جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حدیث غدیر

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: در بین علمای اهل سنت ۴۳ نفر قائل به این هستند که حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» متواتر و یا قطعی صدور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی در دومین روز از وبینار مدرسه شبهه پژوهشی غدیر،  اظهار داشت: این تواتر نشانگر صحت قطعی و معلوم صحه بودن حدیث غدیر است.

وی افزود: شمس‌الدین ذهبی  و ابن‌کثیر دمشقی سلفی  و بخاری در کتاب الغدیر و  احمد بن علی بن حجر عسقلانی در کتاب تهذیب التهذیب حدیث غدیر را آورده است و در نظر این اشخاص هم حدیث غدیر مورد قبول است ضمن اینکه ابن عقده از ۷۰ تن از صحابی ها به ۱۰۵ طریق حدیث غدیر را بیان کرده است.


این استاد حوزه، با بیان اینکه بحث حدیث غدیر مورد توجه علمای فریقین قرار گرفته است گفت: از ابتدا مورد توجه خداوند سبحان بود که این حدیث و خطبه غدیریه را بسیاری از مسلمانان و صحابه پیامبر بشنوند، لذا تاکید شد که هر که می تواند در حجه الوداع حضور پیدا کند و همسفر پیامبر (ص) باشد.


وی ادامه داد: لذا عدد حاجیانی که همراه پیامبر(ص) راه افتادند بسیار بالاست و به نقلی ۱۱۴ هزار نفر را بودند که با پیامبر سفر کردند که این آمار غیر از افرادی است که از یمن و مکه مقیم بودند در این حج همه حضور پیدا کنند تا در پایان این مراسم یک خبر عظیم به مسلمانان داده شود.


حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به اینکه  علامه امینی در کتاب گرانسنگ الغدیر از ۱۱۰ صحابی پیامبر حدیث غدیر را نقل می کند گفت: در منابع و اعتقادات اهل سنت صحابه "عدول" هستند یعنی روی صحبت صحابه کسی بحث نمی کند.


وی تاکید کرد: علامه در کتاب الغدیر جلد اول نام تمامی این ۱۱۰ صحابی را بیان کرده است که برای آشنایی با این اصحاب می توان این کتاب را مطالعه کرد.


استاد حوزه علمیه اضافه کرد: همچنین ۸۴ نفر از تابعین این حدیث را نقل کردند در حالی که تابعان از بنی امیه خوف داشتند که حدیث غدیر را نقل کنند اما در عین حال علامه در کتاب الغدیر می فرمایند که ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت حدیث غدیر را در کتابشان آورده و نقل کردند که از قرن دوم تا چهاردهم بوده است.


وی با بیان اینکه ۲۶ نفر از علمای اهل سنت کتاب مستقلی در رابطه به حدیث غدیر نوشتند گفت: مهمترین آنها ابن جریر طبری متوفی ۳۱۰  است که در کتابش بیش از ۷۰۰ طریق حدیث غدیر را نقل می کند.


حجت الاسلام و المسلمین رفعتی ابراز داشت: دیگری ابوالعباس احمد بن محمد، معروف به ابن عقده کوفی است که از ۱۰۵ طریق روایت حدیث غدیر را بیان می کند که این بخش مهمی از آمار حدیث غدیر و جایگاه آن در میان علمای اهل سنت است.


وی با بیان اینکه افرادی که حدیث غدیر را رد کردند از تعداد انگشتان دست کمتر هستند گفت: این حدیث در میان اهل سنت مورد قبول است از این رو به کسانی که به متواتر بودن حدیث غدیر و صحت آن شبهه وارد کرده اند نباید اعتنایی کرد.


استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: بسیاری از علمای بزرگ اهل سنت به صحت حدیث غدیر اقرار کرده اند و در این زمینه کتاب های گرانسنگی از آنان باقی مانده است.


وی گفت: برخی ها شبهه وارد کرده اند که حدیث غدیر در کتاب صحیح بخاری نیامده، ولی در کتاب مسلم آمده است این موضوع به این معنی نیست که بخاری صحت حدیث را قبول ندارد، بلکه ایشان در کتاب از این رو نمی توانیم بخاری را جز افرادی بدانیم که صحت حدیث غدیر را رد می کنند.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha