سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر رهبر، انسان شایسته‌ای باشد و مردم با او همراه نباشند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، گفت: مسلم بن عقیل انسان با درایت و خوبی بود و حوادث کوفه را خوب مدیریت کرد ولی مردم پیمان شکنی کردند و به عهد خود پایبند نبودند و خداوند در قرآن کریم در آیه ۲۵ سوره رعد افراد پیمان شکن را لعنت کرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روز عرفه یکی از اعیاد بزرگ است، اظهار کرد: خداوند کلمه عرفه را در قرآن به عنوان عرفات ذکر کرده است و نام منطقه ای است که حجاج باید از ظهر تا غروب روز نهم ذی الحجه در آن بمانند و هنگام غروب از آنجا به طرف مشعر الحرام کوچ کنند.

وی با بیان اینکه انسان باید فرصت ها را غنیمت بشمارد، افزود: حضور در صحرای عرفات در روز نهم ذی الحجه به قدری اهمیت دارد که در برخی روایات آمده است که برخی از گناهان بخشیده نمی‌شود مگر اینکه انسان در عرفات حضور پیدا کند و یا اینکه ماه مبارک رمضان را درک کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه روز عرفه روز شهادت سفیر امام حسین علیه السلام و اول شهید در راه سید الشهدا(ع) یعنی مسلم بن عقیل است، گفت: تا روز دوازدهم ماه رمضان سال ۶۰ هجری در مکه ۱۲ هزار نامه که هر نامه را چندین نفر امضا کرده بودند به امام حسین علیه السلام رسید و آخرین فردی که نامه های کوفه را خدمت امام حسین علیه السلام آورد فردی به نام سعیدبن عبدالله حنفی است که از شهدای کربلاست.

وی با اشاره به این که متن برخی نامه ها جوری بود که حجت را بر امام حسین علیه السلام تمام می کرد، گفت: در نامه ای نوشته بودند ای حسین تعجیل کن و بیا زیرا ما فردی غیر از شما را برای حکومت نمی خواهیم و اگر نیایید ما فردای قیامت شکایت خواهیم کرد که ما درخواست کردیم که نمی خواهیم بنی امیه بر ما حکومت کند و شما نپذیرفتید.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: روز ۱۵ رمضان سال ۶۰ هجری مسلم مکه بود و حضرت او را احضار کردند و با یک نامه او را به سمت کوفه فرستادند و در آن نامه نوشته بود «من برادرم و پسر عمویم و فردی که مورد وثوق و اطمینان من است را به سوی شما فرستادم» و اگر حوادث کوفه را مرور کنیم می بینیم که مسلم فردی شجاع، با کمال، مدیر و مدبر بود و حوادث کوفه را به خوبی مدیریت کرده است.

وی با بیان اینکه اگر رهبر، انسان شایسته ای باشد و مردم با او همراه نباشند نمی تواند کاری از پیش ببرد، گفت: مسلم انسان با درایت و خوبی بود و حوادث کوفه را خوب مدیریت کرد ولی مردم پیمان شکنی کردند و به عهد خود پایبند نبودند و خداوند در قرآن کریم در آیه ۲۵ سوره رعد افراد پیمان شکن را لعنت کرده است.

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا خطاب به لشکر عمر سعد فرمودند که خداوند افرادی که عهد می بندند و عهد خود را می شکنند لعنت کرده است و به خدا قسم شما همین افراد هستید.

وی با بیان اینکه مسلم بن عقیل روز ۵ شوال وارد کوفه شده است، افزود: مسلم دو ماه و ۱۴ روز در کوفه بود و به محض ورود به کوفه مسلم به خانه مختار رفت و وقتی نامه امام حسین علیه السلام را برای مردم کوفه خواند مردم گریه می کردند و اولین فردی که با مسلم بیعت کرد فردی به نام عابس بن ابی شبیب شاکری است که از شهدای کربلا است و در آن جلسه ۱۸ هزار نفر با حضرت مسلم بیعت کردند و این بیعت ها ادامه پیدا کرد تا این که برخی گفته اند ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر با ایشان بیعت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: بیعت مردم کوفه به گونه ای بود که شب نهم ذی الحجه مسلم بعد از نماز عشا از مسجد خارج شد در حالی که حتی یک نفر با او نبود و متحیر بود که کجا برود تا اینکه گذرش به خانه پیرزنی به نام طوعه افتاد که درب خانه اش نشسته بود؛ حضرت مسلم در اوج غربت در حالی که تشنه بودند از این پیرزن آب طلب کردند و آن پیر زن به حضرت مسلم پناه داد و همین کار خیر او در تاریخ ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت مسلم وقتی در محاصره دشمن قرار گرفت نامه ای برای امام حسین علیه السلام نوشت و به محمد بن اشعث داد تا امام حسین علیه السلام به کوفه نیایند و بعد حضرت مسلم شروع به گریه کردن کردند که یکی از افراد از علت گریه ایشان پرسید و حضرت مسلم فرموند من برای امام حسین علیه السلام گریه می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha