پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ناصربخت

حوزه / یک کارگردان و نویسنده تئاتر گفت: تصور اشتباه این است که فکر کنیم تئاتر دینی در حقیقت همان نمایش آیینی است.

محمدحسین ناصربخت، کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه تئاتر دینی را نباید هم ردیف تئاتر آیینی قلمداد کرد، گفت: تئاتر آیینی با تئاتر دینی متفاوت است. در نمایش آیینی قراردادها و کاربرد ارتباط تنگاتنگی با آیین‌ها دارد. در ضمن در نمایش آیینی اعتقادات ریشه در اساطیر دارد، اما در تئاتر دینی شرایط متفاوت است. یعنی اصول و قواعد در خدمت ساختار تئاتر غربی است، ولیکن مضمون می‌تواند برگرفته از مفاهیم دینی باشد.

ناصربخت تاکید کرد: برخی نمایش‌های آیینی ریشه دینی دارد، اما آن را نمی‌توان به عنوان تئاتر دینی قلمداد کرد. همانگونه که گفتم تئاتر دینی اصول و قواعد خود را از نمایش غربی وام گرفته و تنها در مفهوم می‌تواند دینی باشد، اما نمایش آیینی اصول و قواعد خود را از اساطیر کشورمان گرفته است. بهترین مثال در رابطه با تئاتر دینی کارهایی است که آقایان رحمانیان، مسافرآستانه و فدایی حسین انجام داده‌اند. آنها در کارهایشان اصول و قواعد را از تئاتر غربی گرفته‌اند، ولی مضمون کارشان دینی است.

 وی در پایان اعلام کرد: یک شکل از نمایش آیینی در کشور ما وجود دارد که ریشه آن کاملاً شیعی است آن نیز شبیه خوانی یا همان تعزیه است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha