پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 970015
۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
عید قربان و غدیر

حوزه/ یکی از مهمترین وظائف ما در این ایام، امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا بالاترین معروف‌ها و نهایت خوبی‌ها همراهی و اطاعت از ولایت اهل بیت(ع) و رساندن این پیام الهی به دیگران است و بالاترین نهی از منکرها، نهی از مخالفت با اهل بیت علیهم‌السلام.

خبرگزاری حوزه | مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیام خطبه‌ی غدیر، جانشینی و رهبری امت اسلامی از جمله ابلاغ ولایت حضرت علی علیه‌السلام و تعیین رسمی ایشان به عنوان جانشین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است.

 خداوند متعال در قرآن به این مسئله‌ی مهم اشاره کرده و به پیامبر (ص) فرموده‌است:

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ (۶۷، مائده)

« ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده‌است (در مورد ولایت و جانشینی حضرت علی) اعلام کن و اگر چنین نکنی، رسالت الهی را به پایان نرسانده‌ای و (بدان که) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و کسانی که تحمّل شنیدن این پیام مهم را ندارند) حفظ می‌کند. همانا خداوند گروه کافران را هدایت نمی‌کند.»

خداوند در این آیه‌ی شریفه به نبی گرامی اسلام(ص) خطاب می‌کند: ای! پیامبر اگر این وظیفه‌ی مهم که ابلاغ ولایت و رهبری است، به درستی انجام ندهی رسالت نبوی که حاصل نتیجه‌ی نهایی بعثت همه‌ی انبیاء الهی است ناتمام‌ می‌ماند. زیرا آنچه اسلام را کامل و معنا دار می‌کند؛ ولایت علی و ائمه‌ی اطهار(ع) و امید به فردای روشن است.

آری غدیر شناسنامه‌ی شیعه است. براستی  شیعیان چگونه می‌توانند به زندگی خود  رنگ و بوی غدیری ببخشند؟

و حقیقتاً یک خانواده‌ی ولایی چطور می‌تواند خاطره‌ای شیرین از عید غدیر برای خانواده‌اش رقم بزند؟

خانواده‌ای که با جریان غدیر عجین باشد، خانواده‌ای است که گفتار و رفتار او بر مدار اخلاق است ومهمترین رکن زندگی‌اش را اخلاق علوی قرار می‌دهد. چراکه غدیر تجلی اخلاق علوی است.

بنابراین اگر خانواده‌ بخواهد غدیری باشد باید زندگی‌اش را بر اساس اخلاق ولایی بنا کند به عنوان مثال، پدر این خانواده باید روز عیدغدیر محبت خود را نسبت به کودکانش افزون‌تر نماید و با خرید هدیه‌ای زیبا خاطره‌ای شیرین برای فرزندان خویش به ارمغان آورد. والدین یک خانواده‌ی ولایی می‌توانند داستان غدیر را به صورت دلچسب و شیرین برای فرزندانشان بیان نموده و به آنها عیدی دهند و اینگونه معرفت فرزندان خویش را نسبت به موضوع غدیر بالا ببرند.

همانطور که امام رضا علیه السلام در این زمینه می‌فرماید: «غدیر روز مهر ورزیدن به دیگران است.»

اگرچه در روز عیدغدیر احسان کردن به دیگران و رفع مایحتاج معیشتی افراد بی‌بضاعت و اطعام‌دادن به نیازمندان و خویشاوندان بسیار مورد سفارش قرار گرفته، اما ممکن است برخی از افراد شرایط چنین انفاق‌هایی را نداشته باشند، ولی نباید به دلیل مشکلات اقتصادی خود را از ثواب اطعام دادن غدیر بی‌بهره کنند، بلکه بهتر است به همان مقدار کم که در توان دارند بسنده نمایند واطعام کنند.

 از دیگر سنت‌های توصیه‌شده در روز غدیر دیدار از سادات و خویشاوندان است. اما به دلیل شیوع بیماری کرونا بهتر است، این عمل مستحبی را با تماس‌های تلفنی و تصویری انجام دهیم.

علاوه بر آنچه گفته شد یکی از مهمترین وظائف ما در این ایام، امر به معروف ونهی از منکر است، زیرا بالاترین معروف‌ها و نهایت خوبی‌ها همراهی و اطاعت از ولایت اهل بیت(ع) و رساندن این پیام الهی به دیگران است و بالاترین نهی از منکرها، نهی از مخالفت با اهل بیت علیهم‌السلام.

بنابراین یک خانواده‌ی ولایی می‌تواند از طریق امر به معروف و نهی از منکر و  رساندن پیام‌های غدیر به دیگران وظیفه‌ی خود را انجام دهد، همچنین هر انسانی در هر موقعیتی و منصبی که هست باید تلاش کند و به هر طریقی که برایش امکان دارد پیام‌های غدیر را که پیام انسانیت، معرفت، عرفان، ولایت، امامت و رساندن انسان‌ها به چشمه‌ی زلال معرفت است، ابلاغ کند. به عنوان مثال، کسی که مغازه‌دار است در روز غدیر بعضی کالاهایش را تخفیف ویژه بدهد و کسی که نانوا است نان صلواتی توزیع کند ولو به اندازه جزئی و افرادی که در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند با ساخت کلیپ، پیام‌دادن، تهیه محتوا و مسابقه، فرهنگ غدیر را گسترش دهند و خانواده و نزدیکان خویش را یک قدم به حقیقت غدیر نزدیک‌تر نمایند.

 مهمترین وظیفه‌ی ما گسترش فرهنگ اخلاقی غدیر و ابلاغ پیام‌های آن به مسلمانان و همه‌ی بشریت است؛ لذا باید رویکرد زیستن با غدیر را دنبال نموده و فرهنگ آن را به همه‌ی بشریت معرفی کرد و از این طریق با جنگ‌ها، خونریزی‌ها، تجاوزگری‌ها و رفتارهای خلاف انسانیت مقابله نمود.

    

بتول پناهی، عضو گروه صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهری یزدان پناه IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    با سلام خیلی خوب که اشاره کردید که خانواده‌ها باید فرهنگ عدیر را از کودکی در آنها نهادینه کنند تا خودشان بزرگ شدند.به وظیفه‌ی خود عمل کنند
  • سارا پناهی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
    0 0
    تشکر از قلم شما