شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسوی حسب

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی گفت: روز غدیر، تنها روزی است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به مردم فرمودند "به من تبریک بگویید"

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عیدسعید غدیر خم اظهار داشت: غدیر بزرگترین عید ما مسلمانان و شیعیان است چرا که ناظر به مقوله کلیدی ولایت است و ولایت نیز اساس دین و شریعت ما به شمار می آید.

کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی، افزود: بر اساس آیات قرآن کریم، غدیر روزی است که دشمنان و کفار از دین اسلام مأیوس شدند و نعمت بر همه ما تمام شد.

وی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات خویش در تشریح اهمیت و عظمت جایگاه غدیر می فرمایند که از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر و پرمغزتر است و تأثیر این عید از همه‌ی این اعیاد بیشتر است، به این خاطر که تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت، در زمینه‌ی حکومت، در حادثه‌ی غدیر معین شده است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه با بیان این که غدیر روز تجلی توحید و نبوت است، افزود: رسول الله(ص) پس از آن که امیرالمؤمنین علی(ع) را در روز غدیر به جانشینی خود تعیین فرمودند، در همان روز این عید را اعلام نموده و مراسم ویژه آن را هم برگزار کردند، به نحوی که در خیمه خویش نشسته و با کمال خوشحالی و سرور از تبریک گویندگان استقبال کرده و خطاب به آنان فرمودند به من تبریک بگویید، چرا که خداوند مرا به نبوت و اهل بیتم را به امامت اختصاص داده است.

وی بیان داشت: ما در تاریخ زندگانی حضرت رسول(ص) روزی را پیدا نمی کنیم که ایشان خطاب به دیگران فرموده باشند "به من تبریک بگویید"، حتی روز ازدواجشان و روز هجرتشان از مکه به مدینه و رهایی از چنگال مشرکان، و روز فتح مکه و پیروزی مسلمانان نفرمودند که به من تبریک بگویید، اما با این حال روز غدیر مکرر بیان می داشتند که به من تبریک بگویید، به این جهت که پیامبر(ص) به خوبی عظمت و ضرورت این روز را درک کرده و اهمیت آن را برای تداوم دین و مکتب درک می کردند.

حجت الاسلام موسوی حسب تأکید کرد: خود ایشان در آن حدیث معروف بیان می دارند: "روز عید غدیر خم بهترین اعیاد امت من است، و آن روزی است که خداوند تعالی به من فرمان داده با منصوب کردن علی بن ابیطالب(ع) به عنوان رهبری که امتم پس از من به وسیله او هدایت یابند، آن روز را یاد کنیم. آن روزی است که خدا دین را در آن روز کامل و نعمت را تمام گردانید و اسلام را به عنوان یک دین برای مردم پسندید. "

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از مهم ترین اعمال و آداب عید غدیر خم ابراز داشت: یکی از جلوه های ویژه روز عید غدیر، احسان و نیکی به دیگران، از جمله به خانواده و برادران دینی است. در همین زمینه امیرالمؤمنین(ع) چنین سفارش کرده اند که معاش خانواده تان را توسعه داده و به برادرانتان نیکی کنید و با خوشحالی همدیگر را در این روز ملاقات کنید و انفاق و افطاری را در دستور کار قرار دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha