل دغدغه مند نیستند یه کارشناس میاد رسانه نظرشو میده میره این نمیتواند تاثیرگذارباشدماباید باپای عمل وارد عرصه ی حجاب شویم مجاهدانه به میدان بریم
  • محمد بیکی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام به نظر من باید برای حجاب و عفاف همه سازمان های فرهنگی و سمن های مردمی وارد کار شوند و فقط این بحث به هفته عفاف و حجاب محدود نشود و موازی کاری ها حذف شود
  • محمدعلی رضائی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    برای اینکه زیست عفیفانه در سطح جامعه گسترش دهیم، راه وجود دارد و از مسائل بسیار مهمی است که باید به صورت کلان به آن نگاه کرد و حوزه علمیه باید برای زیست عفیفانه در کشور طرح جامع داشته باشد.
  • محمدعلی رضائی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    برای اینکه زیست عفیفانه در سطح جامعه گسترش دهیم، راه وجود دارد و از مسائل بسیار مهمی است که باید به صورت کلان به آن نگاه کرد و حوزه علمیه باید برای زیست عفیفانه در کشور طرح جامع داشته باشد.
  • مجید شاکری IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام در درجه اول عرف و مردم با احساس تعدادی از افراد سنجش نمی شود چه برسد مدعی عرف یک نفر باشد دوما عرف گاهی تحت تاثیر نامانوسی متاثر از عدم عادت است و عادت معیار نیست ابزار است که می تواند در خدمت هر کدام از افعال خوب یا بد بکار گرفته شود . با شاید احتیاط در استعمال کلمات و تشبیهات موافقم به شرط این که خودش خلاف احتیاط نباشد . همه ما خواه یا ناخواه به تشبیهات برای توضیح نیازمندیم و در کاربرد باید دقت کرد و مورد آن را بررسی نمود وقتی مشکلی مشاهده نمی شود چرا ابا بکنیم الان واژه دماسج چه اشمئزاز و قباحتی دارد ؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    1- در این حوزه نیاز به کارشناسان قویتری داریم. دارای فکر استراژیک و راهبردی . 2- به صرف دانستن چند آیه نمی شود برای جامعه طراحی سبک زندگی از نظر پوشش را برنامه ریزی کرد . 3- باید یک مطالبه جدی و جهادی از متولیان دولتی و غیر دولتی در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف صورت گیرد . 4-
  • حسن بابایی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    سلام چرا تقصیرها را گردن طلاب می اندازید،چرا گردن دیگر نهادها می اندازید بفرمایید حوزه علمیه چندساعت موضوع حجاب را بصورت اقناعی وعلمی برای طلاب تدریس می کند.چندتا استاد تخصصی حجاب در حوزه علمیه داریم،
  • معین شرافتی IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    در بحث حجاب و عفاف نباید از ترویج حجاب دربین جامعه هدف شروع کرد بلکه باید فواید حجاب را به والدین یادآور شویم تا آنها یک تربیت صحیح داشته باشند و دختران از بدو بلوغ و حتی قبل از آن اهل عمل به این واجب الهی باشند
  • سعید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام علیکم متاسفانه جوانان و خانواده های جدید از آموزه های اسلامی و جایگاه احکام اسلامی در ساختار انسانی انسان، بی‌خبرند. باید در فضای مجازی و فضاهای آموزشی، با طرح‌های جذاب، دلنوشته‌های زیبا، عکس نوشته‌های جوان پسند و... این آموزش‌ها داده شود. البته و صد البته باید فضای اینترنتی کشور ملی شود تا این تلاش‌ها در فضای مجازی آلوده، هضم نشود.
  • احمد رحمانی دهنوی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 6
    حجاب زیباترین هدیه اسلام به زنان است
  • محسن یزدی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام بحث حجاب به دو امر در کنار هم نیاز داره: ۱. بحث فرهنگی و اینکه دختران ما حجاب را مصونیت و مایه عزت و پاکدامنی و آبرو بدانند نه یک امر مزاحم و عقب ماندگی، که این اثر حجاب را برخی از جوانان غرب با تمام وجود درک کرده اند و به سمت حجاب رفته اند. و این کار فرهنگی نیاز به همت تمام دستگاه های فرهنگی و صدا و سیما داره همانطور که در عرض چند ماه برای ماسک و کمربند خودرو و ... انجام شد. ۲. بحث الزام و اجرای قانون توسط مجریان قانون که باید در برابر کسانی که عمدا قبح شکنی و قانون شکنی می کنند در کنار کار فرهنگی باید انجام شود همانطور که در اسلام در کنار کار فرهنگی تعزیر و حدود هم قرار دارد.
  • عبدالهی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    حجاب دماسنج عفاف است حجاب دماسنج عفاف است و با نگاه به حجاب، می توانیم به وضعیت عفاف جامعه پی ببریم. پوشش، بازیگر است و ایجاد عفاف هم می کند؛ اما بیشتر خبر از عفاف می دهد.
  • قاسم نصیرزاده IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    متاسفانه در طول تاریخ تعاریف متفاوت و غیرمتعارفی از حجاب و عفاف شده؛ یعنی آنچه هدف برخی گویندگان بوده، را به نام دین به خورد مردم داده‌اند و همین‌ها باعث شده به مرور در جامعه و به‌خصوص بین جوانان نسبت به حجاب و عفاف دل‌زدگی ایجاد شود. امیدواریم موضوع حجاب و عفاف بدون سیاست‌زدگی و به دور از تعلقات خاص؛ صرفا دینی و اجتماعی تبیین شود
  • جعفر IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام نه تنها در حوزه حجاب، بلکه هر مورد مربوط به زنان اعم از طراحی لباس و چادر، قانونگذاری ویژه زنان، امربه معروف و نهی از منکر زنان، و... بدترین کار، ورود و دخالت مردان است ما مردها نه تنها هیچ درکی از پوشش زنانه نداریم بلکه حتی خلق و خوی زنان رو هم درک نمی کنیم لذا هر حرفی بزنیم، زنها برداشت دخالت و فضولی در امور شخصی می کنند این کار را باید به خود زنها سپرد. قانون عفاف و حجاب، طراح لباس، طراح چادر، ناهی از بی حجابی و... باید خودش زن باشد
  • عباسی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 17
    همه چی تقصیر طلبه هاست!!!!!!!!!!!!!!! :(
    • مدافع حجاب IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      14 0
      *بله،علما در این مساله بسیار مقصر اند.زیرا مردم به علما نگاه میکنند.اگر علما اهل نهی ازمنکر(قلبی وزبانی وعملی)باشند مردم هم اهل نهی ازمنکر خواهند شد. *اما وقتی علما_مثل علمای زمان ما_ نهی از منکررا کلا ترک کردند وفقط حداکثر بموعظه کردن اکتفا کرده اند،خوب مردم هم تابع علما، نهی از منکر را ترک میکنند. *اینکه مردم دربحث حجاب وامثال ان،نهی ازمنکررا ترک کرده اند بخاطر مداهنه گری مفرط و بیش از حد علمای ماست. *این مطلب معروف است که معمولا مردم،یک پله از علما عقب تر اند.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      ⭐به فرموده ی قران کریم: لو لا ینهی هم الربانیون والاحبار....
  • مسعود IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر بنده حجاب و اختلاس(به عنوان نمادی از مشکلات اقتصادی) رابطه ای مانند ایمان و فقر دارند
  • پری بامری IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    بی حجابی چند  پیامد دارد. جامعه ما یک جامعه خانواده محور است و بی حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده ها شود. بی حجابی مردها را تشویق به بی وفایی می کند و به فروپاشی خانواده ها و در پی آن به فروپاشی اجتماعی منجر خواهد داشت. دومین مشکلی که ترویج بی حجابی جامعه ایجاد می کند، این است که نظام ما یک نظام دینی است؛ یعنی نظام ما بر پایه اعتقادات مردم استوار شده است. ترویج بی حجابی در جامعه منجر به ترویج بی دینی و لاابالی گری و بی اعتنایی به احکام شرعی می شود و وقتی در جامعه دین مورد بی اعتنایی قرار گیرد، درواقع پایه های حکومت دینی سست می شود و حتی حکومت دینی در معرض فروپاشی قرار می گیرد. سومین مشکلی که بی حجابی دارد، این است که توجه افراد جامعه از امور جدی مانند معنویت، تولید، عدالت خواهی و سازندگی معطوف به مصرف گرایی، مدپرستی  و امور تفننی می شود؛ یعنی بخش عظیمی از جامعه که نیروی جوان هستند به جای اینکه وقت خودشان را صرف تفکر، عقلانیت و تولید در همه عرصه هابکنند، وقت، توان و سرمایه خود را صرف شهوت می کنند. برای فردی که با پوشش نامناسب در جامعه حضوری می یابد، بدحجابی چه آسیب هایی دارد؟ برای خود فردی که بی حجاب است، بی حجابی باعث می شود که از ارزش های انسانی خالی بشود. کسی که با بی حجابی می خواهد خود را مطرح کند، درواقع با جسمش می خواهد خودش را نشان دهد، به این معناست که این آدم فاقد ارزشهای اسلامی و انسانی است. این آدم اگر ارزش قابل ارائه انسانی مانند تخصص، عقلانیت، تفکر و دانش داشت، دیگر نیازی نبود که جسمش را عرضه کند تا مورد توجه قرار بگیرد.
  • مجیدباغنده IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    با سلام حجاب و عفاف از برترین مولفه هایی است که انقلاب بخاطر آنها بوجود آمد همراهی مردم در گرو همکاری مسولانه دولتها هم هست.
  • روح الله علی یاری IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    ضمن تشکر از مطالب زیبا و کاربردی جناب استاد بیاتی عرض میکنم که اولا خیلی قابل استفاده بود ثانیا کاربردی بود فقط به نظر میرسد این طور مباحث باید فراگیر شود و در عرصه صدا و سیما هم به صورت فیلم و انیمیشن تبلیغ شود تا به صورت یک سنت حسنه در آمده و تحول ساز باشد.
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باسلام حجاب و عفت را باید ریشه ای بررسی کرد ورفت مشکل کرد،بیشتر مشکلات ریشه در خانواده دارد،پس امر ارشاد خانواده دست یک طلبه نیست وباید نهادهای مربوطه پیش قدم بشن وطلبه در کنارشان،واقعا فرزندی که میبیند وضع حجاب تو خانه چطوره الگو برداری اولش خانواده هست،متاسفانه ماهواره ها،وسایل ارتباطی مجازی بدون کنترل،وبی توجهی یا کم توجهی مسئولین به امر حجاب و عفت که بیش از حد توکشور کمرنگ هست ،همه دست به دست هم میدهندومنجر به وضع بی حجابی میشه،این امر یک جهاد دسته جمعی و همگانی میخواد تا اونی ک در شأن اسلام هست بوجود بیاد.
  • کرمی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با عرض سلام و احترام، اینکه گفته می شود رضاخان با زور و قدرت نتوانست حجاب را از سر زنان این مرز و بوم بردارد ولی جمهوری اسلام با تبلیغ حجاب خیلی ها را بی حجاب کرد به نظر بنده تا حدودی درست است. اولا بخاطر اینکه مسئله حجاب امروزه تبدیل به یک موضوع سیاسی شده و برخی افراد سیاسی در گذشته و حال از این موضوع استفاده ابزاری کردند دوما برخی مسئولین خانواده خود را کنترل نمی کنند و برخی از منسوبین نظام اهمیتی به حجاب نمی دهند سوما وقتی مردم در تهیه اولیات معیشت خود مانده اند چطور می توانند چادر با قیمتهای گزاف تهیه کنند. چهارم اینکه صدا و سیمای ما افرادی را با پول ملت مشهور کرده بدون اینکه از تعهد آنها و یا بی تعهدی آنها خبر داشته باشد بعد چند مدت همین افراد رو به ولنگاری آورده و برای مردم الگو شدند. و ....
  • یا زهرا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    برای اینکه بتوانیم حجاب را به کف اجتماع بکشانیم با وجودگسترش بی عفتی وبی حجابی وحتی عریانی در کل جهان ازطریق فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای بنظر من همین کارهای تبلیغاتی به ظاهر کوچک هم موثر هست ما برعکس دشمن همیشه می خواهیم زود به نتیجه برسیم باید با صبر وحوصله و اخلاص به تبلیغات در فضای حقیقی ومجازی ادامه بدیم حتما موثرخواهد بود ان شاءالله
  • شیخ IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نام خدا، سلام علیکم در مورد مساله حجاب باید هم رفع موانع شود و هم ایجاد مقتضی، از طرفی ولنگاری فضای مجازی و رسانه و افراد مشهور یک مانع جدی برای تحقق فرهنگ حجاب در جامعه است و از طرفی این مساله نیاز به کار فرهنگی جدی و گروهی دارد، کار گروه های طلبگی و مشاوران تخصصی برای تولید محتوا در این زمینه لازم است. متاسفانه تا حالا یک برنامه در حد خیلی خوب در ساعات خوب و پر مخاطب از یک شبکه خوب برای بحث حجاب ساخته نشده است. یک فیلم سینمایی و یک سریال زیبا با پشتوانه فرهنگی قوی به صورتی که بدون برانگیختن حساسیت مخاطب در ناخود آگاه مخاطب این مساله را جا بیندازد که حجاب چه نکات مثبتی را به همراه دارد و...
  • پوریا مرادی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    همین که بگوییم مسئولین طلاب مقصر هستند بی ربط به موضوع نیست. از زمانی که طلاب برای گذراندن زندگی شخصی کارشان به مسافرکشی و دستفروشی و کارگری رسیده از رسالت طلبگی خود دور شده اند و مسئولین بجای چاره اندیشی طلاب را تشویق به مهارت های غیر از مهارت های تبلیغی و طلبگی میکنند. در اینجاست که طلبه از تبلیغ و دقدقه های جامعه دور میشود و دنبال دقدقه زندگی خودش است. باز هم طلبه های زیادی هستند که تبلیغ را از وظایف خود می دانند. بحث حجاب یک بحث کلان و جهانی است شما عزیزان می بینید که پرچم دار عفاف و حجاب در جهان جمهوری اسلامی است ولی این برنامه نیازمند هزینه و زمان است. نه اینکه همه مسئولیتش بر عهده یه عده در جامعه باشد و دولت و مسئولین دیگر با استفاده از فضای مجازی و آزادی های عمدی در فیلم سازی و غیره... دقیقا مانع تبلیغ آن عده شود. حتما در بحث حجاب و عفاف باید هزینه شود و همین که بگوییم جهادی انجام شود در واقع خود را گول زدن است.
  • سیاوش IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام وقتتون بخیر حجاب و عفاف یک در سبک زندگی در جامعه اسلامی یا در کشور اسلامی یا در کتاب و شرع هرکدام مقتضای موضع و موضوعیت خودش جای کارشناسی و طرح بحث داره بحث تبیین صحیح عواقب تهدیدات بی عفتی و بی حجابی و بد حجابی وکار اصولی وبرپایه واساس و مبانی حجاب ارحج و اهم است از برخورد قهری و مبارزه باشخص بد حجاب و بی حجاب. عوامل تهاجم فرهنگی به اسلام و فرهنگ نیز از گزاره های مهم است که البته در قالب مباحث و قانون گذاری باید به آن پرداخته شود و قانون تخصصی باشد نه آزمایشی و سطحی تا کارآمد باشد باید در سه حوزه پژوهش تخصصی صورت بگیرد روانشناسی ،فقه،آموزش
  • سیدمحمد حسینی احمد فداله IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام علیکم موضوع حجاب یکی از مسائل بسیار مهم است اثرش در اجتماع بسیار زیاداست باید فکر اساسی برای حجاب وعفاف صورت بگیرد امتیازاتی برای این موارد قرار بدهند تا این اصل نهادینه شود بگونه ای که همه حجاب را از ضروریات بداند
  • بهمن خنداخند IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام دولت روحانی چنان معیشت مردم را نابود کرد که ارکان اعتقادات دینی مردم را خراب کرد قشری از مردم امروزه خواستار آزادی حجاب هستند این ها واقعیت های کف جامعه است با حرص و جوش خوردن و بد اخلاقی من طلبه کار درست نمیشه اول باید برادری خودمان را ثابت کنیم بعد هم حق نداریم تحمیل کنیم بلکه فرهنگ سازی کنیم ، انبیا نیامدند مردم را به زور متشرع کنند بلکه برای تبیین مسیر خیر و مسیر شر آمدند و عاقبت کار هردو مسیر را تبیین کردند که مردم از روی تعقل مسیر درست را انتخاب کنند و اگر عده ای مسیر شر را انتخاب کردند حجت برایشان تمام شده باشد . بهمن خنداخند طلبه حوزه علمیه قم
  • کرمی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام و وقت بخیر برای امر حجاب یک تلاش همه جانبه از طرف دولت و ملت رو میطلبه که یک بسیج عمومی تشکیل بشه و در این زمینه کار کنند و مقطعی نباشه . پس بی حجابی جامعه تقصیر یه قشر و یک مجموعه نیست و فقط با کار و تبلیغ طلاب هم حل نمیشه
  • علی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باسلام ودرود به همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند .اما چند نکته به طور مختصر عرض می کنم .اولا بی حجابی یا بد حجابی عوامل مختلفی دارد . ثانیا فقط طلاب مقصر نیستن از خود خانم گرفته وخانواده اش و محیط اجتماعی وفضای مجازی ومسئولین مربوطه و..... ثالثا کسی که می خواهد یک خانم را امر به معروف کند باید با اصول وفنون را خوب یاد داشته باشد که بتواند جذب کند با خوبی وشیرینی ومنطقی ومستدل نه بازور چماق متاسفانه بعضی ها به جای جذب دفع میکنند
  • محمود توفیق نیا IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    متاسفانه کارشناسان نظرات خود را می گویند و دولتمردان هم کار خود را امام حرف خود را می زد و آقای هاشمی هم کار خود را می کرد هنوز هم که هنوز هست در میان دولتمردان کسانی هستند که به الزام به حجاب اعتقاد ندارند یا با کسانی هم پیمان سیاسی هستند چنینند و متاسفانه به محضر علما و مراجع برای دستبوسی هم می روند و پذیرفته هم می شوند!! دوگانه سازی اقتصاد و حجاب !!!!!؟؟ حجاب به عنوان نماد سبک زندگی دینی بخشی از کار بزرگ دینی کردن جامعه است و یک کار جزئی و کوچک نیست چنان که در بیانات اخیر رهبری نیز هست
  • حمیدرضا جندقیان IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر بنده، از دولت جدید یعنی آقای رئیسی باید مطالبه گری کنیم برای جذب بودجه بیشتر برای کار فرهنگی تخصصی و تاثیرگذارتر، باید بپذیریم طلاب متخصص بار بیاوریم و از آن ها استفاده کنیم و در ازای بکارگیری از آنها، مطابق عرف منطقی جامعه به درآمدزایی آنها هم توجه داشته باشیم، بقول آقای قرائتی، اسب آقا هم یونجه میخواد، کار باید تشکیلاتی باشد و برای تشکیلاتی شدن باید حق و حقوق منصفانه برای کار تخصصی و تاثیر گذار ما طلاب در نظر گرفته شود، ما هم نباید درگیر دغدغه مسکن و درآمد و تورم باشیم، ذهن آرام مساویست با کار تمیز و تأثیرگذارتر در هر زمینه مخصوصا کارهایی که آرامش ذهنی لازم داره مثل کار فرهنگی
  • سیده سعادت IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام گفتگوی شماعالی بود کاش از جانب حوزه سایتی طراحی میشد برای پیشنهاد راه کارها برای فضای فرهنگی کشور و مسائلی مانند حجاب که مستقیم در افراد تاثیر دارد و البته این راه کارها بررسی و به صورت قانون در جامعه اجرا می‌شد روی تفکر مردهای جامعه بیشتر باید کار کرد و مسئله حجاب و پیامدهای آن رو براشون روشن کرد،زنان فطرتا زیبایی دوست هستن و اهل تبرج،باید مانعی باشد که او رانهی از این عمل کند و بهتراز محارم او کسی نیست یکی از دلایل مهم کم شدن حجاب درجامعه استقبال فراوان مردها برای ازدواج با دختران بدحجاب هست و خیلی از دختران با بدحجابی سعی در جلب نظر مردان برای ازدواج می‌کنند و همین امیر بقیه با حجابها را به این سمت می کشاند،به همین خاطر باید همراه با کار فرهنگی روی نظر مردهای جامعه و نوع تفکر شون برای ازدواج کار کرد تا جامعه اصلاح شود
  • زینبی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باید در کشور ابتدا فرهنگ استفاده از فضای محازی اموزش داده می شد وبعد خود فضا ایجاد می گشت متاسفانه همیشه اول ابزار می لید وبعد فرهنگ ان ابزار
  • یا زهرا IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    پالایش وکنترل فضای مجازی درحد توان عامل بسیار مهمی می تواند باشد واینکه ما برعکس دشمنان اسلام همیشه میخواهیم زود به نتیجه برسیم درحالیکه بابرنامه ریزی گسترده وصبر ان شاءالله موفق میشویم
  • فاطمه IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 0
    سخنان عالی بود اما باید عمیق کارشود برای خانواده ها تا حجاب وحیا ازکودکی نهادینه شود
  • صلوات IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    قسمتی که فرمودند که در آیات حجاب روی سخن با مردان است برای من جالب بود .
  • ایمان نقدی نسب IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    از دلایل بی حجابی و بد حجابی عادی سازی اینهاست جوری که چشم به اینها عادت کرده نمونشم هم فیلم های ایرانی که جدیدا داره اوج میگیره فیلم خارجی و کره ای و ترکیه ای که بدتر از همشونه بماند. فیلم ایرانی وقتی میخوان از صداو سیما پخش کنن سانسور میکنن نوع پوشش هایی تو هر مرحله به بازار میاد سیرش توجه کنین اما تقصیر ما طلبه ها عدم امر به معروف ونهی از منکر و روشن سازی و بصیرت افزایی که البته اینها هم دلایل و موانع خودش داره و البته ضعیف بودن ما و قوی بودن انها
  • زهرا علیانسب IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 0
    بخش عمده ایاز سیاستهای اجرای تشویق حجاب و اجرای قانون حجاب به همراهی همه بدنه دولت و اجزای اجرایی و فرهنگی آن بستگی دارد و لازم است که در راس دولت کسی باشد که به لازم بودن حجاب اعتقاد داشته باشد والا این کاری نیست که به صرف تبلیغ صورت بپذیرد از طرفی نیز امری است که نیازمند اقناع زنان و خانواده هاست وکاری فرهنگی را می طلبد چه توسط بخشهای فرهنگی دولت مثل اموزش و پرورش و آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد و هم توسط نهادهای د یگر مانند صدا وسیما و حوزه ها
  • کبوتر حرم IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 12
    سخنان خوبی بود وچند نکته قابل تامل دارد اول اینکه حجاب مختص بانوان نیست و شامل مردان و زنان میشود دوم هرکس بدحجاب بود رانمیتوان گفت ضد دین یاضد انقلاب است همانطور که رهبری معظم هم این را فرموده اند
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      رهبری چنین چیزی نگفته است
  • amirdelhaali IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام مسله حجاب متاسفانه امروزه مورد غفلت نیمه عمدی واقع شده و تفسیر های نامتعارف و نا معقول از آن می شود.که اثرات جبران نا پذیری در بعد فردی و خانواده و جامعه بدنبال دارد.
  • سیدمقدم IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    نکات جالبی بیان شد من الله توفیق
  • وحید عباسیان IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باید یک اقدام گروهی و دسته جمعی دراین زمینه صورت گیرد هم در جامعه به صورت حضوری وهم در فضای مجازی از دوران کودکی باید اقدامات دراین زمینه صورت گیرد اموزش وپرورش نقش اساسی دراین زمینه دارد
  • سعید IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    صحبتهاشون روقبول دارم
  • اردشیر IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با عرض سلام اونهایی که اون ور آب برای ایران نقشه های شوم می کشند دوستان ما نیستند بلکه دشمنان ما هستند. ضعف ما در اطلاع رسانی و قانع کردن مردم هست مثل زدن ماسک تبلیغ نکردیم و مردم را قانع نکردیم . بنر و کاغذ و برچسب و... مغازه دار های مومن رو قانع کنیم تا برچسب بزنند که بدون ماسک و بدون حجاب چیزی نفروشند. همان طور که تعدادی از مردم مومن این کار رو انجام دادند. ما به سعی و تلاش و حرکت و اقناع کردن مردم بیشتر نیاز داریم . نیاز به راهپیمایی حجاب و درخواست های مردمی داریم . مخصوصا برخورد با بدحجابان در فضای مجازی
  • یاس کبود IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظربنده حجاب فقط مختص زنان ایرانی نبوده بلکه درکشورهای غیرمسلمان هم مقوله حجاب به نحوی داره تعریف میشه وهرکشوری باهرهردین وآئینی که داردبه اندازه خودش حجاب روداردومابایدکاری کنیم که شیوه ونگاه درست ازحجاب رابه دختران وزنان ومردان جامعه مان القاکنیم ودراین چندسال اخیرمسئولین ماهمه بی تعارف نسبت به مقوله حجاب بی تفاوت شدندوروزبه روزابتذال فرهنگی داره زیادترمیشه وامیدوارم نسل جدیدودهه های نسل رسانه ضررنکنندومحتوای درست وتصمیم درست نهادهای جامعه وفرهنگی بگیرند
  • حمید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    سلام، مئله حجاب ریشه در خانواده هاست، باید ابتدا والدین را متوجه این امر کرد تا کودکان خود را با حجاب آشنا و به آنها آموزش دهند، تا درآینده جوانان معتقد ،باحیا و باایمان داشته باشیم
  • زهرا IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام. به نظر من ریشه حجاب است که در ادامه آن عفاف می آید هر کدام از ما جدای از تربیت درمحیط خانواده وجامعه یه حجب وحیای فطری و درونی داریم که از بدو تولد همراه ما بوده و حالا شرایط جهان امروزی طوری شده که تقریبا میشه گفت از بدو تولد این حجب و حیا رو از انسان می گیرند به نوعی به زور .ودرمورد وظیفه طلبه ها مشکل اصلی اینجاست که افراد بی حجاب وجود یه طلبه رو نمی تونن تحمل کنند وقضیه دقیقا برعکس شده وقتی برای جذب افراد سمتشون میرویم اونها مارو طرد می کنن متحمل بودن در کنار خودشون رو ندارن
  • علی مرادی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    با سلام در مورد حجاب آیاتی متعددی بیان شده است که بیان کننده پوشش زنان است حجاب با مانتو محقق می شود باشرایطی همچنین باچادر محقق می شود به شرط رعایت مسائلی مختلفی
  • مسعود شاکری IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 1
    اعتقاد ما این است که بسیاری از این افراد، قابل اصلاح هستند و حیا هنوز در جامعه ما نشکسته و فرو نریخته است و غیرت به معنای کلی آن هنوز در کشور وجود دارد...ما که چیز دیگر نگفتیم همه ما فقط گپ میزنیم متاسفانه
  • فاطمه فرهادی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    مطالب ایشان درست است ولی در موضوع چادر باید احتیاط کرد وقتی تولید لباس های زننده برای زنان بسیار است و بازار وتولیدلباس زنان در دست افراد غیر مذهبی است ولباس پوشیده و مناسب زن مسلمان که در خیابان بپوشد وجود ندارد الآن جا ندارد که بگوییم چادر نیاز نیست اگر تولید مناسب برای زنان داشتیم و نظارت بر تولید و جایگزین چادر عرضه شد آنوقت هم باز باید با احتیاط سخن گفت هم کار فرهنگی وهم تولید لباس مناسب وهم نظارت بر فضای مجازی وتقویت فضای مجازی داخلی
  • علی عسگری IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    برای حل مشکل حجاب تیاز به کار جهادی وآتش به اختیار در آموزش و پرورش وصدا وسیما وفضای مجازی و ووو
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    مساله ای که در جامعه مخصوصا مذهبی و حوزوی ما از بالا تا پایین ضعیف شده و به همه ارکان جامعه اقتصادی سیاسی فرهنگی و..لطمه زده امر به معروف و نهی از منکر است که نمود واضح آن در بدحجابیها و وبی عفتیها ست
    • گمنام IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      0 1
      من میگم حجاب زمانی در جامعه رواج پیدا می کنند که پدران روابطه عاطفی تری با دختران خودشان داشته باشند و محبت بیشتری به دختران خودشان بکنند و وقتی چادریهای ما با اینکه چادر سرشان می کنند ولی باز هم گناه می کنند دیگه جایی برای معرفی حجاب نیست. مشکل از عمل نکردن ما به دین هست اگه ما خوب عمل کنیم حجاب جایگاهی بسیار خوبی در جامعه پیدا می کنند. اگر طلبه های ما دین را زیبا وخوشگل معرفی کنند حجاب زیباتر جلوه خواهد کرد . چرا همش ترس از خدا رو به مردم میگوند؟؟؟!!!!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام متاسفانه در این سخنرانی مثل بقیه سخنرانی ها فقط حرف زده شده و هیچ راهکاری نداده است گفته شده طبق ایات قران زنان مردان مومن .ایا برای حیای مرد و عفتش کاری شده؟مگر غیر از اینه که هر ساله تولید انواع لباس های باز و بد حجاب و تنگ و ...هم برای اقایان و هم برای خانم ها افزایش پیدا می کنه گفته شده کارخانه های تولید بسته شده ایا اگه بسته شد دیگه باید دست روی دست گذاشت چرا برا همین طلاب ایجاد اشتغال نمیکنید مدل های جذاب اسلامی تولید کنید اشتغال ایجاد کنید. خود بنده خانم هستم با این قیمت های بالای چادر واقعا توان خرید نیست اقتصاد و معیشت مردم تنگ شده ،باید کار اساسی حل بشه نه صرف سخنرانی . همیشه فکرم بود که ایا یک کارخانه بزرگ تولید پوشاک و چادر و سایر چیزا هم برای اقایون و هم برای خانوم ها توسط طلاب چرا ایجاد نمیشه و یا حتی خیلی کارای دیگه .پوشاک اسلامی باید با قیمت پایین و تنوع زیاد باید به دست پسرا و دخترا برسه
  • حجت الله رجبی IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    در موضوع حجاب به نظر می رسد تربیت خانوادگی حرف اول و آخر را می زند تا در جامعه والدین نسبت به ضرورت و اهمیت حجاب و عفاف توجیه نباشند نمی شود بچه ها را مقید به این موضوع کرد. از این رو در وهله اول اهمیت و ضرورت بحث عفاف و حجاب باید مورد قبول و رضایت والدین قرار گیرد تا ایشان هم فرزندان خود را عفیف و با حجاب تربیت نمایند.
  • رضا کمندلو IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    مهمترین بحث در مورد حجاب در ابتدا این است که حجاب مصونیت است و نه محدودیت و یک زن می تواند با داشتن حجاب فعالیتهای اجتماعی خود را دنبال کند و در مرتبه بعد فرهنگ حجاب باید برای همگان روشن شود که برکات آن چیست و عدم رعایت آن چه ضررهایی برای فرد دارد.و مطلب بعد نگاه مسولین به مساله است که با زور و فشار شدنی نیست و همانطور که گفته شد از برکات حجاب باید گفت.
  • ابوسلمان IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    امر حجاب چیزی نیست که به سادگی بشود حلش کرد هم زمان میخواهد وهم طرح وبرنامه نو اورانه تاثیرگذار. طرحی که اهم مجریان معتقد به آن عبارتند از: 1.فضای مجازی 2.رسانه ملی 3.حوزه ومبلغین اگر فرهنگی که چند دهه قبل با رخنه وتهاجم دشمنان خارجی وداخلی حاکم شده را خوب کالبدشکافی کنیم مسأله حل خواهد شد ان شاء الله
  • لیلا خدایار IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام و عرض ادب به نظر من، مهمترین عامل بی حجابی بخصوص در قشر جوان، ناشی از تبلیغات سوء ماهواره ای است. کسانی که شب و روزشون رو با سریالهای ماهواره ای سپری می کنند، به نوعی بی تفاوتی نسبت به احکام الهی می رسند. از طرف دیگه فضای بی در و پیکر مجازی مثل اینستا هم براشون بستری امن به وجود آورده تا هر روز به شکلی جدید عرض اندام کنند.
  • ناشناس IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    باسلام مشکلات عفاف و حجاب به ضعف اعتقادی افراد بر میگرد درصورتی افراد اعتقاد محکمی داشته باشند . بی حجاب نخواهند بود . متاسفانه در حوزه به فقط عمومیات خوانده پرداخته میشود که کاربردی در جامعه نداره . چرا حوزه تخصصی کار نمی کنه که طلاب بتوند قوی کار کنند .
  • محمد جعفر افشار IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام وتشکر،البته این گونه مباحث تنها به درد جامعه نخبگانی میخورد،که لهم قلب او القی السمع...هستند،جامعه هدف راباید،بایدباهنر،رمان،فیلم،مشاوره چهره به چهره و...تحت تاثیرقرارداد،والا مثل معروف،گوش خرفروش وگوش دگربخر...است،ازاین سنخ مطالب ارزشمندبسیارداریم،بایدعملیاتی نمود...باتشکر
  • سیدی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام از اینکه دخترهای پاک سرزمینم رو میبینم ، با این وضع خیلی ناراحت میشم وقتی میبینم اینها مادرهای آینده هستند از درون میسوزم مشکل اینجاست که وقتی خارج از این آبها و دشمن های حجاب و حیا و کشورم با شبهاتی وارد عمل شدند و روی احساسهای جوونهامون کار کردن ، ولی ما وقتی میخواییم دفاع کنیم دقیقا منطقی سعی میکنیم پیش بریم ، این غلط ما هم باید دقیقا احساسی و منطقی جواب بدیم و دفاع کنیم برای دلزدگی جونهامون اتاق فکر تشکیل دادن ما هم باید اتاق فکر داشته باشیم برای سرگرم کردن جووننهامون به بی بند و باری از ماهواره و اینترنت وووووووو کم نذاشتن در مقابلش ما نتونستیم چیزی جایگزین کنیم هنوز دخترها و زنهامون به این باور نرسیدن که با بی حجابی فقط و فقط عروسک دست مردها هستن برای رسیدن به خواسته های خودشون ، همین پسرها که موقع حجاب و بحث حجاب هست مدافع سرسخت خانمها هستن در آزادی ولی موقع ازدواج خودشون میشه دختری رو انتخاب میکنن که آفتاب مهتاب ندیده باشه
  • میلاد سلیمانی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    مطالب جالبی درمورد حجاب با نگاه تفسیری جدیدکه حقیقتا به عنوان استدلال عقلی برای اقناع مخاطب می توان استفاده کرد
  • نرگس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    با سلام مسئله بی حجابی و بی عفتی در جامعه اسلامی اول از همه به مسئولین مربوط میشود مقام معظم رهبری خطاب به مسئولین فرمودند؛ که در جامعه به ولنگاری فرهنگی رسیده‌ایم یعنی مسئولین مربوط به فرهنگ عفاف و حجاب ،فرهنگ را به امان خدا رها کرده و هیچ برنامه‌ای ندارند و این بی تفاوتی و بی برنامگی مسئولین کار را به اینجا رسانده است. پس بهترین راهکار پای کار آمدن همه ارگان ها دولتی و خصوصی است پس نمی‌توانیم فقط حوزه علمیه را مقصر بدانیم چون هیچ دستی به تنهایی صدا نداشته و ندارد
  • رمضانی سربندی IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    با سلام بسیار مصاحبه عالی بود. با تشکر
  • مریم IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام علیکم بنظربنده درموردمسئله حجاب ابتدا برای تأثیر گزاری بیشتروبهتر باید فلسفه حجاب را به شخص آموخت. برای آموزش جوانان باید گفت حجاب محترم است وچادراحترام خاصی دارد زیراارثیه ی خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها وتوصیه قرآن به ماست ونبایدبازور واجبار انجام شود اگر با تدبیر وبامهارت انتقال داده شود بهترین نتیجه رادارد.
  • بنده خدا IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    مهمترین عوامل بد حجابی، _ دختر خانمی که بد حجاب است ،هنوز ندانسته برای چی باید حجاب داشته باشد _ افراد متدین خانواده زیاد اصرار میکنند ودستوری بادختر خانم برخورد می کنند. _لج بازی وآزادی بی قیدبند دخترو...
  • کاظمی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    خیلی طولانی و در هم گفته که به نظرم ارزش جواب دادن ندارد
  • مهدی ابراهیمی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم به نظر من برای بهتر شدن وضع حجاب، رسانه نقش اول را دارد. مخصوصا تلویزیون. زیرا تنوع و تعدد تبلیغ در تلویزیون در حد بالایی قرار دارد. آنقدر تکرار میشود تا موثر واقع شود. اما این ظرفیت در راه تبلیغ تجاری به هدر می رود و عقده ها به بار می آورد و فاصله طبقاتی ایجاد میکند. نظر بنده این است که با شیب ملایم پیام های بازرگانی حذف شود و به جای آن تبلیغ مفاهیم دینی و اشیا، دینی تبلیغ شود. البته هنرمندانه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    برای رفع مسئله حجاب باید فرهنگ سازی کنیم.همان طور که برای دوران کرونا و استفاده از ماسک فرهنگ سازی شد و اینک در دور افتاده ترین روستاها هم پیر و جوان از ماسک استفاده می کنند.مسولین باید وارد عمل شوند و با تنظیم قوانین صحیح فرهنگ صحیح حجاب را در جامعه پیاده کنند.
  • رضا IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 0
    اینکه طلبه‌ها سر این قصه کم کاری کردند درست است؛ اما اینگونه نیست که هیچ کاری انجام نداده باشند. نکته مهم اینجاست که عملکرد طلبه‌های عزیز بیشتر نظری و گفت‌وشنود بوده است؛ یعنی به صورت دیداری مثل فیلم، بسیار کم بوده است و این را نیز همگان می‌دانند که تاثیر دیداری بسیار بیشتر و ماندگارتر از شنیداری است. بنابراین ما طلبه‌ها هر چقدر کار کنیم یک فیلمی که پخش میشه تمام بافته‌های طلبه‌ها رشته میکنه. نتیجه اینکه اول باید فیلم‌سازها اصلاح شوند و نسبت به محتوای حجاب فیلم بسازند یا حداقل فیلم‌هایشان القای ضد حجابی نکند.
  • فاطمه IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    1 0
    متاسفانه امروز برخی مردان آنقدر درگیر مشکلات اقتصادی شده اند که از زن و بچه ی خود غافل شده اند و کمتر پیش آنها هستند.بعضی خانم ها در فضای مجازی متاسفانه به انحراف کشیده شده و منجر به طلاق شده است.بعضی مردها هم آنقدر درگیر فضای مجازی شده اند که به خانواده نمی رسند و محبت کم شده است.اینحاست که خطرناک است.فضای مجازی بی دروپیکر
  • علی اصغر IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر من تو بحث حجاب همه ارگانهای مسول کوتاهی کردند باید ریشه یابی کنند مشکلات به وجود آمده را و با حمایت همه جانبه که در انر حجاب مسئول هستن جامعه خود را درست کنیم
  • فقط خدا IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    به نظر بنده مساله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده و مساله بی حجابی یک امر عادی و روزمره در جامعه است و مهمترین مساله را مردم مشکلات اقتصادی و معیشت میداند و بی حجابی برایشان مهم نیست
  • زهرااکبری IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام به نظر من مهمترین بحث جامعه حجاب و عفاف است اگر عفاف باشد جامعه به سمت تعالی میکشد و ما باید حجاب را ترویج کنیم به نحو احسن نه اینکه دیگران را مجبور به رعایت حجاب کنیم
  • مجتبی میرزایی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام. تشکر بابت مصاحبه عالی. اگر توقع از طلبه ها داریم باید ببینیم اکنون فی الواقع قدرت نفوذ روحانیت و طلبه ها در جامعه و سطح ملی و دولتی چقدر هست؟ در واقع نفوذ عامه خیلی کم است بلکه خواص باید مخاطب شما باشند. اما اگر بدنبال مقصر بعدی باشیم حتما دولت و حکومت هست. نه با اجبار و تهدید بلکه با وضع قوانین و تعهد به اجرای آن ها و فرهنگ سازی در سینما و تلویزیون و همچنین نظام آموزش و پرورش از ابتدایی تا دانشگاه.
  • مهری یزدان‌پناه IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    با سلام وادب فقط تقصیر طلبه ها نیست همه در این میان مسئول هستند اول خانواده‌ها که در تربیت دینی بچه‌ها و مسئله حجاب کوتاهی کردند سپس مسئولین کشور که ۱۵ سال گذاشتند خوب تبیین نکردند زیباییها را نگفتند فقط از آتش وهیزم وسوزاندن موها گفتیم ...فضای مجازی بی در وپیکر...و عدم سواد رسانه‌ وکم کاری صدا وسیما در بحث حجاب وعفاف ....وقتی بنی صدر در حمله دشمن به خرمشهر وجنوب گفت بگذارید دشمن بیاد بعد بیرونش میکنیم چطور می‌شود الانم مسئله حجاب راحت حل بشه کار داره باید همه بسیج شوند کار کنند خانواده‌ها آموزش ببینند از قرآن خوب استفاده کنیم تا جا بیفتد
  • جاویدی IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    0 0
    حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است.
  • جبار علیزاده IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم بسیار آموزنده و تربیتی و روشن گرانه بود امیدوارم که زبان ما گویای این مسائل بشود و افراد جامعه را بیدار کنیم
  • سلیمان IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و احترام به نظر بنده اگر اعتقادات و ایمان قوی باشد دیگه تموم مسایل را تعبدا می‌پذیرند ولی وقتی ایمان ضعیف باشد هرچه قدر شما استدلال برای طرف بیاورید نمی‌پذیرد.
  • مهدی شورچهء IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم وامابعد بنده متوجه نمی‌شوم چرا یک طلبه و روحانی باید حتما باید در جریانات تخلفات اجتماعی خود را مقصر بداند حال آنکه مسوولیت امر با بیش از سی و چند نهاد مرتبط است از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... که بودجه دولتی دارن و..
  • گمنام IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    اگه طلاب تو همه مشاغل خودشون نشون بدن خیلی از این مسائل حل میشه طلبه نباید تبلیغ رو معطوف به یک روش خاص کنه چرا طلاب رستوران و کافی نت و کافی شاپ و هرآنچه مشاغل هست که با مردم سروکار داره بدست نمیگیرن که اگه روابط طلاب با مردم روان تر بشه گرایش به سمت دین بیشتر میشه و هم اینکه خانم های چادری جرات حضور در جامعه پیدا میکنن
  • عزیزی IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام باید قبول کنیم که آن قدر که درباره حجاب وعفاف بحث وصحبت و سخنرانی ومقاله وگزارش و...انجام شده در میدان عمل کاریی که ریشه ای باشه انجام نشده در واقع بجایی رسیدیم که دنبال مقصر هستیم دلسوزانه کار نشده ...
  • سیدمحمدعلی طاهرزاده IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    ما می گوییم کسی که ممکن است حتی با نیت پاک به دنبال لغو قانون حجاب باشد نمی فهمد. متوجه نیست که دارد جامعه را به سمت بی عفتی سوق می دهد نه آزادی.
  • صفری IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باسلام واحترام حجاب از مقوله هایی است که از باور می ترواد. ابتدا باید باور را شکل داد و آن را تعمیق نمود آنموقع در هیچ شرایطی حجاب کنار نمیرود. راههای ایجاد باور صحیح و تعمیق سازی باید تحقیق شود.
  • حسین IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام کار برای حجاب باید مثل نماز از تکلیف یا قبل از آن انجام شود والا با هزاران شبهه بعد از اینکه سن می گذرد نمی شود مبارزه کرد البته مبارزه قانع کننده
  • محسن IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    به نظر بنده اولا طلبه ها تقصیرشان اینه که مسئولین حوزه بهای کمی از لحاظ مادی به کارهای تبلیغی طلار میدهند وطلاب انگیزه ای برای تبلیغ ندارند ثانیا بحث حجاب در بین بعضی از فرزندان مذهبی ها به خاطر سخت گیری های بیجا و غفلت(افراط و تفریط) دچار مشکل است ثالثا راه علاج بدحجابی و بی حجابی ها اولا فیلتر فضای مجازی توسط خانواده ها و آموزش و پرورش ثانیا درست کردن فرهنگ حجاب در خود دستگاه های دولتی است...
  • رضا فلاح زاده IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    به نظزبنده بخشی ازانتقادات دوستان ناشی از عدم شناخت سبک وسیاق بیان وگفتارمصاحبه شونده محترم است ولی درهرحال آنچه به نظرمیایداینه که دربحث حجاب جداازمسایل تبینی آن وآگاهی بخشی به جامعه بایدیک شخصیت دینی وعلمی موجه وبرجسنه درنقش فرمانده وهماهنگ کننده ارگانها ی 26 گانه واردمیدان بشه و سالها میدانی کارکنه که مساله حل بشه
  • روح الله حیدری IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم با تشکر فراوان از حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای بیاتی مطالبی را که اشاره فرمودند بسیار مهم و راهگشا در موضوع عفاف وحجاب باالاخص وظیفه ای که طلاب گرامی در این زمینه دارند می باشد و به نظر بنده جهت اصلاح این امر مهم در جامعه ابتدا مسئولین محترم و سپس همکاری آحاد جامعه و عزم جدی مردم و مسئولین را می طلبد.
  • ملکوت IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باسلام وخداقوت در مورد نقش طلاب متاسفانه جامعه فعلی ما کلام طلاب رو به سختی می پدیرند شاید کلام یک متخصص دیگه در لبا س دیگه بیشتر جواب بده تا روحانیت این که اشاره به حجاب برای مردان هم شد خوبه باید روش های جدیدتری از جمله تشویق بانوان باحجاب صورت بگیره ا زتجربیات خانم های غیر مسلمان که مشرف شدن و شیعه شدن استفاده کرد تشکر
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و خدا قوت. تا به حال از این دست حرف های اصولی و کاربردی زیاد شنیده ایم، اما متأسفانه وضعیت جامعه درمورد مسأله حجاب روز به روز فاجعه بارتر می شود، اصلاً انگار محجبه و چادری بودن در این جامعه اسلامی جرم و بی قانونی محسوب می شود، همه جا حرف اول با بی حجاب بودن است. در بحث کرونا دیدیم اگه همه متحد و در یک راستا قانونی و هدفمند پیش برویم، قادر خواهیم بود حتی یک مورد غیر معمول و ناشناخته را مهار کنیم، چه برسد به موضوع حجاب که هم عقلی، هم عرفی، هم دینی و هم کاملاً معمول و شناخته شده است. به نظر می رسد که باید هرکس در هر جایگاهی که قرار دارد وارد عمل شود (یک مادر، مدیر یک مؤسسه، معاونان، یک طلبه، یک فروشنده و...) البته با یک قانون جامع و معتبر همگانی. واقعاً از این اوضاع موجود در جامعه خسته و رنجیده خاطر شده ایم. الان فقط مرحله عمل و اقدام همه جانبه و همگانی است.
  • غلامي IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باسلام عرفي شدن حجاب باز و بخصوص عادي سازي اون درجامعه راه رو براي افراد باحجاب خيلي سخت تر كرده به طوري كه حضور افراد با حجاب درجامعه باعث انگشت نما شدن شده و هرروز هم دربين جوانان و نوجوانان درحال رشد دختر و پسر هم نداره و بخصوص كه بچه هاي الان خيلي اطلاعات بالايي دارن و هراستلالي رو قبول نمي كنن اين معزل رو بايد چه كرد
  • علی رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    حجاب در واقع یک ارزش است هر چه نگاه دقیق تر باشد ارزش آن بیشتر می شود
  • حبیبه IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام به نظر من برای حجاب باید به دو قشر پر تاثیر کمک کنند اول مردان، باید مردان ما غیرت داشته باشنددر برابر ناموسشان باید در این موقوله در جامعه کار کرد چرا که خیلی از بد حجابی ها برای جلب توجه است اگر از طرف مردان این بد حجابی طرد شود ، خیلی تاثیر دارد دیگری مادران جامعه مادر اولین و مهمترین الگوی دختر هست اگر مادران با سواد و فهمیده و محجبه باشند، حتما تاثیر چشم گیری بر دختران خواهند داشت همین حالا فرزندان قشر مذهنی غالبا موفقتر در بحث حجابند
  • سمانه IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    به نام خدا. سلام علیکم به نظر بنده تا مسئولین نخواهند، تلاش طلبه سودی نخواهد داشت. زمانی که فروشندگان بد حجاب به فزونی در شهر وجود دارند و کسی مانعی برای فعالیت انها نمی شود. دختران جوان با الگو گرفتن از آنها حجاب خود را کنار می‌گذارند. وقتی اعتراض می شود، می گویند مسئولین مجوز فعالیت آنها را صادر کرده اند. زمانی که مکان و مجوز برای اموزش رقص داده می شود، طلبه چه چیزی را درست کند مسئولین را یا مردم غافل!!!
  • میثم IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بدک نبود بستگی داره از چه زاویه ای نگاه کنی
  • جهانبازی IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم به نظر من علل روی آوردن دختران و زنان جامعه به بی حجابی بسیار زیاد است و نمی‌توان یک دلیل یا دو دلیل برای آن برشمرددلایلی همچون ؛فقر، تربیت خانوادگی،مشکلات خانوادگی، تبلیغات عوامفریبانه،ماهواره و... اما علت اصلی شیوع بی حجابی در جامعه ،معطل ماندن واجب دیگری به نام امر به معروف و نهی از منکر است و عدم هویت بخشیدن به آمرین به معروف و ناهیان از منکر است اگر رسما افرادی برای این کار انتخاب می‌شدند که آشنا به اصول قرآنی و روایی این امر بودند و مانند یک نهاد و ارگان دارای هویت می شدند البته فارغ از بخشنامه و آیین‌نامه های دست و پاگیر که هر دولتی طبق دیدگاه خودش یک سری دستورالعمل برایشان تعریف کند، میشد کار را آهسته و آرام بدور از هر گونه تنش ،جلو برد. من الله التوفیق
  • کبری کریمی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    عفت در انسان یک امری طبیعی و فطری است و با دلایل قرانی و روائی به اثبات رسیده و حال این عفت نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد.با بررسي نقش مادر در تربيت فرزندان ، ضروري است كه اين مساله را با روش‌هاي صحيح بررسی کرد .تمام اديان آسماني، حجاب و عفاف زن را لازم شمرده‌اند و جامعه بشري را به سوي آن دعوت كرده‌اند؛ چرا كه لزوم عفاف و حجاب به طور طبيعي در فطرت زنان به وديعت نهاده شده است.
  • رحیم محمدی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بحث حجاب و عفاف رو همه قبول دارن خوبه اما نسبی هست و برمیگرده به فرهنگ ها و خانوادها و مراتب رعایت و عفاف رو هر کدومشون در سطح مخصوصی میبینن و نمیشه همه رو به یک دید محکوم کرد برخی از روی لج بازی با مادر برخی از روی لج با خانم جلسه ای ها و گشت های حجاب برخی از روی لج بت نظام برخی بخاطر حس دیده شدن و خوش پوشی برخی بخاطر مرفع بودن و شان خانوادگیشون و هر کدوم از بی حجابی ها دلایل فردی و شخصی داره نمیشه یک دیدگاه و یک درمان رو برای همه تجویز کرد
  • اکرم گودینی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    رودیکرد اصلی حاکمان فضای مجازی فروپاشی نهاد خانواده وبه تبع ان فساد وبی بندباری اجتماعی است تا بتواند به اهداف شوم خود برسند که فروپاشی نهاد خانواده وابتذال کشاندن جوانان است لازم است برنامه ریزی قوی برای ایجاد شبکه ملی فضازی انجام گیرد تا بتوانید در سایه ان یک محیط امن برای فرزندان وخانواده فراهم نماییم
  • امید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 1
    فایده اصلی حجاب همان جمله روانشناس فرانسوی است که می‌گوید اگر زنان غرب می‌دانستند زنان مسلمان در قالب فرهنگ عفاف و حجاب، جرعه جرعه بندگی خدا می‌نوشند و در خلوت انس با خدا قرار گرفته و تمرین تقوی می‌کنند، هرگز آنها را به خاطر حجابشان سرزنش نمی‌کردند.
  • سارا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 1
    سلام جالبه اولا طلاب رو مقصر دانستید ! دوما برای تبیین حجاب و مسائل مهم جامعه کلا برنامه ای ندارید ...یه شبه نمیشه توطئه ی اونوریا رو خنثی کرد !
  • Fatemeh.dadashi IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    کاش میشد یاد بگیریم اسلام را همانقدر زیبا و ساده ب مردم معرفی کنیم ، دماسنج یعنی چی آخه؟ همینکارهارو میکنین ک نسل نوجوان و جوان ما روزبروز بیشتر فاصله میگیرن از اسلام
  • رقیه IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم تشکر میکنم از سخنان بسیار عالی و تأثیرگذار حاج آقا بیاتی در مورد مسئله بسیار مهم «حجاب وعفاف» به نظر بنده اگر حجاب در جامعه ی اسلامی رعایت نشود کم کم حیا و عفت در جامعه از بین می رود به نظرم ما طلبه ها علاوه برانجام کار فرهنگی در زمینه ی حجاب که در بلند مدت اثر خود را میگذارد باید مسیله ی امر به معروف و نهی از منکر را هم خیلی جدی بگیریم به خصوص در مورد مسئله ی حجاب و عفاف که یکی از مسائل و دغدغه های جدی در کشور ما هست؛ با اقامه ی فریضه ی واجب امر به معروف و نهی از منکر همه ی اقشار جامعه چه مذهبی و چه غیر مذهبی تأثیر می پذیرند و نتیجه ی آن هم خیلی سریعتر از کار فرهنگی است کار فرهغ اثر دارد ولی به مرور زمان و تدریجی ولی امر به معروف و نهی از منکر باتوجه به اوضاع بد حجاب در جامعه ی ما در حال حاضر اثر و نتیجه ی سریعتری خواهد داشت به نظرم تشکیل وزارتخانه ی امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه بسیار ضروری است.
  • صداقت IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام. همانطور که در این گفتگو به آن اشاره شد بهترین راهکار برای ترویج حجاب در ابتدای امر جذب افراد است متاسفانه باب شده در بر خورد با کم حجاب ها در همان ابتدای امر جبهه گرفته میشه و با چهره ی در هم طلبکار یا لحن تند تذکر داده میشه ولی این کار نه تنها جذبی صورت نمی گیرد بلکه دافعه هم دارد و فاصله ما با قشر زیادی از جامعه را زیاد و زیادتر می کند
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم حجاب مساله وموضوعی نیست که بتوان دریک بستر خاص مثلا فقط خانواده آن را تعلیم داد بلکه باتوجه به سروکار داشتن تمام بسترها بااین مساله ازجمله مدرسه، ادارات، بازار، خیابان،ودرکل جامعه، تمام مکانها وبسترها باید مجالی برای ترویج این امر مهم و حافظ عفت بشر باشد منتها درهر کدام از این ها به شیوه ی خاص خودش وبه زبان مخصوص آنجا. تاتفکر اهمیت به این مساله دراذهان عمومی پایدار نشود وجامعه دعدغه مند برای این موضوع نشوند کارکردن دراین زمینه، مشکل را به طور کامل حل نخواهد کرد.
  • رسولپور IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بهتر است که در همین فضای مجازی، عملیات رسانه ای و پروژه های مخصوص، برای حجاب تعریف بشه تا طلاب بتوانند به وجه احسن آن را ترویج کنند. ضمن اینکه اخیرا از اپلکیشین همدم رونمایی شد، خیل عظیمی از جوانان دم ازدواج به آن روی آورده و اطلاعات خود را ثبت کردند و مشخص شد که چقدر نیازمند چنین ابزارهای رسانه ای هستیم تا امر ازدواج روز به روز تحقق یابد.
  • زینب ضرغامی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام خیلی کوتاهی ها شده و این کوتاهی ها بیشتر ناشی از بازی سیاسی بوده گاهی ضعیف عمل شده البته بیشتر اوقات خصوصا در ۸سال اخیر در مقابل شبهات به موقع اقدام نشد بی تفاوتی ها بی اثر نبود در این مسئله
  • مصطفی شهسواری IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    اینکه فرموده اند حجاب مربوط به مردان است مسئله درستی نیست استدلال به اینکه گفته یا ایها الذین آمنوا خطاب به مردان است این اشتباه است چون این خطاب مربوط به مسئله تغلیب است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام در مورد حجاب از ابتدا باید شروع کرد آموزش و پرورش باید دانش آموزان را با مسأله حجاب و آثار و نتایج حجاب ریشه ای و اساسی کار کند درنتیجه خود دانش آموز با اختیار نه جبر حجاب را میپذیرد ودر همه جا آنرا رعایت مینماید صدا و سیما که سلبریتی جوانان ما می‌باشد وقتی بازیگران ومجری در ظاهر فیلم باحجابند ولی در شبکه های مجازی برعکس هستند اینجاهم اثر معکوس روی جوانان دارد
  • پریسا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باسلام من به عنوان یک طلبه قبول دارم که ما در انجام وظایف خود کوتاهی کردایم وبه این موضوع کم توجه بوده اییم تا جامعه به مرور به این مرحله از بد حجابی برسد که حجاب را یک امر غیر ضروری بداند در زمان بی توجهی دولت وطلاب که باید هر کدام وظایف خود رابه عنوان مسئولان حفظ نماد انقلاب انجام میداند کشور هایی که با پوشش وحجاب ما مشکل داشتن مردم را به سمت بد حجابی واین که حجاب یک محدویت در پیشرفت است پیش برده اند تا جایی که به هر کسی بگویید چرا بد حجابی میگوید مشکل کل مملکت حجاب منه؟ مردم مشکل حجاب خود را به مشکلات اقتصادی وفرهنگی و....ربط میدهند . تغییر این وضعیت نیاز به یک برنامه ریزی جامع وصرف زمان زیاد دارد ودولت در این زمینه باید از رسانه ها و طلاب استفاده کند چون این دو گروه بیشتربا مردم در ارتباط هستند واین تبلیغات باید مستمر وبا صرف هزینه ووقت زیاد باشد تا نتیجه مطلوب را داشته باشد و خود مردم لزوم وارزش حجاب را درک کنند تا آن را یک اجبار از طرف دولت با طلاب ندانند
  • ف IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 0
    بله متاسفانه کرونا استفاده بیش از حد از فضای مجازی را برای کودکان بستر سازی کرد ه ومشکلات عدیده ای برای خانواده هابوجود آورد که شاید حتیزخود خانواده از ان بی اطلاع باشد .
  • یازهرا IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    متاسفانه بعضی تا می گوئیم حجاب می گویند زن باید حجاب داشته باشه.بلکه اینطور نیست حجاب مختص به زن نیست بلکه مرد هم باید حجاب داشته باشه.برای داشتن شهری عفیف نیاز به یک کار جهادی است. ان شاءالله که دولت جدید که یر کار میاد یک کاری بشود.
  • زری IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام مطالب کاملا متین هست، اما اینکه حوزه های علمیه جهت سازماندهی طلاب در این زمینه برنامه ای نداشتند نباید نادیده گرفته شود. یکی از اقشاری که در این زمینه بسیار میتواند فعالانه عمل نماید حوزه خواهران است در حالی که چنان طلاب را به دروس غیر ضروری و غیر لازم مشعول کرده اند که از انجام واجبات دور میماند. مسئولین حوزه باید به گوش باشند
  • حیدری IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام واحترام موارد بسیاری باعث بد حجابی و گرايش به آن در جامعه وجود دارد بنده چند مورد را عرض می کنم 1_توجه در خدمات اداری به نوع پوشش زنان در ادارات به شکلی که گاهی احساس میشه نسبت به راه اندازی کارهای بانوان بد حجاب باشیوه هاب مختلف توجه بیشتری از سوی برخی از متصدیان در ادارت میشه که این موضوع موجب ترویج آن در جامعه شده تبلیغات بنگاه های تبلیغاتی دشمن در جامعه وفضای مجازی بصورتی که نمادهای حجاب را با انواع شگردها از مسیر خارج می کنند 3_ گماشتن افراد غیر مرتبط و بعضا مخالف حجاب بر مدیریتها _____ یکی از مهمترین راه های تشویق وترغیب حجاب تو جه ویژه به بانوان باحجاب در ادارات و سطح شهر ها وکوچه وخیابانهاست بطور مثال تاکسی که مسافر بانو دارد کرایه از او نگیرد واعلان کند بخاطر حجاب شماست ما این طرح رو پیاده کردیم و آثار آن در بین این افراد به وضوح دیده می شد.
  • ثریا IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و وقت بخیر مطالب آقای بیات خیلی خوب ومفید وبه جایی بودن هم باید مسئله حجاب در بین مردم خیلی پر رنگ شود از طریق رسانه ها هم این که مسئله فضای مجازی نوجوانان حریم داشته باشه باشد تا منجر به بی عفتی بود آموزی نشود ممنون اگه رسیدگی بشه ۰
  • سید مهدی فروغی US ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    مشکل از جایی شروع شد که از زنان دعوت شد به به اجتماع بیایند ونقش اجتماعی عمومی بگیرند وزحمتی صدها سال علما کشیدند و زنان را خانه نشین کردند با فتوا های جدید از بین بردند وحجاب را از حجاب جلال تبدیل کردند به حجاب جمال
  • توحیدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و سپاس بابت مصاحبه ی جالب و مفیدی که ترتیب دادید،بسم الله،اتاق فکری ترتیب دهیدوهمان موضوعات که دشمن ساعتها و ماهها و سالها وقت صرف کرده تابعنوان شبهه مطرح کند ،معرفی بفرمائید تا در فضای مجازی و بعنوان موضوع گفتمان و بحث و وبینارها روی آنها کار شود.ما نیز به آگاهی ازاین موضوعات و مباحث نیاز داریم.
  • علی یزدی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    تعیین لیست وظایف حوزه علمیه و طلاب و نشر آن در بین حوزویان تولید محتوای اثرگذار جهت امر به معروف، منبر های گوناکون، کلاسداری و ... تحقیق درمورد تاثیر رعایت عفاف و حجاب بر تداوم زندگی یا طلاق تشکیل گروه‌های جهادی با هدف مطالبه گری وظایف دستگاه های مختلف پیرامون حجاب تولید فیلم های کوتاه و سینمایی پیرامون عفاف و حجاب و ...
  • یاس IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام اینکه در مورد حجاب و عفاف دنبال مقصر باشیم وتقصیر را گردن این وآن انداختن چه درست می شود؟؟ به نظر باید راهکار عملی داد این درست است بنده در مورد حجاب پژوهشی داشتم حتی در مورد الگو عملی حضرت زهرا سلام الله علیها به این نتیجه رسیدم که مردان بی غیرت زنان بی عفت،نگویید تقصیر کیست بگویید از خودمان شروع کنیم در گذشته بد می دانستند صحبت زن در خیابان حتی در راه مدرسه حق صحبت کردن باصدای بلند وباخنده نداشتیم،عیب وایراد بود،مدرسه قانون داشت از راهنمایی پوشش چادر اجباری بود،ولی الان اختیاری شد بی قانونی شده اگر پوشیده شود انگشت نما می شود ومورد تمسخر ،طرف با حجاب وارد دانشگاهی می شود بی حجاب وبدحجاب خارج این خروجی دانشگاهها ایراد دارد چرا دانشجو بد تربیت می شود،بلی همون قضیه مردان بی غیرت زنان بی عفت دارد اتفاق می افتاد امربه معروف کمرنگ شده است از خودمان وخانواده وخویشان خود شروع کنیم تا بتوانیم جامعه را تغییر دهیم وامام زمانی کنیم ان شاءالله
  • سمیه خدادادی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    در آنجایی که گفته حجاب سه نوع است بر اساس کدوم روایت این تقسیم بندی صورت گرفته آن را نگفته و فقظ به قرآن اتکا کرده است
  • باد صبا IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    در بحث حجاب یکی از عوامل مهم و ریشه ایی مساله حیاء ست که باید از کودکی و در دل خانواده شکل بگیره و بعد از اون مساله الگو سازی برای نوجوان و جوان مون. برای بدحجابی های در سطح شهر هم باید راهکار داشت وگرنه با مشکلات جدی مواجه میشیم. یکی از راهکارهاش حضور جدی و مستمر نیروهای باانگیزه به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر با زبان نرم و با محبت، با دادن هدیه حجاب، با ایجاد بازی و دوستی
  • محمدشفیع IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام اینکه درتصورمان طلبه رافراآدمی!متصورشویم!دررسالتش شک میکنیم وزحماتش راکوچک،سعیش راناچیزوراهش رامتزلزل خیال میکنیم!چون انتظارمان ازاوفرازمینی است!ا درحالیکه طلبه هم مثل سایرمردم همین مردم است!نه ذره ای بالاتر!تمام احتمالات درحشرونشرمردم ،محتملات درماوقع طلبه هم...!! اگراین نگاه شد:طلبه هنوزهم چه بسابیشترمثل اسلاف خوددرحال جهدوجهادودرصف شهیدوشهادت است ،ازجمله درقضیه‌ی عفاف وحجاب.مثل شهیدآمروناهی شهیدخلیلی
  • ابوالفضل IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    خوب‌است‌از‌همان‌اوائل‌طلبگی‌برای‌طلاب‌کتاب‌ودرسی‌در‌ زمینه‌حجاب،وتبلیغ‌آن‌و....گذاشته‌شده‌تا‌بعدا‌که‌وارد‌اجتماع‌وکارهای‌تبلیغی‌شد‌،دستش‌خالی‌نباشد.
  • صالح اشرفی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام خدمت شما حرفهایتان عالی بود و واقعا استفاده کردم مخصوصا در مورد بحث عام بودن عفاف و خاص بودن حجاب اما متاسفانه حرفه ای شما هم در مرحله تئوری و فقط صرفا سخنرانی است . در مرحله عمل نه توان اجرا دارید نه میتوانید با این وضع جامعه اجرا کنید و نه هزینه برای فرهنگ سازی می کنید کارمند معمولی اداره فرهنگ برای ۳۰ میلیون میگیره که اینکار رو انجام بده و نمیده و مواخذه نمیشه اما طلبه جهادی حمالی می کنه و اختیار دارید کن فیکون کنه
  • طهورا IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 1
    سلام به نظر بنده سخنرانی و طرح مسئله حجاب بسیار مهم است اما کافی نیست سخنان ایشان هم مانند سخنان دیگران پر مفهوم است اما اشکالات اساسی هم دارد. برای مثال در این مصاحبه راهکار عملی برای ترویج فرهنگ حجاب ارائه نشده است از طرفی با مراجعه به برخی افراد محجبه به درست نبودن جمله حجاب دماسنج عفاف است پی می بریم، برخی افراد محجبه از عفاف بویی نبرده آمد ولی برخی افراد کم حجاب عفت خود را به درستی حفظ می کنند.
  • wlblb93@gmail.com IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    کمال سپاس وتشکر از استاد بزرگوار بنده فیلم رو گوش کردم وهیچ یک از سوتفاهمات که دوستان مطرح کردند درمورد مقصر دانستن طلبه ها و... برایم پیش نیامد پیشنهاد میکنم علاوه بر متن مکتوب ویدیو راهم مشاهده فرمایید.
  • یا زهرا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام و خدا قوت به نظرم در بحث حجاب خیلی آرام و رسانه ای به مستی در حرکت هستیم که بدون زشتی کار رضاخان امروزه افراد از نظر فرهنگی وبه بینشی به جایی رسیده اند که کم حجابی قابل جمع با دینداری است. اینکه توپ در زمین طلبه ها انداخته بشه و درست عمل نکردن این قشر را دلیل وضع امروز دانست صحیح نیست به شخصه دیدم که حتی کسانی که با حجاب کامل رشد کردند از وقتی وارد دانشگاه شدند، این محیط نرم نرم فرد را به سمت بد حجابی کشانده، چرا یک محیط آموزش عالی باید به این سمت حرکت کند؟ شاید بتوان گفت تئوری های غربی را نشر دادن و غربیزه کردن دانشگاه ها یکی از پایه های محکم علیه حجاب باشد. حتی در وضعیت معلمان فارغ التحصیل این محیط که آموزش دانش آموزان را دنبال می کنند، این مسئله نمود پیدا کرده که در کنار رسانه ها این علت هم یکی از علت های مهم است. با توجه به دیدگاه کلی جامعه به قشر طلبه که حاصل دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی است مظلوم ترین و البته بی پشتوانه ترین قشر طلبه ها هستند.
  • محسن IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    کار برای حجاب باید به صورت غیر مستقیم باشه تا تاثیر گذاری داشته باشه. حجاب یه عکس العمل که علت های مختلفی داره و باید تمامی علت ها ایجاد بشه تا حجاب حاصل بشه. پیشنهاد می کنم اقای بیاتی حاصل تحقیقات خودشون را و شبکه مفهومی مسائل حجاب را با مرکز فضای مجازی دفتر تبلیغات ارائه بدند تا محصولات مناسبی در رابطه با تبلیغ در رابطه با حجاب تولید بشود. تمامی ارگان هایی که مطالبی برای گفتن دارند در صدد تربیت پژوهشگر حوزوی هستند شما چند نفر تربیت کردید و جواب نگرفتید.
  • باطنی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام. به نظر من از همان ابتدا رسانه ها و صفحات ارتباط جمعی بسیار درباره ی حجاب و عفاف کم کاری کرده اند. همان طور که در شبکه های مثل voaیا bbc در تلاش هستند تا حجاب را فردی نشان دهند رسانه های داخلی هیچ اقدامی برای پادزهر آن انجام نمی دهد و نه تنها هیچ اقدامی برای حجاب به صورتی که هیچ بی احترامی به بدحجاب ها نشود و در فیلم ها و.. جوری بگنجانند که به کسی برنخورد. فیلم های بی معنی و مضحک شبکه های خانگی سیل عظیمی از بی بند و باری و بی حیایی را به جامعه وارد کرده است.
  • طاها IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    موضوع حجاب یا اختلاس، یک غلط رائج است و در همان اتاق های فکر دوستان آن طرف آبی درآمده است و بطلان این جمله خیلی واضح است؛ این دو مسئله اصلا روبروی هم نیستند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. پرداختن به هر دو مسئله مهم است و باید برای هر دو فکری کرد. مشغول کردن افکار به مسایل اقتصادی و اختلاس و رها کردن مساله حجاب و عفاف یکی از اهداف مهم دشمن است، درست است که مساله اقتصادی و رسیدگی به مساله اختلاس مهم است، اما نباید از مساله مهم عفت زنان و مردان جامعه غفلت کرد، دشمن تمام قوای خود را در فضای مجازی و حقیقی و رسانه ها به کار گرفته و عفت زنان و مردان جامعه را نشانه گرفته، باید بیدار بود و در جهت بیدار و آگاه سازی خانواده ها و جامعه تمام تلاش خود را انجام داد...
  • مسافری از ... IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    متأسفانه مسئله اینجاست که در جامعه ما بعد از انقلاب به گونه ای شد که به مرور مردم قشر طلبه را تافته جدا بافته جامعه دیدند و وقتی کسی این را بپذیرد که طلبه درد آشنای او نیست، دیگر حرفش هم برای او برش ندارد. این مهم اگر به آشتی مردم و طلاب منجر میشد و خیلی از مسئولان مملکت پایه جدایی دین و سیاست را نمی ریختند بسیاری از مشکلات به سهولت رفع می گردید.
  • حسین IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با عرض سلام وادب حضور همه ی بزرگوارن این گونه به نظر می رسد اگر از همان دوران کودکی برای مسئله ی حجاب روی کودکان کار شود به گونه ای که این امر در سن نوجوانی به عنوان یک عمل پسندیده وشایسته برای نوجوان هضم شده باشد ونیاز به این نداشته باشد که برای رعایت این مسئله به زور واجبار متوسل شد.همان طور که دیگر ادیان نسبت به یادگیری مسائل مورد نیاز نوجوانان از همان کودکی روی آن ها کارمی کنندوبه مراتب میتواند اثر گزارتر باشد ونتیجه ی مطلوب تری خواهد داشت.
  • سید محمد علی حسینی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    مراعات نکردن حجاب از سوی برخی بانوان، علت های گوناگونی دارد، و نباید به همه به یک دید نگاه کرد و قضاوت کرد. حجاب یکی از احکام اسلام است، هرچند بسیار مهم است، ولی همه دین که حجاب نیست. همین بانوان در برخی مسائل ممکن است از بقیه متدینین جلوتر باشند. پیشنهاد بنده این است که هر شخصی در حیطه خانوادگی یا فامیلی خویش، ضمن مراعات واجب امر به معروف و نهی از منکر، البته به شیوه درست، سعی کنند علت بی حجابی اطرافیان خویش را به دست بیاورند و بر اساس آن، با طرف مقابل تعامل داشته باشند.
  • پرستومهاجر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باسلام متاسفانه وضع حجاب خیلی درجامعه ناجورشده وبایستی خانواده هاوآموزش وپرورش وبقیه ارگان هاومراکزروی ان برنامه ریزی داشته باشند.وبرای فضای مجازی هم فکری شود.
  • مهدی US ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    در مساله حجاب باید سیاست‌های خود را بازبینی کنیم
  • دوست IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    برای ترویج حجاب ناگزیریم در کنار بحث های نظری، زیرساختهای عملی نیز تعریف شود لباس که عمده حجاب با آن محقق می شود، در کشور دچار بحران است. پارچه که لباس با آن تولید می شود، مبتلای به بحران است. کارخانجات نخ‌ریسی و نساجی داخل کشور، بحران زده هستند و تعدادشان به اندازه کافی نیست و در این زمینه قطعاً دست هایی پشت پرده وجود دارد که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی وظیفه پیگیری آنها را دارند ولی متأسفانه کاری نمی شود پارچه هم که باشد، از هر ۱۰۰ نفر، شاید ۱۰ نفر خیاطی بلد باشند. بعید است از هر ۱۰۰ نفر یک نفر بلد باشد چادر بدوزد این زیرساختها(وجود پارچه ارزان و با کیفیت در کشور و داشتن مهارت خیاطی در عمده مردم جامعه) در کنار بحث های نظری دست و پا شکسته، می تواند تا سطح قابل قبولی وضعیت حجاب را در کشور ارتقاء دهد از تأثیر آموزش و پرورش و رسانه ها که الان عمدتاً شامل فضای مجازی می شود، در این عرصه نباید غافل بود
  • معصومه جهان آرا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام در این متن از آیات قرآن نام برده شده که در مورد حجاب است از جمله آیات ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب و ۳۱ سوره نور که اول حجاب خطاب به مردادان است و بعد خطاب به زنان و مردان با هم . به نظر بنده مشکل حجاب و عفاف در جامعه ما همین است که بعضی از مردان حجاب و عفاف برایشان مهم نیست که باعث شده غیرت مردانگی هم نداشته باشند و در نتیجه خانواده شان بد حجاب یا بی حجاب باشند و نه تنها از این بابت ناراحت نیستند بلکه بی حجابی رامایه افتخار و تمدن و مد روز خود می دانند . بنابراین باید اول روی غیرت بعضی مردان زیاد کار شودو......
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    تئوریسین زیاده! اوستا بنا نداریم فقط
  • محمد نصیری IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    خیلی مصاحبه ی بجا و خوبی بود ولی باز هم راه چاره و درمانی ارائه نشد؛ بنظرم مشکل اساسی همین است که کار بنیادین علمی در این خصوص انجام نشده است که طرحی جامع باشد و وظیفه هر شخص و ارگان و نهادی را تعریف کند و الگوریتمی عملی ارائه بدهد به امید آن روز.
  • حسینی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    باید بپذیریم زمانی که جامعه اسلامی و حکومت اسلامی باشد و از طرفی برخی از ساده ترین اصول اسلامی به دست برخی مسؤل زیر پا گذاشته شده و عملا ندیده گرفته شده طبیعه که جلو مساله حجاب و عفاف و خیلی مسایل دینی دیگر جبهه و موضع گیری،بشه چون در امر حجاب هم فقط شعار دادن برای لاپوشانی اهداف غیر انسانی و غیر اخلاقی و شرعی خودشان لذا تمام این بدبین ها در جامعه طبیعی،آست و تا این بدبین ها حل نشود هر کاری کنیم فقط صورت،مساله را پاک کرده ایم و مساله لا ینحل تا قیامت و ظهور آقا باقی خواهد ماند
  • محمدصادقپور IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم.درعرصه حجاب روحانیون ومتدینین خوب کارفرهنگی نکرده اند اما از اون طرف فضای مجازی و بازیگران صداوسیما وسینما الگوی دختران وزنان ماشده اند.دلیل دیگر لجبازی با حکومت دینی است که خیال میکنن ریشه همه مشاکل آنهاست
  • محسن رهبر IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام علیکم یکی از بزرگترین مشکل فرهنگی جامعه، ولنگاری و بی حساب و کتاب بودن فضای مجازی است و تهاجم وسیع فرهنگی دشمن از این طریق بر قکر و قلب و احساس نوجوانان و جوانان کشور؛ بنده هم با فرمایش جناب بیاتی در رابطه با اینترنت پاک بسیار موافقم و نقش دولت در این مورد خیلی کلیدی بوده و امیدواریم که ان شاء الله با استقرار دولت جدید و سر کار آمدن حناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به این مشکل اساسی کشور رسیدگی شود.
  • سید IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام متاسفانه نمی دونم شاید برای اینکه خواستیم در گفتگوها مخاطبانمان را راضی و یا برای اقناع اندیشه آنان یا در یک حمله ی رو به جلو به طلبه ها چیزی می گوییم یک نفر نیست با جسارت بگوید حوزیان هم دارند با تمام سختی و با تمام صبریی که دارند علی رقم تمام جسارت ها و بی ادبی ها در مسئله حجاب دلسوزانه کار می کنند آقاجان تا زمانی که صدا و سیما ما در هر سریالش دارند از مانتو جلو باز و مدهای کذایی به شکل نامحسوس تبلیغ می کند وقتی اون نهاد دولتی و یا سازمان دولتی در کنار هر مردی خانمی قرار می دهد چه انتظاری از اون خانم و مرد داشته باشی که با عفت باشد وقتی هر مغازه داری که برای جلب مشتری بیشتر از یک خانم می خواهد چند جور آرایش بکند تا درآمدش چندین برابر باشد و یا از خیاطی که می گوید به من دکمه نمی دهند مجبورم که مانتو جلو باز بدوزم حالا شما هی کارشناس دعوت کنید بگویید ما یک عفت داریم یک حجاب حالا این کارشناس مد نظرم نیست ولی درد اینهاست بس است به خدا مردم هم مثل ما طلبه ها خسته شده اند این مسائل زمینه ساز پذیرش هر گفتگو و گفتمان سازی است تا درست نشود همه ی این حرفا فقط برا سپر کردن برنامه های خبری خوب است که آخرش به یک هدیه و قربون صدقه تمام می شود
  • علی تدین IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام اینکه فرمودند مقصر بی حجابی طلاب هستند بله شاید یه بخش از این ماجرا طلاب باشند ولی بیشتر از من طلبه علما و مسئولین برنامه ریز حوزه مقصر هستند نه تنها در بحث حجاب بلکه در کلیه بحث های فرهنگی و اجتماعی نبود برنامه های تبلیغی مدون و نبود برنامه های آموزشی و توجیهی صحیح باعث اینگونه کمبود ها گردیده است. حوزه زمانی میتواند در عرصه ی فرهنگ موفق کار کند که عرصه ی تبلیغی را برای طلابش باز کند چه در ندارس چه در دانشگاه ها و چه در عمق شهرها و روستاها
  • Ultimate NL ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام و احترام اگر بحث اعتقادی ریشه ای در جامعه حل شود دیگر نیاز به این همه انرژی گذاشتن برای استدلال تک تک مولفه های دین نیست.
  • محمدحسین رمضانی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    در خصوص حجاب باید در حوزه هنر و رسانه اقدامات زیرساختی صورت گیرد
  • حسینی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام ممنون از مطالب خوبتون یک راهکار: اگر در هر شهر بزرگ دنیا طی یک شب، صدها نفر را به خاطر یک مطالبه فرهنگی، به خاک و خون کشیده بودند، 80 سال بعد حتماً در مورد آن واقعه به اندازه یک موزه، آثار هنری وجود داشت.... ولی تا 80 سال بعد از قیام گوهرشاد، حتی یک اِلمان هم برای این مهم در مسجد گوهرشاد پیدا نمی‌کنید. واقعاً چرا؟! یکی از کارهای فرهنگی که میشه برای ترویح حجاب و عفاف انجام داد این است که در مکان‌های دفن این عزیزان یادمان‌هایی باشکوه برپا شود تا هم زیارتگاه گردد و هم مجموعه‌های فرهنگی عظیمی باشد در جهت گسترش فرهنگ عفافگرایی و غیرتمندی در سراسر ایران و جهان.
  • مهدی پیرداده IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    همه مقصریم بالاخص طلاب ما بایدبامعتقدبی حجاب آیات وروایات بگوییم باغیرمعتقدبایدازدلیل عقلی استفاده کنیم درامربه معروف ونهی ازمنکر برخوردتندنکنیم بایدبه صراحت بحث حجاب رادربعضی جاهانگوییم مابایدازاستحکام خانواده موانع استحکام بگویم یکی ازراههای عدم استحکام راحجاب نداشتن بگوییم
  • بهزاد IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    حجاب را سیاسی و جناحی نکنیم وقتی شخصی برای رای آوردن بر خلاف نظام جمهوری اسلامی از حجاب مایه می گذارد و نهادی نیست که مانع این گفتارها شود وضعیت حجاب بهتر از این نمی شود
  • جواد وطن مهر IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    موضوع عفاف و حجاب موضوع کلی هست و تنها خود ما نمی‌توانیم آن را حل کنیم علاوه بر دولت و خود مردم یاری همه مارا می طلبد باشد تا همه در این موضوع اندیشه کند
  • حجت زال زاده IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام. هر گونه اقدامی اگرچه در حد خود مؤثر است،لیکن تأثیر قابل توجهی ندارد، مگر اینکه از تمامی امکانات و قابلیت های دولتی و غیر دولتی و جهادی و بسیجی بطور هماهنگ بهره برداری کرد.
  • رضا IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 1
    سلام علیکم حجاب اجباری نیست قطعا با اجبار نتیجه عکس میشود با فرهنگ سازی در صدا و سیما آموزش و پرورش و فضای مجازی که متولی ندارد میشود نتیجه گرفت
  • علی اسماعیلی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    به نظر من دولتمردان مقصران اصلی هستند نه طلبه ها چطور در ادارات دولتی زمان بی حجابند در بیمارستان دولتی پرستاران بی حجابند با این که حقوق دولت را می گیرند ریس جمهور مملکت برای این که رای بیاورد بحث آزادی را مطرح می کنند
  • مهدی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام در بحث حجاب مثل سایر موضوعات دینی مشکل اصلی جامعه دینی عدم تخصص در بیان وتبلیغ این موضوعات است بنحوی که انگار جامعه حرف وسخن ما را نمی فهمد وان هم به خاطر عدم تخصص ما در بیان موضوعات است واقعا به زبان مردم آشنا نیستیم یا در بین مردم کمتر رفت وامد داریم نمی دانیم با چه زبانی یاید با مردم صحبت کنیم و محتوی دینی را به آنها برسانیم واقعا آن قشری که در مسئله حجاب با جامعه دینی ما طرف است تا صحبت می کنیم احساس مزاحمت می کند یا به تعبیر دیگر سخن ما جذابه ندارد بلکه دافعه دارد پس شاید یکی از راهکار های تاثیر گزاری بر این قشر جامعه آشنای وتخصص سخن گفتن با این افراد است ودر حوزه تبلیغ مسئو بلین مربوطه اموزش های لازم را ه مبلغین ارئه دهند
  • م. ش IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    متاسفانه بعضی از ما منتظریم محتوا برامون تولید بشه و ما عمل کنیم. درصورتی که خود ما با تفکر و هم اندیشی میتونیم راهکار عملی خوب پیدا کنیم، شاید کمی برای بعضی از ما مشکل و زمانبر باشه ولی امکان پذیره. من حرف ایشون رو قبول دارم که بعضی طلاب کم کاری کردن. به جای نشستن یکجا، حداقل توی مناسبت های خاص یا دوره های کوتاه مدت می‌تونستند بین مردم باشن و راهنماییشون کنن اونم با زبان نرم و منطقی. الان حداقل در بحث حجاب عملکرد نوجوان و جوان بد حجاب ما بیشتر از روی ناآگاهی و ورودی های اشتباه مخصوصا از فضای مجازیه. به جای اینکه ما محتوای خوب و درست بهشون ارائه بدیم، اونطرف خوب تونستند با بازی با احساسات و قاطی کردن خوب و بد به هم، ذهن نوجوان و جوان ما رو در دست بگیرن.
  • حسینی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بنظرم نباید اصلا مسقیم روی مساله حجاب بصورت عمومی کار کنیم بلکه باید روی زیر بنا ها و اعتقادات کار کنیم و در اینصورت خود به خود این مسائل حل میشه .
  • حسن رمضانی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام حجاب از ضروریات دین است، مهم ترین مساله در بحث حجاب شناخت اهمیت و جایگاه حجاب می باشد که متاسفانه اکثر طلبه ها هم شناخت کافی را ندارند تا چه رسد به مردم عادی؛ ما طلبه ها خیلی باید در این زمینه کار کنیم؛ مسئولین نقش به سزایی دارند وقتی بعضی از رییس جمهورهای کشوری که نام اسلام را یدک می کشد بدتر خودشان هم آخوند هستند و.... برای رای آوردن با زنان به صورت ابزاری و کالا برخورد می کنند خوب وضع حجاب ایران قطعا رو به نزولی می رود که ان شاءالله با روی کار آمدن رییس جمهوری انقلابی و مردمی آیت الله رییسی وضع بهتر شود.
  • seyyedmajid IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    به نظر بنده می شه با برنامه ریزی همه خانواده ها را با حجاب کرد این گفته درسته که باعث بی حجابی یا ،با حجاب بودن خانمها آقایان هستند . به نظر می رسه ما از ماهواره ها شکست خوردیم . پدری که عنوان می دارد من دوست دارم دخترم یا همسرم بی حجاب باشند این نشون می ده که ما از قانون حجاب کوتاه آمدیم که این ناهنجاری به هنجار تبدیل شده از طرفی هم معلوم نیست که ما در طول این همه سال دوران تحصیل چه چیزی را به خورد بچه هامون دادیم که این دید را نسبت به حجاب پیدا کردند. ازدواج آسان برای خیلی ها اصلا قابل درک نیست . خیلی ها اصلا هدف خودشان از خلقت را متوجه نیستند. خیلی از خانم ها و آقایان تصویر درستی از ازدواج موقت ندارند . وظیفه برادران طلابم اینجا مشخص می شه که گروهی متخصص با یک کار مویرگی نسبت به هر شخص جداگانه ابتدا دلیل بی حجابی فرد را پیدا کنند و سپس با برنامه ریزی های طولانی مدت ، میان مدت و کوتا مدت نسبت به تغییر افکار آنان گام بردارند . متاسفانه معلمانی را می بینیم که خودشان را در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها بی حجاب جلوه می دهندو خود سبب ترویج بی حجابی هستند عموما معلمان مدارس غیر انتفاعی ،خوب این کار باعث می شه اگه کاری هم برای فرهنگ سازی حجاب انجام بشه توسط این قشر نه چندان محترم پایمال بشه .
  • نجمه موسوی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و تشکر از شما بزرگواران ولی با بیانهای تکراری مشکلی حل نمی شود حجاب در جامعه نیازمند یک حرکت جدی و عملی است قانون امر به معروف و نهی از منکر دارای نواقص است و آنچه نیز به عنوان قانون وجود دارد اجرایی نمی شود. طراحی و تولیدات پوشاکی رهاشده و از طرف دیگر بی برنامگی و تکرار شعارها٬ مخرب بحث حجاب گردیده است. امید است با برگزاری مسابقات ایده های برتر به نوعی به طراحی جدید و خلاقانه و البته عملی و نیز همفکری همه اقشار دست یافت. با تشکر
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام و خدا قوت در مورد فضای مجازی و خیانتی که به کودکان و نوجوانان شد موافقم اما از کار کرد بد متدینین و کم کار کردن طلبه ها و صد البته مومنین و مهمتر از همه فراموش کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر هر کدام به سهم خود نباید غافل شویم .
  • الهه شجاعی IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام. به نظر من در بحث حجاب باید به روش قرآن عمل نمود. خداوند در ۱۳سال اول از احکام سخنی نفرمودند و‌ فقط بحث های اعتقادی توحید و معاد و نبوت را بیان نمودند. در اوایل حکومت مدینه هم سخنی از حجاب به میان نیاوردند. اما بعد که پایه اعتقادی افراد قوی شد، و اصل اسلام را با گوشت و پوست خود قبول کردند آن زمان بود که بحث حجاب در چند مرحله مطرح شد. به نظر من، ما هم باید اول پایه اعتقادی افراد را محکم کنیم و اگر اعتقادات محکم شود خود فرد دنبال حجاب می رود، بدون اجبار.
  • غلامرضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بسیار خوب اگه گفتمان تبدیل عمل شود
  • سیدمجتبی حسینی نژاد IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    برای دست یافتن به عفاف و حجاب و عملی کردن در جامعه اولین قدم فرهنگ سازی است این فرهنگ باید در خانواده و اهمیت نقش مادر بیشتر نمود عینی پیدا کند. مادر نقش پر رنگی دارد.اموزش مادران در فرهنگ و نهادینه کردن عفاف در جامعه ما را به هدف نزدیکتر می کند.
  • لیلا حیرانی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام مطمینا مبحث حجاب و عفاف به صورت تئوری باید در جامعه بحث و مورد نقد و نظر قرار گیرد اما از جهت عملی و کاربردی آن هم خیلی مهم است جامعه ما شدید درگیر رفتارهای افراد مختلف علی الخصوص قشر مذهبی قرار میگیرد اینکه چه عکس العملی از جهت رفتاری و طرز برخورد اجتماعی در جامعه انجام گیردخیلی موثرو تاثیرگذار در جذب یادفع افراد از مذهب می‌باشد اخلاق مسئله بسیار مهمی است که متاسفانه بعضی از متولیان مذهبی از آن گاهی غفلت دارند و دافعه آنان بیش از جاذبه آنان است در حالی که پیامبر رحمت ص که الگوی همه ما مسلمانان و همچنین ائمه اطهار ملکه اخلاق و فضائل اخلاقی بوده و خواهند بود.انشاالله به این مسئله بیشتر توجه و دقت بکتیم
  • زیزی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    سلام به نظرم ما باید اول روی غیرت مردهامون کار کنیم که نگذارند زنان و دخترانشون این گونه بی حجاب وارد جامعه بشوند، چون اگر غیرت ازبین برود حیا و عفت نیز از میان میرود
  • خانم احمدی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    با سلام و احترام رویکرد ها و نگاه ها به مساله حجاب همیشه حول محور حجاب زنان پررنگ تر بوده و اکثر اوقات و شاید همیشه طلاب و قشر مذهبی فرهنگی دغدغه مند در حیطه تخصص خود به این موضوع پرداخته است؛ اما حجاب ریشه ها و متولیان گوناگونی دارد که لزوم مشارکت و دغدغه آنها نیز در این مساله احساس می شود مانند وزارت ارشاد،اماکن و... و توجه به الگوهای حجاب بازیگران در جامعه، تولید و رواج پوشش های نامناسب امید است این موضوع از سوی همه متولیان مورد توجه قرار گیرد.
  • مسعود اسلامی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    صرف نظر از بعضی مطالب ظریف تفسیری آیات که جای بحث و دقت نظر بیشتری دارد، اما مطالب در کل خیلی مفید و با ارزش و تاثیرگذار است.
  • محمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    یک پیشنهاد دیگر اینکه یک نیروی محرک در حوزه باید طلابی را که بیشتر و تخصصی تر می خواهند در این عرصه جهاد کنند را در یک گروه دور هم جمع کند و آموزش های لازم را ببینند و در عرصه های مختلف حقیقی و مجازی موج ایجاد کرده و اثر گذاری ملموس و واقعی در سطح جامعه ایجاد شود البته در کنار ارگان های دیگر ک در این مسئولیت سهیم هستند و همکاری میکنند ان شاءالله
  • فاطمه شاهنظذی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    از این گفت و گو بسیار ارزشمند بسیار بهره بردم. من نیز به عنوان یک زن مسلمان و طلبه موافق حجاب زنان جامعه هستم چون زنان ما همچون مرواریدی هستند که تا در درون صدف قرار داشته باشند محفوظ هستند
  • محمدی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 3
    به نظر بنده،حجاب رابطه مستقیمی با سیاست و حکومت پیدا کرده است. ما باید تلاش کنیم این دو را از هم تفکیک نماییم. و به مردم بگوییم هر آنچه را حکومت بنام دین انجام میدهد،لزوما نظر دین نیست
  • فاطمه قاسمی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    باسلام درباره حجاب مطالب زیادی خوانده وشنیده بودم ولی برایم جالب بود اولین بار است که این مطاب را خواندم که خطاب خداوند در قرآن نسبت به حجاب از مردان شروع می گردد.
  • فاطیما IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    اگر از کودکی عفت و عزت نفس تقویت شود زن در جامعه نیازی به جلوه گری نمیبیند همچنین اگر از سوی والدین به ویژه پدر محبت ببیند کمتر خود را در معرض نمایش قرار میدهد اگرچه شخصیت های هیستیریک و خودشیفته با وجود این موارد میتوانند هم ممکن است ره به .....روند.
  • سیدعطیم پاکدل IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    ⭐بنظرمن،برای افزایش سه عنصر ایمان وعفت وعقلانیت در جامعه،مهمترین امر بحث حیا است: امام باقر(ع): الحياءُ و الإيمانُ مَقْرونانِ في قَرَنٍ، فإذا ذَهبَ أحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُهُ:حیا و ايمان به هم پيوسته اند هرگاه يكى از آنها برود، ديگرى هم در پى آن روانه شود(میزان الحکمه). امام علی ع:ﻋﻠﻲ ﻗﺪﺭ ﺍﻟﺤﻴﺎﺀ ﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻌﻔﺔ:پاکدامنی ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺷﺮﻡ ﻭ ﺣﻴﺎﺳﺖ(غررالحکم). امام علی ع:ﺃﻋﻘﻞ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﺃﺣﻴﺎﻫﻢ:ﻋﺎﻗﻞ‏ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺣﻴﺎﺗﺮﻳﻦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ(غررالحکم).
  • احمدی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    غریب مادر: بله ما طلبه هاهم کم مقصرنبودیم چه دربحث امربه معروف وچه دربحث سبک زندگی مان... چه بخواهیم وچه نخواهیم مردم ازعلمای جامعه خودشون الگو میگیرن ومادراین زمینه خیلی کم کارکردیم. الحمدالله رسانه ما هم خواب ورئیس شورای انقلاب فرهنگی ما هم که 8سال اوضاع رابدترازاین کردن چراکه دغدغه ای نداشتن
  • محمد علی موقاری‌ IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    0 0
    ابتدا لازم به بیان چند نکته‌ است . ۱- حجاب امر ضروری دين و از واجبات مسلم می‌باشد. ۲- در تمام ادیان بحث حجاب مطرح شده و در آئين ادیان‌ الهی توجه‌ ویژه‌ای برای آن قائل هستند. ۳- توجه به این نکته داشته‌ باشیم که دشمن همیشه‌ درصدد خدشه وارد کردن به‌ ارزش‌ها و اصول مسلم دينی است‌، گاهی‌ قصاص و دیات را ، گاهی‌ احکام‌ ارث زن و مرد را و گاهی‌ جهاد را مورد شبهه و هجمه و به‌ زعم خود خدشه وارد می‌کنند و الآن هم مسئله‌ حجاب را مورد هجمه قرار داده‌اند و ما نباید در مقابل‌ این سخنان گزاف و هجمه‌های باطل‌ منفعلانه رفتار کنيم .۴- از اينکه بعضی ها در جامعه‌ دينی از مسئولین خائن اختلاس نموده‌ یا اينکه با عملکردهای غلط و خائنانه خود ديدگاه مردم را نسبت‌ به‌ دین و ارزش‌های‌ آن متزلزل نموده‌اند نبايد اين ها را به حساب دین گذاشت ، آن‌ عمل غلط باید مورد توبیخ قرار گيرد و همین‌طور بی حجابی و بی عفتی هم باید مورد مؤاخذه قرار گيرد.
  • محمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    حجاب حفظ زیبایی شخصیت و خانواده و ازدواج رشد آن را باعث است دخترم حجابت را رعایت کن تا فقط اونی که میخوای و لایقته باهات ازدواج کنه
  • زهرا جعفرزاده IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    سلام، صحبت های حاج آقا عالی بود، خدا حفظشون کنه، بنده هم مبلغ حجاب هستم و از فرمایشات ایشون خیلی استفاده کردم.
  • ستاره IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام و خدا قوت؛ بسیار ممنونم به خاطر این مطالب که بر اساس اسلام و آموزه های دینیه. این مصاحبه در جواب افرادی چون آیت الله اصفهانی و ایازی و امثالهم ، کا حجاب رو یک امر سطحی و میش پا افتاده می دونند ، جواب کوبنده ایه.
  • ستاره IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام و خدا قوت؛ بسیار ممنونم به خاطر این مطالب که بر اساس اسلام و آموزه های دینیه. این مصاحبه در جواب افرادی چون آیت الله اصفهانی و ایازی و امثالهم ، که حجاب رو یک امر سطحی و پیش پا افتاده می دونند ، جواب کوبنده ایه.
  • ستاره IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    با خوندن این مطالب یقین پیدا کردم امثال آیت الله اصفهانی و ایازی در جبهه ی جنگ رسانه ای دشمن قرار گرفتند چرا که به مقبله با بدحجابی و بی‌حجابی پایبند نیستند و ایم موضوع بسیار مهم رو یک امرِ پیش پا افتاده و حقير در جنبه ی امر به معروف و نهی از منکر به حساب میارن و مسائل اقتصادی رو ارجحیت و مهمتر دونستند. برام ثابت شد که گاهی شیطان در کالبد انسان حرفش رو بیان میکنه و اهدافش رو عملی ، مثلا در کالبد دشمنانِ اسلام و امثالِ آیت الله اصفهانی و ایازی حرفهاشون میزنه و مردم رو نسبت به حجاب بی اهمیت میکنن.