سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
استاد توکل

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان به خاطر تعلق به دنیا دچار ظلمت شده و برخی حقایق را نمی تواند مشاهده کند، گفت: نزدیک شدن مرگ، دل کندن از تعلقات دنیوی، عنایت خداوند به واسطه عمل خیر، اتمام حجت خداوند و نشان دادن عظمت امام به دشمنان پنج راهی است که حجاب‌های دنیوی را کنار می‌زند و انسان را وارد عالم شهود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید رحیم توکل در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه عالم دنیا عالم حجاب و عالم بعد از مرگ عالم شهود است، اظهار کرد: علت حجاب بودن دنیا این است که ما بعضی چیزهای دیدنی، شنیدنی و استشمام کردنی را نمی‌بینیم، نمی‌شنویم و استشمام نمی کنیم ولی وقتی از دنیا به عالم آخرت برویم تمام آن چیزها را می‌بینیم، می‌شنویم و استشمام خواهیم کرد.

وی حجاب دنیا را مشکل انسان دانسته و بر وجود راه‌هایی برای رسیدن انسان به عالم شهود اشاره کرد و گفت: در روایتی آمده است که خداوند ملائکه را از تمام موجودات زیادتر آفرید و تعداد ملائکه به قدری زیاد است که در روایت دارد که در بالای سر انسان حتی جای یک قدم خالی نیست مگر این که ملکی ایستاده و منتظر اجرای فرمان الهی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ۵ راه برای کنار زدن حجاب‌های دنیایی وجود دارد، افزود: هرچه انسان به زمان مرگ نزدیک‌تر می‌شود پرده‌ها بیشتر کنار می‌رود و وقتی قبض روح شدیم به این دلیل که انسان از تعلقات غیرخدایی و مادی بریده می‌شود تمام پرده‌ها و حجاب‌ها کنار می‌رود و انسان وارد عالم شهود می‌شود.

وی عالم دنیا و هرچه در آن است را ظلمت دانست و گفت: تعلق پیدا کردن به ظلمت، ظلمت می‌آورد و این ظلمت همان حجاب است و وقتی تعلقات کنار برود عالم برای ما عالم نور و شهود می‌شود و حجاب‌ها رقیق‌تر می‌شود و به همین دلیل انسان در زمان سکرات مرگ ملائکه را و ائمه(ع) را می بیند.

حجت الاسلام والمسلمین توکل با بیان اینکه بعد از کنار رفتن حجاب‌ها دیگر توبه انسان قبول نمی‌شود، افزود: این نوع خروج از عالم حجاب و ورود به عالم شهود چون به اختیار ما نیست برای ما مقامی به دنبال ندارد.

وی راه دوم کنار زدن حجاب‌ها را کم کردن تعلقات به دنیا عنوان و خاطرنشان کرد: هرچه تعلق به دنیا کمتر شود حجاب‌ها رقیق‌تر می‌شود و به این خاطر که این حجاب و ظلمت در باطن ما وجود دارد و معنوی است فقط با نورانی شدن معنوی از بین می‌رود و انسان باید با انجام اعمال نورانیت زا این حجاب را برطرف کند.

استاد حوزه علمیه اعمال نورانیت زا را همان عمل به واجبات و ترک محرمات که از آن تعبیر به تقوا شده است دانست و افزود: برای ورود به وادی شهود تقوا لازم است و تقوا چون با زحمت و اختیار انسان به دست می آید مقام انسان را بالا می‌برد.

وی سومین راه کنار رفتن حجاب‎ها را عنایت خداوند در مقابل یک عمل خیر انسان دانست و گفت: برخی به پدر و مادر خود بسیار مهربانی می‌کنند و یا به حاجتمندان رسیدگی  و دردشان را دوا می‌کنند و دعای آنها در حقشان اثر می‌کند و خداوند حجاب ها را برطرف می‌کند و به مقاماتی می‌رسند.

حجت الاسلام والمسلمین توکل با تأکید بر اینکه تمام اعمال ما در باطن ما اثر می‌گذارد، تصریح کرد: اعمال خیر اثر مثبت و اعمال بد اثر منفی در باطن ما دارد و وقتی آثار منفی زیاد شد باطن انسان از حالت انسانیت خارج می‌شود و در روایات آمده است که انسان سخنچین در باطن بوزینه، انسان ظالم در باطن سگ و کسی که مال حرام می خورد در باطن خوک است.

وی راه چهارم کنار رفتن حجاب ها را اتمام حجت خداوند دانست و گفت: منصور دوانیقی روزی امام صادق علیه السلام را به کاخ خود دعوت کرد و در آنجا سه مرتبه با خشم شمشیر کشید تا امام را بکشد ولی هر بار شمشیر خود را غلاف می‌کرد و در نهایت امام را احترام و به خارج از کاخ بدرقه کرد وقتی اطرافیان علت این کار را از او پرسیدند گفت هر بار که شمشیر می کشیدم پیامبر(ص) را می‌دیدم که با غضب به من نگاه می‌کردند و مرا تهدید به نابودی می‌کردند و من دفعه اول و دوم گمان کردم که متوهم شده ام ولی بار سوم که تهدید پیامبر(ص) را جدی دیدم از این کار دست کشیدم و امام صادق علیه السلام را احترام کردم.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: نوع پنجم کنار رفتن حجاب‌ها به خاطر نشان دادن عظمت امام به برخی افراد است که نمونه آن در مورد متوکل عباسی و امام هادی علیه السلام نقل شده است که وقتی متوکل خواست لشکر ۹۰ هزار نفری خود را به رخ امام بکشد امام به اراده خداوند حجاب را از چشمان او برداشتند و او سپاه عظیم ملائک را که دید همانجا غش کرد و به زمین افتاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha