جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سلام زندگی

حوزه/ثناگویی زاده، گام اول برای آموزش به زوج ها را در نوع گفتگو دانست و گفت: باید به زوجین آموزش دهیم که چگونه گفتگوی موثر داشته باشند، چون سایر مسائل به این مسئله برمی گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه اصفهان، محمد ثناگویی زاده، ظهر امروز در دومین جلسه از سلسله برنامه های کارشناسی «خانواده پایدار» که با موضوع «نقش مهارت‌های غنی سازی در کارآمدی خانواده» به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: غنی سازی یعنی خانواده را در مواجهه با مشکلات توانمند کنیم. غنی سازی باید به گونه‌ای باشد که اعضای خانواده بتوانند در ارتباط با یکدیگر رضایت داشته و رشد پیدا کنند.
 وی با اشاره به مفهوم پیشگیرانه و مداخله گری اظهار کرد: مداخله گری به این معنا که خانواده‌ای که در ارتباطات خود دچار مشکل شده اند با ارائه آموزش های مختلف، آنها را توانمند کنیم که بتوانند مشکلات و آسیب‌ها را از بین ببرند. 
ثناگویی زاده افزود: کارآمدی خانواده یعنی اعضای خانواده بتوانند نقش هایی که هر یک باید در مقابل هم داشته باشند؛ عواطف و احساسات رادر ارتباط با یکدیگرداشته باشند و از نظر و نقش ها و وظایف، به جا و به موقع و به تناسب، بتوانندبا یکدیگر ارتباط خوبی برقرار کنند.
وی با بیان اینکه همه خانواده ها به دنبال این هستند که در مسیر کارآمدی گام بردارند و احساس کنند که کارآمد هستند، ابراز کرد: مهارت‌های غنی‌سازی به خانواده کمک می‌کند که به چنین موقعیتی برسند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و خانواده با بیان اینکه ۵۰ مهارت در غنی‌سازی خانواده می‌توانیم آموزش دهیم، اذعان کرد: با آموزش هر یک از این مهارت ها می‌توانیم خانواده‌ها را غنی کنیم.
وی با تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای زوجین، بیان کرد: تجربه ما در عرصه خانواده نشان می دهد که بسیاری از زوج ها مهارت های لازم و کافی برای داشتن یک خانواده موفق و کارآمد را ندارند، بنابراین ما باید در عرصه آموزش این مهارت ها ورود پیدا کنیم و برای پیش از ازدواج، حین عقد و بعد از آن برای زوجین آموزش بگذاریم که یاد بگیرند در هر دوره چگونه رفتار کنند.
این کارشناس خانواده تصریح کرد: متاسفانه متولیان عرصه سلامت به این مسائل توجه کافی نداشتند و برگزاری صرف چند ساعت کلاس فایده ندارد و این اتفاق باید به صورت امری جهادی صورت بگیرد و مبلغین و اساتید با آموزش‌های لازم در این عرصه ورود پیدا کنند. 
ثناگویی زاده خاطرنشان کرد: با آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت گفتگو و افزایش صمیمیت یا غنی‌سازی صمیمیت که یکی از مولفه‌های کارآمدی خانواده محسوب می شود؛ می توان سطح سواد خانواده ها را در عرصه غنی سازی مهارتها افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد: باید مراقب زندگی و مهارت‌های زندگی خود باشیم که اگر یاد بگیریم چگونه از روابط رضایت‌بخش خود مراقبت کنیم این به ما کمک می‌کند تا بتوانیم موفق باشیم.
وی در ادامه گام اول برای آموزش زوج ها را آموزش نوع گفت‌وگو بیان کرد و اظهار داشت: باید به زوجین آموزش دهیم که چگونه گفتگوی موثر داشته باشند، چون سایر مسائل و مشکلات نیز به این مسئله برمی گردد و اگر مشکلات عاطفی دارند یا انتظاراتی که برآورده نمی شود؛ همه اینها ریشه در موضوع گفتگو دارد. اگر این پل را حفظ کنید و پی‌ریزی آن مستحکم باشد رابطه بین فرد با همسرش نیز محکم و بهتر خواهد بود.
کارشناس مشاوره ، فرآیند گفتگو را مهمتر از موضوع گفتگو دانست و اظهار داشت: اینکه در مورد چه موضوعی صحبت می‌کنیم، مختلف است، اما مهمتر از آن این است که چگونه صحبت کنیم و آنچه در مهارت‌های غنی‌سازی مورد بحث قرار می‌گیرد چگونگی گفتگو است.
وی ادامه داد: اینکه چگونه صحبت کنم که طرف مقابل برداشت اشتباه نکند یا او را به سمت و سویی که موضع‌گیری یکجانبه داشته باشد، نبرد، بسیار حائز اهمیت است و باید بیان فردبه شکلی باشد که شنونده دچار ذهن خوانی نشود و بتواند با کلام فرد گوینده ارتباط برقرار کند.
وی در پایان، ایجاد انگیزه در افراد برای شرکت در کلاس های آموزشی را نیز گام مهمی در عرصه آموزش غنی‌سازی بیان کرد: افزایش انگیزه یکی از نکاتی است که باید در زوجین ایجاد کنیم تا با شرکت در جلسات آموزشی ومراجعه به مشاور بتوانند این مهارت ها را کسب کنند و زندگی سالم و موفقی داشته باشند.
در پایان این جلسه دو کتاب برای علاقه مندان به کتاب خوانی در زمینه خانواده معرفی گردید که یکی از آنها کتاب صمیمیت زناشویی نوشته «محمد ثناگویی زاده» بود و دیگری«جامعه شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی» نوشته حسین بوستان از پژوهشگران خانواده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha