سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 970171
۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
طالبان افغانستان

حوزه/ مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان گفت: طالبان بعد از اینکه از افغانستان خارج شد و دوباره وارد شد، مردم تصور می‌کردند که تغییر بنیادین داشته؛ اما شاهد هستیم به همان راه و روش سابق خود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محراب علی دانش، در نشست چالش‌های تروریسم و حقوق بشر در کشور افغانستان که به صورت مجازی برگزار شد، در رابطه با تاریخچه طالبان عنوان کرد: طالبان یک گروه عمدتا طلبه بودند که بعد از پیروزی مجاهدان در افغانستان در سال ۱۹۹۲ دچار منازعاتی بین خودشان شدند و بدترین فجایع را در افغانستان رقم زدند و دست هایی نیز آن‌ها را تحریک می‌کرد.


مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان، با اشاره به اینکه آنها در این شرایط با یک گروه کوچک اما افکاری تنگ و تاریک سر بیرون آوردند، اظهار کرد: آنها با نگاه هایی وهابی و سلفی از جنوب شرق مانند خوارج جنگ نهروان وارد مجادلات افغانستان شدند.


وی افزود: طالبان با یک روحیه قبیله گری وارد فاز سیاسی افغانستان شدند ودر سال ۱۹۹۴ موفق شدند بسیاری از ولایت افغانستان را بگیرند و به محض ورود رفتارها و حرکات آن‌ها مبتنی بر رویه های افراطی اسلامی و متاثر از وهابیت وسلفی نشان دادند.


علی دانش با بیان اینکه نمونه این رفتارها قتل عام مردم در مزار شریف  و کشتار هزاران انسان بی‌گناه بود که از آن به عنوان یک نوع نسل کشی یاد می‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۹۹۸ فتوا می‌دهند که مردم هزاره و شیعه از دین خارج شده اند و قتل آن‌ها جایز و مال شان برای مجاهدان حلال است.


وی با اشاره به اینکه علاوه بر شیعه و مردم هزاره جنایاتی نیز در حق تاجیک و ازبک مرتکب شدند، بیان کرد: بعد از اینکه از افغانستان خارج شدند و دوباره وارد شدند مردم تصور می‌کردند که آن‌ها تغییر بنیادین داشتند؛ اما شاهد هستیم به همان راه و روش سابق خود هستند و همان طالبانی هستند که هسته اولیه‌شان  در مدارس پاکستان تحت نظر اساتیدی که تحت حمایت مالی و فکری عربستان بودند، شکل گرفتند.


مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان، اظهارکرد: طالبان معتقد هستند که حنفی هستند؛ اما حنفی و سلفی نیستند بلکه افکار آن‌ها متاثر از گرایش‌های مختلف است و شباهت زیادی با خوارج دارند؛ زیرا همان‌طورکه خوارج محصول بحران بودند آن‌ها نیز محصول بحران هستند و رفتارها و رویه‌های آن‌ها با آموزه‌های دینی و فقه اسلامی سازگاری ندارد و آنها ذبح انسان باکارد را جایز می‌دانند.


وی بابیان اینکه در تاریخ می‌خوانیم که خوارج نصرانی‌ها را رها می‌کردند اما مسلمانانی را که با تفکرات آن‌ها مخالف بودند سر می‌بریدند، ادامه داد: جنایاتی از طالبان وجود دارد که سازمان حقوق بشر به آنها دسترسی ندارد.


مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان با اشاره به اینکه مسئول بخش آسیایی حقوق بشر بیان می‌کند که رفتار طالبان نسبت به قبل شدیدتر شده است افزود: طالبان مردها را مجبور می‌کند که ریش بگذارند و لباس افغانی بپوشند و زن‌ها را نیز تهدید می‌کند که بدون محرم از خانه خارج نشوند.


وی بیان کرد: سازمان‌های حقوق بشری در مقابل جنایت آن‌ها سکوت کردند یا به آسانی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند در حالی که ما ازجمله کشورهایی هستیم که معاهدات مختلفی را امضا کردیم.


وی ادامه داد: هر لحظه شاهد هستیم که در ارتباط با نقض حقوق انسانی افراد توسط طالبان اتفاقات جدید رخ می دهد در حالی که براساس قانون اساس، قوانین بین المللی و شرعی باید به انسانیت و حقوق انسان‌ها احترام بگذارند.


مشاور ارشد وزارت حج و اوقاف افغانستان یادآور شد: دشمنی طالبان نسبت به تشیع بیشتر شده و توسط نیروهای جان برکف شیعه دسترسی به آنها پیدا نکردند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha