جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرز مهران

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اعلام اینکه ۶ فرودگاه برای جابجایی زائران اربعین آماده شده است، گفت: عبور از مرزهای زمینی به عراق ممنوع و تخلف است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حسین ذوالفقاری در حاشیه نشست ستاد اربعین حسینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور عراق فقط مجوز برای ۳۰ هزار زائر اربعین حسینی از مسیر هوایی صادر کرده است، افزود: هیچ خدماتی در مرزها ارائه نمی‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرزها حرکت نکنند، ورود بدون مجوز از سوی مرزهای زمینی ممنوع است.

وی گفت: بعد از اینکه در وزارت بهداشت عراق با کلیات موضوع موافقت شد و سفارت ما در عراق روز گذشته اعلام کرد که دولت عراق موافقت کرده است حداکثر ۳۰ هزار نفر در مراسم اربعین ۱۴۰۰ شرکت کنند؛ این موضوع در کمیته امنیتی، اجتماعی و ستاد برگزاری اربعین مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد شد کسانی که ۲ دز واکسن دریافت کرده‌اند و بیماری زمینه‌ای ندارند بتوانند در مراسم اربعین در صورت موافقت کشور عراق شرکت کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه زائران باید تست منفی «پی سی ار» ۷۲ ساعت قبل از سفر را انجام دهند و سفر از طریق هوایی خواهد بود.

ذو الفقاری با بیان اینکه دستورالعمل کاملی برای رعایت نکات بهداشتی نیز تهیه شده است، گفت: در جلسه امروز تصمیم گرفته شد با در نظر گرفتن اولویت سلامت این ۳۰ هزار نفر در قالب موکب‌داران که همه ساله در داخل کشور خدماتی ارائه می‌کردند و کمیته‌هایی که در عراق وظیفه‌ای بر عهده دارند، ساماندهی شود. امسال بنا بود صدهزار از خادمان حضور داشته باشند، اما از این تعداد فقط ۳۰ هزار نفر می‌توانند اعزام شوند.

وی افزود: در زمان بازگشت نیز هماهنگ شده است همه زائران به طور رایگان آزمایش کرونا را انجام دهند تا از نظر بیماری مشکلی نداشته باشند و در صورت بیماری قرنطینه خواهند شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ادامه داد: موکب‌داران دارای شناسنامه که سال‌های قبل نیز به مراسم اربعین اعزام می‌شدند، شناخته شده هستند و از همان موکب‌داران سهمیه گذاشته شد تا در خدمت زوار باشند. دولت عراق بحث واکسن را شرط نکرده است، اما ورود زائران را به انجام تست «پی‌سی ار» مشروط کرده است.

وی گفت: بر مبنای قول مسئولان عراق مقرر شده بود کسانی که ۲ دز واکسن دریافت کرده‌اند ابتدا ثبت نام مشروط انجام دهند تا در زمان صرفه جویی شود. به دلیل اعلام سهمیه در عمل بحثی به نام ثبت‌نام عمومی نخواهیم داشت و سفر با ویزا که قبلا اعلام شده رایگان است، انجام می‌شود. هنوز دستورالعملی برای سفارت عراق در ایران صادر نشده است که باید رایزنی کنیم تا در این بخش کارها انجام شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: موکب‌داران و کمیته‌هایی که داخل عراق هستند ۹۵ درصد از بدنه جامعه هستند و از دستگاه‌های رسمی نیستند. با مدل گفته شده ۹۰ درصد افرادی که در مراسم اربعین امسال شرکت می‌کنند خادمانی هستند که در جایی به صورت رسمی قرار ندارند بلکه داوطلبانی هستند که قصد دارند در مراسم شرکت کنند.

ذوالفقاری افزود: طبق هماهنگی انجام شده در کشور ۶ فرودگاه در حال حاضر آماده شده است و اگر لازم باشد فرودگاه‌های دیگری هم اضافه خواهند شد تا تراکم رفت و آمد و سفر بین استانی نداشته باشیم و سازمان هواپیمایی نیز در جلسه اعلام کرد قیمت‌های پرواز در سقف شرایط عادی نگه داشته می‌شود.

وی با بیان اینکه مرزهای زمینی کاملا بسته است و هیچ خدماتی در مرزها ارائه نمی‌شود؛ افزود: از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرزها حرکت نکنند. موضوع حفظ سلامت مردم برای مسئولان کشورمان و عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و ورود بدون مجوز از سوی مرزهای زمینی ممنوع است و دولت عراق برای متخلفان مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha