پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روز عرفه

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: عرفه روز شناخت، معرفت و طی مسیر کمال و اوج برای بندگیست و دعا، نیایش، راز و نیاز با پروردگار قالبی است که برای این مسیر قرار داده اند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در روز عرفه اظهار داشت: استفاده از بستر دعا و راز و نیاز برای تمسک جستن به خداوند تعالی و تبارک است.
وی افزود: ماه ذی الحجه ماه ولایت است و پیوند بین ولایت و عبادت، مسیر را برای انسالن سهل و آسان می کند لذا انسان ها می توانند در سایه سار تمسک جستن، شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) نزدیکی بیشتری به خداوند پیدا کنند.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه روزعرفه اهتمام به مساله حرکت اباعبدالله حسین(ع) به عنوان مقتدای آزادگان است گفت: سالار شهیدان با حرکت از مکه به کربلا کاملا ما را در این مسیر قرار دادند که راه رستگاری، عبادت است.
وی افزود: عرفه در واژگان و ادبیات به معنی ادراک، فهم و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در آثار آن معنی کرده اند و در نقلی آمده است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در این سرزمین یکدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است.
این مقام حوزوی، با تاکید بر اینکه عرفات سرزمینی است که انسان به بصیرت خویشتن و خودشناسی می رسد گفت: بسیاری ها در این باره می گویند که در این روز برای امام معصوم در زمان غیبت واجب است که در این سرزمین پاک حضور پیدا کند و مردم نیز همنفس و همراه با امام می شوند و در سایه سار تفضل حضرتشان به شناخت و پیروی نائل خواهند شد.
وی ادامه داد: عرفه مقدمه ای برای عمل ایام تشریق حاجی هاست و حجاج در این روز بزرگ خداوند را می ستایند و عبادت کرده و عمل واجبی را انجام می دهند.
ظهیری خاطر نشان کرد: در روز عرفه با همراه شدن در مسیر عبادت، خود را پاک و تطهیر کنیم و به حدیث پیامبر که فرمودند: «مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»؛ هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را خواهد شناخت. در سایه سار خودشناسی، به خداشناسی دست یابیم.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه روز عرفه از اعیاد بزرگ مسلمانان است گفت: این روز در آستانه عید قربان قرار می گیرد به عنوان روز نیایش شناخته می شود و در متون دینی و روایات به عنوان عید بزرگ از آن نامبرده شده است.
وی بیان داشت: در ماه مبارک رمضان وعده به استجابت دعا داده شده است اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان کند و در آن روز اگر کسی به درگاه الهی روی آورد، مورد مغفرت خداوند قرار می‌گیرد در این باره پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:« ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش به سوی شما روی آورده است».
ظهیری اضافه کرد: همچنین در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نشود، مگر آن که در عرفه حاضر شود.»
وی روز عرفه را روز راندن شیطان عنوان کرد و گفت: سلاح مومن دعا است، مومن می تواند با دعا خود را به خدا نزدیک کند و بر سرمایه های بندگی بیافزاید از این رو امروز فرصتی ویژه از سوی باری تعالی است تا با روزه و دعا برای روز عید قربان آماده شویم.
این مقام حوزوی گفت: خداوند قربانی بزرگ حضرت ابراهیم(ع) که جهاد با نفس بود را پذیرفت و امیدواریم نیت ما را نیز بپذیرد و برای حضور در عرصه بندگی سعه بدهد و زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج) را فراهم سازد.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha