شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرائت خطبه غدیریه در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حوزه/ کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به نقل خطبه غدیریه در منابع شیعه و اهل سنت گفت: اختلاف نظر شیعه و اهل سنت بر روی معنای کلمه «مولا» در این روایت است که قرائن زیادی برای معنی «صاحب اختیار» وجود دارد و نشان می دهد که پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خود در غدیر معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محسن اویسی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اینکه پیامبر در خطبه غدیریه که هم راویان اهل سنت و هم شیعه آن را نقل کرده اند فرمودند «من کنت مولاه و هذا علی مولاه» اظهار کرد: مولی در  لغت عرب به معانی مختلفی از جمله دوست، صاحب اختیار و اولی به تصرف آمده است.

وی افزود: اهل سنت می گویند در این روایت مراد پیامبر(ص) از کلمه مولا معنای دوست بوده و شیعیان معتقدند که مولا به معنی صاحب اختیار مردم و جانشین پیامبر(ص) است که باید از قرائن موجود معنای درست را درک کرد.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به گرمای صحرا در واقعه غدیر و اینکه پیامبر(ص) بیش از ۱۲۰ هزار نفر را جمع کردند و سه روز در آن گرمای شدید ماندند تا همه رفتگان برگردند و بقیه حجاج هم به آن منطقه برسند، گفت: این همه مقدمه چینی و تدارک برای این که بگویند امیرالمؤمنین(ع) دوست پیامبر(ص) هستند و شما هم ایشان را دوست داشته باشید قابل پذیرش نیست و معلوم می‌شود که امر مهم جانشینی در میان است.

وی افزود: از دیگر قرائنی که اثبات می‌کند مولی در خطبه غدیریه به معنی سرپرستی و جانشینی است شأن نزول سوره معارج است که یکی از اصحاب پیامبر(ص) نزد ایشان آمد و به پیامبر(ص) گفت شما هر چیزی به ما گفتی ما پذیرفتیم تا اینکه این جوان(حضرت علی علیه السلام) را به جانشینی خودت معرفی کردی؛ آیا این جانشینی از طرف شما است؟ یا از طرف خدا است؟ پیامبر(ص) فرمودند قسم به کسی که من را مبعوث کرده از جانب خدا است؛ او روی خود را برگرداند و رو به خدا کرد و گفت اگر این امر از جانب تو است سنگی را نازل کن تا بر سر من بخورد و من بمیرم و این اتفاق افتاد و سنگی از آسمان نازل شد و او مرد.

حجت الاسلام  اویسی گفت: یکی دیگر از قرائنی که مولا نمی‌تواند به معنی دوست باشد تهدید خداوند در آیه ۶۷ سوره مائده است که خداوند می‌فرماید ای پیامبر اگر این امر را ابلاغ نکنی رسالت خود را انجام نداده ای و در آخر آیه خداوند می فرماید من تو را از شر مردم حفظ می‌کنم یعنی ابلاغ این امر خطرات جانی برای پیامبر(ص) داشته و این نمی‌تواند مسأله اعلام دوستی با امیرالمؤمنین(ع) باشد.

وی خاطرنشان کرد: به قدری این مسأله مهم بوده که پیامبر(ص) در خطبه غدیر می‌فرمایند من از جبرائیل خواستم که این امر را ابلاغ نکنم زیرا می‌دانم که افراد منافقی درمیان مسلمانان وجود دارند که من را اذیت می کنند و خطراتی برای امیرالمؤمنین(ع) خواهد داشت.

کارشناس مسائل دینی افزود: از دیگر قرائنی که کلمه مولا به معنی جانشین و حاکم جامعه است این است که خداوند بعد از این که پیامبر(س) حضرت علی علیه السلام را به عنوان مولا معرفی کردند خداوند آیه ۳ سوره مبارکه مائده را نازل کرد و فرمود امروز کافران از انحراف در ین شما مأیوس شدند، دین کامل شد، نعمتم بر شما مسلمانان تمام گردید و به دین اسلام برای شما رضایت دادم که نشان دهنده اهمیت مسأله است که فراتر از اعلام دوست داشتن امیرالمؤمنین(ع) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha