جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ا مام‌جمعه سلفچگان:

حوزه/ امام جمعه سلفچگان گفت: دولت سیزدهم با پایبندی به ولایت زمینه رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی امکان سعادت و خوشبختی بیشتر مردم را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام محمدحسین کتابچی، در خطبه‌های امروز نمازجمعه شهر سلفچگان، با اشاره زودگذر بودن دنیا اظهارداشت: فرصت دنیا تکرار نشدنی است هر روز و هر لحظه از زندگی ما که گذشت قطعاً برنخواهد گشت و هیچ چیزی جای خالی آن را پر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در این دنیا فرصت عمل صالح به ما داده شده که باید از آن استفاده کنیم؛ خوشا به حال کسانی که استفاده می‌کنند عزیزان اگر در موقعیت کار خیر قرار گرفتیم از آن فرصت استفاده کنیم که اگر نکردیم ممکن است هیچ جایگزینی نداشته باشد.

حجت‌الاسلام کتابچی ابراز داشت: وقتی به روایات نگاه می‌کنیم برای بعضی از اعمال جایگزین معرفی کردند، گاهی انسان دلش می‌خواهد کار خوبی را انجام دهد اما توفیق و یا توانش را ندارد اما به جای آن می‌تواند کار دیگری را انجام دهد تا جبران شود.

وی بیان داشت: شاید این هم از جهتی نشانه اهمیت آن کار است که در هر شرایطی باید به آن توجه شود و حتی اگر توان بر انجامش نبود به جای آن کار دیگری انجام شود.

حجت‌الاسلام کتابچی ادامه داد: در روایت آمده که فقرای مدینه به رسول خدا عرضه داشتند، ما هم علاقه داشتیم مانند دیگران از ثروت بهره‌مند بودیم و آن را در راه خداوند انفاق می‌کردیم، و به حلّ مشکلات مردم کمک می‌نمودیم اما دست ما از مال دنیا کوتاه است و ما در این مورد از رحمت و لطف حق محرومیم. حضرت به آنان فرمودند: ناراحت نباشید، به‌جای انفاق و صدقه و کمک به دردمندان که موردعلاقه شماست ولی قدرت آن را ندارید، ذکر خدا بگویید و به یاد خداوند باشید که خداوند همان ثواب انفاق را به شما می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر ثروتمندان با انفاق یاد خدا می‌کنند شما هم به یاد خدا باشید که خداوند در پرونده عمل شما ثواب صدقه و کمک به نیازمندان را ثبت می‌کند.

حجت‌الاسلام کتابچی خاطرنشان کرد: اگر کسی عمداً کاری را ترک کرد چه مستحب باشد چه واجب اگر انسان فرصت‌سوزی کند و عمداً یا از روی بی‌توجهی فرصت عمل صالح را از دست داد دیگر هیچ چیزی جایگزین آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: عزیزان ماه ذی‌الحجه و موسم حج است بازهم بیماری کرونا دلیل یا بهانه ایست برای تعطیلی حج اما می‌شود آن را جبران کرد.

امام‌جمعه سلفچگان در ادامه ضمن تبریک عید سعید قربان که عید بندگی و عبودیت و ذبح و سر بریدن هواهای نفسانی است، تاکید کرد: گاهی وقتی صحبت از هوای نفس به میان می‌آید ما تصور می‌کنیم که گناهان خیلی بزرگ هوای نفس است! نخیر هر چیزی که دل بخواه ما است و برای دلِ خودمان انجام دهیم هوای نفس است، هر چیزی که برای خدا نباشد هوای نفس است و عید قربان ذبح و زنده سر بریدن گوسفند یا حیوانات دیگر نماد سر بریدن خواسته‌های نفس خود ما است.

وی با بیان این که از جهت دیگر در آستانه روز عرفه که به‌عنوان روز نیایش نام‌گذاری شده است قرار داریم، تاکید کرد: جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معنویت دارد در زمانی که دغدغه‌های مادی و مشکلات معیشتی زندگی مردم را احاطه کرده، مسئولین باید برای معنویت‌گرایی برنامه‌ریزی کنند. نباید مردم رها شوند و در بین مشکلاتشان دست‌وپا بزنند در زمان مشکلات چیزی که انسان‌ها را آرام می‌کند معنویت است یاد خداست أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ لذا مسئولین در روستاها و ائمه جماعات و هیئت امناء باید برنامه‌ریزی خوبی را برای روز عرفه و البته باتوجه‌به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند.

حجت‌الاسلام کتابچی دهه ولایت را موردتوجه قرار داد و افزود: تمام بد بختی‌های بشر در تمامی طول تاریخ به‌خاطر عدم ولایت‌مداری است و به نظر بنده اگر مردم ولایت‌مدار شوند سیاسیون و خواص جامعه چاره‌ای جز ولایت‌مداری ندارند.

وی ابراز داشت: وقتی مردم معنای ولایت خدا را متوجه نشوند ولایت غیر خدا را می‌پذیرند، ولایت یعنی اینکه کسی بر آنها حکومت کند و آنها هم از دستوراتش پیروی کنند.

حجت‌الاسلام کتابچی خاطرنشان کرد: مردم ولایت خدا را متوجه نشدند که ولایت بنی‌امیه را پذیرفتند. مردم ولایت خدا را درک نکردند که ولایت علی بن ابی‌طالب را رها کردند، اگر ولایت خدا را شناخته بودند ولایت بنی‌عباس را نمی‌پذیرفتند تمام کسانی که در کربلا به یاری امام حسین علیه‌السلام نیامدند ولایت یزید را قبول کردند و ولایت خدا را رها کردند.

وی ادامه داد: تمام بد بختی‌های بشر از ابتدای تاریخ تا به همین امروز به‌خاطر عدم درک حقیقت ولایت است، کسانی هم که امروز پایبندی کامل به ولایت‌فقیه ندارند و به فرمایشات رهبری توجه ندارند ولایت خدا را درک نکرده‌اند ولایت رسول‌الله را درک نکرده‌اند و ولایت هیچ‌کدام از ائمه را درک نکرده‌اند و در این میان ما نیاز به جامعه‌ای ولائی داریم که تمام مردم و مسئولان آن به معنای حقیقی کلمه ولایی باشند.

حجت‌الاسلام کتابچی تصریح کرد: ما از دولت جدید توقع داریم که جامعه را به این معنا نزدیک کند، وظیفه حاکم در حکومت اسلامی این است که زمینه سعادت و خوشبختی مردم را فراهم کند الحمدلله دورانی که می‌گفتند حکومت وظیفه به بهشت بردن مردم را ندارد تمام شد بله کسانی که وظیفه حکومت را فراهم‌کردن بهشتی شدن مردم نمی‌داند قطعاً اعتقادی برای تلاش شبانه‌روزی برای سعادت دنیای مردم را هم ندارد چون وقتی آخرتی را که مهم‌تر است رها می‌کند دنیا که جای خود دارد اما امیدواریم دولت جدید با پایبندی به ولایت زمینه رفع مشکلات اقتصادی، معیشتی و تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی امکان سعادت و خوشبختی بیشتر مردم را فراهم کند.

وی ادامه داد: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران در حالی برگزار شد که مردم با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رأی، منتخب خود را برگزیدند و فصل جدیدی را در تاریخ تحولات سیاسی - فرهنگی جمهوری اسلامی ایران رقم زدند؛ این انتخابات یکی از مهم‌ترین مقاطع کشور بود که مردم در شرایط فراگیری بیماری کرونا و وجود تنگناهای اقتصادی، سکان مدیریت عالی اجرایی کشور را به‌شدت چهارساله به منتخب خود سپردند. اکنون آنچه در دوران پس انتخابات اولویت اول است استقرار دولت تحول‌خواه است. دولتی با گفتمان خدمتگزاری عاشقانه و مجاهدانه. این مطلب نگاهی دارد به دیدگاه امام خامنه‌ای در باره دولت اسلامی با تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی برای به اوج رساندن خدمت به مردم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha