سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ جشن ولادت امام هادی(ع) و تجلیل از خبرنگاران و رسانه های برتر ماه دهم در موسسه امام هادی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دانشمندان، علما، محققان بیایند و با نگاهی جامع، عمیق و عالمانه مجموعه دوران پس از پیامبر(ص) تا شروع غیبت کبرای امام زمان(عج) را بررسی و مورد واکاوی قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی سخنانی در مراسم جشن میلاد امام علی النقی(ع) که به همت مؤسسه پیام امام هادی(ع) برگزار شد، اظهارکرد: وجود این مؤسسه آن هم با سابقه ۳۰ ساله اقدام ارزشمندی بود که تا پیش از آن در کشور سابقه نداشته است و امروز جامعه علمی و حوزوی از آثار و برکات آن بهره مند می باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به دوران حضرت امام هادی(ع) خاطرنشان کرد: دوران حضرت، دورانی است که خلفای ستمگر عباسی در مسند قدرت بودند و قیام های مختلفی در مقام خلفا شکل گرفت، نحله ها، جریانات انحرافی و مذاهب و مکاتب دروغین شکل گرفتند و امام هادی (ع) نیز بخش زیادی از دوران ۳۳ ساله امت خود را در زندان بودند. محققان گرچه برای ما با اشاراتی ذکر کرده اند که دوره هر امام با چه ویژگی هایی بوده است، اما ارزشمند است اگر کسی پس از پیامبر(ص) تا دوران غیبت کبری را به صورت پیوسته و جامع مورد بررسی قرار دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: بعد از پیامبر اکرم(ص)، اسلام به عنوان آخرین دین الهی مطرح بود و مدعیان دینداری و حکومت داری و افراد فاسق، ناصالح که بلکه غیر مسلمان به عنوان مسلمان در مسند بسیار مهم حکومت داری قرار بگیرند و حادثه عاشورا شکل بگیرد تا مردم امام و راهنمای خود را تشخیص دهند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در هر زمان و دوره ای دین و زمامداری آن در یک گذر و سیر تاریخی بدست فاسقین افتاد و ستم هایی بر ائمه هدی(ع) روا داشتند تا مردم رهبر و زمامدار واقعی را بشناسند و این دوران پر از نیازهای پژوهشی است که باید به صورت مجموعه ای مدوّن گردآوری شده و ارائه گردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: شاید این سوال مطرح گردد که آیا خداوند نمی توانست سنت و تقدیر را به گونه ای رقم بزند تا این حوادث و وقایع به وجود نیاید؟ بله می توانست، اما اگر این انحرافات به وجود نمی آمد بدون تردید گوهر دین خودش و صاحبان خود را نشان نمی داد. اگر این مسیر، جریان و حوادث نبود، فرقه ها، نحله ها و جریان های فکر منحرف مانند صوفیه، غُلات به وجود نمی آمد و قیام های دوران حضرت شکل نمی گرفت، نه دین می توانست حقیقت خود را نشان دهد و نه صاحبان اصلی دین معلوم می شدند. اساساً به نظر می رسد یکی از فلسفه های دوران غیبت کبری حضرت صاحب الزمان(عج) همین است که مردم بیشتر توجه کنند به صاحب اصلی دین، باید بفهمیم که غیر از امام معصوم هیچ موجودی قدرت بر فهم کامل دین، تفسیر، تبیین دقیق و اجرای صحیح دین را ندارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر نتوانستیم درکی نسبت به این حوادث داشته باشیم امروز نمی توانیم نسبت به امام خود بصیر و آگاه باشیم همانند همان زمانی که غاصبان به نام اسلام، حقیقت دین و روح قرآن، امیرالمؤمنین(ع) را خانه نشین کردند و نفهمیدند که صاحب دین حضرت است. امروز و بعد از ۱۴۰۰ سال با نگاه به دین و جایگاه امیرالمؤمنین نسبت به دین و غاصبان دین را خواهیم دید.

وی تأکید کرد: اصل دین یعنی حفظ امامت و ولایت و غیر از امامت یعنی ضلالت و کفر که نمونه های متعددی در تاریخ ائمه هدی(ع) وجود دارد. همانند زمانی که دومی در مسند خلافت بود و وقتی انبوهی از سوالاتی علمی، فقهی و معرفتی به وی رجوع می کرد از پاسخ دادن به آنها عاجز و درمانده بود و مراجعین را به سمت امیرالمؤمنین امام علی (ع) راهنمایی و ارجاع می داد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنانش، اظهارکرد: به هر حال امام هادی(ع) در زمان غیبت کبری، وظیفه مردم را برای دریافت پاسخ سوالات خود مشخص کرده اند ابتدا وکلایی را مشخص کردند و سپس فقها را به عنوان مرجع رسیدگی به امورات دینی مردم در دوران غیبت کبری معرفی نمودند.

وی افزود: فقهایی مورد نظر امام هستند که همه اعمال و رفتار و گفتارشان در راستای رسیدن مردم به سوی امام است و نه خود، امام معصوم فقیهی را نماینده خود می داند که فقط افراد را به سوی معصوم دعوت کنند و دعوت به خویشتن نداشته باشند، همین رسم و شیوه ای که مراجع معظم تقلید دوران ما دارند، همه رفتار، گفتار و عملشان در راستای دعوت عموم مردم به سوی امام معصوم است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha