چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عید قربان و غدیر

حوزه/ معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان گفت: عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خداوند متعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده هاجر هاشمی در نشستی که با حضور جمعی از کارکنان مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان به مناسبت عید قربان برگزار شد، این عید را یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و یادآور زیباترین نمونه تعبد انسان در برابر خداوند متعال دانست.

وی با استناد به آیه شریفه «اولئک کالانعام بل هم اضل» بیان کرد: معیار انسانیت، فهم پذیرش معارف و تکالیف الهی است؛ بنابراین عید قربان، روز پیروزی وحی و عقل بر هوی و هوس است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان، به معنای قربان اشاره کرد و گفت: قربان به معنای کارهای نیکی است که انسان به وسیله آن می تواند خویش را به رحمت خداوند نزدیک کند.

خانم هاشمی تصریح کرد: مراد از تقرب به خداوند، قرابت زمانی و مکانی نیست؛ بلکه از راه اطاعت و انجام کارهای شایسته می‌تواند مشمول الطاف الهی قرار بگیرد.

وی با تبیین معنای «اضحی»، قربانی را برای امتثال امر خداوند متعال و تقرب به سوی او دانست و در راستای اسرار و حکمت قربانی گفت: کشتن حیوان اشاره به کشتن نفس اماره دارد که انسان مومن با عقل و ایمان، خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی می‌کند.

استاد حوزه با استناد به آیه شریفه «والبدن جعلناها لکم من شعائرالله» گفت: مساله قربانی همانند صفا و مروه از شعائر الهی است؛ لذا هدف از قربانی، شکوفاشدن روح ایثار و نشان‌دادن عشق و قرب به خدا و تقوا است.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha