جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بازدید آیت الله موسوی جزایری از رسانه رسمی حوزه

حوزه/ عضو هیأت امنای بنیاد هدایت گفت: شالوده امامت بر اساس سلسله‌مراتب استوار شده و امامت فروع و مصادیق و جزئیاتی دارد و اقیانوس وسیعی است.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان و عضو هیأت امنای بنیاد هدایت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت دهه ولایت، اظهارداشت: شالوده امامت بر اساس سلسله‌مراتب استوار شده و امامت فروع و مصادیق و جزئیاتی دارد و اقیانوس وسیعی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امامی که در رأس قرار می‌گیرد به‌عنوان امام کل که شاخصه‌های اساسی را ترسیم کند و رهبران و امامان جزء نیز مصادیق را معین می‌کنند و در فروع تحت امر امام کل هستند و طبق آنچه او ریل‌گذاری کرده عمل می‌کنند.

وی بیان کرد: رهبر باید در کار خود صلاحیت داشته باشد؛ مانند پزشکی که نیاز به تخصص و صلاحیت دارد؛ هر پزشکی نسبت به بیمارش خودش رهبری می‌کند و پزشکان در مراتب و درجات مختلفی دارند، برخی مجتهد، عده‌ای حاذق وعده‌ای متوسط هستند.

آیت الله موسوی جزایری عنوان کرد: برخی از امامان دارای برکات و کرامات بیشتری هستند و این برکات از عواملی ناشی می‌شود؛ رهبری باید راه را نشان بدهد همچون فرمانده ای که در میدان مین است و باید مسیر را تعیین کند و عملیاتی را فرماندهی نماید.

رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: امام مسلمین نیز باید تائید صلاحیت بگیرد؛ سپس به تقسیم کار می پردازد، موضوعات را مشخص می‌کند و مسائل را تحت رهبری قرار می‌دهد؛ حتی بخش نظامی نیز تحت نظر رهبری است و صلاحیت سیاست خارجی و داخلی نیز باید به امام وصل شود که در زمان غیبت بر عهده ولی‌فقیه است.

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت گفت: امامت دارای ریل‌گذاری و چارچوب و ضوابط است و در صدر اسلام، امام نیز حاکمان و والیانی را تعیین می‌کردند و در اصل طراحی این رهبری از زمان رسول خدا و ائمه(ع) بوده و مقتضیات زمان و مکان در رهبری تأثیر دارد.

وی افزود: رسالتی که بر عهده امامان محله است کم نیست؛ رسالت بسیار مهمی در تربیت و هدایت مردم دارند و انسانیت یک انسان مورد توجه است، این‌ها باید به شورای ائمه جماعات و سازمان تبلیغات وصل باشند که آن‌ها نیز از رهبری حکم می‌گیرند.

آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: در نهایت ما به هدایت معنوی و معاد می‌رسیم و ائمه جماعات نیز به امام مسلمین وصل هستند؛ در اصل دین یک طراحی وجود دارد و رهبر باید چارچوب‌ها را تعیین کند و امامان محله باید طبق این چارچوب به هدایت بپردازند.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی مسئولیتی سنگین در هدایت جامعه بر عهده امامان جماعت قرار داده است تا افراد را به انسان‌های هدایت یافته تبدیل کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت ابراهیم(ع) بعد از امتحانات مختلف به مقام امامت دست یافت؛ خداوند برای امامان شرایطی تعیین می‌کند که شرط معرفتی و رسیدن به مقام یقین و در مقام عمل همان صبر و پایداری است.

وی خاطرنشان کرد: یقین و صبر نیز مراتب دارد و امامت بر اساس آن نیز دارای سلسله‌مراتب است؛ کسی می‌تواند امام باشد که به کتاب خدا حکم کند، قسط و عدالت را در جامعه زنده کند و به دین خدا متدین باشد و خودش را لحظه‌ای از خدا جدا نکند.

آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: امامان معین شده نیز برای رضایت خدا تلاش می‌کنند و امام معصوم از ذات خدا لحظه‌ای جدا نمی‌شوند و این تعریفی است که امام حسین(ع) از امت دارد؛ میزان اثرگذاری امامان محله باید در مردم ارادتی باشد تا به اهداف برسیم و مردم او را خیرخواه و مربی خودشان بدانند.

وی خاطرنشان کرد: روحانی سال‌ها با مردم زندگی می‌کنند و مردم اخلاص او را درک می‌کنند و مردم هر چه که روحانی بگویند رعایت می‌کنند، ما روحانیون و بزرگانی داشتیم که مردم ارادت خاصی به آن‌ها داشتند و به دلیل اخلاص و ایمان و خیرخواهی بوده است.

عضو هیأت امناء بنیاد هدایت تصریح کرد: عالم ربانی می‌تواند در زمینه حل مشکلات مردم نیز سهم مهمی ایفا کند و نقش علمای ربانی بسیار است و خانواده آن‌ها باید مظهر تقوا باشد و درب‌ها به روی مردم باز نماید و برای مشکلات جامعه تلاش کنند و مسائل شرعی را پاسخ دهند و مردم دار باشند این‌ها ویژگی مهمی است.

وی یادآور شد: در دورانی که روحانیون را از مساجد بیرون می‌کردند، امام خمینی(ره) فرمود در مساجد باید روحانی نماز بخواند و به این موضوع پایان داد؛ یکجاهایی نیز روحانی نبود اما فردی متدین بود که مردم قبول داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha