جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاشی

حوزه/ این کاشی زرین فام از بهترین، نفیس ترین و کهن ترین شاهکارهای هنر کاشی سازی ایران در دوران اسلامی و جزو قدیمی ترین مجموعه کاشی تاریخ دار ایران است که قدمت آن به اواخر دوره سلجوقی به سال ۶۰۲ هجری قمری می رسد و دیرینگی آن ۸۴۰ سال است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، قطعه ای از کاشی زرین فام و متبرک مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که بر روی آن لقب «النقی» از القاب معروف امام هادی علیه السلام نوشته شده در موزه فاطمی به نمایش در آمده است.

این اثر از بهترین، نفیس‌ترین و کهن‌ترین شاهکارهای هنر کاشی‌سازی ایران در دوران اسلامی و جزو قدیمی‌ترین مجموعه کاشی تاریخ‌دار ایران است که قدمت آن به اواخر دوره سلجوقی به سال ۶۰۲ هجری قمری می‌رسد و دیرینگی آن ۸۴۰ سال است.

نوع این کاشی زرین فام نقش برجسته قالبی اثر دست استاد کاشی ساز محمد بن ابی طاهر بن ابی الحسین به خط ثلث و رنگ لاجوردی به شکل برجسته، بر زمینه گل و بوته طلایی به عرض ۲۶/۵، طول ۴۰/۵ و ضخامت ۳/۵ سانتی متر و دارای ۶/۱۲۰ کیلوگرم وزن است.

این کاشی بخشی از کتیبه صلوات کبیر «اللهم صل علی المصطفی و المرتضی و البتول و المجتبی الحسن و الحسین الشهید و السجاد و الباقر و الصادق و الکاظم و الرضا و التقی و النقی و الزکی العسکری و الامام المنتظر المهدی صلوات الله علیهم اجمعین و … » بوده که در حاشیه بیرونی و دور تا دور مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در دوره سلجوقی نصب گردیده بود.

گفتنی است: محل نمایش این اثر در چیدمان جدید محتواگرا و توحید محور موزه فاطمی در تالار عترت، گنجینه زیارت و زائران، گنجواره مرقد و ضریح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha