جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ ضبط تفسیر سوره فتح حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، با بیان اینکه قرآن مقابل امام از ما تسلیم، ایمان، تبعیت و محبت خواسته است، گفت: باب ایمان با غدیر گشوده شد ولی کسانی که می خواهند وارد وادی ایمان شوند باید امتحانات سختی دهند و اگر کسی در این امتحانات سخت از امیرالمؤمنین(ع) پیروی نکند خداوند او را عذاب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب عید سعید غدیر در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: روزهایی مثل عید غدیر یک بار در تاریخ اتفاق افتاده ولی هر سال شعاع و پرتوی جدیدی از آن واقعه به ما می تابد و باید از برکات آن بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه قرآن آیات فراوانی در رابطه با غدیر و عظمت غدیر دارد، گفت: مهمترین آیه در رابطه غدیر آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده است که خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد مأموریتی که ما به تو دادیم را ابلاغ کن و اگر این رسالت ابلاغ نشود رسالت من را انجام نداده ای و بعد خداوند می فرماید که خداوند تو را از شروری که از این ابلاغ متوجه تو می شود حفظ می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) مکرر امر به ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) شدند، گفت: پیامبر(ص) نزدیک به ۱۲۰ معراج داشتند و آخرین معراج پیامبر ۸ روز قبل از غدیر بود که خداوند به پیامبر(ص) با نرمی صحبت کرد و وعده هایی به ایشان داد و ایشان را مأمور کرد که امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) به دنبال فرصتی برای ابلاغ جانشینی امیرالمؤمنین(ع) بودند گفت: خداوند در روز غدیر دستور می‌دهد که رسالت ما را ابلاغ کن و ما تو را از شر دشمنان حفظ می کنیم و ایشان هم در همان روز ابلاغ کردند و با وجود اینکه مخالفان بسیار ناراحت شدند ولی هیچ کسی مخالفت نکرد و در روایت است که شیطان فرماندهان لشکر خود را صدا زد و گفت اگر این کاری که امروز پیامبر(ص) انجام داد تثبیت شود دیگر احدی در دنیا خدا را معصیت نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: در روایت دارد که روزی که پیامبر فرمودند که دوات و قلم بیاورید تا چیزی بنویسم که گمراه نشوید شخصی که مانع این کار شد شیطان امیدوار شد که می شود کاری کرد و پیگیر شد تا اینکه در سقیفه توانست کار خود را بکند و گمان خود را نسبت به فرزندان آدم محقق کرد که همه از او تبعیت کردند مگر عده کمی که آنها مؤمنین بودند.

وی با بیان اینکه غدیر مأموریت سنگینی بر دوش پیامبر(ص) بود، گفت: پیامبر(ص) در ابلاغ این مأموریت نگران جان خود نبودند بلکه نگران این بودند که این مأموریت خداوند به درستی انجام نشود زیرا می دانستند که تحمل ولایت امیرالمؤمنین(ع) کار سنگینی است که امت تحمل آن را ندارند.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی امر ابلاغ شد خداوند فرمود که امروز سران کفار از دین شما مأیوس شدند و از آنها نترسید بلکه از من بترسید.

وی با بیان این که خداوند در قرآن فرمود که شما باید امانت امامت جامعه را به اهل آن که اهل بیت(ع) هستند برسانید، گفت: پیامبر(ص) مأمور اجرای حقایق کتاب هستند و پیامبر(ص) در غدیر امانت الهی را از دوش خود برداشته و به امیرالمؤمنین(ع) سپردند و در روایت است که این خدا است که دستور می دهد این امانت به چه کسی سپرده شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) بار امامت و امانت الهی را برداشتند و با قبول این امانت دین کامل شد، گفت: خداوند در آیه ۳ سوره مائده می فرماید که دین شما با ابلاغ رسالت خداوند به مردم که همان ولایت و جانشینی امیرالمؤمنین(ع) بود کامل شد و می فرماید که دیگر نترسید که دست دشمن به دین شما نمی رسد ولی این به آن معنا نیست که خداوند دیگر امتحان نمی گیرد و کسی گمراه نمی‌شود بلکه به این معنا است که اگر از ولایت تبعیت کنیم گمراه نمی شویم.

وی افزود: باب ایمان با غدیر گشوده شد ولی کسانی که می خواهند وارد وادی ایمان شوند باید امتحانات سختی بدهند و اگر کسی در این امتحانات سخت از امیرالمؤمنین(ع) پیروی نکند خداوند او را عذاب خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن در مقابل امام از ما تسلیم، ایمان، تبعیت و محبت خواسته است، افزود: بعد از غدیر دیگر دشمنان نمی‌توانند دین مؤمنین را از آنان بگیرند ولی خود مؤمنین ممکن است در این امتحانات سخت الهی از امیرالمؤمنین تبعیت نکنند و تحمل تبعیت از حق را نداشته باشند و اگر به ولایت امیرالمؤمنین(ع) ایمان نیاوردند و کافر شوند از ولایت خداوند خارج می‌شوند و طعمه شیطان و دچار عذاب شدید می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha