شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مراسم رونمایی

حوزه/ کتاب «عزاداری محرم و کرونا» نوشته دکتر مهدی مولایی آرانی و گروهی از نویسندگان  به عنوان اثری از نوع تجربه نگاری در حوزه مسائل مذهبی و اجتماعی ایران به زودی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این اثر فعالیت‌های یکی از اصیل‌ترین نهادهای بومی، مردمی و مذهبی در جامعه ایران در مواجهه با شرایط کرونایی از طریق مشاهده مشارکتی و گفت‌وگو با فعالان میدانی روایت شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد هیئات مذهبی به عنوان نهادی برآمده از عمق باورهای دینی مردم و گسترده در پهنه کشور، می‌تواند با حفظ اصول و اصالت‌های خود و در سریعترین زمان ممکن آیین‌ها و مناسکی متناسب با اقتضائات جدید و حتی متناسب با شرایط جغرافیایی و ذائقه مردم ایجاد کند. خوانش تجربیات مختلف و متنوع این هیئات و مواجهه‌های آنها با سیاست‌های اعلامی و رفتارهای مجریان رسمی و در پی آن واکنش‌های متفاوت مردم می‌تواند به اصلاح، تکمیل و ارتقای تصمیمات و رفتارهای سیاستگذاران و مسئولان هیئات مذهبی در شهرهای مختلف کمک قابل توجهی داشته باشد.
مهدی مولائی آرانی، برای ایده‌پردازی و مدیریت تدوین این کتاب، تجربه بیش از ۲۰ هیات از گونه‌های مختلف در هفت شهر ایران در محرم ۹۹ را با مقدمه‌ای از حجت‌الاسلام حمید پارسانیا و با همراهی این تیم پژوهشی انجام داده است:
۱)  حجج اسلام  کریم خانمحمدی و سیدعباس حسینی (شهر زنجان)
۲)  دکتر علی‌رضا مومن (شهر کاشان)
۳)  دکتر وحید سلطانی (شهر یزد)
۴)  دکتر سیدمحسنی باغسنگانی و دکتر محمدرضا قائمی‌نیک (شهر مشهد)
۵)  دکتر رسول نوروزی (شهر قم)
۶)  دکتر توحید اسماعیل‌پور و آقای علی توکلی (شهر تبریز)
۷)  حجت‌الاسلام خانه‌مسجدی (شهر اهواز)
خرید این کتاب برای علاقه‌مندان از روش‌های اینترنتی pbshop.ir و تلفنی ۰۲۵۳۷۸۳۷۳۰۸ و حضوری در قم - بلوار نیایش - جنب مصلی قدس - پژوهشکده باقرالعلوم(ع) امکان پذیر است.

گفتنی است: مراسم رونمایی از این کتاب با حضور حجت الاسلام والمسلمین  حمید پارسانیا ( مدیر مرکز ملی سنجش و مطالعات دینداری) شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰  ساعت: ۱۲ ظهر در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه‌السلام) خواهد بود و لینک نشست مجازی شرکت در این مراسم https://www.skyroom.online/ch/pajooh/moharramcorona می باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha