جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مولوی نذیر سلامی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز تأسف از اینکه جنبه اجتماعی و سیاسی حج مغفول مانده است، گفت: یکی از اهداف مهم حج شاهد بودن و اطلاع پیدا کردن از مضراتی است که امت اسلامی با آن‌ها مواجه است؛ این جنبه اجتماعی و سیاسی حج، مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به آن توجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مولوی نذیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری در کنگره بین‌المللی «حج؛ جهان اسلام، چالش‌ها و راهکارها» که عصر امروز به صورت مجازی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد، حج را یکی از ارکان اسلام عنوان کرد که در آن زائران اعمال و روش و منش مقدس‌ترین بندگان عالم و جهان هستی را که انبیاء (ع) بوده‌اند، انجام می‌دهند.

وی گفت: از وقوف در عرفه تا وقوف در مشعر الحرام، رفتن به منا و رمی جمرات و طواف خانه کعبه و نماز طواف پشت مقام ابراهیم، و سعی بین صفا و مروه، همه اعمالی هستند که مقدس‌ترین بندگان جهان هستی، بنا بر دستور خداوند متعال این اعمال را به گونه‌ای انجام دادند. این افراد آنچنان به دنبال اخلاص و تقوا بودند که مورد پسند خداوند متعال قرار گرفتند که خداوند تبارک و تعالی مستمر بودن این اعمال را بر آیندگان تثبیت فرمودند و برنامه آن را طراحی کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تردیدی نیست که حج و انجام اعمال حج حائز مقام معنوی بسیار بالایی است که اگر مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد، همانطور که در روایات آمده است، کسی که حج را با تقوا و اخلاص انجام دهد، و حج مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد، این انسان از گناهان پاک می‌شود، مانند طفلی که روز اول از مادر به دنیا آمده است.

وی با ابراز تأسف از اینکه جنبه اجتماعی و سیاسی حج مغفول مانده است، گفت: آیه ۲۷ و ۲۸ سوره حج، یکی از اهداف مهم حج را شاهد بودن و اطلاع پیدا کردن از مضراتی است که امت اسلامی با آن‌ها مواجه است؛ یا ارزیابی کردن فرصت‌ها و چالش‌ها است و برنامه‌ریزی کردن برای اینکه چگونه ما از فرصت‌ها استفاده بهینه ببریم و با چه روش و منشی بتوانیم چالش‌ها را به فرصت‌ها تبدیل کنیم؛ این یک جنبه اجتماعی و سیاسی حج هست که عموماً مورد غفلت قرار گرفته است و کمتر به آن توجه می‌شود.

مولوی نذیر احمد سلامی، اندیشیدن و انتقال فرصت‌ها و چالش‌ها بین حجاج را دارای اهمیتی خاص دانست و اظهار داشت: اگر امروز ما نگاهی به ظرفیت‌ها و امکانات و پتانسیل‌های امت اسلامی بیاندازیم می‌بینیم که امت اسلامی بیش از هر ملل از این توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها بهره‌مند است؛ اما در عین حال وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان اسلام از همه امت‌ها پایین‌تر است و از مستکبران ستم می‌بیند.

وی افزود: امت اسلامی بالاترین جمعیت را دارد، ظرفیت معنوی بالای ایمان و قرآن اسلام را دارد، مسلمانان صدر اول با تمسک به این ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها در کوتاه‌ترین مدت ممکن، اسلام را به اطراف و اکناف جهان گسترش دادند.  

عضو مجلس خبرگان رهبری، استفاده نکردن از ظرفیت‌های جهان اسلام یا در اختیار دشمنان قرار دادن این‌ها را گناهی اجتماعی و غیر قابل بخشش عنوان کرد و اظهار داشت: علامه اقبال می‌گوید خداوند متعال از گناهان اجتماعی می‌گذرد اما گناه جمعی هرگز مورد عفو قرار نخواهد گرفت؛ ای کاش از ظرفیت‌های جهان اسلام در سایه خرد جمعی استفاده بهینه می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha