چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وحدت

حوزه/ یکی از رهبران اهل سنت هند، مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهره‌ای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مولانا عبیدالله خان اعظمی از رهبران اهل سنت هند در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، فواید دنیوی و اخروی حج را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: حج، صحنه زیبایی از فراوانی در وحدت است.


وی با بیان اینکه «لا اله الا الله، محمد رسول الله»، شعار امت واحده ملت اسلام است؛ افزود: مراد از حج، سفر به بیت الله با قصد زیارت است.
این عالم اهل سنت ادامه داد: حج یک اجتماع جهانی است،  جایی که همه چشمه های سالمِ زندگی ملتِ اسلامی پیدا می شود و رفع ھمه نقص‌ها در فلسفه حج نهفته است.


وی فلسفه حج را تحریک جهان اسلام و بیداری و تلاش تا رسیدن به نتیجه ارزیابی کرد و گفت: سازمان‌هایی مانند سازمان ملل، برای برپایی صلح جهانی تشکیل شده‌اند، هدفشان احیای عدالت در جهان و از بین بردن ظلم است؛ صحبت‌هایشان درباره سیاست، بشریت و رفاه بشر است.  در این سازمان‌ها ملت‌ها با هم دیدار نمی‌کنند؛ بلکه نمایندگان آن‌ها هستند که با هم صحبت می‌کنند و بعضی اوقات ترفندهای بی‌رحمانه‌ای نیز در این صحبت‌ها نهفته است.


مولانا عبیدالله خان اعظمی در بیان مثالی گفت: وقتی درباره رفاه، پیشرفت و شکوفایی بشریت صحبت می‌کنند، توطئه‌هایی برای رسیدن به منافع شخصی، در پشت این صحبت‌ها دیده می‌شود. در صحبت از برقراری نظم عمومی نیز سعی می‌کنند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.


وی آمریکا را شیطان اکبر خواند و تصریح کرد: در عراق چه اتفاقی افتاد؟ چگونه ایران مقصر شناخته می‌شود؟ چگونه لیبی تخریب شد؟ فلسطین چگونه مورد ظلم و ستم قرار گرفت؟ چگونه پرچم ظلم در چچن و بوسنی برافراشته شد؟ چگونه شعله قرمز برافروخته شد؟ این را کل دنیا می‌بیند .

این عالم اهل سنت، اجتماعاتِ سیاسی جهانی مانند سازمان ملل را بی‌فایده توصیف و تصریح کرد: آنچه از بطن این اجتماعات بیرون می‌آید، جز نابودی و تباهی بشریت نیست.


وی در مقابل این سازمان‌های جهانی به حج ابراهیمی اشاره کرد و گفت: حج ھم یک اجتماع جهانی است؛ در پس این اجتماع جهانی، تخیلات پاکیزہ آشکار وجود دارد.


مولانا عبیدالله خان اعظمی، اقوام مختلفی که به هر وسیله خود را به مناسک حج می‌رسانند را مورد توجه قرار داد و گفت: در این میان اختلاف کشورها، عقاید، فرقه‌ها، زبان‌ھا، فرهنگ و تمدن  وجود دارد، اما از آنجا که مرز حرم شروع می‌شود، لباسهای کل جهان از تن خارج می‌شود و همه یک سرود می‌خوانند؛ «لبیک اللھم لبیک».


وی مراسم حج را در ایجاد وحدت در جهان منحصر به فرد عنوان و تصریح کرد: افسوس که امروز ملت اسلام از فلسفه بزرگ حج بهره‌ای نمی برند؛ حج مسیری برای همدردی، صلح و امنیت پایدار است.


این عالم اهل سنت، وجود امنیت را مهمترین مسأله جهان امروز دانست و گفت: بدون امنیت، سعادت در جهان برقرار نمی‌شود؛ بیت الله مرکز امنیت است؛ جایی که حتی  نمی توان حیوانات را کشت  به انسان سیلی زد و درختان را قطع کرد، جایگاه آرامش و امنیت همگانی است.  ملت‌های مسلمان از موسم حج استفاده درستی ببرند؛ سود کامل این مراسم تنها در صورتی حاصل می‌شود که قصد و هدفی برای آن متصور باشیم و به این وسیله بدی‌ها و بی‌حجابی‌ها را به صورت دائم از خود دور کنیم.


وی تصریح کرد: اگر مسلمانانی که در سراسر جهان جمع هستند، متحد شوند و در اقدامی عملی، برگرفته از فلسفه حج، تظاهرات انقلابی انجام دهند، دیگر مردم جهان جذب اخلاق اسلامی و ایستادگی مسلمانان در برابر ظلم شده و جهان در برابر این ظلم خواهد ایستاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha