سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
سوءاستفاده طالبان از کودکان برای انجام عملیات انتحاری در پاکستان

حوزه/ مسئول بنیاد فرهنگی کوثر در افغانستان گفت: یکی از روزنامه‌های انگلیسی اعلام کرد تمام مراحل تولید و قاچاق موارد مخدر با حمایت مستقیم سازمان سیای آمریکا انجام می‌شود پس این شعار هم فریبنده و دروغ است و میراثی که آمریکا برای مردم افغانستان به جا گذاشته کشوری ضعیف و دولتی که دارای اختلافات داخلی و بیکاری و فقر و دیگر خسارات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، موسوی شیخ‌میرانی در نشست چالش‌های تروریسم و حقوق بشر در کشور افغانستان در رابطه با حضور و عملکرد نظامیان خارجی و ارتباط آن با حوادث اخیر افغانستان که به شکل مجازی در قم برگزار شد، بیان کرد: سال‌ها پیش آمریکا و اروپا با شعارهای فریبنده مبارزه با افراط‌گرایی، تروریست و مواد مخدر و برقراری صلح و ثبات ر محرومترین کشور دنیا به این کشور آمدند.


وی افزود: در آن زمان خیلی‌ها گول این شعارها را خوردند و کسانی را که با این شعارها آشنا بودند و اخطار دادند که آمدن آمریکا و نیروهای اروپایی برای ملت افغانستان جز خسارت نیست، اما پس از مدتی آمریکایی ها عملا نشان دادند که سخن این دوستان واقع گرایانه بود.


موسوی شیخ‌میرانی ادامه داد: آمریکایی‌ها برای مبارزه با افراط‌گرایی آمدند آن زمان طالبان شکست خورده و القاعده فراری شد، ولی اندک اندک شبانه و روز تروریست ها را مسلح کردند. امروز طالبان را آن چنان تقویت روحی و سیاسی کردند که عنوانی هم وزن دولت افغانستان برای‌شان قرار داده‌اند.


وی اضافه کرد: امروز عده‌ای می‌گویند آمریکا در افغانستان شکست خورد ماهم موافقیم، اما نه به دست طالبان، بلکه شکستشان از عدم تحقق شعارهایشان است؛ به عنوان مثال برای مبارزه با افراط‌گراها آمده بودند، اما امروز شاهدیم که بسیاری از شهرهای افغانستان به دست طالبان است و در چنین شرایطی آمریکا نیروهایش را برد. 


مسئول بنیاد فرهنگی کوثر در افغانستان اظهار کرد: این کمپینی که آمریکا به راه انداخت که علیه افراط‌گرایی آمده‌ایم بیشتر علیه مردم افغانستان بود و شاهد بودیم که بیشتر مردم را بمباران کردند و نشانه‌ای از بمباران تروریسم ندیدیم.


وی با اشاره به شعار دیگر آمریکا که مبارزه با مواد مخدر در افغانستان بود تصریح کرد: امروز کشت مواد مخدر از زمان نبود آمریکا بیشتر شده است. کشت خشخاش به بیشترین میزان خودش نسبت به سال‌های گذشته رسیده است. دلیل اینکه این همه موارد مخدر در زمان حضور آمریکا افزایش یافت پولساز بودن آن برای این کشور است.


وی یادآور شد: یکی از روزنامه‌های انگلیسی اعلام کرد تمام مراحل تولید و قاچاق موارد مخدر با حمایت مستقیم سازمان سیای آمریکا انجام می‌شود پس این شعار هم پس فریبنده و دروغ است و میراثی که آمریکا برای مردم افغانستان به جا گذاشته کشوری ضعیف و دولتی که دارای اختلافات داخلی و بیکاری و فقر و دیگر خسارات است.

 موسوی شیخ‌میرانی عنوان کرد: آمریکا در چنین شرایطی افغانستان را ترک کرد و نشان داد از روز اول هم برای تاراج ذخایر کشور افغانستان آمده بود؛ همچنین چشمش را به روی قضایای افغانستان مانند حمله به دانشگاه و بیمارستان و دختران جوان که دل هر انسانی را به درد می‌آورد بسته است.


وی ادامه داد: امروز افغانستان را به طوری ناامن شده که هیچ قشری در هیچ مکانی از جمله ورزشگاه، بیمارستان، مدرسه یا حتی در خیابان امنیت ندارد و همه این‌ها پیامدهای حضور آمریکا در این کشور است.


موسوی شیخ‌میرانی تصریح کرد: یک عده ناآگاهانه درصدد بر آمدند که جنایتکاران را تطهیرو توجیه کنند در حالی که طالب قابل تطهیر نیست و دست پرورده آمریکا و انگلیس و دیگر جنایتکاران است. با اندیشه متحجر خود با هیچ مذهب و تفکری سازگاری ندارند و حتی اسلامی که در قانون اساسی افغانستان آمده است را هم قبول ندارند.


وی اضافه کرد: کسانی که فکر می‌کنند طالبان قابل تغییرند اشتباه می‌کنند؛  با این اندیشه نمی‌توان ساخت و ما به مذاکراتی که در دوهه انجام شد یا در ترکیه قرار بود انجام شود خوش‌بین نیستیم.
موسوی شیخ‌میرانی ابراز کرد: امیدواریم با تیزهوشی و تیزبینی سیاستمدارهای افغانستانی و دولت‌های پیرامون دسیسه جنایتکاران خنثی شده و ملت مظلوم افغانستان آرامش را تجربه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha