جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
انتقال نفت

حوزه / خطوط انتقال نفت از گوره به جاسک باید سودمندی عظیمی برای هرمزگان ایجاد کند که این امر با اشتغال نیروهای بومی ممکن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، روز گذشته پروژه عظیم انتقال نفت از منطقه گوره در استان بوشهر به شهرستان جاسک در استان هرمزگان به دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد که این پروژه انتقال نفت ١٠٠٠ کیلومتر طول دارد.

انتقال نفت از گوره به بندر جاسک در هرمزگان بسیار حائز اهمیت است؛ از این‌جهت که نگاه‌ها و تمرکزها از روی پایانه نفتی چارک برداشته و مدت‌زمان ارسال و صادرات نفت ده روز زودتر انجام می‌شود.

از جهت دیگر این پروژه برای استان هرمزگان نیز قابل اهمیت است؛ زیرا اگر نگاه درست و با برنامه‌ای توسط مسئولین به این پروژه در استان هرمزگان صورت گیرد، می‌تواند زمینه‌ساز برای اشتغال مردم هرمزگان باشد.

اما مردم بندر نشین جاسک، چند مطالبه مهم و به‌حق دارند که یکی از آن‌ها آموزش نیروی انسانی است که این امر با استقرار دانشکده صنعت نفت و گاز و پذیرش دانشجوهای بومی در جاسک که موجب پرورش نیروی مستعد می‌شود، امکان‌پذیر است.

نکته مهم دیگر اشتغال جوامع محلی و نیروی انسانی بومی است؛ مردمی که در شهرشان یا اطراف محل زندگی خود یک محل صنعتی و اقتصادی مهم دارند، نباید بیکار بمانند و زمینه اشتغال آن‌ها در این پروژه عظیم باید ایجاد شود.

مطالبه آخر که حائز اهمیت بیشتری است، شرکت‌های نفتی مستقر ارزش‌افزوده و حق آلایندگی را به صندوق توسعه شهرستان پرداخت کنند که قطعاً می‌تواند در آبادانی شهر بسیار مؤثر باشد.

علی‌ای‌حال این زون نفتی و اقتصادی در شهرستان جاسک کار بزرگ و مؤثری در بهبود شرایط بین‌المللی ایران به وجود خواهد آورد.

شهرستان جاسک و سایر جغرافیای این استان در برآیند حضور زون نفتی و اقتصاد و صنعت پیش بینی شده در  کدام قسمت از پازل قرار دارد!

آیا این فرصت اقتصادی برش کاربردی برای هرمزگان دارد!

آیا چشم‌انداز نیروی انسانی ترسیم شده است؟

آیا از محل گردش مالی و منفعت ملی و فعالان اقتصادی سهم و سرانه استان و جاسک قانونا احصاء شده است؟

آیا از رهگذر حضور و فعالیت واحدهای بزرگ اقتصادی اعم از زون نفتی، انرژی، مگاپورت و... در شرق، بخش خصوصی هرمزگان جایگاهی در فعالیت این حوزه‌ها دارد؟

به هر صورت در پلان جامع اقتصادی در شرق استان منافع آیندگان و جاسک و... دیده شود و ان‌شاءالله مسئولین بتوانند به همه این پرسش‌ها پاسخ داده و ابهامات را رفع کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha