جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله الزامات در راستای معرفی هر چه بهتر سبک زندگی اسلامی، فعالیت های رسانه ای مؤثر، جذاب و خلاقانه است.

حجت الاسلام و المسلمین  محمد کاویانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که مقوله سبک زندگی، دایره ی وسیعی از مباحث و مسایل مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی را شامل می شود، ابراز داشت: وقتی صحبت از سبک زندگی به معنای یک اصطلاح رایج در عرصه علوم انسانی می شود، منظور شیوه نسبتاً ثابتی است که اعضای جامعه به یاری آن به حل و فصل مسایل زندگی شان پرداخته و بدین وسیله به اهدافشان دست می یابند.

وی همچنین افزود: از این حیث حتی می توان گفت که نوع صحبت کردن و شیوه لباس پوشیدن افراد جامعه هم می تواند تا حدودی ترسیم گر سبک زندگی آنان باشد.

این روانشناس حوزوی در ادامه با اشاره به این که از منظر تحقیقات و پژوهش های مرتبط با حوزه سبک زندگی، این مقوله شامل دو بخش کلی سبک زندگی هنجاری و سبک زندگی تجویزی می شود، خاطرنشان کرد: منظور از سبک زندگی هنجاری آن چیزی است که ما در جامعه از آن با عنوان هنجارهای موجود و پذیرفته شده یاد می کنم و حال آن که منظور از سبک زندگی تجویزی بدین معناست که ما یک مرجعی را در نظر گرفته و معتقدیم که برپایه آن می بایست سبک زندگی را تجویز نمود که البته در اینجا منظور از مرجع، شریعت مقدس اسلام است.

وی گفت: البته به منظور دست یابی به سبک زندگی تجویزی ناچار از آن هستیم که به سبک زندگی هنجاری به عنوان یک پیش نیاز عنایت داشته باشیم به این معنا که ما پیش از هر چیز باید التفات داشته باشیم در بطن جامعه چه می گذرد، چه چیزهایی هنجار است و چه چیزهایی نیست و وظیفه ما در قبال هر یک چیست!؟

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی در خاتمه با تأکید بر لزوم بهره گیری از ابزار هنر و رسانه در راستای تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی بیان داشت: متأسفانه ما با مؤلفه ها و شاخصه های مطلوب سبک زندگی ایرانی- اسلامی فاصله قابل توجهی داریم که در این زمینه باید هم فعالیت تأثیرگذار فرهنگی و رسانه ای انجام داد و هم این که از منظر جامعه شناختی و روانشناختی دست به یک سری ارزیابی های علمی و آسیب شناسی دقیق زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha