جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غدیر

حوزه/ یکی از شبهات بیان شده پیرامون غدیر خم، چرایی بیان و ابلاغ فرمان الهی توسط رسول الله در منطقه غدیر خم به جای سرزمین مقدس مکه است، لذا در این مطلب به پاسخ آن می پردازیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، یکی از شبهات این  است «چرا پیامبر عظیم الشأن اسلام، جانشینی حضرت علی علیه السلام را در مکه که تعداد بیشتری از مسلمان ها حضور داشتند، بیان نکردند و این ابلاغ را در غدیر خم با مردم در میان گذاشتند؟»

جواد حیدری در پاسخ به این شبهه،  با بیان این که پیامبر عظیم الشأن اسلام تنها و فقط بر اساس فرمان خدا عمل می کردند، اظهار داشت: براساس قرآن کریم که فرموده «ما منطق عن الهوی الا وحی یوحی»، پیامبر اسلام قبل از غدیر، بار ها و بارها  امامت و ولایت و جانشینی امیرالمومنین را بیان فرموده بودند.

وی افزود: حدیث یوم الدار و دیگر احادیث متواتر مشهورند، ولی جریان غدیر که تاکید بیانات قبلی رسول خدا بود، به دستور صریح پروردگارعالم اتفاق افتاده واین دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت و در سرزمین غدیر اتفاق افتاد.

این کارشناس دینی اظهار کرد: علت اصلی، دستور پروردگار عالم برای ابلاغ این مهم در این سرزمین بوده و پیغمبر بر اساس دستور پروردگار عالم عمل کردند. وقتی کاروان به سرزمین راغه در نزدیکی های جحفه رسید، در نقطه ای به نام غدیر خم رسید، این وحی نازل شد «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل، فما  بلغت رسالتک والله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین»

وی خاطر نشان کرد: بنابراین پیامبر اسلام مامورنصب حضرت امیر (ع) به مقام خلافت و وصایت شدند، با این حال دیگر وجهی برای این سوال باقی نمی ماند که چرا پیامبر قبل از دستور خدا این عمل را انجام نداده است.

 حیدری در ادامه با بیان اینکه در اینجا نکته ظریفی وجود دارد که باید به آن اشاره شود، اظهار داشت: این منطقه، منطقه‌ای بود که در آن کاروان ها از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند؛ این کاروان عظیم از مسلمانان قبل از پراکندگی و دقیقا در محل تقسیم، سه روز به دستور پیامبر اسکان کردند و آماده مراسم غدیر شدند. این در حالی است که مسلمانان تازه از حج فارغ البال شدند و همه برای رسیدن به منازل خود منتظرند.

 حیدری در پایان اظهار کرد: سه روز نگه داشتن مردم در این مکان حساس آنها را آماده میکند تا عظمت این موضوع را دریافت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    عالی
  • حسین IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    1 0
    سلام، به دستور خدا بوده قبول ، چرا پیامبر بعدا در کعبه و یا در مدینه این موضوع را عنوان نکردند؟ که این همه درگیری و اختلاف به وجود نمی‌آمد و دو دستگی بین مسلمانان ایجاد نمیشد