جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/جلسه شورای هماهنگی نهادهای حوزوی کردستان با حضور حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حوزه/ خداوند اراده کرده است که کعبه را به عنوان اصلی‌ترین مرکز برای انتشار هدایت قرار دهد. بر امت اسلامی واجب است که مکه و مسجد الحرام و حج را به عنوان اصلی ترین مرکز برای انتشار هدایت و تبیین معارف اسلامی و الهی در تمام کره خاکی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی  در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، به موضوع «نقش منافع امت در تشریع حج» اشاره کرد و گفت: حج از بزرگترین و جامع‌ترین مناسک دین اسلام است. حج از سه رکن عقیدتی توحید، نبوت، معاد و بسیاری از عبادات مانند نماز، روزه، انفاق، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است. در نتیجه عبادتی است که بسیاری از احکام اسلامی را در خود جا داده است.


وی درباره ابعاد مختلف حج اظهار داشت: در بعد توحید، حاجی از ابتدای مناسک ندا می‌دهد:«لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک»، در بعد نبوت نیز سخن از مقام ابراهیم است‌، در بعد معاد نیز لباس احرامی که فرد محرم به تن می کند مانند لباس انسان در زمانی است که در قیامت از قبر خارج می‌شود و به سمت محشر می‌رود.


مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه، درباره شباهت‌های حج به اعمالی مانند نماز، روزه، پرداخت انفاق و خمس و زکات اشاره کرد و گفت: حجّاج در هنگام رمی جمرات در حال مقابله با شیطان و تمام برنامه های شیطانی برای گمراه کردن انسان هستند. بنابراین حج از جمله جامع ترین مناسک اسلامی است.

وی در بیان اهداف شارع از حج گفت: راهی برای کشف مقاصد شریعت در تمامی عبادات و مناسک وجود ندارد؛ انسان به تنهایی نمی تواند مقاصد شریعت را در همه امور عبادی کشف کند بلکه نیازمند آیات قرآنی و احادیث شریفه است که به بیان مقاصد شریعت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با استفاده از آیات قرآن، چهار منفعت موجود برای مردم در حج را اینگونه برشمرد: فایده نخست اینکه در تشریع حج عمق یافتن در عبودیت و یادخدا در همه اوقات و زمان‌ها وجود دارد. فایده دوم هدایت انسان است؛ خداوند اراده کرده است که کعبه را به عنوان اصلی‌ترین مرکز برای انتشار هدایت قرار دهد. بر امت اسلامی واجب است که مکه و مسجد الحرام و حج را به عنوان اصلی ترین مرکز برای انتشار هدایت و تبیین معارف اسلامی و الهی در تمام کره خاکی قرار دهند. این امر بر تمامی حجاج، علما و بویژه مسئولان حج واجب است. که البته مسئولان فعلی حج تنها انتشار وهابیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


مسئول دفتر  اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه ادامه داد:  فایده سوم انفاق است. ذبح یکی از منافع حج است. حجّاج هم باید خود از قربانی بخورند و هم به فقرا انفاق کنند.تفاوتی بین فقرایی که در مکه وجود دارند یا فقرایی که در دیگر کشورهای اسلامی هستند، نیست؛ بنابراین یکی از واجبات بر حجّاج و مسئولان حج و علما این است که راه‌های کمک به فقرا و انفاق را در همه کشورهای اسلامی بیابند.


وی در بیان فایده چهارم حج گفت: ایجاد وحدت میان امت اسلامی و تحقق عدالت و عدم تبعیض میان عرب و عجم یا سیاه  وسفید یا فقیر و ثروتمند از دیگر فواید حج است.تحقق وحدت میان تمامی امت اسلامی و حجّاج یک از فوائد حج است.از این رو است که خداوند لباس حجاج در ایام حج را یک دست وبا یک رنگ قرار داد تا میان مسئول و غیر مسئول و ثروتمند و فقیر تفاوتی نباشد. بنابراین یکی از منافع تحقق وحدت میان تمامی مذاهب گوناگون اسلامی و میان تمامی کشورهای اسلامی است که مانند امت واحدی یک رنگ شود و گویی بنایی آهنین هستند.


حجت الاسلام والمسلمین زمانی تصریح کرد: متأسفانه نه تنها وحدت محقق نشده است بلکه مسئولان حج در عربستان سعودی تلاش می‌کنند تا میان مسلمانان تفرقه بیندازند و میان مذاهب اسلامی اختلاف به وجود بیاورند. آنان شافعی‌ها و شیعه  و صوفیه را تکفیر می‌کنند در حالی که بیش از نیم میلیارد نفر از مسلمانان صوفی هستند. چگونه ایشان را تکفیر می‌کنند و بدعت گذار می‌دانند؟ متأسفانه منافعی که باید در حج وجود داشته باشد، زائل شده است و حج، مرکزی برای تفرقه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha