پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روز مباهله

کارشناس دینی با اشاره به آیه ۶۱ سوره آل عمران، گفت: برای فهم مصداق نفس، ابناء و نساء، چاره ای جز رجوع به سنت نداریم، با مراجعه به روایات عامه و خاصه مشخص میشود مصداق آیه حضرت علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند.

حجت الاسلام مهدی وزنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، پیرامون آیات مرتبط با مباهله از منظر فرق و مذاهب اظهار کرد: یکی از فضائل اهل بیت (علیهم السلام) مباهله است.

وی بیان کرد: خلاصه این واقعه بدین قرار است که عاقب و سید و ابوحارثه  (سه تن از سران نصارای نجران) بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وارد شدند و حضرت آنان را به اسلام دعوت نمود، آنان قبول نکردند، پس آنها را به نفرین در حق یکدیگر فراخواند و آنان وعده دادند، فردا صبح رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دست علی و فاطمه و حسن و حسین را گرفت و آمد و کسی را نزد آنان فرستاد، اما آنان نپذیرفتند، این واقعه در قرآن و روایات فرقین منعکس شده است.

این کارشناس دینی با اشاره به آیه قرآن کریم «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ ...» (سوره آل عمران آیه ۶۱) که  برای فهم مصداق نفس، ابناء و نساء، چاره ای جز رجوع به سنت نداریم، با مراجعه به روایات عامه و خاصه مشخص میشود مصداق آیه حضرت علی(ع)، فاطمه(س)، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هستند.

حجت الاسلام وزنه در تشریح احادیث پیرامون روز مباهله از منظر شیعه و سنی بیان کرد: « ...فَقَالَ الْمَأْمُونُ هَلْ فَضَّلَ اللَّهُ الْعِتْرَةَ عَلَی سَائِرِ النَّاسِ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ (علیه السلام) إِنَّ اللَّهَ (عَزَّ وَ جَلَّ) أَبَانَ فَضْلَ الْعِتْرَةِ عَلَی ...؛ مأمون گفت: آیا خداوند عترت پیامبر صلی الله علیه وآله را بر دیگر مردم برتری داد؟ امام  رضا علیه السلام فرمود «خداوند در کتابش برتری عترت بر سایر مردم را آشکار کرد، مأمون گفت: این مطلب در کجای کتاب خدا است؟ امام علیه السلام فرمود... ستور مباهله داد، فرمود «فقُل تَعالَوْا نَدْعُ‌ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ...» پیامبر (صلی الله علیه وآله)، علی و حسن و حسین و فاطمه (علیهم السلام) را با خود آورد و خود را با آنها قرین نمود. (صدوق، الأمالی، ص ۶۱۵ الی ۶۱۸) .

وی از منظر اهل سنت نیز به این بحث پرداخت و اذعان کرد: مسلم بن حجاج نیشابوری، در کتابش «صحیح مسلم» که دومین کتاب حدیثی اهل سنت است، این حدیث را از سعد بن ابی وقاص نقل کرده است، معاویه از سعد می پرسد چرا علی(ع) را سب و لعن نمیکند، سعد  آیه مباهله  را قرائت کرد و گفت «پیامبر(ص) علی، فاطمه و حسن و حسین را دعوت کرد و فرمود «اینها اهل بیت من هستند، حاکم نیشابوری که مهمترین کتاب را بر صحیح بخاری ومسلم نوشته است در ارزیابی این حدیث می گوید: صحیح است (حاکم نیشابوری، المستدرک، ج۳، ص۱۶۳)

کارشناس فرق و مذاهب اظهار کرد: زمخشری مفسر معروف اهل سنت می گوید «و فیه دلیل لا شیء أقوی منه علی فضل أصحاب الکساء علیهم السلام» آیه مباهله دلیل محکمی بر فضیلت اصحاب کساء به شمار می رود و دلیلی محکمتر از آن نمی توان یافت. » (زمخشری، الکشاف ج ۱ ص ۴۳۴) و فخر رازی نیز در تفسیر آیه مباهله مفصل درباه‌اش بحث کرده و نتیجه می گیرد. علی(ع) نفس پیامبر است و این آیه دلیلی بر برتری امام علی(ع) بر همه انبیاء الهی است. (رازی، مفاتیح الغیب، ج۱۸، ص۸۹-۹۰)

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha